Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagel som tål snö kyla mårdar och allt därtill!

Featured Replies

Publicerat

Halvaotomat funkar fint, kyla och upplega löses lätt med vapenfodral.

Dom extra skotten är inte att förakta om man behöver kvista när mården börjar veda...

Mvh M.

Publicerat
  • Författare

vapenfodral funkar inte för den jakt jag kommer bedriva men jag tror nog jag kommer slå till på franchin om priset är rätt det lät som små pengar när jag pratade med han och då är det värt att testa för i slutändan handlar det nog mest om hur mycket man slarvar vid rengöringen av bössan. jag lyckades ju få min beretta 686 så skitig så att den frös ihop vid 4 minusgrader...

Publicerat

Tror det hela handlar mer om inställning och Vapenhantering, Vill man så går det.

Inte vidare förtjust i halvautomat,Men till gås och mård är det fina fisken, oberoende av väder.

Allt annat jagar jag med bock...

Mvh M.

Publicerat

vapenfodral funkar inte för den jakt jag kommer bedriva men jag tror nog jag kommer slå till på franchin om priset är rätt det lät som små pengar när jag pratade med han och då är det värt att testa för i slutändan handlar det nog mest om hur mycket man slarvar vid rengöringen av bössan. jag lyckades ju få min beretta 686 så skitig så att den frös ihop vid 4 minusgrader...

Nu är det inte enkom en fråga om vård.....

Är skiten sloppigt gjord så får man ibland erkänna att det helt enkelt är rent skit och att det inte går att hålla efter.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34453-erfarenhet-av-franchi/

/T

Publicerat

Bor du i norrland så är en norrlandsdrilling det enklaste. Du ska ha en vanlig bock av samma typ som du har och sedan en valfri studsare på ryggen. Jag skjuter med halvautomat men det är absolut inget för upplega och nollgradiga dagar med kalla nätter. Vikten är inget problem det är volymen på grejorna som gör att de inte ryms i säcken.

Publicerat

Eftersom rubriken i tråden lyder tåla snö kyla etc. så försvinner ju en auto direkt ur diskutionen, hamnar det snö/is å fryser till i mekanismen är det ju inte direkt nån hit i funktionshänseende...........Har ingen erfarenhet av pumpar, men antar att det kan skita sig med dem åxå.

Man får se till att ha bössan smord.

https://www.youtube.com/watch?v=XhBQ1I9bUik

Publicerat

Det är ju sol och snöblask i videon. Försök göra samma sak när det kräksnöar är minus tjugo och du skjutit bössan varm en gång så att snön smälter och far in i slagstift och mekanism. Jag har testat ett antal ggr när jag jagat kråka på tippen och det blir problem oavsett smörjmedel.

Publicerat

Alla bössor får problem om man skjuter dem varma när det snöar i kall väderlek. De med mycket mekanik och öppningar klyddar mer, de som funkar bäst i extremt klimat har visat sig vara Lefaucheux med hanar för den konstruktionen har minimalt med mekanik man inte kommer åt enkelt om den fryser och får man is i eländet kan man "gymnastisera" låsarna och pilla rent förreglingen ganska enkelt. Skulle jag välja en bössan enkom för sin driftsäkerhet skulle det bli en hanbössa - då faller allt vad laddbrygga bort direkt. Det andra man ska försöka välja bort om möjligt är enkeltryck och ejektorer - även om jag ser det andra som snudd på nödvändigt så är just enkeltryck och ejektorer bland det vanligaste klyddet man kan drabbas av när bössan blir kall eller redigt skitig.

Men om trådskaparen har problem med en beretta vid -4 är det inte bristande vård eller dålig kvalitet som är grundproblemet - det är totalt felaktig omvårdnad. Lämna in pangen på rensning och sköt den som man ska så kommer den att fungera hur bra som helst - när är den förmodligen full med skit.....

Tramset med att ställa bössan på kolven har fördärvat mången kolv och mången jakt...... Vapen förvaras stående på pipan, för pistoler gäller att de ska förvaras "upp och ner" dvs liggande på siktena. Skit, olja och annat dumt som kommit in rinner då dit den ställer till med minst problem.

/T

Publicerat

Söker man ett vapen för tex mårdjakt är halvauto och pump sista jag rekommenderar!

Alla som spårat mård vet hur ofta man tvingas in i täta grandrog och planteringar auto och pump blir längre vapen och har lättare att frysa ihop ser NOLL fördelar med dem till mårdjakt! Inte fel med instickspipor för jaktformen 22lr för att säkra att mården inte trycker i ekorrboet och .410 för närstrid rätt bökigt att lyckas med det i auto.

Själv har jag faktiskt funderat att köpa en Beretta monoblock den kan man stuva i säcken och priset gör att den kräver samma vård som ett par gummistövlar :wink:

Publicerat

Kan tillägga att BRNO ZH har en tendens att frysa i mekanismen så att den inte låser ihop... Jag minns en gång då jag låg i djupsnön med tändsticksasken i högsta hugg och försökte tina upp den när stortuppen satt fritt i en tall 75 meter därifrån... gissa om den hade ätit klart och flög iväg innan min bössa gick igen. :lol: Sedan bytte jag kombi...

Publicerat

Nu vet jag inte om jag håller med om att ZH är mer benägen att degaihop än andra. Håll skitet rent och smörj rätt med rätt olja så slipper ni problem.

T

Publicerat

Har hänt flera gånger, inte bara med mitt exemplar... Det är "tvärslån"/regeln som inte går igen. Men nog är det så att bra underhåll minskar risken. Pulsar man i meterdjup snö under upplega är det svårt att undvika snö i/på vapnet...

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Publicerat

Har kört med en kombi, BRNO305 som jag misshandlat så mycket som det går, har nu ett hagelpipset till den som ska få visa vad det går för i vinter.

Jag har en sbs till salu som aldrig krånglat, den har varit med både på banan mitt i vintern där det avfyrats några hundra skott under en dag i minusgrader och på diverse fågel och rävjakter, den har funkat i såväl snöglopp och duggregn som bitande iskyla och är bekväm att bära på axeln under långturerna. Tyvär träffar jag inte ett skit med den (finns dock andra som lyckats träffa rätt bra med den så är nog mig det är fel på)

Dock bor jag en bit ifrån dig ju :P

Skulle jag rekomendera något så säger jag köp ett slitochsläng vapen som är billigt och bekvämt att skjuta med sedan kör du det som bössa, spett, spade och vandringskäpp tills det rostar igen och skickar det på skrotning hos polisen.

Publicerat

Ingen bössa är så smidig att bära på som en SBS om man har mycket rörlig jakt.

Har själv en Merkel 8 som gjort tjänst i många år.

Men nu har jag vant mig med en halvautomat och väljer man en med kort pipa så

är halvautomaten den mest användbara hagelbössan

Publicerat

Har hänt flera gånger, inte bara med mitt exemplar... Det är "tvärslån"/regeln som inte går igen. Men nog är det så att bra underhåll minskar risken. Pulsar man i meterdjup snö under upplega är det svårt att undvika snö i/på vapnet...

Ja, liksom på alla vapen som har DoppelGreenerförregling. Men håll bössan ren, låt den bli kall innan du pulsar (det mest idiotiska man kan göra är att ha bössan i en varm bil mellan såterna - se till att den blir kall och håll den sedan kall). Blir pangen lika kall som snön så smälter ingen snö på bössan hur du än pulsar. Och får du snö på/i bössan ska den absolut inte blåsas bort, den ska borstas bort.

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Nej det beror på bristande kunskaper - Så min käre Millgard, marsch hem och läs SoldF Vinter, man kan ju tro ni legat vid flyget.

/T

Publicerat

läs SoldF Vinter, man kan ju tro ni legat vid flyget.

Ha ha ha, jag låg inne på flyget, måste va därför jag inte vet bättre, och klarar jaga i minus 20 och upplega med halvauto :tongue:

Mvh M.

Publicerat

läs SoldF Vinter, man kan ju tro ni legat vid flyget.

Ha ha ha, jag låg inne på flyget, måste va därför jag inte vet bättre, och klarar jaga i minus 20 och upplega med halvauto :tongue:

Mvh M.

SoldF Vinter gäller hela FM, skillnaden mellan de blå vapenslagen och "de som blev över" var att de förstnämda plus luftvärnet mycket väl kan ha läst SoldF men inte klarar av att förstå vad de läser. Hörde man till Armen så var det inte fråga om att läsa boken först och inte förstå - det var enbart en fråga om hur ont i kroppen man ska ha, läste man och förstod först gjorde det en aning mindre ont senare.......

Som en kollega vid I19 formulerade det: defintionen av att "gå vilse" är en flygvapensoldat utanför staketet. Defintionen av "fältkoma" är en båtåkare som ser ett tält 20.

/T

Publicerat

Det märks att vissas militära erfarenhet är långt ifrån riktiga vinterförhållanden... ;) jag läste ju tex "smörja" vapen, vilket är vansinne när det är riktigt kallt. Och toppjakt i branta partier med så mycket snö att man kavar fram medger inte att man håller vapnet fritt från snö. Oavsett så kommer snön att leta sig in och definitivt smälta vid första skottet, sedan har man ofelbart is här och var. Då gäller enklast möjliga mekanism och då är cylinderstudsare att föredra. Vidhåller att BRNO ZH är sämre än andra härvidlag, även om den har andra företräden.

Publicerat

Det märks att vissas militära erfarenhet är långt ifrån riktiga vinterförhållanden... ;) jag läste ju tex "smörja" vapen, vilket är vansinne när det är riktigt kallt......

Om du nu läst och förstått SoldF Vinter så hade du visst att vid -20 och lägre ska inga vapen smörjas alls...... Förr använde man lysfotogen som olja på kulsprutor under -20 när de sköts varma. I dag får man inte det på samma sätt som förr - man hällde i medans man sköt om den börjad gå ojämt.

En del av dagens silokonsprayer funkar faktiskt bra nedåt -30 -35 grader, jag vet för jag har testat. Men i sak ska låsar vara betydligt torrare än vad folk vanligen tror. Olja och fett härdar, drar till sig dam och skit, löser upp trä och ställer till med en massa annan skit. Det enda stället som ska smöjas med fett på ett brytvapen är ledbulten, övrig olja ska man ha i blåneringen och i ejektorerna vid varmare väderlek. Men är det kallt ska man ha skrället så torrt man kan.

/T

Publicerat

Det är ju inte riktig toppjakt om det inte är nedåt trettio minus...

Publicerat
  • Författare

jag slog till på en franchi falcon idag för 3000kr då återstår det att se om den smäller när mård ränner träd i 27 minus ;)

Publicerat

helt ärligt så är jag inte så brydd i vad jag har det ska smälla det ska ta där jag siktar och inte vara otympligt utövar det så spelar det ingen roll. ju mer skott ju bättre men minst 2. sen om jag kan välja en bock istället för en svs så att jag slipper frysa om fingrarna så gör jag ju det. sen så känns det ändå jävligt korkat att behöva hålla om stålet när man kan göra en rejäl förstock. jag förstår inte riktigt vad det negativa är? :)

Det är just det att du INTE ska hålla om förstocken.

Finns ingen vits med det, bara nackdelar.

Vänd handen med fingrarna neråt istället och lägg bössan på handleden, du kommer garanterat att skjuta ännu bättre på så sätt än om du håller hårt om framstocken.

Man lurar sig bara med att hålla rejält med fel hand. Väldigt vanligt och väldigt fel.

Publicerat

Det här med bössor som skjuts heta mitt i vintern låter spännande. Vilka laddningar och patroner kör ni mer? Hur stora är era mårdflockar? Hur många skott går åt?

Publicerat

I fjol blev det 2 skott i ett tomt ekorrbo.

Otroligt mycke mård på marken, Skulle tro marken på 11000ha håller en 4-5 mårdar...

Fram i feb är det bara långspringare fr andra marker kvar att jaga... :cool:

Mitt eget deltagande i jakterna är högst sporadiskt, som ansvarsfull småbarnsförälder finns inte den tid som krävs helt enkelt... :wallbash:

Men kul är det.

Mvh M.

Publicerat

Det är just det att du INTE ska hålla om förstocken.

Finns ingen vits med det, bara nackdelar.

Vänd handen med fingrarna neråt istället och lägg bössan på handleden, du kommer garanterat att skjuta ännu bättre på så sätt än om du håller hårt om framstocken.

Man lurar sig bara med att hålla rejält med fel hand. Väldigt vanligt och väldigt fel.

Klokt, klokt. Mycket klokt tom.....

/T