Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

halvautomater och jakt ?

Featured Replies

Publicerat

en del fint folk alternatift gammalmodiga(?) tycker inte att halvautomater är

lämpligt, en del menar på att det är en säkerhets risk, en del klagar på att

dom skramlar något förfärligt, med merea. vad är er syn på havautomater ?

förutsat att personen i fråga han hantera vapnet, är de fotfarande olämpligt

eller vad tycker ni ?

Publicerat

Jag tycker att det är en smaksak. Varför lyssna på andra. Vad man än köper så är det ju alltid fel i någons ögon. Vill man ha en halvautomat så ska man köpa en, vill man ha en bock så köper man en så´n!! Smaken är som baken!! ;):D ;D

Publicerat

Håller fullständigt med Gold Team här.

Vill man ha ett vapen som man tycker om ska man också köpa ett.

Själv ligger en Benelli super 90 väldigt högt på min önskelista, så när ekonomin ger klartecken står en sådan i mitt vapenskåp. ;D

Publicerat

Inge fel med halvautomat och jakt, men visst är det som du säger att på vissa jakter är man knappt önskvärd om man tar fram en halvautomat, valet är upp till dig, vill du fortfarande delta på den typen av jakter så skaffa båda typerna, eller bara en bock.  Själv har jag SbS och Bock, men bocken kommer att ersättas till en halvautomat i höst.

Sedan finns det väl många som gillar brytvapen och jag är en av dom, alla vapen utom ett som jag har är brytvapen, men det är en smaksak..

PS Nu finns ju även halvautomat som brytvapen... Nya Beretta  ;D Tror det får bli en sån... ;)

• 1 month later...
Publicerat

visst är automater skramliga men har det någon betydelse?

det beror väl hur du jagar och vad du jagar

den är ju lämplig om du har grisjakt (slug)

och så har man ett extra hagel skott, när det nu behövs?

mest är det tycke och smak som får avgöra

mvh. samme

Publicerat

Skramligt och skramligt. Det låter väl på ett eller annat sätt ifrån alla vapen. Den stora fördelen jag upplever med min Urika är att andraskottet blir snabbare och säkrare pga en obefintlig rekyl. Jag använder en Merkel svs ibland och där så slår det upp en aning vilket genast medför ett långsamare andraskott. För mig var det dessutom väldigt enkelt att passa till kolven via de utbytbara brickorna i kolvhalsen. Skall jag skjuta väljer jag alltid Urikan. Skall jag gå omkring bland folk på bjudjakter etc kan jag av tidigare nämnda skäl välja svs.

Publicerat

Ursäkta men varför denna tilltro till hagelautomater vid grisjakt

Vad kan dom som inte en (lämplig studsare) kan

Publicerat
Ursäkta men varför denna tilltro till hagelautomater vid grisjakt

Vad kan dom som inte en (lämplig studsare) kan

Vara en stor fara för personer 3-4-5 kilometer därifrån

Publicerat

Ensak som många glömmer med slug och halvautomat är att man måste ha dubbla framförhållning än när man skjuter med älg-dräparen.

Publicerat

Ja det är ett av problemen med slugg

Och stor gris kan man inte skjuta med slugg men kanske med bränneke

Har själv upplevt att slugg svampat (5-krona)upp och stannat innan lungorna

Det kan ju bero på 74 olika anledningar men det blir så ofta på stor gris

• 2 weeks later...
Publicerat

Diskussionen om halvautons vara eller icke vara är ungefär som när hanarna försvann. "som en spaniel utan öron". Automaterna rynkar man på näsan åt på skjutbanorna. Dom kastar ut tomhylsorna på skytten bredvid och sedan kostar dom ju inte en halv årslön som en beretta s06eel eller liknande. Jag har valt att frångå bocken och satsa på halvauto med ett lättare smidigare vapen som vinst. Man skjuter inte lika bra på bana som med en bock då en del av balansen och vikten försvinner. Men i skogen vinner jag viktiga tiondelar med den minskade vikten och den korta pipan. 

Publicerat

Varför inte då använda .458 Win Mag/450 Marlin eller .45-70? Med en 500gr kula i 5-600 m/s får du nog penetration så det räcker men ingen super BC som gör att du skulle nå ut till 5km om du skulle råka skjuta rakt ut i luften (själv brukar jag skjuta mot marken)

Publicerat

Min första hagelbössa var en halvautomat...jag sköt rätt så bra med den men hade problem med att den inte laddade om som den skulle på vintern...många rävar gick förlorade. Nu är väl jag kanske inte riktigt vän av vapenvård och då är väl inte en halvautomat rätt bössa för mig.

Bytte sedan till en bock...som jag tyvärr skjuter mkt sämre med....beslöt mig därför för att köpa en ny bössa(hämtar den i veckan)...och då med 89 mm patronläge. Valde då mellan halvautomat och bock....valet föll på bock eftersom jag kommer använda mig av en extra full choke....men vill ändå ha möjlighet till en vanlig choke i andra pipan....vilket är omöjligt i en halvautomat. Nackdelen med bocken är ju att den kommer att sparka ordentligt med dessa patroner(60-65 gram)...halvautomaten torde vara skonsammare...men..som riktigt norrlänning så "jer he ju ba å krax borti" som min far brukar säga.Nu kommer säkert många ifråga mitt val av bössa och patronläge och påstå att he jer mysche väsen å lite ull...men..jag ska bevisa motsatsen...hoppas jag...innerligen...

Publicerat

Själv så har jag en Beretta A300 halvautomat och en Husqvarna M/20 sk. "torparbössa"..Visst så är HVA:n lite smidigare och definitivt tystare. De två fyller dock var sitt syfte, side-by-side´n till sällskapsjakt och vak på räv etc. emedan halvautomaten är överlägsen till sträckjakt på fågel och enda tillåtna av de båda vapnen för att skjuta slugs under jakt..En bra kompromiss är mao att ha båda typerna.. ;D

• 4 weeks later...
Publicerat

Tjena...jag var i helgen och provsköt med lite olika hagelbössor. b.la Beretta 686 Gold E, Beretta Al390 Urika och en Benelli Montefeltro.

och säga vad man vill, men 686:an tyckte inte jag var särskillt bra...och med det menar jag att jag inte kom överens med den bössan...det tog helt enkelt inge bra..!

men däremot Beretta halvauton var bättre...men Benellin Bäst...balansen var perfekt, inte allt för tung...men inte "fladdrig", och den var inte lika klumpig som en bock. visst rasslar det när den laddar om, men det är inget som stör mig. jag tyckte att den var så bra att jag ska byta in min hagel bock mot en sådan när nästa lön kommer in.... :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Halvautomat är kul att ha och skitbra ibland när man tokmular trut på tipp eller vad man nu pysslar med. Men vid all typ av "sällskapsjakt" typ sån är rough shoots eller sträckjakt på änder där man är fler personer så föredrar jag i alla lägen ett brytvapen. Det är avgjort lättast att bära brutet och visar för alla att denna bössa är ofarlig. Skitjobbigt med automaten som alltid pekar någonstans..

Mvh!

Publicerat
Min första hagelbössa var en halvautomat...jag sköt rätt så bra med den men hade problem med att den inte laddade om som den skulle på vintern...många rävar gick förlorade. Nu är väl jag kanske inte riktigt vän av vapenvård och då är väl inte en halvautomat rätt bössa för mig.

Bytte sedan till en bock...som jag tyvärr skjuter mkt sämre med....beslöt mig därför för att köpa en ny bössa(hämtar den i veckan)...och då med 89 mm patronläge. Valde då mellan halvautomat och bock....valet föll på bock eftersom jag kommer använda mig av en extra full choke....men vill ändå ha möjlighet till en vanlig choke i andra pipan....vilket är omöjligt i en halvautomat. Nackdelen med bocken är ju att den kommer att sparka ordentligt med dessa patroner(60-65 gram)...halvautomaten torde vara skonsammare...men..som riktigt norrlänning så "jer he ju ba å krax borti" som min far brukar säga.Nu kommer säkert många ifråga mitt val av bössa och patronläge och påstå att he jer mysche väsen å lite ull...men..jag ska bevisa motsatsen...hoppas jag...innerligen...

Prova att träffa rätt med första skottet ;D Eller går rävarna i klunga hos dig?

Skämt åsido - jag har alltid använt en Beretta halvautomat och trivs utmärkt med den!

/Mix

Publicerat

Skämt åsido - jag har alltid använt en Beretta halvautomat och trivs utmärkt med den!

/Mix

Kettu.. ska man vara lite njugg o dum så kan man väl framhålla att du knappast kan såga en bössa, tex en bock, för att du inte skjuter bra med den. Lägg lite tid på att få ordning på kolven så ska du se att du träffar..

Mix.. Har du aldrig haft dubblé chans på räv?  ;D Det har jag.. men det händer inte ofta..

Mvh!

Publicerat

/Mix

Kettu.. ska man vara lite njugg o dum så kan man väl framhålla att du knappast kan såga en bössa, tex en bock, för att du inte skjuter bra med den. Lägg lite tid på att få ordning på kolven så ska du se att du träffar..

Mix.. Har du aldrig haft dubblé chans på räv?  ;D Det har jag.. men det händer inte ofta..

Mvh!

Vet inte riktigt vad du menar egentligen...visst kan man väl såga en speciell bössa för att man inte skjuter bra med den, det är precis som du säger i kolven det sitter...och den passade bevisligen inte mig. Att det sedan lämpade sig så bra att jag var sugen att prova en bössa med 89mm patronläge gjorde det egentligen bara enklare att bestämma mig för att byta bössa helt...istället för att fixa till kolven på den gamla. Nya bössan har justerbar kolv i både höjd och sidled och resultatet på trapbanan säger att det verkar bättre än förut..inte perfekt...men klart bättre.

När det gäller automat kontra bock så tycker jag ju att automaten egentligen är trevligare att skjuta med eftersom rekylen dämpas ganska rejält, men då jag i stort sett endaste jagar med stövare och grythund blir det ju inte så många skott/dag...så man kan nog ta den där smällen i axeln. Däremot...precis som jag skrev förut...så är jag lite tveksam till att använda automat mitt i vintern här i norrland...det funkar nog de flesta gångerna...men fy bubblan vad arg man är när den inte laddar om när det gäller...Har förresten haft 3 rävar i samma gryt...men det är en annan  historia...

Publicerat

/Mix

Mvh!

Vet inte riktigt vad du menar egentligen...visst kan man väl såga en speciell bössa för att man inte skjuter bra med den, det är precis som du säger i kolven det sitter...och den passade bevisligen inte mig. Att det sedan lämpade sig så bra att jag var sugen att prova en bössa med 89mm patronläge gjorde det egentligen bara enklare att bestämma mig för att byta bössa helt...istället för att fixa till kolven på den gamla. Nya bössan har justerbar kolv i både höjd och sidled och resultatet på trapbanan säger att det verkar bättre än förut..inte perfekt...men klart bättre.

När det gäller automat kontra bock så tycker jag ju att automaten egentligen är trevligare att skjuta med eftersom rekylen dämpas ganska rejält, men då jag i stort sett endaste jagar med stövare och grythund blir det ju inte så många skott/dag...så man kan nog ta den där smällen i axeln. Däremot...precis som jag skrev förut...så är jag lite tveksam till att använda automat mitt i vintern här i norrland...det funkar nog de flesta gångerna...men fy bubblan vad arg man är när den inte laddar om när det gäller...Har förresten haft 3 rävar i samma gryt...men det är en annan historia...

12x89:or köper du biligast på vapex 66g 2:or  ;D ;D Tror det är 60kr för 10st

Till kråkfågel använder jag 60g 7:or ladade till 450ms

Publicerat

MOSBBERGER 835 ULTI-MAG 12x89  ;D :P ;D :P ;D :P ;D :P ;D :P ;D :P ;D :P ;D :P ;D

Pump ska det vara  ;):):D

Publicerat

Prep  Vilket hagelfabrikat talar vi om då? Jag hade först tänkt provskjuta ett par olika patroner för att om möjligt hitta

den ultimata till min bössa. Tyvärr är ju utbudet ganska dåligt här i Sverige...å inte minst här uppe i mina trakter. Ska dock över till grannlandet i öst till helgen och kommer då prova på lite olika patroner....

Publicerat

CLEVER mirage super mangnum 89

66g 3.5mm

Artikelnumer på vapex 112108

Ca60kr

Remington ca 60g 2:or eller BB

På torsbo ca 85kr

Publicerat

var och pillade på en beretta halvautomat med syntetstock och grå gummiinlägg och genast infan sig vill ha känslan att den var kort och smidig gjorde inte saken sämre :D

Publicerat
CLEVER mirage super mangnum 89

66g 3.5mm

Artikelnumer på vapex 112108

Ca60kr

Remington ca 60g 2:or eller BB

På torsbo ca 85kr

Har nu provat lite olika 89:or och jag tycker nog att Remington BB imponerade mest...men Mirage var nog riktigt bra också. Sköt på 50 meter och träffbilderna gav nog resultat som räcker.