Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Liten knubbig amerikan möter den svenska våren. 338Federal

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Precis, jämför helst inte era stockar på ett öppet forum.;)

Beställ en du också till knubbisen så jagar vi dov en dag och lägger upp jämförelsebilder på dom tre ;)

Skickat från min HTC Sensation Z710e

• Svar 76
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Äntligen hemma och en Swarre 1,5-6*42 sitter tillsvidare i trevliga Warne QD (vilka ska slipas in före ihopsättning), när den mesta av klövviltsäsongen är över 1mars får den kanske 9.3ans 1,25-4an ist

• Julafton 2013 Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

• Ett gäng 180gr Accubond är påväg hem, skulle kunna vara fin för bock- och dovhjortsjakten i augusti/september... Alptaxen gjort sig fredagsfin inför provmontering av Truglo. Skickat från min HTC

Posted Images

Publicerat

Osäker på den saken, jag har aldrig rört en mcmillan och blivit frälst, och jag är mycket nöjd med laminataren jag har. Frivilliga mcmillanutlånare?:D

Publicerat

'And now for something completely different...' :thumbsup:

1/3-del vardera orange-gul-svart :cool:

post-8252-0-02893200-1354103772_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Stocken har hittills kostat 3691:- med en $kurs på 6,78. Helt ok.

Publicerat

Krall- den där med lite räksallad på, vääääldigt trevligt måste jag säga, vilken kaliber skall de bli i? /Christian

Publicerat
  • Författare

Det går fortare än jag trott. Imorgon kommer Rugern till sitt nya hem.

338Fed. Oryx 230gr - Rhino 210gr - 308Win Rhino 165gr

4uhetety.jpg

Rhino 210gr / 165gr

yhe9y8ez.jpg

Publicerat

Fan vad de ser klena ur Herbert, funkar verkligen den där fjösapuppan?;) ;)

Publicerat
  • Författare
Fan vad de ser klena ur Herbert, funkar verkligen den där fjösapuppan.;) ;)

Troligen inte, ska ju vara trendiga 358w om det ska vara nån bra död. Hur många rävar har du skjutit nu med din?? :D

Publicerat

4st varav två i double, tömde en hel kull med den men mor går kvar.:)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen hemma och en Swarre 1,5-6*42 sitter tillsvidare i trevliga Warne QD (vilka ska slipas in före ihopsättning), när den mesta av klövviltsäsongen är över 1mars får den kanske 9.3ans 1,25-4an istället.

Från vapex landar nya hylsor, laddverktyg och en ask 215gr Sierra Gameking om några dagar.

abu7ahy8.jpg

Plaststocken är överraskande okej... och bara 17veckor kvar tills godingen skickas från Phoenix.

Balder verkar nöjd med att få en bössa döp till samma namn :D

yjybysag.jpg

Publicerat

Trevligt med en uppdatering i projektet.

Ser fram mot stockleverans och lite "rangereports".

Tur att jag beställde en laminatkolv till min då den hade den där förhatliga "urgröpta" plastkolven som Ruger envisades med ett tag :wallbash:

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Ska du inte behålla 1,5-6an på denna? :) Blir ju så "allround" o funkar till grisvak med den kikarn :)

Publicerat
  • Författare
Ska du inte behålla 1,5-6an på denna? :) Blir ju så "allround" o funkar till grisvak med den kikarn :)

Tanken är god, men 9.3an blir kvar för grisvak, smygjakten på dov och älgjakt.

Sen är jag snuskigt förtjust i den lille Swarren - relativt kort, stort synfält, icke medförstorande circledot (på korta håll använder jag ringen och punkten för mer precision). Skulle kunna tänka mig den med linedot en dag.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Julafton 2013

vupa8uza.jpg

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ett gäng 180gr Accubond är påväg hem, skulle kunna vara fin för bock- och dovhjortsjakten i augusti/september...

Alptaxen gjort sig fredagsfin inför provmontering av Truglo.

IMAG0103_1_1_zps40fb2a6e.jpg

Publicerat

Trevligt att det rör på sig :thumbsup:

Själv väntar jag fortfarande på licens (6veckor har passerat) och häromdagen fick jag veta att damen som har mitt ärende på sitt bord är sjukskriven :wallbash:

Jaja, har ju knappt bestämmt mig för vilken kula jag ska köra i 308an ännu :smile:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Herbert, du har väl skjutit en del vilt med olika kulor i 308W? Lånar tråden lite om det är ok. Du verkar köra lite tyngre kulvikter på mindre vilt än vad nyazeeländarn(terminal ballistic nånting) och vissa andra på forumet förespråkar, jag gissar att det är en av anledningarna till att du gått upp i kaliber också? Vad är dina erfarenheter i olika kulvikter?

Publicerat
  • Författare

Den största anledningen är att min första studsare som 15åring var en 9.3*57 och den levererade en grymt bra effekt i viltet, det var som att det gavs en rejäl knockout och det var väldigt snällt mot köttet. Tungt och låååångsamt....

Sen gjorde jag några utsvävningar mot 3006 (3ggr tom.) med mycket mer fart och mycket död och mycket mer klet.

Ett tag hade jag tom. två 308w, båda har skjutit 10.7g Rhino och de var det ett riktigt bra klipp i, men det var ändå rätt blodigt. Samtidigt laddade "en gubbe" upp 13g hammerhead till en bekants 308 och han var sen lyrisk över den fina effekten och således var jag tvungen att testa (fanns även ett sug till 358w då). Jag hade hittat tillbaka iom. 13g Oryxen i 755m/s !!

Jag hade bestämt mig för 358w men så dök en färdig 338fed upp och då sparade jag in lite pengar när jag slapp köpa nått och sen byta pipa på den.

Tex. så har jag dragit ner min 9.3*62 mot x57 så den skjuter 15g Oryx i 750m/s med mycket fin effekt i viltet hittills. 5kr stora hål ut i rå och dov, sett ut som jag hällt ut blod med vattenkanna i snön där jag dragit ut dom.

Sen ska väl tilläggas att jag iprincip enbart jagar klövvilt i skogslandskapet och skjuter inte på avstånd över 150m om jag inte måste då få pass har de möjligheterna.

Sen läste jag att nån amerikanare skrev:

"You can't beat a 338 Federal for forest use" och då är det ju upp till bevis!

Publicerat

Det som skrivs på ballisticstudies tex verkar vara mer inriktat på lite längre håll än vad vi i Sverige jobbar med generellt, för oss är det väl mer vad dem "over there" kallar woods-hunting. Har hittills bara jagat med 6,5 men köpte precis en 308 och ska välja färdigladdad ammunition. Har sneglat på både sako, norma och mega i 150-180gr men just nu lutar det åt mega 12g p.g.a. pris och att många verkar tycka att den är rätt lagom. Tyvärr är den inte bondad men verkar ha bra restvikt ändå. Nu ska jag inte kapa din tråd mer :P

Publicerat
  • Författare

Kvartetten kulor för test är nu komplett. Hoppas bara de inte skjuter skit allihopa.

180 Accubond 210 Rhino 215 Gameking 230 Oryx

za8ybe4u.jpg

Publicerat

Det går nog fint, iaf om jakt är syftet och inte bänkskytte. ;)

Publicerat

Du, det är något skit, svart evja på en av dina kulor, det kommer aldrig att gå bra det där, kanske bäst att jag tar över hela paketet? /CHristian

Publicerat
Kvartetten kulor för test är nu komplett. Hoppas bara de inte skjuter skit allihopa.

180 Accubond 210 Rhino 215 Gameking 230 Oryx

Vilka lättviktare... ;)

Publicerat
  • Författare

Christian!! Svart? Du måste ha nått skit på synnerven, kom till mitt jobb så opererar vi bort allt imorgon natt! B-)

För 13000:- så är det ditt ;-)

Drkrallig, jag är systerklen :-P

Jo just, fick just e-post av damen på McMillans kontor, 5v till leverans!

Publicerat

ASG- passar på just det erbjudandet, men jag har den här grejen där bak...... Nej allvarligt så passar jag helt på knivar och laser så länge som möjligt. Kul att stocken är på väg, det är en lång väntan på McM grejer numera.

/Christian