Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När får vi fjällgässkramare ?

Featured Replies

Publicerat

Gäss är inte gulliga och är inget bra redskap för att få stopp på jakten med, så tyvärr..

Publicerat
  • Författare

Visst är det så, dolda agendor.

Men tänk vad alla fanatiker skulle kunna uträtta om de kanaliserade sin energi rätt för en gångs skull. Om ansvariga verk o myndigheter lagt alla miljoner som gråben kostat/kostar på dem istället kanske det sett resultat, och gjort nytta samtidigt istället för att kasta pengarna i sjön/lyan.

Och duniga gässlingar är endå rätt söta :wub:

Publicerat

Visst är det så, men nu är ju inte "förnuft" ledordet precis för vare sig myndigheter eller ekosofer, speciellt inte när det blir ett lika-med tecken mellan dessa..

Publicerat

Det enda som blivit resultat hade väl varit att all Gåsjakt blivit förbjuden för de gillar inte djur så mycket som de ogrundat avskyr jakt!!

Publicerat
  • Författare

I´m dreaming out loud :rolleyes:

Publicerat

Det enda som blivit resultat hade väl varit att all Gåsjakt blivit förbjuden för de gillar inte djur så mycket som de ogrundat avskyr jakt!!

Kan du fetglömma.. gässen bajsar i staden och därmed drabbas fundamentalisterna av dem då de får bajs under skorna. Antisarna kan aldrig få till ett jaktstopp på gäss av det skälet.

Publicerat

Jag undrar samma sak när det gäller fjällräven.

Där är ju mupparna helt övertygade om att vargen är dess räddning, då den lämnar döda renar efter sig på fjället som räven kan nyttja.

Stämmer säkert till viss del, men man undrar ju hur räven överlevt under den tiden det inte fanns varg i fjällen, och sen ska det väl inte finnas nån varg i renbetesmarkerna heller vad jag förstått..såååå..

Publicerat

Kan du fetglömma.. gässen bajsar i staden och därmed drabbas fundamentalisterna av dem då de får bajs under skorna. Antisarna kan aldrig få till ett jaktstopp på gäss av det skälet.

Glömde det :mellow:

Kanske ska vi börja samla in Vargspillning för utplantering på väl valda platser! :cool:

Publicerat
  • Författare

Sätt "Puma" på en fjällkant och låt han knäppa rödräv en vinter :thumbsup:

Publicerat

Vi borde bilda en djurkramargrupp som skyddar och värna om djuren mot rovdjuren. :thumbsup:

Publicerat

Sätt "Puma" på en fjällkant och låt han knäppa rödräv en vinter :thumbsup:

Nja! Den gubben borde aldrig få hålla i ett vapen!

Ingen sund tanke ryms därinne!

Publicerat

Fjällgåskramare lär ni få när ni får fjällgåshatare. Vargkramare hade nog inte kommits på om inte någon kommit på ordet varghatare. Om ni dock vill använda ordet fjällgåskramare så ska det nog gå bra för lyckligtvis så finns det personer och organisationer som arbetar för dess fortlevnad..

Mvh // Johannes

Publicerat

Fjällräven kanske skulle hitta mer mat pm det fanns varg i fjällområdena. Men de skulle också bli av med bästa lyorna och några skulle falla offer för varg osv. Jag är inte alls säker på att det skulle vara ett större plus. Tror att järven är långt bättre.

Publicerat

Fjällräven gynnas av vargen, både när det gäller föda och när det gäller konkurrens. Vargen (och lon) håller dessutom undan rödräven vilket gynnar många andra arter.

Om ni missat det så finns det sedan fyrtio år eller något sådant ett nationellt räddningsprogram för Fjällräv.

Publicerat

Jag fick just en briljant idé, eller fick och fick, jag tror jag stjäl den av Lavskrikan ;)

Jag ska börjar propagera för att fjällräven skall utrotas. Om det är det som behövs för att få "allmänheten" att bry sig om att skydda den, så är det väll det man får göra.

Publicerat

Fjällräven gynnas av vargen, både när det gäller föda och när det gäller konkurrens. Vargen (och lon) håller dessutom undan rödräven vilket gynnar många andra arter.

Om ni missat det så finns det sedan fyrtio år eller något sådant ett nationellt räddningsprogram för Fjällräv.

Du är säker på att du inte gör en tankevurpa när du tror att vargen (och lon) håller efter rödräven, vilket jag tolkar som att rödräven backar antalsmässigt, medan fjällräven inte hålls undan av varg (och lo). Vad är det som gör fjällräven till ett svårare byte eller mindre begärligt byte än en rödräv för en varg eller lo?

Menar du att rödräven är känsligare för störningar, inte äter as i samma utsträckning, har svårare att freda sig vid en attack eller vad bygger du antagandet på?

Naturligtvis inte bara riktat till millgard utan vem som får gärna svara då jag alltid undrat vad som gör fjällräven (som bevisligen inte är lika anpassningsbar som rödräven om man ser till antalet som finns idag samt spridningen hos dem båda) bättre lämpad att leva ihop med varg? Varifrån kommer fakta? Eller är det bara gissningar? Eller är det "fakta" från vargkramare?

Publicerat

Det finns forskningsrapporter, tex "lons predation på rödräv" och många andra. Förutom vittnesmål från många hundra års erfarenhet i fjällen. Och det var långt innan det fanns vargkramare... Även kungsörn plockar gärna en rödräv om de kommer åt.

Det är nog knappast den uppfattningen som behöver försvaras...

Publicerat

Det finns forskningsrapporter, tex "lons predation på rödräv" och många andra. Förutom vittnesmål från många hundra års erfarenhet i fjällen. Och det var långt innan det fanns vargkramare... Även kungsörn plockar gärna en rödräv om de kommer åt.

Det är nog knappast den uppfattningen som behöver försvaras...

Som sagt så undrar jag bara då fjällräven verkar mindre anpassningsbar än rödräven och borde vara ett minst lika begärligt byte för nämnda rovdjur. "lons predation på rödräv" osv ifrågasätter jag inte då jag även gjort den observationen själv dvs att rödräven försvinner när lon gör entré. Men varför lon inte skulle ta även fjällräv som borde vara ett lättare byte finns det väl få forskar rapporter på? Vad gäller vittnesmål från fjällen så måste de vara några hundra år då vargen inte funnits på snart 200 år i de trakterna och då från en tid när vargen i stort sätt var fredlös och knappast tilläts i några större antal i fjällen i närheten av renhjordar och även rödräven hölls efter bla pga skinnet.

All forskning (och info) bör förövrigt ifrågasättas och försvaras för att se om den håller för granskning. Om ingen ifrågasätter så kan rena felaktigheter bli sanningar och att bara säga att fjällräven trivs i vargens sällskap håller inte i mina ögon men kan du istället t.ex. hänvisa till att det finns mycket fjällräv bland täta vargpopulationer i Ryssland så har du iaf någon fakta att komma med.

Publicerat

Jag ser ju redan nu att du inte är intresserad av fakta i denna fråga och uppenbarligen inte heller i andra frågor (tex hur lång tid sedan varg förekom i den svenska fjällvärlden) så jag tänker inte lägga ytterligare energi på att försöka ge dig mer uppslag.

För andra som är intresserad av frågan hänvisar jag till Grimsö och Viltskadecenter samt Lodjursprojektet.

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Publicerat

Millgard,

vad Martin efterfrågar är väl annat än anekdotiska "bevis" för att lo och varg inte skulle ta fjällräv? Att bägge tar rödräv finns det gott om bevis för, vilket ingen bestridit. Samma sak med kungsörn.

När det gäller fjällgåsen så är det ju SJF som startat bevarandeprojektet och leder det... vilket säkert är jobbigt för några. Det sker dock med stöd från NV.

Publicerat

Jag ser ju redan nu att du inte är intresserad av fakta i denna fråga och uppenbarligen inte heller i andra frågor (tex hur lång tid sedan varg förekom i den svenska fjällvärlden) så jag tänker inte lägga ytterligare energi på att försöka ge dig mer uppslag.

Det är just fakta jag är intresserad av. Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.