Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beatless Storviltsjaktbössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Projektet löper vidare men i snigelfart och det är framförallt länsman som är att skylla för det.

Det är nästan som att man vill åka till tillståndsenheten för att hjälpa dem att få bort tummen ur arschlet.

"Men Ingrid, har du stoppat upp båda tummarna i rumpan nu igen? Det var väl onödigt? Hur ska du kunna utfärda några licenser då? Nej,det kan du inte, Nu tar du ut tummarna ur rumpan och sedan går du och tvättar dig noggrannt om händerna på direkten. Ursäkta? ... Har du det jobbigt nu? Jag förstår. Vill du att syster ska komma och ge dig en spruta? Kommer det gå lättare att jobba då? Men då ska jag säga till syster. Men du tar ut tummarna ur rumpan först. Och tvättar dig om händerna. Och sedan sätter du dig vid datorn, okej?"

Om jag ska sluta raljera om tillståndsenheten så är det egentliga skälet att jag skriver att Medalist-stocken från Bell & Carllsson har kommit för en tid sedan.

Det bästa är att den känns perfekt att lägga an med och hantera i övrigt. Nu sitter det ju inget i den så balans och så är ju svårt att avgöra hur det kommer bli. Greppet är relativt välutfyllt och med en mycket behaglig vinkel. Kolvkammen ger mycket bra kindkontakt. Olive Drab är en mycket snygg färg. Kolven känns 100 % styv. Jag har inget vidare att klaga på vad gäller kvalitetskänslan, förutom att lite färg, ett område stort som en halv lillfingernagel, lossnat i pipkanalen. Detta spelar dock mindre roll och är inget som kommer synas i slutändan. 

post-8172-0-49997500-1360907784_thumb.jp

Kolven i sin helhet. Det vita är reflexer från den inte helt släta ytan (Vilket ju är avsiktligt och ger bättre grepp).

post-8172-0-30268100-1360907952_thumb.jp

Kolvens bakre form, reflexer bortagna med hjälp av bildbehandlingsprogram, så bilden bättre speglar kolvens egentliga färg, i gengäld ser ytan slät ut vilket den alltså inte är.

post-8172-0-14113000-1360911358_thumb.jp

Aluminiumblockets form.

post-8172-0-70670000-1360911435_thumb.jp

Hade hoppats att den hade varit lite lättare, det där motsvarar ju nästan 2,5 lbs, betydligt mer än angivet. Kommer sammantaget bli en rätt tung bössa.

Publicerat

Skönt att bli örfilad av Rikard :pinch:

Klart du ska ha 338-06, men du vet väl att Robban har en 338-06AIbrotsch? :wink:

Stocken ser bra ut, kul att det rullar på.

Publicerat
  • Författare

Skönt att bli örfilad av Rikard :pinch:

Klart du ska ha 338-06, men du vet väl att Robban har en 338-06AIbrotsch? :wink:

Stocken ser bra ut, kul att det rullar på.

Hur mycket V0 tjänar man på en AI med en 225-grainskula,ungefär? Kräver det längre pipa än 610 mm för att man inte ska "elda för kråkorna"?

Det känns ju lite meckigt att behöva fireforma hylsorna också, men jag antar att man kan passa på att göra det vid träning, och att det inte är så stort problem egentligen.

En aspekt är också att om bössan ska till Sydafrika kan det vara väldigt viktigt att det som står på patronhylsans botten matchar vad som står i införselpapprena. Förekommer att folk får sina patroner beslagtagna när detta inte matchar, till exempel just med 338-06 där man tagit med uppneckade 30-06-hylsor. Och händer det är man ju körd, för var får man tag på 338-06 AI-ammunition i Afrika?

Publicerat

Jag har inte varit i Afrika med min 338a, så det vet jag inte. Hur mycket man vinner i V0 vet jag inte heller då jag aldrig laddat 338-06 utan ai. Jag har 65,5cm pipa och får upp 200Gr till 870m/s.

En mycket trevlig sak är att man inte behöver trimma hylsor så den bottnar så bra på hylsbröstet.

Det blir nog en smaksak i slutänden.

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen händer det saker. Robban har haft mycket att stå i sista halvåret, men idag var jag nere hos honom och lämnade bössan, kolven, trycket etc. Så han börjar nog jobba på den ganska snart.

Jag har också definitivt bestämt mig för en "standard" 338-06. Vinsten man gör med en Improved 40 borde vara minimal eftersom det bara skiljer något grain i hylskapacitet, om jag inte missminner mig. Då gäller det nog snarare att hitta rätt krut, även om det skulle vara något amerikanskt krut, om man vill ha maximal fart på grejorna.

När projektet drogs igång hade vi kommit överens om någon enklare form av riktning av låset, men för ett litet tag sedan ändrade jag mig så låset kommer bli fullt riktat. Jag fick beskåda pipan för första gången idag också och den var estetiskt sett perfekt, precis lagom grov men ändå med renodlad sporter-känsla. Oavsett vad kommer bössan bli mycket trevlig att titta på, för mina ögon (Som inte uppskattar trästockar överdrivet mycket) iallafall.

Kulan jag slutgiltigt bestämt mig för som jaktkula är SST 225 gr eller, om den skulle skjuta katastrofalt dåligt, i andra hand Barnes TTSX 210 gr.

Publicerat

Trevligt! :)

338-06 är väl en kaliber som inte vinner så mycket i volym på att "improvas" men det är väl andra aspekter som förbättras såsom hylsliv etc. (som Markus påpekat ovan). Att läsa Ackleys bok ligger f.ö. på min att-göra-lista sen ett antal år ;)

Publicerat

Spännande projekt. Är bakkappan monterad på stocken på de bilderna du lade upp tidigare? Vad blir det för slutvikt på projektet nu när stocken var lite tyngre än väntat?

Publicerat
  • Författare

Hylsliv känns mindre viktigt egentligen, bygger ju på 30-06 som är i princip gratis. Så en vanlig 30-06 känns som ett vettigt val.

Bakkappan sitter på stocken, ja. Den satt där från fabrik. Vet faktiskt inte slutvikten så här på rak arm, inte kommer det bli världens lättaste bössa iallafall. Kanske 4.5-4.8 kg med kikare.

EDIT: Sex slarvfel rättade

Redigerad med Beatless

• 1 year later...
Publicerat

O nu då?