Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare undrar vad för Jaktställ man skall ha?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jag har byxorna och är jätte nöjd med dom

Tack så mycket.. Är dem varma, Tunna/tjocka?

Publicerat

Ytterligare försäljningsargument "som med modern nanoteknik gjorts vatten- och smutsavvisande". Troligen blev jackan bara giftigare och mer miljöförstörande av de moderna nanoteknikerna. Jag tror för övrigt inte en jägare eller friluftsmänniska är rädd att bli smutsig och regnar det tar man på sig regnjackan och sänker tempot.

Mvh // johannes

Publicerat
  • Författare

Ytterligare försäljningsargument "som med modern nanoteknik gjorts vatten- och smutsavvisande". Troligen blev jackan bara giftigare och mer miljöförstörande av de moderna nanoteknikerna. Jag tror för övrigt inte en jägare eller friluftsmänniska är rädd att bli smutsig och regnar det tar man på sig regnjackan och sänker tempot.

Mvh // johannes

Helt riktigt!

Publicerat

Tack så mycket.. Är dem varma, Tunna/tjocka?

byxorna som jag har är inte fodrade så dom är sköna under vår sommar och höst (med ett underställ) tror dom finns med foder också tror dom heter hunter det finns även hunterjacka som ser bra ut!!

dom är ganska tunna men inte för tunna (om du förstår vad jag menar) jag har dom jämt när jag är i skogen och de verkar vara tåliga mot revor och ris.

Publicerat
  • Författare

byxorna som jag har är inte fodrade så dom är sköna under vår sommar och höst (med ett underställ) tror dom finns med foder också tror dom heter hunter det finns även hunterjacka som ser bra ut!!

Jackan och stället, som du har länkat till, vet jag inte.

Perfekt, kan man spänna byxorna längst ner vid slutet?

Det blir ett par sådana. Stort tack för hjälpen!

Publicerat

Perfekt, kan man spänna byxorna längst ner vid slutet?

Det blir ett par sådana. Stort tack för hjälpen!

japp både med en krok i snörena på skon och med spänne. du blir nog inte besviken!
Publicerat
  • Författare

japp både med en krok i snörena på skon och med spänne. du blir nog inte besviken!

Du skall ha ett stort tack för snabba svar!

Publicerat

Du skall ha ett stort tack för snabba svar!

med nöje!!
Publicerat

Om du vill ha enlagers billigare jacka varför söker du inte begagnat av militären, fjällräven och liknande ? De gör ju i det materialet du verkar vara ute efter - bomull och polyester blandat.

Mvh // johannes

Publicerat

Lämpligt sommarställ=militärt M90 ställ. Säljs en del på tradera. Kolla om det är original eller kopior. Kopior vad gäller byxor har bakficka/fickor det har inte orginalen. Sen har inte kopiorna de kronmärkningar man kan finna i byxorna.

Jag har Härkilas Pro Hunter ställ. Inte det billigaste på marknaden precis men på mig sitter det perfekt med god rörlighet och bra med fickor.

Regnkläder kan man också finna på tradera om man kikar efter militärt regnställ. Sen har Pinewood en smidig lätt regnparkas man kan vika i hop och lägga i medföljande påse. Den blir väll som ett dvd-fodral ungefär. Minns inte vart jag köpte min tyvärr.

Kängor har jag ingen direkt erfarenhet av men mina Härkila Pro Hunter (tror jag dom heter) funkar bra.

Som vinter skodon för stillasittande dagar funker sk. "powerboots" bra. Inte mycket att gå med i kuperad terräng dock.

Underställ: KÖP ETT I ULL!!!!!! Värmer även bra efter att man gått och är svettig och sen stannar och kroppen börjar kylas av.

Vh//Matte.

Publicerat

Göteborg.... Börja med att kolla Kviberg och XXL.....

Publicerat

Jag kör Pinewood Mufflon (brunt ställ) och Pinewood Bear (camo). De är relativt billiga och har alla tänkbara fickor. Sedan ett par Hanwag kängor med medelhöga skaft som jag är riktigt nöjd med. På sommaren har jag Chevalier Pro Pants med en jacka till. Pinewoodställen blir för varma. Till det diverse handskar, kepor, mössor mm.

Publicerat
  • Författare

Lämpligt sommarställ=militärt M90 ställ. Säljs en del på tradera. Kolla om det är original eller kopior. Kopior vad gäller byxor har bakficka/fickor det har inte orginalen. Sen har inte kopiorna de kronmärkningar man kan finna i byxorna.

Jag har Härkilas Pro Hunter ställ. Inte det billigaste på marknaden precis men på mig sitter det perfekt med god rörlighet och bra med fickor.

Regnkläder kan man också finna på tradera om man kikar efter militärt regnställ. Sen har Pinewood en smidig lätt regnparkas man kan vika i hop och lägga i medföljande påse. Den blir väll som ett dvd-fodral ungefär. Minns inte vart jag köpte min tyvärr.

Kängor har jag ingen direkt erfarenhet av men mina Härkila Pro Hunter (tror jag dom heter) funkar bra.

Som vinter skodon för stillasittande dagar funker sk. "powerboots" bra. Inte mycket att gå med i kuperad terräng dock.

Underställ: KÖP ETT I ULL!!!!!! Värmer även bra efter att man gått och är svettig och sen stannar och kroppen börjar kylas av.

Vh//Matte.

Hittade ett Helly Hansen Ull underställ på XXL faktiskt, verkar helt okej!, Stort tack för tipsen Oink!!

Publicerat

Tror det var 1996 som jag köpte mig lite Härklia kläder. Lappmarksbyxan samt Zephyrjackan(kortare rörlig jacka). Grym kvalite. Byxorna har spruckit i grenen nu men jackan är ännu fin men då ska det tilläggas att de är använda många många många 100 dagar både under jakt, fiske, skoter, fritid. Köpte för några år sedan Outback byxor från ITAB. Tycker dom funkar kanon för det priset. Över lag måste jag säga att grejer jag köpt från ITAB är mycket prisvärda i mina ögon. Nu går jag mycket med Predator Ursus jaktställ som jag tycker är superfint. Dock återstår det ju att se hur det håller. Angående kängor så har jag aldrig använt mig sådana men var inne på att köpa och läste runt mycket samt provade en hel del i butik. De som många rekommenderade på internet samt att de i mina ögon var jäkligt sköna var Crispi Hunter http://www.pnjakt.se/art/kanga-crispi-hunter.php Dessa tyckte jag å var intressanta för mig som hundförare http://www.jakt.se/skor/kangor/Harkila-Big-Game-GTX.html

Publicerat
  • Författare

Tror det var 1996 som jag köpte mig lite Härklia kläder. Lappmarksbyxan samt Zephyrjackan(kortare rörlig jacka). Grym kvalite. Byxorna har spruckit i grenen nu men jackan är ännu fin men då ska det tilläggas att de är använda många många många 100 dagar både under jakt, fiske, skoter, fritid. Köpte för några år sedan Outback byxor från ITAB. Tycker dom funkar kanon för det priset. Över lag måste jag säga att grejer jag köpt från ITAB är mycket prisvärda i mina ögon. Nu går jag mycket med Predator Ursus jaktställ som jag tycker är superfint. Dock återstår det ju att se hur det håller. Angående kängor så har jag aldrig använt mig sådana men var inne på att köpa och läste runt mycket samt provade en hel del i butik. De som många rekommenderade på internet samt att de i mina ögon var jäkligt sköna var Crispi Hunter http://www.pnjakt.se...ispi-hunter.php Dessa tyckte jag å var intressanta för mig som hundförare http://www.jakt.se/s...g-Game-GTX.html

Tack så mycket för tipsen, Jag har beställt byxor från Itab nu.. Får se hur de håller.. 398 :- för Vildmarks byxan.

Gällande kängor var jag och testade igår och http://www.huntyardberras.com/meindl_dovre_extreme_gtx?23278 funkade hur bra som helst satt riktigt skönt och var bekväm runt benet!

Tack för all hj'lp, nu är det bara att hitta en jacka också!

Publicerat

Kör med ett "mossy oak" ställ från Norsveda och Rocky Lynx kängor i 8år nu, kanon nöjd!

Fast kängorna börjar ge upp nu så ska försöka få tag på likadana från staterna om det krävs :)

Mvh Anders

Publicerat
  • Författare

Jag har ett par. Mkt bra! Helnöjd med mina. Bara att slå till.

Tack, då blir det ett par sådana direkt!

Publicerat

Tack, JoPe. Har du några specifika outlet tips nära GBG Området? :thumbsup:

Tyvärr, lite för långt från mina hemma marker, men visst borde det finnas?

Publicerat

Gällande kängor var jag och testade igår och http://www.huntyardb...treme_gtx?23278 funkade hur bra som helst satt riktigt skönt och var bekväm runt benet!

Jag skulle avvakta med kängorna. Det är ju inga dåliga grejor men att lägga tre lax på skodon känns onödigt för din del just nu. Skaffa inledningsvis ett par bra stövlar som är avsedda för jakt.

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

Tyvärr, lite för långt från mina hemma marker, men visst borde det finnas?

Det känns ju verkligen så? Skall undersöka ärendet :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag skulle avvakta med kängorna. Det är ju inga dåliga grejor men att lägga tre lax på skodon känns onödigt för din del just nu. Skaffa inledningsvis ett par bra stövlar som är avsedda för jakt.

mvh/Må

Tackar för det tipset!