Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Liten knubbig amerikan möter den svenska våren. 338Federal

Featured Replies

Publicerat

...8-10veckor sa fröken i luckan, tack sa jag och såg plötsligt projektet bli vårens pyssel.

En liten knubbig patron med inte så väldigt många år som standardiserad kaliber men många fler som vildkatt.

Varför?

Ja varför, det är en bra fråga, och varför inte bara vara som herrarna och damerna i familjen "The fellowship of the little big thumper 358winchester". Nej jag lusläser istället i Vapentidningen om Peter Norberg som med sin 338-08 knuffar dovvilt med som sig brukar med tunga kulor.

Foristen Asti har min gamla goa Remington 7KS i 308w, den gillade jag bäst med 13g Oryxar, vilken klövviltsklubba... Saknad? Ja därför blir det såhär nu.

Vad jagar jag mest? Jo dovvilt, då borde ju en 338 Federal i en smidig bössa göra sig perfekt till kommande säsong när Alpländaren Balder ska jagas in.

Blocket... Där fanns en

jeqatehy.jpg

Modell Hawkeye som Rosttrög och petflaskestock.

Varför en ruger? För trelägessäkringen som sitter rätt skyddad under okularet.

Sluggern hade annons på...

qa3ehu5e.jpg

Jämfört med den kortare och tjockare Oryxen jag skjuter i 62an är ju 338an plötsligt lång och slank...

Fynden görs ibland på eBay...

jyvy9edu.jpg

Även Warne QD 30mm medium kommer från eBay, till antingen en Swarovski 1,25-4*24 eller 1,5-6*42, ytterst oklart.

Och...7egapere.jpg

...kommer stå för en Ruger Classic mkII

2emupyhe.jpg

...men hur ska den se ut? Såhär?

uhavuveb.jpg

Vapex har en sen några dagar en order på hylsor, laddverktyg, lite olika kulor, bla 215grs Sierra gameking som jag tror kan bli riktigt bra om den tycks om av pipan.

Pipan ska bli udda 51,5cm lång, få en pipring med QR från Recknagel för remmen, kornfoten kommer monteras en liten en bit in så det kan gängas för dämpare framöver. Små ändringar men trevliga.

Pipringen som sitter på min 62a.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=127557&start=0&hilit=pipring

Och såhär ser min limpa ut, Balder eller Ballen som sonen på 2år säger....

jeda8uhe.jpg

Gammal kärlek

20100802206g.jpg

Skickat från min HTC Sensation Z710e

• Svar 76
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Äntligen hemma och en Swarre 1,5-6*42 sitter tillsvidare i trevliga Warne QD (vilka ska slipas in före ihopsättning), när den mesta av klövviltsäsongen är över 1mars får den kanske 9.3ans 1,25-4an ist

• Julafton 2013 Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

• Ett gäng 180gr Accubond är påväg hem, skulle kunna vara fin för bock- och dovhjortsjakten i augusti/september... Alptaxen gjort sig fredagsfin inför provmontering av Truglo. Skickat från min HTC

Posted Images

Publicerat

Härligt med ett genomtänkt och lagom udda projekt! Ska följas :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Förslag på färger och kombinationer till "swirlen" motages mer än gärna.

Publicerat

Ahh, så du köpte Rugern! Var sugen som tusan på den men det är annat på gång så jag fick inte tummarna ur.

Publicerat

Tja jag gillar iofs både lila/svart, 60/40 och röd/svart 50/50 som jag har sett live båda två, allt handlar om hur mycket man man är och därvid förefaller inte du falla kort,

med andra ord ta efter din egen smak.

Vis av erfarenheten om hur mina riggar med motsvarande i typ beige och mörkbrun svirl mottas av omvärlden så hade jag helt klart kunnat tänka mig något i stil med orange/svart 60/40, bara för att... /Christian

Publicerat
  • Författare

Ja den lila hittade jag på snipers hide när jag letade marbles häromdagen.

Skulle utöver en Harley Davidsson edition kunna tänka mig olive 70 svart 20 grå 10 för att vara sansad. Å andra sidan en Harley Davidsson är snyggare än de som finns i mossy oak blaze ;)

Publicerat

Vald piplängd helt rätt anser jag! No more no less. Kortare är bara modenyck! Jag har 52 cm på min 358 och den har underbar förighet och pekbarhet :wub:

Jag har en McSwirly i pipeline med 60 % olive 25% dark brown och 15% light grey. Lägger ut bild så fort jag får hem den. Tänkt att sitta på 358:an och användas till storviltjakt under ffa barmarksäsong, därav grön/brun grundfärg :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Här en annan stock jag har (tror du kanske har sett bild på den förut Herbert)...ang marble-kombos... :)

Denna sitter på 308:an (som evt skall pipas om till 7mm-08) och används (förutom till träning/tävling) ffa till vakjakt i skymning och till vinterjakt, därav mörk grundfärg men med tämligen mkt ljusgrått (ångrar dock att jag inte tog ännu mer ljusgrått...den blev lite väl 'svart'...men jag är skapligt nöjd ändå :cool: )

post-8252-0-69288100-1352407583_thumb.jp

post-8252-0-60479500-1352407781_thumb.jp

post-8252-0-80019300-1352407571_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Denna är inte dum heller 33% av svart oliv grå

MAC%20SAKO%2075%20VARMINT%20BLACK%20OLIVE%20GREY%20MARBLE.jpg

Publicerat
  • Författare

Din ser fjällaktig ut vilket bör passa din omvärld ;)

Publicerat

Lite som nedanstående vill jag ha stuket på den stock jag beställt till 358:an...men byt i tanken ut det svarta mot mörkbrunt och det ljusbeiga mot ljusgrått. Men den nedan är också funkis...passar kanske bättre för era sydliga nejder :wink::cool:

(70% olive 15% black 15% light tan)

post-8252-0-45145400-1352411093_thumb.jp

Publicerat

He, lite märklig tanke att skaffa en kolv som är i nån form av cammo färg o sen sätta på ett "vitt" system (rostfritt)... :rolleyes:

Publicerat

Håller med...intet är som snyggt djupblånerat stål! (kanske ska förtydliga att bössan på bilden ovan INTE är min :cool: )

Publicerat
  • Författare
He, lite märklig tanke att skaffa en kolv som är i nån form av cammo färg o sen sätta på ett "vitt" system (rostfritt)... :rolleyes:

Det är tur det finns coatings ;)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Blev en oväntad stock som beställs imorgon, väntar redan med spänning på att få hem den!

Publicerat
Blev en oväntad stock som beställs imorgon, väntar redan med spänning på att få hem den!

Sedär, detta vill man gärna höra mer om snarast, som den "Rugerbroder" man är ;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Den va riktigt läcker Herbert. Du har god smak!

Vad landar en sådan på hemma i lådan?

Mvh/Joacim

Publicerat
  • Författare

Den var lite rolig faktiskt, ser liksom "stilig" ut på håll, borde landa på 4500:- när den är i min hand.

Publicerat
Den var lite rolig faktiskt, ser liksom "stilig" ut på håll, borde landa på 4500:- när den är i min hand.

Ja den var "gullig" med sin röda bakkappa och stilig precis som du sa.

Det var ju inte så blodigt med 4500kr hemma vid dörren. Har inte vågat att köpa någon Mcmillan ännu då det ryktas om att man är fast när man väl ägt en.

Försöker hålla mig så länge som möjligt, men en vacker dag får man väll ta klivet.

Mvh/Joacim

Publicerat
  • Författare

Det blir min nr 6.....

Publicerat
Det blir min nr 6.....

Ja, där ser man, det är det jag är rädd för ;)

Publicerat

Har sett bild på en 'McSwirly' med färgkombo mörkbrun-ljusbrun-svart som såg jäkligt trevlig ut. Påminde en hel del om kraftigt ådrad valnöt. Den skulle nog också vara snygg med röd bakkappa :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Det är bara att du beställer en så möts vi på jakt och jämför stockar och knubbisar.

Publicerat

Det är bara att du beställer en så möts vi på jakt och jämför stockar och knubbisar.

Precis, jämför helst inte era stockar på ett öppet forum.;)