Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare undrar vad för Jaktställ man skall ha?

Featured Replies

Publicerat

Hellu!

Jag håller på att tta min examen nu och kommer införskaffa ett par kängor och jaktställ i dagarna. Någon som har tips?

Har en XXL Sport & Vildmark i närheten om någon vet vad dem kanske har som är bra.

Tack!

Mvh Oscar

Publicerat

Tja! Kul att ta examen!

Säger som jag brukar säga:

- Skit i ställen och köp kläder som passar din kropp och ändamål.

- Kolla in de traditionella friluftstillverkarna

- Köp stycke och delt efter hand. Finns inget "ställ" som passar all jakt. Stilla-rörlig, vinter-sommar, osv..

mvh/Må

Publicerat

Kör på Härkila funkar för mig!

Prova dig fram en del sitter riktigt kasst, för smala i låren och gjorda för plattarslen, för mig är brallorna viktigast som går mycket! tänk på att i butiken är det platt golv det är det sällan i skogen!

Publicerat
  • Författare

Kör på Härkila funkar för mig!

Prova dig fram en del sitter riktigt kasst, för smala i låren och gjorda för plattarslen, för mig är brallorna viktigast som går mycket! tänk på att i butiken är det platt golv det är det sällan i skogen!

Tack Pertam och BigJim, det hjälper verkligen att få lite feedback. Speciellt när man inte vet så mycket själv... Ännu :wink:

Kängor är likadant antar jag?

Publicerat
  • Författare

Tja! Kul att ta examen!

Säger som jag brukar säga:

- Skit i ställen och köp kläder som passar din kropp och ändamål.

- Kolla in de traditionella friluftstillverkarna

- Köp stycke och delt efter hand. Finns inget "ställ" som passar all jakt. Stilla-rörlig, vinter-sommar, osv..

mvh/Må

Tack Pertam och BigJim, det hjälper verkligen att få lite feedback. Speciellt när man inte vet så mycket själv... Ännu :wink:

Publicerat

Japp! Ett par kängor, ett par gummistövlar och ett par vinterpjuck för kyla och stillasittande...

/Må

Publicerat

Bra prylar på fötterna, händerna och skallen, är rätt sätt, naturella, bruna färger, helt ok från friluftsbutiken. /Christian

Publicerat

Vad du än gör. Gå inte på tillverkarnas försäljningsargument "andasmembran" eller "andasfunktion". De får det att framstå som att regnkläder kan bli högaktivitetskläder utan svettframkallning. Välj praktiska kläder och kängor, saker som håller och saker som är enkla. Betydligt enklare att svara på din fråga om du skriver vart, när, hur m.m du ska vara ute...

mvh // johannes

Publicerat

Åk in till en större handlare och prova flera olika modeller.

Du har ju XXL och dom har rätt mkt att välja på!

Vi alla är ju olika byggda så det som passar mig perfekt kanske sitter värdelöst på dig o tvärt om.

Jag har byxor från Chevalier och Swedteam. Tycker personligen att Chevalier är både skönare och snyggare passform på. Även hållbarheten har varit bättre på Chevalier. Jacka har jag också från båda dessa tillverkare. Där tycker jag att swedteam sitter bättre på mig. Men har även köpt en tunn vändbar Chevalier i fleece liknande material och den är underbar så den har jag kört med hela hösten :)

Vad gäller kängor så håller jag Meindel för att vara bland det bästa du kan köpa. Har 2 par nu varav det ena paret är ca 4-5 år och det ena köpte jag nu i september. Ser knappt någon skillnad på dom faktiskt! :) Har tidigare haft Chevalier och Graninge men dom har bara hållit i 2 år innan dom har spruckit på insidan av foten där man böjer tårna ca.

Och ändå så var jag mer noga med att smörja in dom än jag har varit med min äldsta Meindel :)

Men även här gäller det ju att dom ska sitta bra på dig!

Köp det du tycker passar dig. Sen om det är olika fabrikat på allt så spelar det ingen roll :)

Lycka till!

Mvh: Per

Publicerat
  • Författare

Åk in till en större handlare och prova flera olika modeller.

Du har ju XXL och dom har rätt mkt att välja på!

Vi alla är ju olika byggda så det som passar mig perfekt kanske sitter värdelöst på dig o tvärt om.

Jag har byxor från Chevalier och Swedteam. Tycker personligen att Chevalier är både skönare och snyggare passform på. Även hållbarheten har varit bättre på Chevalier. Jacka har jag också från båda dessa tillverkare. Där tycker jag att swedteam sitter bättre på mig. Men har även köpt en tunn vändbar Chevalier i fleece liknande material och den är underbar så den har jag kört med hela hösten :)

Vad gäller kängor så håller jag Meindel för att vara bland det bästa du kan köpa. Har 2 par nu varav det ena paret är ca 4-5 år och det ena köpte jag nu i september. Ser knappt någon skillnad på dom faktiskt! :) Har tidigare haft Chevalier och Graninge men dom har bara hållit i 2 år innan dom har spruckit på insidan av foten där man böjer tårna ca.

Och ändå så var jag mer noga med att smörja in dom än jag har varit med min äldsta Meindel :)

Men även här gäller det ju att dom ska sitta bra på dig!

Köp det du tycker passar dig. Sen om det är olika fabrikat på allt så spelar det ingen roll :)

Lycka till!

Mvh: Per

Hej Per, stort tack för all a tips! Stor hjälp!

Se länk:

http://www.xxl.se/skor/herrskor/jaktkangor/dovre-extreme-wide-jaktkangor-1037971

testade dem på XXL och dem satt helt magiskt. Så jag antar att det blir ett par sådana, Meindl sägs ju vara riktigt vass kvalité.

Kommer nog göra som du säger åka in till XXL och testa lite olika delar! Du skall ha ett stort tack för hjälpen.

Publicerat

Det viktigaste är vad du har på fötterna, inte kul att bli blöt på väg ut till jakten och sedan frysa om fötterna en hel dag.

Som en del redan har sagt så se till att det passa på kroppen och till det ända målet du ska använda de till.

Publicerat

Hellu!

Jag håller på att tta min examen nu och kommer införskaffa ett par kängor och jaktställ i dagarna. Någon som har tips?

Har en XXL Sport & Vildmark i närheten om någon vet vad dem kanske har som är bra.

Tack!

Mvh Oscar

Jag kör med ITAB's grejer och tycker de fungerar bra. Har en Hunter-jacka och samma byxa utan membran (tror den heter Vildmark?) och de duger.

Har även den vändbara röd/gröna fleecen som är duglig.

Vad gäller membran i kläder börjar jag bli lite less på all reklam (goretex inkluderat). Hur man än vänder på det blir man blöt och kall om det regnar och är vinter. Å andra sidan kanske man inte ska räkna med att man är lika varm o go som i soffan.

Ett tips är att satsa på ett hyggligt lågpris-ställ som sitter bra. Spara sen pengarna och köp en bra och billig beg studsare, en bra och kanske lite dyrare hagelpang, bra optik som ju är lite dyrare och sen lägger du resten av pengarna på övningsammo.

Man skjuter ganska mycket för ett Härkila ProHunter så här i början av karriären.

/M

Publicerat

Har flera byxor och jackor från Itab och Engelson och det fungerar alldeles utmärkt och är ett bra val för ett första inköp av jaktkläder.

Publicerat
  • Författare

Har flera byxor och jackor från Itab och Engelson och det fungerar alldeles utmärkt och är ett bra val för ett första inköp av jaktkläder.

Tack så mycket för tipset Hugler!!

Publicerat

Tack så mycket för tipset Hugler!!

Lugnt :) skäms dock lite för den meningen ur ren språksynpunkt :D

Publicerat

Som fler redan skrivit, plocka ihop din utrustning plagg för plagg. Glöm inte bort militärt överskott. Där finns väldigt mycket bra jaktgrejer, mina M59 byxor som har förbättrats med massor av vax funkar i ur och skur och inte minst är de lätta att torka av nnär de smetats ner med blod. En tysk parkas jag har är fenomenal för barrskogsjakt. Köp så mycket du kan off-season, dvs när det är utförsäljning och lagerrensning. Jag hittade ett Swedteam dakota ställ för 25% av ordinarie pris på detta sätt.... (läs mer om det här: http://lipoptena.blogspot.se/2011/08/3895-kr-2695-kr-1648-kr.html )

Publicerat
  • Författare

Lugnt :) skäms dock lite för den meningen ur ren språksynpunkt :D

Hubler såklart... hehe!

Publicerat
  • Författare

Som fler redan skrivit, plocka ihop din utrustning plagg för plagg. Glöm inte bort militärt överskott. Där finns väldigt mycket bra jaktgrejer, mina M59 byxor som har förbättrats med massor av vax funkar i ur och skur och inte minst är de lätta att torka av nnär de smetats ner med blod. En tysk parkas jag har är fenomenal för barrskogsjakt. Köp så mycket du kan off-season, dvs när det är utförsäljning och lagerrensning. Jag hittade ett Swedteam dakota ställ för 25% av ordinarie pris på detta sätt.... (läs mer om det här: http://lipoptena.blo...kr-1648-kr.html )

Mycket bra tips, Tackar!!

Publicerat

Har haft Itabs Outbackstället ett par säsonger och helt klart godkänt, jag använder de inte den varmaste tiden.... Men jag har nog använt de en ca 40 jaktdagar iaf.... Helt ok till skapligt pris....

Publicerat
  • Författare

Har haft Itabs Outbackstället ett par säsonger och helt klart godkänt, jag använder de inte den varmaste tiden.... Men jag har nog använt de en ca 40 jaktdagar iaf.... Helt ok till skapligt pris....

Satt och kollade på detta precis, det verkar helt okej.

Publicerat

Många fina tips, och här kommer ett till: Våra stora friluftsproducenter har outlet-butiker, köpte i fjol en fjällräven jacka för 500 pix, och har köpt mycke utrustning där och på lundhags outlet.

Publicerat
  • Författare

Många fina tips, och här kommer ett till: Våra stora friluftsproducenter har outlet-butiker, köpte i fjol en fjällräven jacka för 500 pix, och har köpt mycke utrustning där och på lundhags outlet.

Tack, JoPe. Har du några specifika outlet tips nära GBG Området? :thumbsup:

Publicerat

Köpte ett par viking kängor på engelsons för 3 år sen. Är fortfarande lika bra. 100 vattentät, ända tills vattnet är djupare än kängan... :) där finns också bra och billiga ställ.