Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta vildsvin inom detaljplanerat område

Featured Replies

Publicerat

Vildsvinen börjar bli ett stort problem i samhället men eftersom det är detaljplanerat område så blir det problem, vi har några trädgårdar som ligger i utkant av samhället med skog bakom och bra kulfång som desutom har grisbesök mer eller mindre varje natt, så nu till min fråga går det överhuvudtaget få tillstånd att skjuta där och om det går hur får man tillståndet?

Publicerat

Frågan är ställd i jägarförbundets area.

Endast förbundets representat svara här.

Men som ett tips så är det kommunjägaren som ska sköta den biten i detaljplanerat område.

Publicerat

Skottlossningstillstånd söker man hos polisen. Sedan gäller det ju att du har jakträtt på det aktuella området så du får jaga där.

Publicerat

Ola

Jag tror det skulle uppskattas om du lägger ut texten lite om vad du tror om chansen att få ett dylikt tillstånd.

Någon insyn har du väl antagligen i hur polisen brukar se på detta och vilka instruktioner de har från central nivå.

Jag inser att det antagligen är extremt varierande beroende på vilken polismyndighet vi talar om men något kanske du kan säga ändå?

// Henrik

Publicerat

Inte helt hundra på att ni frågar rätt person ärligt talat. Detta är en fråga för de olika kommunerna, polisen gör sedvanlig kontroll likt vid en licensansökan, därefter remitterar de aktuell kommun. De fäller avgörandet, polisen har inga möjligheter att känna till ev behov i kommunerna.

Läge att lyfta ut tråden ur SJF area? Vi inväntar Ola och om det finns något ytterligare från hans sida i frågan.

Mvh!

Publicerat

Hipp har rätt.

I Huddinge Kommun remiterar polisen alla skottlossningsansökningar till naturvårdsavd. för yttrande.

Möjligheterna för en privatperson att få ett är rätt små.

/Mike

Publicerat

Lagstiftningen anger inga skäl eller förutsättningar så det är en helt öppen fråga på hur polisen ska se på detta. Syftet är att tillgodose säkerheten, så det är det enda man kan utgå ifrån.

Publicerat

Ok Tack Ola.

Det är svar nog på min fråga.

Publicerat
  • Författare

Jag tackar för svaren men jag har gått till botten med det nu och fått svar, polisen får inte ge skottlossningstillstånd i detaljplanerat område gällande friska djur till annan än godkänd kommunjägare

Publicerat
Jag tackar för svaren men jag har gått till botten med det nu och fått svar, polisen får inte ge skottlossningstillstånd i detaljplanerat område gällande friska djur till annan än godkänd kommunjägare

Intressant eftersom kompisen som sagt fick det från polisen via telefon.

Han kanske hade tur och pratade med "rätt" polis eller någon som inte kunde regelverket;)

//Micke

Publicerat

Han kanske hade tur och pratade med "rätt" polis eller någon som inte kunde regelverket;)

//Micke

Skulle man

//Micke

Skulle man ringa och få ett sådant tillstånd av plisen, är det avgörande att man erhåller namn och tjänstgöringsnummer av sagda plis,

vidare kan diskuteras om man oaktat det har rätt att avlossa vapen/utföra skyddsjakten men det är en annan sak, jag kan stilla konstatera att tillstånd för skottlossning kräver ett skrifltigt beslut då det är förenat med omfattande villkor.

med andra ord- inget särskilt tillstånd-inget pang,pang.

/Christian

Publicerat

En fråga då: Kompisen fick som sagt muntligt tillstånd att skjuta. Det enda han gjorde var att uppge sin adress. Han sköt en liten galt samma natt. Om det nu hade hänt något vid skottet. Spelas samtalen in eftersom han inte hade tillståndet på papper eller blir det ord mot ord?

Publicerat

Då tråden svävat ut så lyfter jag den ur Jägareförbundets area nu.

Beror på vem han pratat med. Samtalen till LKC spelas in och loggas men har han snackat med någon station så är det inte bandat. Om han har ringt in och sagt sig vilja skjuta en gris i sin trädgård bara för att typ och fått ett muntligt tillstånd så är han illa ute om han inte har namn på befattningshavaren som lämnat tillståndet.

Gången är att polisen i första hand hänvisar till kommunen/folk som har tillstånden. Jag vet att vid vissa tillfällen så har jag uppmuntrat boende att söka egna tillstånd, gris och skabbräv och rådjur i tomtområden kan vara jobbiga ärenden och då kan det vara bra att någon vettig boende i området hanterar det åt tomtägarföreningen så att säga. Men det föregås av en tillståndsprövning från polis som då remitterar till kommunen.

Anser kommunen att de har folk för detta så lär de neka tillstånd.

Mvh!

Publicerat

Polisen får mkt väl ge sådant tillstånd, enligt lagen. Om de sedan inte vill är en annan sak.

Publicerat

Ordningslagen

Hur ansökan om tillstånd och anmälan görs

1 kap

6 § Ansökan om tillstånd att anordna och anmälan om en allmän sammankomst eller offentlig tillställning skall göras hos polismyndigheten.

Ansökan skall göras skriftligen i god tid. Om möjligt skall ansökan ha kommit in senast en vecka före sammankomsten eller tillställningen.

Anmälan skall göras skriftligen eller muntligen. Om möjligt skall anmälan ha kommit in senast fem dagar före sammankomsten eller tillställningen.

3 kap 6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.

14 § Vid prövningen av en ansökan om tillstånd som avses i detta kapitel eller i en lokal föreskrift skall polismyndigheten beakta vad som krävs av hänsyn till trafiken samt till allmän ordning och säkerhet. Om ansökan avser tillstånd att ta i anspråk en offentlig plats för visst ändamål, skall särskild hänsyn tas till gångtrafikens intresse.

Ett beslut av polismyndigheten om tillstånd får förenas med de villkor som behövs av hänsyn till trafiken samt till allmän ordning och säkerhet. Villkoren får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.

Man lär sig någo nytt varje dag, har svårt att tro att plisen enbart för att den känner för det kan kringå kravet på skriftlighet som anges i lagen helt, dvs man får förutsätta att plisen fattar ett formenligt beslut även om den situation/händelser inträffar som Flatcoat meddelar om att plisen meddelar tillståndet per tfn,

kravet som du måste ställa då är att erhålla en kopia av beslutet tillställt dig i efterhand, tillsammans med underlag för att erlägga ansökningsavgift mm.

Just det, kanske bör tilläggas, ordningslagen har ingen annan regel om hur ansökan skall gå till än den som framgår av 1:6, det vill säga med andra ord att möjligheten för och även utrymmet för andra varianter/tolkningar/mm är tämligens smalt för myndigheten därav min kommentar ovan om att man skall kunna emotse ett skriftlig tillstånd i efterhand om man nu erhållit tillståndet per telefon.

Visst är det krångligt som tusan, men sådana är reglerna.

/Christian

Publicerat

Jag har ett sådant tillstånd, skriftligt.

Jag har alltså ansökt om ett skottlossnings tillstånd inom Tätbebyggt område(Mitt i stan på industritomt).

Detta är utfärdat av polisen och en kopia är skickad till Miljö och Hälsa i kommunen.

Jag har uppgett att anledningen är skyddsjakt, och kan således bedriva det inom detta begränsade område.

Det kostar då en slant, men mitt generösa företag står för det kalaset.

Känns inte så bra att behöva ringa och greja så fort det ska skjutas något.

Så är det ett återkommande problem, så sök ett sådant tillstånd.

Publicerat

Jag har ett sådant tillstånd, skriftligt.

Jag har alltså ansökt om ett skottlossnings tillstånd inom Tätbebyggt område(Mitt i stan på industritomt).

Detta är utfärdat av polisen och en kopia är skickad till Miljö och Hälsa i kommunen.

Jag har uppgett att anledningen är skyddsjakt, och kan således bedriva det inom detta begränsade område.

Det kostar då en slant, men mitt generösa företag står för det kalaset.

Känns inte så bra att behöva ringa och greja så fort det ska skjutas något.

Så är det ett återkommande problem, så sök ett sådant tillstånd.

Mitt tillstånd anger att jag inför varje skottlossningstilfälle måste underrätta polisen om att jag ska ut, måste inte du det? Alla jag känner till som har tillståndet har som villkor att underrätta polis innan.

Mvh!

Publicerat

Mitt tillstånd anger att jag inför varje skottlossningstilfälle måste underrätta polisen om att jag ska ut, måste inte du det? Alla jag känner till som har tillståndet har som villkor att underrätta polis innan.

Mvh!

Nej, det står inget om det på mitt tillstånd