Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika sorters Tips för Nybörjare inom jakt?

Featured Replies

Publicerat

Precis, ha som grundregel att om viltet ser dig är skottchansen förlorad. Ibland stannar de och tittar någon sekund men då måste du vara klar för att lyckas skjuta.

Kastade = var på väg mot dig men ökade farten åt ett annat håll.

Ett grundtips är att låta viltet göra "misstaget" så får man oftast ett bra skjutläge. Det innebär att stå still så länge som möjligt, stannar viltet så ser det sig oftast om och det är först då man ska lyfta geväret. Det flesta är alldeles för ivriga att komma till skott när det kommmer till detta! :wink:

• 3 weeks later...
Publicerat

Ett litet tips...

- "rätt" prylar är inte så noga. De år jag sköt mest vilt höll jag till godo med 300 kr jaktställ från Itab, en gammal Tikkakombi med hane å en vanlig Leupoldkikare (dvs bössa å kikare för några tusenlappar) å en handkikare för ca tusenlappen. jagade nästan bara fågel med finnspets. Eftersom jag inte köpte massa grejer fanns pengar kvar att jaga för. Så jaga me det du har, komplettera med ansiktsmask. Jaga så mycket du kan, själv eller med andra, så kommer kunskapen smygande.

- tro ite allt vad folk säger, i synnerhet inte jägare vars jakt utsträcker sig till att sitta på pass 1 vecka per år. de kan ramstå som riktiga experter men kan inte alltid skilja melaan tjäderkull å järpkull (sant!) å inte heller hur skogen ser ut bortom passlinjen. Hundförare har ofta bättre koll.

- skjut med måtta - folk har jädra lätt att li svatsjuka.

- Blanda youtube å jaktfilmermed riktig biologisk facklitteratur

-gör jaktvårdinsatser, inte bara för att de kn vara viktiga, du lär dig om djur å natur samtidigt. Sen spelar det kanske inte så stor roll vad du gör, m det är att sätta upp fällor för mård å mink, stödutfodra rådjur, fälla asp (obs markägarens tillstånd krävs osv)

- skynda lagom - det är inte som på film. Iblad får du skjuta, ibland inte. Gläds med framgångarna, men jämför inte med andra (det blir bara jobbigt)

- Skaffa inget fruntimmer å absolut iga barn. Det om något är jaktbegränsande (tro mig, står här med en tvååring i knävecket å en tvåveckors på armen), å dåligt samvete för hundens skul

Jaja, ha kul, skynda långsamt, tänk efter före hellre än ångra dig.

Publicerat

Om du vill vara säker på vindriktningen så sug/drägla på ett finger och håll det helt stilla över huvudet :thumbsup: så kommer du även en varm stilla sommardag att känna att du blir kallare på ena sidan av fingret, därifrån kommer vinden.

Allt du behöver har du med dig :thumbsup:

Om du inte kan jaga med vapen ännu så ta med en kamera och jaga med den!

Samma sak som att komma till skott med geväret.(du får dessutom lite fina bilder när du gjort rätt)

När du lyckats några gånger så ser du själv vad som är viktigt att tänka på och då har du dessutom utvecklats som jägare tills du får ett skarpt läge med vapen i hand.

Där slutar likheterna :cool:

Publicerat

Ett tips från min tid som passkytt,för sisådär 25 år sen,Då jag slutade med den skiten,det första du gör när du kommit till passet,gör upp eld detta innebär att du ser vart vinden kommer ifrån,viltet blir desorienterat å har svårare att känna vittringen av dig dessutom väcker det en viss nyfikenhet från djurets sida(vad är nu detta?)ugnefär som älgar som hör motorsågar å tror att nu vankas det mat från toppskotten på tallarna å sist å det bästa, du slipper frysa å samtidigt har du nåt att pyssla med under de där förbannat långa å dötråkiga timmarna när man i stället kunnat stanna i stugvärmen,Nä fy fan för den sortens jakt.Men nånstans ska man ju börja.

Ps. många är det som gått i backen i rökridåerna från lite surved.

Publicerat

En sak som jag inte fattade när jag var nybörjare och var med på mina första jakter med hund ( hare o rå) var att drevdjuret oftast var flera hundra meter framför hunden. Så det gäller att stå still även om man knappt hör jycken. Sen kan det ju komma stänkdjur ochså.

Publicerat

skippa tändaren som vindvisare och skaffa en liten gummibälg och fyll med kritpulver

En storm tändsticka brinner i alla väder och lågan röken för flyttar sig i lätt!!

Publicerat
  • Författare

Ett tips från min tid som passkytt,för sisådär 25 år sen,Då jag slutade med den skiten,det första du gör när du kommit till passet,gör upp eld detta innebär att du ser vart vinden kommer ifrån,viltet blir desorienterat å har svårare att känna vittringen av dig dessutom väcker det en viss nyfikenhet från djurets sida(vad är nu detta?)ugnefär som älgar som hör motorsågar å tror att nu vankas det mat från toppskotten på tallarna å sist å det bästa, du slipper frysa å samtidigt har du nåt att pyssla med under de där förbannat långa å dötråkiga timmarna när man i stället kunnat stanna i stugvärmen,Nä fy fan för den sortens jakt.Men nånstans ska man ju börja.

Ps. många är det som gått i backen i rökridåerna från lite surved.

Snyggt tips!!

Publicerat
  • Författare

En storm tändsticka brinner i alla väder och lågan röken för flyttar sig i lätt!!

Kanon, vart hittar jag sådana?

Publicerat
  • Författare

Jag gluttade lite på dina tidigare frågor och fortsätter gärna på utrustningssidan:

1) Köp INTE kinesiska kikarsikten!

2) Läs ovanstående en gång till.

3) Och nä, inte ens om de har vackra, västerländska namn.

4) Aktiva hörselskydd är ett måste.

I skogen föredrar jag Sordin eftersom ljudkvalitet och riktningskänsla är bättre än Peltor, dock dämpar de för lite för banan...

5) ITAB gör alldeles utmärkt prisvärda kläder.

Visst är Härkila, Chevalier m.fl. bättre men det är en försvarlig prisskillnad...

6) Köp INTE en stolsryggsäck, alla är ren skit på alla sätt: obekväma både att bära och sitta på, lever om, klena...

Ska du sitta länge på samma ställe så tar du med en bekväm, stadig campingstol som du kan handla för en hunka eller så på Clas Ohlson, Jula m.fl. butiker.

7) Granris. Da Shit för att slippa kalla fötter på pass.

8) Reservknivar.

Till nöds en Mora, men helst såna med vettig stålkvalitet. Det finns rätt billiga knivar som duger, fråga mig för tips...

9) Första förband.

10) Skjutkäpp.

Hugg en tunn (du ska kunna greppa runt både den och bössan) slyasp/björk och kvista av - sikta på nån i spannet 2,5-3,5 meter och kapa den till din egen kroppslängd eller strax över. Kan göras på plats men görs med fördel i förväg när man passröjer...

11) Sill & Bäjkåns ammunition är billig, ögon och vapen är dyra. Undvik.

Lite teknik också:

1) TORRTRÄNA!!!

Gör provanläggningar, torrklick och repetitioner hemma i vardagsrummet, prova skjutställningar med stöd av kroppen eller ryggsäck, käpp m.m. Ofta! Det är HELT överlägset träning med ammunition, eftersom du nöter in korrekta rörelser i muskelminnet utan negativ inverkan av rekyl och knall - dessutom är det helt, totalt gratis.

2) Skjut in bössan med den skjutställning du kommer använda i skogen!

Klass 1-bössor har en betydande skillnad i träffläge mellan olika ställningar och .22 LR är också hemsk... Skjuter du in över bänkstöd så kan du räkna träfflägesskillnaden mot stående i decimeter redan på 100 meter...

3) Skjut ALLTID med båda ögonen öppna, oavsett förstoring.

Det är inga som helst problem för NÅGON oavsett ögondominans men kan vara en träningssak, så fuska inte! Ifall du blundar med ena ögat så ser du sämre med det andra också pga muskelspänningar, plus att det tar oändligt mycket längre tid att hitta målet och du tappar vansinnigt mycket av synfältet - t.ex. den andra hunden som kommer in från vänster, eller den thailändska bärplockarröven som plötsligt ploppar upp i skottlinjen...

4) Basic Rifle.

5) Träna avståndsbedömning.

En bra avståndsmätare är guld värd, även en billig kines är värd silver... I brist på sådan rekommenderar jag måttband och stegning (du måste självklart mäta hur långa steg du tar med olika gångstilar och i olika terräng, samt ALDRIG på kortare sträckor än i alla fall 100 meter). När stegmåtten sitter där kan du öva varenda gång du är ute: hur långt är det till nästa lyktstolpe, hur långt till den där björken, är den där ouppfostrade mattesläparboxern skjutbar eller ej... Gissa först och stega sen. Lär dig hur ögat luras över öppen terräng, hur svackor och backar och rågångar ger synvillor som kan fördubbla eller halvera avståndet du gissar...

6) Lär dig läsa vind.

Se inte bara riktningen utan bedöm vindstyrkan utifrån hur löv, gräs, kvistar och småträd rör sig. Om de stora träden rör sig kan du ändå glömma skott på längre än spottloskeavstånd...

7) Sa jag Basic Rifle?

8) Övningsskjut med en polare.

Främst för säkerheten om du t.ex. inte lyssnade på mitt förmanande om Skit & Blä-ammo, men det kan vara riktigt givande med feedback emellanåt - speciellt om han eller hon är mer erfaren... Har du vägarna förbi Ume är du välkommen att hänga på.

9) Sitt still och håll käften på pass. Elda bäst du vill, men håll käften. Och sitt still.

Det finns en massa mer, men det här är nog de viktigaste bitarna.

-- Mats

Stort tack för alla dessa tipsen Mats, Uppskattar när folk lägger ner lite tid och skriver såhär många oliak bra tips. Tack!

5) ITAB gör alldeles utmärkt prisvärda kläder. - Köpte byxor där ifrån "Vildmark", verkar susen.

8) Reservknivar. - Köpte en EKA Nordic Masur 8. Skall jag ha något mer?

Kan vara dum fråga men...10) Skjutkäpp.??

6) Lär dig läsa vind. - Fick tipset om stormtändsticka?

En bra avståndsmätare är guld värd, även en billig kines är värd silver.. - Hemsida för någon prisvärd sådan?

Åter igen, stort tack Mats!

Mvh / Oscar

Publicerat

Jaha det verkar som om mitt långa inlägg försvann :yucky: . Hur som helst välkommen hit och kolla runt och läs det som intresserar dig, sedan slår du en pling om vi ska gå in till våran gamla arbetsplats och kika vapen,,, kul att du kommit igång med jägarexamen. :woot: / Fredrik

Publicerat
  • Författare

Jaha det verkar som om mitt långa inlägg försvann :yucky: . Hur som helst välkommen hit och kolla runt och läs det som intresserar dig, sedan slår du en pling om vi ska gå in till våran gamla arbetsplats och kika vapen,,, kul att du kommit igång med jägarexamen. :woot: / Fredrik

Hehe, såg inte ditt inlägg?

Absolut, det finns mycket bra information här :) jag har ju startat 2 olika trådar för nybörjar vapen hagel/kula för att få lite tips. Men hade uppskattat rejält om du ville följa med mig framöver!

Ha det gött Fredrik!

Publicerat

3) Skjut ALLTID med båda ögonen öppna, oavsett förstoring.

Det är inga som helst problem för NÅGON oavsett ögondominans men kan vara en träningssak, så fuska inte! Ifall du blundar med ena ögat så ser du sämre med det andra också pga muskelspänningar, plus att det tar oändligt mycket längre tid att hitta målet och du tappar vansinnigt mycket av synfältet - t.ex. den andra hunden som kommer in från vänster, eller den thailändska bärplockarröven som plötsligt ploppar upp i skottlinjen...

Detta är intressant, jag har alltid velat och försökt att sikta med båda ögonen, men det går fanemej inte.

Sista bocken jag sköt med hagel så vet jag inte om jag siktade med ena eller båda ögonen?

Men när jag skjuter med kikarsikte eller öppna riktmedel (kula) så ser jag dubbelt om jag har båda gluggarna öppna. Är det någon som vet hur man kan träna detta??