Publicerat November 5, 201213 yr Vad ska jag välja för Älghund och varifrån? Jag har kört 4 Drevrar under dryga 20 år som jägare med egen bössa. Inget går upp mot en bra arbetande EGEN hund i skogen! Men jag har kommit till beslutet att lägga dreverjakten bakom mej. Inte för att jag ledsnat på hunden jag har nu, men han blir 12år i vinter och jag vet att han är/var den man bara får en av i jägarlivet...... Att sitta på pass under älgjakten är visst en tjusning, men det är jakt med egen hund som för mig är mest intressant. Jag har funderat på de flesta älghundsraser; Laikor - men kanske inte något för mej som rookie älghundsförare? Är dom inte lite ojämna i jaktintresset -för älg - generellt? (Vet att Öst-Laika vann SM 2011...) Gråhund - Jag har flera bra jaktliga erfarenheter, men tycker att dom har mycket sjukdomar?. Njursvikt, HD, talgsvulster etc....? Jämte - Fantastiska hundar, men hur är det med att få dem i balans i en flock? "Flocken" hemma består av min sambo och 4 vallhundar - alla hanar, medan Drevern bor hos min far. Trots att jag är från Sydsverige kommer inriktningen vara uteslutande Älgjakt. Vill inte utsätta hunden för den betydligt större risk grisjakten innebär. Jagar på ca 1500Ha i Småland och ca 2200Ha i Norrland. Som jag känner nu, ligger Gråhunden närmast till. Nackdelen är sjukdomar. En jaktkamrat hade tills i somras en mycket duktig gråhundstik som hade kört 2 provettor på älg. Tyvärr dog hon i njursvikt bara 4år gammal. Jag har börjat att kolla upp avels-linjer, eller rättare sagt, försökt kolla linjer. Tyvärr är informationen bristfällig. -Få vill ju visa att man har / eller föder upp hundar som inte är bra. Valpen (-ja, jag vill starta fr början) kommer inte på tal på ytterligare 2, kanske 3år. Jag har inte brått. JAg kommer att kontakta avelsråd, men vill undersöka själv först så att man vet vad som sägs. Därför ber om kloka funderingar och om ni förslår den ena eller andra rasen, även förslag på bra uppfödare. Tack!
Publicerat November 5, 201213 yr Jaktsäkraste älghundarna är Jämte eller grå, tror de jagar ungefär lika rent generellt, somliga påstår att det är skillnad på dem jaktligt men vad jag sett så tycker jag de är rätt lika, förutom att grå är mindre och går lite långsammare och den kanske även har svårare om det är snö.... Tycker jämtarna generellt är trevligare hundar hemma men det är säkert också beroende på individer..... Jag har själv tre st jämt tikar som lever i princip utan bråk i en flock med oss hemma, de bor inne och funkar riktigt bra med oss och om vi får främmande är inte det något som helst problem.... Det finns väldigt många jämtuppfödare och jag råder dig att ta kontakt med avelsråd, det görs väldigt många parningar på dåliga tikar vilket jag råder dig bestämt att ta från riktigt bra tiklinje..... Lycka till
Publicerat November 5, 201213 yr Är det bara älg så satsa på någon bra kull, alla raser är rätt lika generellt, sen finns det individuella variationer i alla raser och förmåga att söka ut och hänga på, följa med hem, ställa i upptaget, vallhundar är det bc? Kontakta avelsråden säkrast kort för enbart älg är ju jämten, den bästa jag sett var en karelare, gråhunden hänger på länge, laikan är mer allround även om det finns de som sticker ut på olika vilt! Jag har själv laikor och valde dessa för att jaga från aug-mars, älg björn, vildsvin grävling lodjur, de jagar mera med föraren, har ett bra tempo i skogen, skulle jag bara jaga älg hade jag nog valt jämte eller karelare. Passa in i flocken beror lite på er hundhållning, tikar hanar eller blandat, nog finns det gråhundar som blir gamla och är friska, nu har jag gett dig ett riktigt noll svar ser jag
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Är det bara älg så satsa på någon bra kull, alla raser är rätt lika generellt, sen finns det individuella variationer i alla raser och förmåga att söka ut och hänga på, följa med hem, ställa i upptaget, vallhundar är det bc? Kontakta avelsråden säkrast kort för enbart älg är ju jämten, den bästa jag sett var en karelare, gråhunden hänger på länge, laikan är mer allround även om det finns de som sticker ut på olika vilt! Jag har själv laikor och valde dessa för att jaga från aug-mars, älg björn, vildsvin grävling lodjur, de jagar mera med föraren, har ett bra tempo i skogen, skulle jag bara jaga älg hade jag nog valt jämte eller karelare. Passa in i flocken beror lite på er hundhållning, tikar hanar eller blandat, nog finns det gråhundar som blir gamla och är friska, nu har jag gett dig ett riktigt noll svar ser jag Tack för svar! Ja, det är 3 BC och en Australian Shepherd, alla hanar. Vi tävlar i fårvallning. Ja, inte med Aussien då.....han kan inte valla så bra, utan han är brukshund. Vi har bestämt att vi inte ska ha några tikar.....inte pga något annat än att vi inte ska ha jobb o problem med löptik bland hanhundar. Vi märker så fort det är löp på gång hos grannarna, ca 400m bort. Hundarna bor inne, men i hundgård under dagarna då vi är borta. Karelare? Intressant. Min far köpte en 2år gammal Karelare då jag var sådar 7-8år. Tyvärr hade han aldrig jagat. Han skällde visst älg några gånger, men plötsligt efter ca 2år beslöt han att grannens höns inte fick vara i sin hönsgård och skällde på dem i en vecka i sträck..... Men jag dömer inte rasen efter en individ, självklart.
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Jaktsäkraste älghundarna är Jämte eller grå, tror de jagar ungefär lika rent generellt, somliga påstår att det är skillnad på dem jaktligt men vad jag sett så tycker jag de är rätt lika, förutom att grå är mindre och går lite långsammare och den kanske även har svårare om det är snö.... Tycker jämtarna generellt är trevligare hundar hemma men det är säkert också beroende på individer..... Jag har själv tre st jämt tikar som lever i princip utan bråk i en flock med oss hemma, de bor inne och funkar riktigt bra med oss och om vi får främmande är inte det något som helst problem.... Det finns väldigt många jämtuppfödare och jag råder dig att ta kontakt med avelsråd, det görs väldigt många parningar på dåliga tikar vilket jag råder dig bestämt att ta från riktigt bra tiklinje..... Lycka till Tack för svar! ´Vad går du främst på då du menar bra linjer? Är det enbart jakten med meriter, eller väger du in hälsa och mentalitet? Hur mycket i så fall? Jag o min sambo lever i vallhundsvärden och vi är nog ganska oroliga då vi köpt valp och det framkommer än den ena saken i linjerna, än den andra. BC är definitivt inte dom friskaste hundarna.....och vi oroar oss kanske för mycket åxå.? Hur tror du det är med att som nybörjare för Älghund att komma till och få köpa valp efter bra linjer? Sållas man bort, eller ngra sådana attityder?
Publicerat November 6, 201213 yr Spetsarna är generellt friska hundar och jag tycker inte man behöver lägga ner så mycket energi på det, finns som inga direkt linjer vad jag vet med sjukdom... Det jag menar med tiklinje är då då det är flera tikar på rad med duktiga tikar som även lämnat bra jakt... Prata med avelsråd de har de uppgifter och rekomendationer som du behöver även vad gäller sjukdomsbilder, men de hjälper nog till att se så du får från en parning som passar dig jaktligt också.... Risken är att du sållas bort av en del kennlar som jagar höga kullvärden....
Publicerat November 6, 201213 yr Jämte, eller gråhund tror jag du ska satsa. Jämten är en stor ras med väldigt mkt bra hundar o bra linjer och det dyker upp bra parningar titt som tätt så det är relativt lätt att få tag i en hund med bra linjer, och det är nog väldigt viktigt om man tror sig ska få en bra älghund. även mycket stabila lugna hemtrevliga hundar.
Publicerat November 6, 201213 yr Beror på lite hur du vill jaga ska du syssla med eftersök ska du nog gå på gråhund ska du bara jaga med den som löshund ska du välja jämthund . Är nog lättast att få en jämte med fina papper idag kolla på jämthundssidan där brukar fina parningar vara ute tror hänsjöns kennel hade en annons nu och Mats Björn brukar leverera bra hundar med mycket jakt samt tidig jakt
Publicerat November 6, 201213 yr Beror på lite hur du vill jaga ska du syssla med eftersök ska du nog gå på gråhund ska du bara jaga med den som löshund ska du välja jämthund . Är nog lättast att få en jämte med fina papper idag kolla på jämthundssidan där brukar fina parningar vara ute tror hänsjöns kennel hade en annons nu och Mats Björn brukar leverera bra hundar med mycket jakt samt tidig jakt Kan intyga om att hans hundar levererar tidig jakt, min valp på 8 månader som jag köpte av Mats har då bevisat det för mig. den parningen han har ute på jämthundklubbens sida kan jag starkt rekomendera, för han har parat med samma hane som är pappa till min valp fast med en annan av sina tikar. vet att den hanen jagar grymt bra för jag känner han som äger hunden! tiken skall tydligen vara väldigt bra och det är väldigt starka tiklinjer.
Publicerat November 6, 201213 yr Om du väljer en Jämthund så glöm inte att kolla på andra sidan pölen,Finland. Raikukorven kennel. Lycka till med ditt val. /Lars.
Publicerat November 6, 201213 yr Beror på lite hur du vill jaga ska du syssla med eftersök ska du nog gå på gråhund ska du bara jaga med den som löshund ska du välja jämthund . Är nog lättast att få en jämte med fina papper idag kolla på jämthundssidan där brukar fina parningar vara ute tror hänsjöns kennel hade en annons nu och Mats Björn brukar leverera bra hundar med mycket jakt samt tidig jakt Är nog inget fel på hundar från Hänsjöns, men jag hade som generell regel inte köpt valp efter en tik med detta prov som enda prisprov: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jycke_Jpr_Prov.asp?Provdatum= 20120126&Regnummer=S49459/2008&Hnamn=HÄNSJÖNS FANNIE&Champ= Bryter spontant 4 (!) gånger under provet. Första gången efter endast 19 minuter, Finns det omständigheter som förklarar detta?
Publicerat November 7, 201213 yr Är nog inget fel på hundar från Hänsjöns, men jag hade som generell regel inte köpt valp efter en tik med detta prov som enda prisprov: http://www.alghundkl...S FANNIE&Champ= Bryter spontant 4 (!) gånger under provet. Första gången efter endast 19 minuter, Finns det omständigheter som förklarar detta? håller med där läste aldrig proven igår. tyvärr verkar hon jobbat så på alla proven och det är ju inte speciellt önskvärt enligt min mening. så jobbar de innan de fått erfarenhet inte när de är tre -fyra år gammla. annars vet jag att det alltid är mycket jakt i hans valpar han levererar men verkar inte vara så på hans egen mycket märkligt helt klart saknas det jakt i den tiken.
Publicerat November 7, 201213 yr Det är det jag menar när jag argumenterar. Någon kan säkert tycka att det är mycket och bra jakt i den tiken:blink: jag är rädd för att många av "bättre" kennlarna har riktigt bra jakt marker, även köparna har kanske bra marker med innebörden att det kanske är lättare att meritera Mao högre kullvärden, man kanske väljer en hane som är en jakt idiot vilket kan hjälpa till att få upp jakten lite men är enl mig inte tillräckligt, är dessutom säljaren väldigt noga med valpköparna har den stora förutsättningar att nå imponerande kullvärden. Det är därför man ska sätta sig in i från vilken tik man tar ifrån... Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Satsa på en Karelsk Björnhund! De är verkligen fina älghundar! Jag har haft 3 Karelare och alla har fungerat och jag har nu en som fungerar bättre och bättre den är 3 år nu. Köp från Norrland
Publicerat November 8, 201213 yr själv tycker jag att karelarna är för ojämna samma gäller laikorna. ska man satsa på älghund så är det jämte eller grå som gäller visst kan de andra raserna bli bra men du har större chans till en stjärna om du väljer jämte eller gråhund enligt mitt tycke
Publicerat November 10, 201213 yr Satsa på en Karelsk Björnhund! De är verkligen fina älghundar! Jag har haft 3 Karelare och alla har fungerat och jag har nu en som fungerar bättre och bättre den är 3 år nu. Köp från Norrland vart ifrån kommer den/ dom andra?