Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare till min tikka !

Featured Replies

Publicerat

Hej!

För någon månad sedan var jag och köpte och fick en rcc t45 monterad på bössan. Valde att följa Rogers rekomendation att korta ner den till 47 cm, ifall något skulle hända. 2900 kr monterad och klar, kortad och ny kröning. Vilka märken man ska ha kan inte jag rekomendera, men jag jagar mycket med min bössa och skjuter 50-100 skott med den på banan/ år. Och vad jag har läst i tidigare trådar så uppfyller en Rcc- dämpare de kvalitetskrav som mitt användande kräver.

Publicerat
  • Författare

Hej!

För någon månad sedan var jag och köpte och fick en rcc t45 monterad på bössan. Valde att följa Rogers rekomendation att korta ner den till 47 cm, ifall något skulle hända. 2900 kr monterad och klar, kortad och ny kröning. Vilka märken man ska ha kan inte jag rekomendera, men jag jagar mycket med min bössa och skjuter 50-100 skott med den på banan/ år. Och vad jag har läst i tidigare trådar så uppfyller en Rcc- dämpare de kvalitetskrav som mitt användande kräver.

Tycker du den är bra då? :)

Publicerat
  • Författare

Får nog göra det imorgon stefan ;)

Publicerat

Jag tycker den är kanon. Jagar inte med hörselskydd och upplever att ringandet i öronen efter skott är borta. Har en .308 och den slår i princip ingenting när jag skjuter, kändes inte mycket innan heller. Gällande längd/ klumpighet så rekomenderar jag i alla fall (om man har en kaliber som tillåter det) att korta pipan så mycket som det bara går.

Sammanfattningsvis är det ärligt talat den bästa pryl jag köpt på länge!

Publicerat
  • Författare

låter bra! :)

kanske räcker med en rcc då...

Publicerat

Får nog göra det imorgon stefan ;)

Hm! Då hör du ju inte om det smäller. :wink::thumbsup:

Publicerat

Isåfall kmr dämparen sitta på jämt;)

Ser ingen anledning att ta av den :P

Hoppas att du menar att du kommer att alltid skjuta med den på och inte att du kommer att ha den monterad 24/7.

Publicerat
  • Författare

Är det bättre att ta av den när man ställer den i skåpet alltså?:)

Publicerat
  • Författare

Eller?

Publicerat

Man ska inte förvara ljuddämparen påskruvat på vapnet, när du skjutit klart bör du skruva av dämparen och blåsa ut gaserna som bildats ur både dämparen och pipan, då dessa är otroligt frätande.

Sedan ska du förvara dämparen på ett luftigt ställe (dvs inte i en påse eller så)

Publicerat
  • Författare

Tack RAY BAN!

Bra att veta!:)

Publicerat
  • Författare

Tack RAY BAN!

Bra att veta!:)

Publicerat
  • Författare

så vilken är bäst för jakt och skytte ?:)

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter denna tråd lite då detta är på gång igen ;)
ASE SL5, rcc eller jaki forest??
Mkt hundförargående i höst ;)

Publicerat

Av de valmöjligheterna, enbart Ase-Utra som är ett rellt val. /Christian

Publicerat
  • Författare

Och om vi snackar MAX asens pris, finns det bättre förslag? :)

Publicerat

Av de valmöjligheterna, enbart Ase-Utra som är ett rellt val. /Christian

Beror på vad man tittar på :).. Har sett lite tester från utvecklingen och T.ex Forest dämpar ett par db mer än SL5 i en 308w.

Men i sak har du rätt SL5 är en riktigt fin dämpare.

Publicerat

Jo då Janne, men till saken hör att vissa dämpare, inga namn nämnda anser jag vara av sådant slag att de inte är värda att lägga pengar på.

Därav rådet ovan, tester av dämpningen i dämpare är i bästa fall ett underlag att utgå ifrån snarare än en sanning, det är så otroligt mycket som ligger i mätmetod och mätdon snarare än dämparna,

till den dagen vi har en standardiserad metod, som faktiskt används korrekt är resultaten därefter. /Christian 

Publicerat

Ang tester har du helt rätt, det finns nästan lika många sätt att mäta som det finns tillverkare, samt så finns det mätutrustning som inte håller måttet, (det märks bra i ett av dom färskaste testerna i ett av våra vapenblaskor att urustningen inte riktigt var anpassad för att mäta ljuddämparnas skillnader)

Dom tester jag själv hänvisade till var mer sådana som inte finns att utläsa i vapenblaskor.

Publicerat
  • Författare

Men om jag alltså vill ha en hållbar dämpare med bra dämpning, och ganska kort, vilka är de bästa alternativen enl er?:)