Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Featured Replies

Publicerat

Fick igår höra något som jag tyckte lät enormt konstigt så jag måste fråga er kunniga människor här inne

Jag fick höra att Settrar har någon "deffekt" i hjärnan som gör att dom har svårare än andra raser att bli lämnade ensamma hemma??? Att dom kan flippa ut totalt och "tugga på hela huset" om dom så skulle ha tillgång till de. 

Jag har aldrig hört talas om detta förr ??? och tycker det låter enormt konstigt. Jag tycker att sådant beteende hos hunden borde vara typ vanligt "trottssyndrom" på att den blir lämnad ensam eller någon av dom "vanliga" orsakerna till att en valp/unghund tuggar sönder när den blir lämnad ensam. Inte en deffekt i hjärnan....men jag kan ju ha fel?.......Man slutar aldrig förvånas, men jag är väldigt skeptisk till de uttalandet!

Har ni hört detta förr?

Publicerat

Att valpen börjar tugga på saker o ting när den lämnas ensam med undan tag på att valpen är så liten att man inte kan bejära vardags lynad. 1)Dålig lydnad 2)Att man tränat dåligt med valpen att vara ensam.3)Under stimulerad.

Publicerat
  • Författare

Jo dessa saker tänker jag också på men enligt en setteruppfödare(känner inte människan) så finns det tydligen speciellt i settrar att ha svårt att vara ensamma!????

Publicerat
Jo dessa saker tänker jag också på men enligt en setteruppfödare(känner inte människan) så finns det tydligen speciellt i settrar att ha svårt att vara ensamma!????

Det sa uppfödaren till min Dansk/ svenska gårdshund oxo :- Inte att dete fel i huvudet på dom men att dom HELST inte skall vara ensammna mer än 2-4 timmar per dag

och att man näst intill är tvungen att ta med hunden var man än går!!! Just för att dom är såååååååå sällskapssjuka men det stämmer!!

Har ALDRIG varit med om en hund som vill ha så mycket närhet dygnet runt ;D ;D Men hon e för gooo!!

Publicerat

Då skulle de ju va helt uteslutet att hushålla med en setter under dom omständigheterna.Tränar man mycke med sin hund så får man en hund där effter.

Publicerat
  • Författare

Ja jag skulle inte kunna ha en hund som man inte kan lämna  :o  Visst älskar min hund också att få följa även om det så bara gäller att åka bil fram och tillbaka från ICA! Det KAN ju hända nått spännande som man vill vara med på! ::) Hon är med i husvagn, stugan, åker skoter, åker båt, fjällvandringar, fiske, skotertävlingar, slalomtävlingar, fester, marknader.......mm..... och givetvis även på jakt ;D. Hon skulle följa med överallt bara hon fick, men hon vet att hon måste vara hemma själv ibland. Det bara är så.......att lära hunden vara själv är ett av de viktigare momenten!

Men frågan återstår fortfarande.......finns det nått speciellt i Settrar som gör att dom har svårare att vara ensam hemma?!

Publicerat

jag har ALDRIG hört det iaf!!! ???

Publicerat

Jag är ju inte non hund expert men de skulle ju va till 100% jätte konstigt av alla hundraser så skulle settern vara drabbad av denna genetiska åkomma.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått lite ny info. vet inte hur sant det är men tydligen skall infon ursprungligen komma från en veterinär?!

Det finns hos Setter en defekt som slår sig på hjärnan. Med en hel del olika underliga beteenden hos drabbade hundar.

Hundarna utvecklas tydligen normalt i början. Sedan börjar delar av hjärnan att degenereras vilket medför underliga beteenden hos hunden.

Det finns inget botemedel så hundar som får detta avlivas oftast. Denna defekt finns tydligen inte i svenska linjer, men hos vissa importer!

Sant eller falskt vet ej ??? För jag har fått det från en som hört det på annat håll!

Publicerat

Tror inte det är rasbundet utan kopplat till en blandning mellan fostran och hundens ängslighet, vi har en schäfertik som gumman fostrat och det är en ganska ynklig tik som inte klarar av att vara själv, men lämnar jag henne så säger hon inte någonting, jag kan hålla med om att det är väldigt påfrestande att ha en så klen hund i huset och hade den varit min så hade den inte varit här.

Nu vet inte jag vilka settrar man pratar om eller om det är settrar överlag så tror jag inte att det är rasbetonat.

Publicerat
Fick igår höra något som jag tyckte lät enormt konstigt så jag måste fråga er kunniga människor här inne

Jag fick höra att Settrar har någon "deffekt" i hjärnan som gör att dom har svårare än andra raser att bli lämnade ensamma hemma??? Att dom kan flippa ut totalt och "tugga på hela huset" om dom så skulle ha tillgång till de.   

Jag har aldrig hört talas om detta förr ??? och tycker det låter enormt konstigt. Jag tycker att sådant beteende hos hunden borde vara typ vanligt "trottssyndrom" på att den blir lämnad ensam eller någon av dom "vanliga" orsakerna till att en valp/unghund tuggar sönder när den blir lämnad ensam. Inte en deffekt i hjärnan....men jag kan ju ha fel?.......Man slutar aldrig förvånas, men jag är väldigt skeptisk till de uttalandet!

Har ni hört detta förr?

Helt fel! >:( Det är då inget som är rasbundet. Gammeltiken som jag tog bort i dec- 04. 10 år 9 mån. Hon gjorde inget. Henne kunde jag lämna ensam från 5 mån utan några som helst problem. Dottern till gammeltiken har väl haft lite hyss för sig, men inte mer än andra raser, och unghunden som jag har nu har inte gjort något inne, men har tagit lite på inredningen i bilen. Strök med ättika på ställen där hon hade gagnt på inredning och på andra icke angripna ställen innan jag satte in henne i bilen. Hon har inte gjort något sedan dess. I hemmet har hon inte gjort något.

Publicerat
Nu har jag fått lite ny info. vet inte hur sant det är men tydligen skall infon ursprungligen komma från en veterinär?!

Det finns hos Setter en defekt som slår sig på hjärnan. Med en hel del olika underliga beteenden hos drabbade hundar.

Hundarna utvecklas tydligen normalt i början. Sedan börjar delar av hjärnan att degenereras vilket medför underliga beteenden hos hunden.

Det finns inget botemedel så hundar som får detta avlivas oftast. Denna defekt finns tydligen inte i svenska linjer, men hos vissa importer!

Sant eller falskt vet ej ??? För jag har fått det från en som hört det på annat håll!

Det är alltså en sjukdom som drabbar främst setter.

Publicerat

Jag tror att det kan vara å enkelt att denna veterinär letar fel på just Setter släktet.

Finns ju faktiskt doktorer som säger emot varandra i uppenbara syndrom också!

När 5 veterinärer säger samma sak o kommer fram via forskning, oberoende av varndras forskningar, till samma eller åtminstone liknande resultat. DÅ o först då kan man säga att det ÄR så! (har för mig att de va så iaf)

Publicerat
När 5 veterinärer säger samma sak o kommer fram via forskning, oberoende av varndras forskningar, till samma eller åtminstone liknande resultat. DÅ o först då kan man säga att det ÄR så! (har för mig att de va så iaf)

Men det finns inget som säger att det är så för det. Det har man sett på annan forskning.

Det här ämnet är det mest kvalificerade skitsnacket som jag har hört på länge. Detta kan jag lova kommer att höras från andra seterägare också.

>:( >:( >:( >:( >:(

Publicerat
Men det finns inget som säger att det är så för det. Det har man sett på annan forskning.

Det här ämnet är det mest kvalificerade skitsnacket som jag har hört på länge. Detta kan jag lova kommer att höras från andra seterägare också.

>:( >:( >:( >:( >:(

Jo de va välan lite de jag ville säga med  ;)

Publicerat
Jo de va välan lite de jag ville säga med  ;)

:D

Publicerat
  • Författare

Det visar sig tydligen inte hos alla individer men kan dyka upp hos vissa settrar. En kompis har några vänner som lämnat tillbaka sin hund till uppfödaren pga att den "rev huset" när den var ensam och dom inte klarade av att få till hunden.  Den uppfödaren nämnde då att det kanske kunde vara denna defekt som yttrar sig enbart på settrar.

Jag tyckte att det lät jättekonstigt, men sedan så var det ju någon på ett annat forum som hört detta från sin veterinär som födde upp Setter. Saker som går från mun till mun kan man ju aldrig helt lita på, men jag tänkte att det skulle vara intressant att höra sig för om någon visste nått om denna "defekt" speciellt iom att det finns några setterägare här. För jag har aldrig hört talas om detta förän nu!

Men i och med att det inte finns i de svenska generna utan i vissa av importerna kan det då vara så att det är nått som är så sällsynt att det inte pratas om det? Eller är det rent utsagt "bullshit"?

Publicerat

Tja!!

Jag har haft ett flertal engelskasettrar och har aldrig haft detta problemet. bara man vänjer dom från det att dom är små så brukar det gå bra. Det finns ju svagare individer men dessa skall man göra sig av med anser jag. Skäller dom hemma så finns det elhalsband eller Aboistop, ett slags halaband som sprutar ut en vätska när dom skäller.

Publicerat
Det visar sig tydligen inte hos alla individer men kan dyka upp hos vissa settrar. En kompis har några vänner som lämnat tillbaka sin hund till uppfödaren pga att den "rev huset" när den var ensam och dom inte klarade av att få till hunden.  Den uppfödaren nämnde då att det kanske kunde vara denna defekt som yttrar sig enbart på settrar.

Jag tyckte att det lät jättekonstigt, men sedan så var det ju någon på ett annat forum som hört detta från sin veterinär som födde upp Setter. Saker som går från mun till mun kan man ju aldrig helt lita på, men jag tänkte att det skulle vara intressant att höra sig för om någon visste nått om denna "defekt" speciellt iom att det finns några setterägare här. För jag har aldrig hört talas om detta förän nu!

Men i och med att det inte finns i de svenska generna utan i vissa av importerna kan det då vara så att det är nått som är så sällsynt att det inte pratas om det? Eller är det rent utsagt "bullshit"?

Jag har aldrig hört någon nämna detta. Jag har aldrig sett någon setter som har gjort detta el. tidigare setter heller och då känner jag väldigt många. Unghunden som jag har nu är av helnorskt blod.

[/img]

Ser hon vild och tokig ut som att hon skulle äta el. har ätit upp huset???

post-144-1151678041_thumb.jpg

Publicerat
Jag har aldrig hört någon nämna detta. Jag har aldrig sett någon setter som har gjort detta el. tidigare setter heller och då känner jag väldigt många. Unghunden som jag har nu är av helnorskt blod.

[/img]

Ser hon vild och tokig ut som att hon skulle äta el. har ätit upp huset???

Är det resterna av en skinnsoffa hon har framför sig eller ?  ;D ;D ;)

Publicerat

Hahaha!

;D ;D ;D

Publicerat

Hon ligger ju fastklämd  ;D ;D ;D ;)

Publicerat
Hon ligger ju fastklämd  ;D ;D ;D ;)

Du har väl hört talats om erimitkräfta men inte erimithund. Hon har alltid legat där när det är och har varit aktivitet i köket och även tagit skydd mot gammelhunden när hon var valp så sprang hon in och gömde sig bland stols- och bordsben. :D

Publicerat

Jag tror jag vet vad Ella talar om :"CL eller "hjärnesvinn".Är en defekt som,förutom hos människan,endast är känd hos Engelsk Setter.Den innebär att det genom en störning i hjärnans ämnesomsättning anrikas slaggprodukter i nervcellerna.De första symptomerna kan urskiljas i 16-20 månadersålder i form av tilltagande dövhet,försämrad orienteringsförmåga och efter hand även balansproblem.Senare kommer epilepsiliknande anfall.Hunden dör normalt innan den blivit två år gammal...".Citat ur"Den stående Fågelhundens ABC&D" :-[ :-[ :-[
Publicerat
Jag tror jag vet vad Ella talar om :"CL eller "hjärnesvinn".Är en defekt som,förutom hos människan,endast är känd hos Engelsk Setter.Den innebär att det genom en störning i hjärnans ämnesomsättning anrikas slaggprodukter i nervcellerna.De första symptomerna kan urskiljas i 16-20 månadersålder i form av tilltagande dövhet,försämrad orienteringsförmåga och efter hand även balansproblem.Senare kommer epilepsiliknande anfall .Hunden dör normalt innan den blivit två år gammal...".Citat ur"Den stående Fågelhundens ABC&D" :-[ :-[ :-[

Jaha niak, detta var något helt nytt för mig. Den enda fågelhundsbok som jag inte har läst. Jag vet om andra hundar som har drabbats av epilepsiliknande anfall.