Publicerat Oktober 14, 201213 yr Jag har blivit erbjuden av en i jaktlaget att ta över en äldre husqvarna i denna kaliber. Vet inget mer igentligen. Han ska ta med sig den så jag ska få titta på den. Han använder den inte och hörde att jag hade haft problem med min 308 och tänkte att jag då kunde få denna av han så blev han av med den och jag hade en extra klass 1. Det ska inte vara något problem med bössan och den ska skjuta bra. Så jag tycker dett låter som en utmärkt idé, men jag skulle dock vilja höra med er vad jag ska kolla efter? Vet ni om det är m98 eller om den har tillverkats i olika mekanismer? Några kända fel som blir svåra att åtgärda?
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Jag skulle rekommendera en Husqvarna, dels för att det är riktigt hyfsade bössor med tanke på åldern hos de flesta, har själv en 1640 9.3x62 som är ca 40 år gammal och skjuter riktigt tätt och bra. En riktig bra nybörjarbössa då den är tålig och inte brukar kosta så hemskt mycket, lätt att modifiera om så önskas, byta stock om den du har gör rekylen ännu otrevligare än vad den ska behöva vara.
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Var gällande m98 mekanismen så är det lätt att förstå sig på, jag som total nybörjare inom vapenvård/tekniker har plockat isär ett slutstycke och gjort rent utan större problem då förre ägaren tyckte att Kronans Vapenfett var suveränt att kleta in slutstycket med.
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Jag skulle tro att det finns en anledning till att det ofta är svårt att få svar när det gäller äldre Husqvarnor. Det kan vara lite vad som helst. Så jag skulle nog ta en bild på slutstycket och lägga upp för att få klarhet i om det är 96 eller 98. Jag skulle tro att det är en 98. Det är väl främst i 6,5 som det finns en uppsjö 96:or. Men det där med att tro är inte så tillförlitligt, speciellt inte om du börjar labba med lite hetare laddningar. Då kan det vara dumt att ha litat på att någon skrev på ett forum att det inte tillverkades några 9,3x57 i M96. Jag vet inte säkert men skulle bli väldigt förvånad om det inte finns ett gäng dylika. När du vet säkert om det är 96 eller 98 så är det väl inga större problem. ID numret säger vilket årtal den är tillverkad. (Kan Googlas) Finns de som påstår att stålet har ojämnare kvalitét innan och under WW1. En grundlig rengöring kan dock vara på sin plats. vanligt med segt fett / kåd liknande stockolja m.m. i mekanismer som stått länge. // Henrik
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Läs på lite så lär du dig fort att se skillnaden, dessutom får du lite bonuskunskaper. http://www.jaktojagare.se/lange-leve-den-gamla-potatiskastaren
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Författare Tackar! Jo jag har läst igenom den där länken och med beskrivningen jag fått så borde det vara en m96. Dock har jag förstått att dagens laddningar till den som norma levererar har så pass lågt tryck att det går bra ändå. Använder jag denna så kommer det iaf inte vara med några hetare laddningar, känns som det finns andra kalibrar som klarar den biten bättre. Här ska det ju vara långsamma kulor med mycket död
Publicerat Oktober 30, 201213 yr Har en husqvarna 9,3x57 m96 och den funkar yppeligt. Plast kolv,dämpare,sidosäkring dubbla fästen för optik. Världens bästa slit och släng bössa som kostat mej totalt 5000kr. Köp bössan och du har ett spett som funkar i alla väder, som du sen kan slänga när du tröttnar på den
Publicerat December 6, 201213 yr Mycket bra bössa , har själv tagit över en 9,3x57 . Bra kaliber till både gris och älg , Jag har öppet sikte på min vilket funkar skit bra ! Som Suna säger , en mycket bra slit och släng bössa!!
Publicerat December 22, 201213 yr Spänns mekanismen upp när du fäller upp slutstyckshandtaget så är det en m/98 (Hva m/146) och om det spänner upp vid framföring så är det med m/96 (Hva m/46 och m/46A). Spelar mindre roll vilket eg. då 9,3X57 har lågt gastryck. Dock är förstås en m/98 att föredra men en gratis 96:a är klart funkis. Bara att tacka och ta emot isåf..
Publicerat Januari 26, 201412 yr Har en husqvarna 9,3x57 m96 och den funkar yppeligt. Plast kolv,dämpare,sidosäkring dubbla fästen för optik. Världens bästa slit och släng bössa som kostat mej totalt 5000kr. Köp bössan och du har ett spett som funkar i alla väder, som du sen kan slänga när du tröttnar på den Suna jag undrar vart du har fått tag i din plast/syntet kolv till m96an för har en m96a själv som jag skulle vilja ha plast/syntet kolv på? Svara så snabbt som möjligt!
Publicerat Januari 26, 201412 yr http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/714133&ff_pos=3&ff_origPos=2&ff_simi=99.18&ff_TrackGUID=52E53244-CBC7-D401-9EB7-1414141E78DA
Publicerat Januari 26, 201412 yr MarkusR är det samma stock som suna har på sin och passar den till Husqvarna m96 också isåfall? http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/714133&ff_pos=3&ff_origPos=2&ff_simi=99.18&ff_TrackGUID=52E53244-CBC7-D401-9EB7-1414141E78DA
Publicerat Januari 26, 201412 yr Vet inte vad Suna har men den bör passa en m96. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Januari 27, 201412 yr Ursäkta om jag lånar tråden lite, men jag har ev. en HVA 146 9,3*57 på G undrar vad ett lämpligt pris är? Bössan ser väldigt fin ut på bild. Säljaren vill att jag ger ett vettigt bud, men jag har ingen aning om det är 500 eller 1500...??
Publicerat Januari 27, 201412 yr En 146a är oftast m98, försäkra dig om att det verkligen är det så är 1000-1500 kr ett vettigt pris, är det en från de sista åren mod146 gjordes på andra äldre mekanismer (pga WW2) skulle inte jag betala mer än en femhunka.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Tack för svaren, bössan är från 40-talet och så vitt jag kan se på bilderna är det M98. Tänkte bjuda lite mer än 5 starköl iaf.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Har själv en HVA 46a i denna kaliber och är mkt nöjd med den. Använder Alaska 18,5gr till Älg/Björn jakt. Vad jag däremot är skeptisk till är snacket om att 98 systemet är så mycket bättre/värdefullare än ett 96 system. 96-systemet överlevde två Världskrig. Det återfinns i tusentals jaktgevär, ofta ombyggda arme gevär med ett hårt liv bakom sig. Vad jag vet så är vapenhaverier betydligt vanligare bland relativt nytillverkade vapen från "fina fabrikat" än vad det är bland dessa gamla trotjänare. Således anser jag att en välvårdad 96 är mer värd än en skamfilad 98. Ur ett jaktligt perspektiv fins det dessutom inget att vinna på att stressladda ammunitionen, så hållfasthetsskillnaden mellan dessa två låssystem är av akademisk betydelse för en jägare.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr med andra ord så skulle du bli grymt besviken om du skulle försöka sälja en fin m96
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Har själv en HVA 46a i denna kaliber och är mkt nöjd med den. Använder Alaska 18,5gr till Älg/Björn jakt. Vad jag däremot är skeptisk till är snacket om att 98 systemet är så mycket bättre/värdefullare än ett 96 system. 96-systemet överlevde två Världskrig. Det återfinns i tusentals jaktgevär, ofta ombyggda arme gevär med ett hårt liv bakom sig. Vad jag vet så är vapenhaverier betydligt vanligare bland relativt nytillverkade vapen från "fina fabrikat" än vad det är bland dessa gamla trotjänare. Således anser jag att en välvårdad 96 är mer värd än en skamfilad 98. Ur ett jaktligt perspektiv fins det dessutom inget att vinna på att stressladda ammunitionen, så hållfasthetsskillnaden mellan dessa två låssystem är av akademisk betydelse för en jägare. Du har inte kollat var ordet "arbetstryck" betyder? 9,3x57 laddas lågt, runt 2900-3000 bar. Vilket är vad den gamla 94-mekanismen är gjord för. Men snudd på alla andra kalibar laddas i dag till 3800 bar, vilket är MER än vad de gamla 94orna sprängtestades för. 98orna däremot är gjorda för 3800, de fem åren som skiljer dem åt var fem jäkligt viktiga år sett till krututvecklingen. Så nej - skillnaden är inte akademisk. /T - som som långt fler haverade 94/96/38 än alla andra vapenmodeller tillsammans
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Jag skulle aldrig sälja en fin HVA/CG-96, för vad skulle jag byta till som var bättre för pengarna jag får för den ?
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Då är det bara att gratulera om det billigaste är det bästa för ditt bruk.
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Jag velade mellan en blaser, Helix men främst mellan sauer 202 och ett vapen med m98 system i 9.3x57. Jag valde 9.3x57 då jag går mest som hundförare, ville ha utrymme i budgeten för två bra kikare, ljuddämpare och övrigt jobb. Bössan var nästintill gratis, kikarsikte 9000kr ljuddämpare ink montage 2400kr, trycke 800kr. Nu skjuter den nästan hål i hål på 82m med jaktammo, lugn rekyl och lite köttförstöring. Kan verkligen rekommendera en dylik bössa!
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Jo, jag har hört talas om dessa Akademiska skillnader. Men, det jag menar är att med fabriksladdad ammunition(Norma och Lapua) samt handladdning efter Norma/Lapuas data för den kaliber man laddar så är skillnaderna mellan 96/98 avseende hållbarheten av akademisk betydelse. Om skillnaderna hade varit av stor praktisk betydelse hade halva Jägar/Skyttekåren lidit av blindhet och handskador pg a gevärshaverier. Vid handladdning kan däremot dessa skillnader bli av akut praktisk natur, om man får för sig att tillverka en egen "Magnumpatron". En kväll då jag var på skjutbanan kom det ett gäng killar i 25-års skåret. Dom skulle skottställa en Varberger 30-06 med "förbättrad" ammunition. Det blev två smällar, sedan blev det tyst....svordomarna som sedan kom gjorde mig intresserad och det visade sig att slutstycket inte kunde öppnas med handkraft. Varberger bössorna anses vara av mycket stabil konstruktion med flertalet låsklackar, den gången hade nog en 96 inneburit stora skador på skytten.