Publicerat November 15, 201213 yr Hej, Jag är ny här på forumet och även nybliven jägare. Jag försökte leta i trådarna men hittade inget bra svar. Fråga: Jag har efter många funderingar kommit fram till att beställa ett Nikon Monarch 4-16x42 mildot från USA (opticsplanet), det ska monteras på en 17 HMR för ripjakt och lite annat. Jag ville betala med kort och varorna skulle skeppas till min kusin som bor där på andra sidan, tänkte att det kanske kunde bli billigare om jag får den skickad från en privatperson. Jag fick då ett mail med frågor om slutanvändare och vilket land, ändamål mm. Kan detta ställa till problem månntro, vill ju inte sätta kusinen i bråk med myndigheterna! Kan orsaken vara mildot riktmedlet, jag läste i någon tråd att detta räknas som taktiskt sikte (vet inte vad detta innebär men det låter ju inget vidare om man planerar att skicka det;-) Kollade också upp Canada men det verkar vara exportförbud därifrån till Sverige (opticsplanet canada) Jag kan ju alltid be kusinen kila in på en Cabelas butik och handla sikte där, men jag vet inte om det är enklare, vad jag har hört så röntgas paket som skickas utomlands? Tacksam för er hjälp!
Publicerat November 15, 201213 yr Om jag skulle handla sikte från USA skulle jag förmodligen uttnyttja följande: http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/nikon/nikon-monarch-rifle-scopes/ Kompisarna på Nya Zeeland handlar därifrån samt från Natchez och Cameraland NY. JAG skulle inte ställa till det för MIN kusin genom att fejka till något genom att tjäna några ynka dolares på frakt. Välj ett företag som skickar utan problem för dig (de får söka ev. exporttillstånd) Raggarö
Publicerat November 15, 201213 yr Författare Tack för ditt svar, nej det känns ju inget vidare att sätta nån annan i klistret! Jag ska kolla dina tips. Är det så att olika firmor har olika policys gällande export? Är det firman som ordnar med tillstånd?
Publicerat November 15, 201213 yr Hej All export från USA lyder under någon form av kontroll. Frågan är bara vilken sort... Det första steget är att fundera på om produkten kontrolleras av State (ITAR) eller Commerce. Det är i viss mån upp till tillverkaren att klassificera. Grund tesen är dock att allting som konstruerats för militärt bruk eller bygger på en vidare utveckling av något som utvecklats för militärt bruk så är det ITAR klassat. Sedan finns det regler som gör det möjligt för en tillverkare att hävda att tekniken/motsvarande produkt finns allmänt commerciellt tillgängligt och att produkten därmed skall kunne deklassificeras. Men det är i så fall tillverkaren alternativt en tillverkare av ett system där produkten ingår som löser detta. Inte en privatperson. Vad som gäller för Nikon Monarch vet jag inte. Men alla Trijicon Acupoint även de med Mildot är controllerade av Commerce. Har du tur så gäller det även Monarchen. Är det sedan commerce så kan det innebära att det inte behövs någon särskilld export licens. Som ett exempel kan det vara bra att titta på http://www.eotech-inc.com/documents/distributors/artwork/Catalogs/2012_EOTech_catalog.pdf Här syns skillnad på hur de skriver EAR ibland och ITAR ibland. Lägg märke till att om det är ITAR controll så sker ett brott redan när du köper produkten. (Om du skulle gå in i en affär i USA) Räkna med att om tillverkaren anger någon om NVG så är det ITAR som gäller. Sikten hamnar (om de hamnar i Commerce) i EAR987. (Det är tillverkaren som ansöker/bestämmer om klassificering) slår man sedan upp http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?c=ecfr&sid=59ee1d5eeb8f1d444ba88927fa1eaaff&rgn=div9&view=text&node=15:2.1.3.4.24.0.1.5.27&idno=15 och kollar Sverige så är det inte många kryss. men den där §742.6 talar en del om thermal imaging! (Vilket nog hade gjort att de hamnatr inom ITAR ändå) Däremot finns det ingenting någonstans som talar om Mildot eller ej... Verkar det krångligt? Tillräckligt krångligt för att jag skall förstå de återförsäljare som inte vill klabba med internationella affärer... Däremot så hade jag med mig ett Trijicon 1-4 (30 tub) senast jag åkte till Sverige. Då hade jag skrivit ner och hade med mig kopia från länken för att vara beredd om tullen skulle krångla. Väl i Sverige låg det en lapp i väskan om att TS hade öppnat väskan men de sa inget om siktet. (Jag har oftast tillräckligt med elektronik i väskan för att de skall vara lite extra intresserade) Hoppas att du blev klokare. // Henrik
Publicerat November 15, 201213 yr Författare Tack för informationen, ja klokare blev jag, men också mer förvirrad! Tror jag satsar på ett billigt sikte hemma i Sverige så får jag sätta mig in i detta tills nästa gång, såg också att det tar 3-4 veckor att få exporttillstånd, om man nu över huvudtaget får det. Tack för hjälpen! Tar gärna emot tips på ett prisvärt (2000-4000 kr) sikte, någonstans kring 4-12x40 som passar för lite ripjakt och liknande, kollat lite på: Vortex diamondback. Burris Fullfield /Jon
Publicerat November 15, 201213 yr Behovet av exporttillstånd till sverige är avskaffat sedan något år. Dock en annan femma om det skulle gälla något som klassas som militärmateriell, enklast är att fråga när man beställer. Har handlat från theopticzone ett antal gånger, fråga när du beställer.
Publicerat November 22, 201213 yr Jag har nyss köpte ett sikte till min 22:a. Det blev ett Delta Optical från Astrosweden.se Jag är grymt nöjd med köpet tack vare en mycket kunnig kille på astrosweden. Ring dit ooh prata med George. Har haft ett Nikon Monarch och var inte speciellt imponerad... Mitt Delta optical är jusare och klarare än pappas VX-III som är mycket dyrare. Delta görs på samma fabrik som Trijikon i Japan.
Publicerat November 22, 201213 yr Har haft ett Nikon Monarch och var inte speciellt imponerad... Å jag haft 2 st och var mer än nöjd med dom. Vad var du inte imponerad över?
Publicerat November 22, 201213 yr Jag tyckte kantskärpan var riktigt dålig och dessutom var den mörkare än mina andra kikarsikten. Amerikanska, lite billigare kikarsikten skall dessutom vara generellt mörkare än japanska och europeiska kikarsikten. Det jag har att jämföra med (Minox, Bushnell och Delta Optical) är faktiskt jlusare och skarpare än pappas Leupold, mitt Nikon monarch och kompisens Vortex.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Nåväl, nu är sikte beställt. Det blev ett Nikon från opticzone, inga problem att beställa där. Tack för er hjälp!