Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Radioaktiva vildsvin i Uppland...?

Featured Replies

Publicerat

spontant hade det varit farligt, så hade vi fått skydds jagat dessa, är du på röntgen så tror jag du har 100 000 bq i kroppen, MarkusR tror jag kan det här :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Är det inte lite samma sak som rådjur upp mot gävle? De har väl en vårjakt pga av att det är längre radioaktiva halter just då?

Publicerat

Efter olyckan i Tjernobyl så ökade många olika radioaktiva ämners förekomster i Uppland. Detta eftersom det tyvärr regnade under olycksdygnet...

Eftersom dessa ämnen tas upp i grödan så ökar halter i alla djur under sommar och höst, för att minska under vinter och vår. Som någon korrekt

sa så var det också därför vi har vårjakt på bock.

Det här är absolut inget nytt utan alla(?) som jagar i våra trakter känner till detta och det är inget egentligen konstigt med det.

Publicerat

Det konstiga tycker jag är att ni jagar på hösten också...

Vårjakten kom ju till för att ni inte kunde tillgodogöra er viltet på hösten, men många på detta, och på grannforumet sitter ju och myser över dubbel jakt.....

Bra för er är ju att ni inte behöver åtelbelysningar när ni jagar gris nu på hösten, ni är ju troligen självlysande... :tongue:

Publicerat

Jag känner dem som skrivit rapporten.

1500 Bq kan man nog skita i. hur reosnerar man kring detta, jo så här:

1500 Bq i ett kilo ger inte mycket dos men låt oss riktigt överdriva.

äter du 5 kilo kött av denna grad med cesiuminnehåll per vecka blir det 5*1500*52=390 kBq.

tittar man på F1-faktorn för detta intag blir det en effektiv dos (helkroppsdos) på 5 mSv, vilket är en fördubbling av årsdosen man annars får = neglergerbart. alltså kan man skita i detta då man inte äter 260 kilo kött från dessa 6/24 vildsvin - det går inte.

totalt idiotiskt att ta upp det egentligen - rätt värdelöst rent nyhetsmässigt (faktamässigt)

Publicerat

Efter olyckan i Tjernobyl så ökade många olika radioaktiva ämners förekomster i Uppland. Detta eftersom det tyvärr regnade under olycksdygnet...

Eftersom dessa ämnen tas upp i grödan så ökar halter i alla djur under sommar och höst, för att minska under vinter och vår. Som någon korrekt

sa så var det också därför vi har vårjakt på bock.

Det här är absolut inget nytt utan alla(?) som jagar i våra trakter känner till detta och det är inget egentligen konstigt med det.

var det så många olika? trodde det var 3-4 st olika nuklider som gav signifikant utslag i beläggningen? molnet som passerade kom 4-5 dagar efter olyckan i Ukraina och passerade sverige och norge utan deponering första gången. Sen vände vindhelvetet ute över atlanten väster om norge och kom in över Norge och sverige igen och då regnade det - våtdeposition.

Publicerat

var det så många olika? trodde det var 3-4 st olika nuklider som gav signifikant utslag i beläggningen? molnet som passerade kom 4-5 dagar efter olyckan i Ukraina och passerade sverige och norge utan deponering första gången. Sen vände vindhelvetet ute över atlanten väster om norge och kom in över Norge och sverige igen och då regnade det - våtdeposition.

Jag vet inte exakt hur många isotoper det rör sig om men vad jag minns så är det väl egentligen Cesium som är boven i dramat. Men du har nog rätt om att det var inte så många olika.

Olyckan inträffade på kvällen till lördagen och på måndagen larmade det i Forsmark om förhöjda halter och det blev ett mindre kaos om vart det var ifrån eftersom man inte kunde mäta något inne i verken.

Efter lite mer analys upptäkte man vilken Cesium-isotop det var och det var tydligt att det var Tjernobyl (Alla kärnkraftverk har olika radioaktiva isotoper - som fingeravtryck kan man säga).

Publicerat

Jag vet inte exakt hur många isotoper det rör sig om men vad jag minns så är det väl egentligen Cesium som är boven i dramat. Men du har nog rätt om att det var inte så många olika.

Olyckan inträffade på kvällen till lördagen och på måndagen larmade det i Forsmark om förhöjda halter och det blev ett mindre kaos om vart det var ifrån eftersom man inte kunde mäta något inne i verken.

Efter lite mer analys upptäkte man vilken Cesium-isotop det var och det var tydligt att det var Tjernobyl (Alla kärnkraftverk har olika radioaktiva isotoper - som fingeravtryck kan man säga).

man trodde det var Forsmark eftersom det larmade på personal som gick in till verket men som du säger så hittade maninget på dem som kom ut från verket. Du har rätt i att alla verken har olika sammansättning på härdinventariet pga ursprungsbränsle och sättet man kör dem på, men inget av de semiflyktiga eller svårflyktiga isotoperna tar sig särskilt långt vid en reaktorolycka, de faller ed på marken ganska snabbt. Kvar blir ädelgaser, jodisotoper, cesuimisotoper 134 och 137 (ratiot är ~1 för dessa två och Cs-134 upstår enbart via neutronaktivering i reaktorer och inte vid nukleära explosioner) och en del exotiska nuklider likt te-132, te-129m, La-140 och nån enstaka annan. man kan inte se hur vilket verk det är på dessa nuklider, då måste man ta prov på hetpartiklar från härden och de kom såvitt jag vet inte hit. Man hittade ursprung via metrologi och Finland som har ganska väl utbyggt nätverk av gammastationer. En hederlig backtracking där man fann att vissa delar av sverige blev kontaminerat under tiden man försökte reda ut ursprung, dvs man började få in data från exvis umeå:s luftfilterstation under pågående utredning som visade att det börjat komma dit i luften. Finnarna trodde det var fel på grejorna i början. Sveriges luftfilterstationer mätte även de upp de lättflyktiga reaktornukliderna på bred front så småningom. beläggningen i Sverige var rätt mild jmf andra värre drabbade.

post-3288-0-94437700-1349560093_thumb.jp

SGU (samma som genomfört vildsvinsstudien) mätte sedan upp hela sverige map Cs-beläggningen och karterade hela deponeringen med flyg.

Publicerat

Och nu när ni har dragit de tekniska nördformuleringarna, är det okej att äta viltet som skjuts på hösten?, och i så fall varför ska ni ha vårjakt?

Publicerat

Är det inte så... Är man +30, inte äter mer än 1kg vildsvinskött per dag, sju dagar i veckan under resten av livet så är det ingen ko på isen?

Publicerat

Och nu när ni har dragit de tekniska nördformuleringarna, är det okej att äta viltet som skjuts på hösten?, och i så fall varför ska ni ha vårjakt?

För då har du iallafall möjligheten att välja, mer eller mindre beq.
Publicerat

Avundsjuka är inte vackert

På våren skjuter vi bockar och på hösten killingar

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

Publicerat

Lasse:

som jag skrev:

"äter du 5 kilo kött av denna grad med cesiuminnehåll per vecka blir det 5*1500*52=390 kBq.

tittar man på F1-faktorn för detta intag blir det en effektiv dos (helkroppsdos) på 5 mSv, vilket är en fördubbling av årsdosen man annars får = neglergerbart. alltså kan man skita i detta då man inte äter 260 kilo kött från dessa 6/24 vildsvin - det går inte.

totalt idiotiskt att ta upp det egentligen ......"

man letar inte ut de 6 av 24 grisarna, dvs du får i dig mindre än beräknat. du äter inte 260 kilo av detta kött. Radon i bostäder ger dig dubbel dos mot vad detta kommer ge. Dvs, skit i det helt o hållet, oron gör dig mer "sjuk" än vad cesiumet kommer göra. det är så lite.

Vårjakten kom till av "okunskap" om man får uttrycka sig slarvigt, för att minska innehållet i köttet såklart. Den behövs inte i min mening nu i retroperspektivet. Den tillkom av schablonberäkningar på 80-talet och av jägarnas/befolkningens oro - vilket var legitimt då. Nu vet vi mer med mer erfarenhet och egentligen behövdes den inte. Min åsikt iaf då vi gjort en konservativ beräkning på doserna och cancer och fått att det om man maxxar oturen innebär totalt ~50 dödsfall pga Cesiumet under de närmsta 100 åren eller så, vilket inte är värst mycket kan jag tycka. Problemet är att 1500Bq är ett handelsgränsvärde och inte ur vetenskapen taget som "farlig koncentration" i köttet. Handelsgränsvärden misstolkas alltid som sanning om farlighet. Det finns tabeller som visar vad man kan äta om det inte finns annat än kontaminerad mat så man vet vad som skadar och inte - det är lite andra nivåer då kan jag berätta.

jag hade inte tänkt på det mer.

Barn och gravida har större omsättning i kroppen vilket gör att "dosen" i sig blir lägre osv... Cesium är "muskelsökande" nuklid.

Publicerat

Är det inte så... Är man +30, inte äter mer än 1kg vildsvinskött per dag, sju dagar i veckan under resten av livet så är det ingen ko på isen?

du kan äta hur mycket du vill, kon går aldrig igenom isen med dessa koncentrationer.

Publicerat

Bra info Whiskey Tango, enda positiva med Tjernobyl är vårjakten på bock, var lite negativ i början, men en av de trevligaste jakterna på året, borde införas i hela landet.

Publicerat

Precis. Beskattningen ska hur som ske hållbart; (inte mer än stammen tål); och hur många begränsas av hur mycket man hinner skjuta när det gäller rådjur? Jagar man bock på våren skjuter man färre på hösten.

Publicerat

du kan äta hur mycket du vill, kon går aldrig igenom isen med dessa koncentrationer.

Precis, gränsvärdena är tilltagna med såväl hängslen som livrem och alla andra anordningar med! Vid normalt ätande så finns inte ens risken för at man skulle ta skada och det känns bara onödigt att murvlarna skriver om dessa forskarrön och skrämmer upp folk. Så länge saker inte blir farligare än att gå över ett övergångsställe på en trafikerad gata så är det inget att bekymra sig över!

Publicerat
  • Författare

Tråkiga är ju om man skulle fundera på sälja en del av köttet, måste man ha egen strålningsmätare eller fixar veterinären det när han besiktar köttet ^^ ?

Publicerat

Tack Whiskey Tango för grymt bra info! Alltid intressant att höra från kunnigt folk.

Publicerat

Tråkiga är ju om man skulle fundera på sälja en del av köttet, måste man ha egen strålningsmätare eller fixar veterinären det när han besiktar köttet ^^ ?

jag tycker inte det är speciellt svårt. det är ett handelsgränsvärde, dvs menat för export till andra länder osv. varken veterinären, du eller livsmedelsverket klarar av dessa mätningar. labb som vårt i malmö gör sådant men ingen kommer vara intresserad av att betala så mycket pengar för så lite gain. jag hade själv inte ens funderat på att uppskatta innehållet, det finns inte skäl till det. Om du hade riskerat värden 10-50ggr över detta värde hade mitt svar varit annorlunda.

Publicerat

Tack Whiskey Tango för grymt bra info! Alltid intressant att höra från kunnigt folk.

:sleep:

Publicerat

Bra info Whiskey Tango, enda positiva med Tjernobyl är vårjakten på bock, var lite negativ i början, men en av de trevligaste jakterna på året, borde införas i hela landet.

Ja tror det vore vettigt jag med faktiskt, även om skälen kan vara svårförbmedlade.

• 5 years later...
Publicerat

Hallå , jag har skjutit en unggalt den 13/1 -18  som hade 39706 bq vid Djupa - väster om Tierp , inte så kul , det kommer inte att bli lätt att motivera jägare att skjuta svin när det blir slut på gratisprover.

Roland Palm

Publicerat

Oj det var höga värden!

Kolla den här tråden för lite andra aktuella siffror: