Publicerat Oktober 20, 201213 yr Går i tankarna att skaffa dämpare till M55:An. det är alltså en .308 med 58cm pipa Dämparen jag funderar på är ase utra SL3 eller någon RCC.. lutar mest åt SL3:An. är det någon stor skillnad som man bör tänka över innan köp mellan dessa? Hur ska jag göra om jag vill ha kvar öppna rm? (SÅ GÖTT att skjuta med öppna ) Jag antar att jag inte behöver kapa pipan eftersom jag redan tycker den är smidig, och den är sparsamt använd, så pipan är i gott skick. eller tänker jag fel? Hur kan jag göra med min eftersökslampa? kom precis på att det kan bli svårt Min prisgräns för ljuddämpare o gängning går på 3500-4000 för tillfället. vet att det finns mååååååååånga trådar om ljuddämpare, men hoppas att kunna få svar på frågor om just detta specifika fall (: Tack på förhand /Gustaf
Publicerat Oktober 20, 201213 yr Författare Eller hur är jakis dämpare? om vi sätter en prisgräns för dämpare, gängning o så på 4000, vad är det bästa för pengarna? Prio 1 är att den är kort. bra dämpning o liten storlek går ju aldrig 100%, men så bra dämpning som möjligt iaf Tyngd spelar mindre roll. får väl gå på gym oftare i värsta fall kmr iaf skjuta ett 2-300 skott om året, både bana och jakt, så den ska helst hålla ett par år iaf kom gärna med tips
Publicerat Oktober 20, 201213 yr mina fem ören- en rcc t41 och kapa pipan till 50 cm. ring roger oh prat med han
Publicerat Oktober 20, 201213 yr Författare det träliga med att kapa pipan är ju att det blir ännu en kostnad :/ eller är det kanske inte så dyrt?..
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Roger brukar vara på såpass humör att han bjuder på kapning och kröning om du vill ha det gjort i samband med gängning. Du kommer undan under 3000kr hos honom inklusive dämparen om du inte ska ha värsta modellen.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Författare Är det någon vits att kapa pipan då? För jag tycker det är bra balans om jag hänger lampan på pipan o den väger typ 450gram:)
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Författare Ska jag gå hela vägen o kapa pipan till 45 cm om jag hänger på ase utran?..
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Defenitivt! Antingen kapar man rejält, eller inget alls.... Tog av pipan till 45, ångar det inte en sekund.... Mvh M.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Defenitivt! Antingen kapar man rejält, eller inget alls.... Tog av pipan till 45, ångar det inte en sekund.... Mvh M. Hur mycket gör det i m/s vid V0 och V100 m?
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Ligger på ett V0 på 800m/s.. Ganska ovesäntligt egentligen, bara man kan kulbanan och bössan slår tätt... Mvh M.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Ligger på ett V0 på 800m/s.. Ganska ovesäntligt egentligen, bara man kan kulbanan och bössan slår tätt... Mvh M. Ok! Kulvikt då?
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Jag skjuter 150 och 155gr... Vet vars du vill komma Jonsson.... Om man är så himla rädd omdom där sista 15-20m/s , och sover dåligt med rädslan av att älgarna bara kommer bli förkylda när man skjuter på dom. Då kanske man skulle valt en grövre bössa från början... Mvh Magnus.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Författare Skjuter för tillfället med 12 grams mega. Funderar på barnes ttsx men det är inget som är på g nu iaf:)
Publicerat Oktober 21, 201213 yr jag tror du ångrar dig om du inte kapar pipan, sen kommer du göra samma som mig, dvs kapa en pipa som redan är gängad
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Författare Borde man spara ett par cm på pipan om den någon gång skulle behöva krönas in eller så? Ase eller rcc ?..!
Publicerat Oktober 21, 201213 yr jag gjorde inte det. Har ju ett 23cm långt och 4cm grovt "gäng/kröningsskydd" på hela tiden... Mvh m.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Är nog enig med andra här att det är vettigt att kapa pipan. Hade förut en Sako 75 i 270 Win med RCC-dämpare och 57/58 cm pipa. Det blir på tok för klumpigt! Med en vanlig teleskopdämpare blir totallängden på pipan längre än magnumpipa (66 cm). Den extra klumpen där fram förstör hela bössan enligt min mening (iaf blev det resultatet på min). Nä, har man en bössa kamrad för en patron som fixar kort pipa (308, 8x57 etc) så tycker jag man ska kapa så mycket som möjligt, OM man nu avser att använda dämparen mycket. 50 cm kan nog vara en bra början
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Författare Isåfall kmr dämparen sitta på jämt;) Ser ingen anledning att ta av den
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Jag skjuter 150 och 155gr... Vet vars du vill komma Jonsson.... Om man är så himla rädd omdom där sista 15-20m/s , och sover dåligt med rädslan av att älgarna bara kommer bli förkylda när man skjuter på dom. Då kanske man skulle valt en grövre bössa från början... Mvh Magnus. Bra! Jag vill krama ut max speed ur bössan. :thumbsup: Jag är nöjd med dom 3 klass 1 som jag har.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Visst blir det klumpigare med dämp men det hela hänger på hur du använder bössan. Min drevjaktspang - 9,3 an nedan - lät jag kapa ner till 45 cm. Vilket gör hela bössan "normallång". De båda andra klass 1-orna kräver inte lika snabba skott vilket gör att jag låter dem vara lite länge. Pipan på 6,5-an är nog lite över 60 cm, lägg på dämp så blir den väldigt otymplig. Men om man ändå är stationär och t.ex. lockar eller vakar räv spelar det ju ingen större roll.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Kommer användas till mycket rörlig jakt. Snabba skott men även vak o pürchjakt. Hundförare går jag också en del.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Vad finns det för för o nackdelar med ase SL3gentemot rcc typ t55 eller f55? Hur ofta behöver man rengöra respektive etc.?
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare och vad skulle ni tro tommys vapen tar för kortning o gänging? Är supersugen att beställa dämp nu
Publicerat Oktober 22, 201213 yr och vad skulle ni tro tommys vapen tar för kortning o gänging? Är supersugen att beställa dämp nu Ring och fråga!