Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Importera fångstredskap från USA?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har tänkt importera diverse fångstredskap från USA då jag samlar på både body grip fällor samt bensaxar av olika typ.

Har importerat liknande förut som belagts med tull o moms innan mottagandet. Nu tänkte jag importera via

en importföretag som heter (ShopUSA) då frakt samt tull o moms blir ordentligt billigare än via övriga transportföretag.

Då bad dom mig fråga tullverket om man får importera fällor som ej är godkända av Naturvårdsverket. 

Vad jag läst på Naturvårdsverket så ska fällor vara typgodkända endast om dom ska användas i Sverige.

Då jag samlar på dessa så ska det väl inte vara något problem att beställa även nya björnsaxar?

Såg även att dom skrev att det finns särskilda regler kring importerade fångstredskap, "en anmälan ska göras

för fångstredskap som importeras från vissa länder" nån som vet vad det betyder?

Då dom inte kommer användas så har det ingen betydelse om dom är godkända eller ej.

Här är lite info saxat från Naturvårdsverket samt länkar till fällor jag tänkt importera.

Tacksam för svar och om nån kan länka till restriktioner/lagar som berör detta!

"

Vägledning om fångstredskap

Information om regler och krav för fångstredskap och hur man ansöker om tillstånd. Fångstredskap måste vara godkända för att få användas i Sverige. Särskilda regler gäller för importerade fångstredskap."

"

Tillståndet gäller

Alla fångstredskap måste vara godkända av Naturvårdsverket för att få användas. Vi beslutar om typgodkännande av nya redskap. En anmälan ska göras för fångstredskap som importeras från vissa andra länder. Läs mer om villkoren i vår vägledning."

http://www.fntpost.com/Products/Bear+Traps/Duke+6+Bear+Trap

http://www.wildlifecontrolsupplies.com/animal/dukels/WCSDLS5-1.html

http://www.wildlifecontrolsupplies.com/animal/Bridger-Body-Grip/WCSB330-1.html

Publicerat

Det är fritt fram att importera saxar och annat, så länge som du ej använder dom.

Publicerat

Jag är också nyfiken på detta då jag nyss fick pengar återbetalda på en order på antika fällor som blev stoppad redan i USA och Ebays global shipping program när paketet skulle vidare till mig.

Har sökt på nätet men denna tråd är det närmaste svar jag kommit, tror också att det är fritt men var kan jag hitta belägg för detta? Skumkorp hur gick det för dig? 

Publicerat
  • Författare

Jag är också nyfiken på detta då jag nyss fick pengar återbetalda på en order på antika fällor som blev stoppad redan i USA och Ebays global shipping program när paketet skulle vidare till mig.

Har sökt på nätet men denna tråd är det närmaste svar jag kommit, tror också att det är fritt men var kan jag hitta belägg för detta? Skumkorp hur gick det för dig? 

Jag fick svar från tullverket att det inte finns några restriktioner angående import. Dock så ville inte SHOPUSA.se frakta en sådan order då dom sa att dom inte hade tillstånd för sådant gods. Har frågat vad dom grundat det på men inte fått något svar ännu. Synd då SHOPUSA verkar billigast i frakt samt betalar tull o moms i förväg. Har dock köpt via ebay utan problem ( dyr frakt ). Letar efter liknande sida som kan "importera" billigare än USPS/DHL som dom flesta sidorna i USA använder sig av, väldigt dyr frakt via dom ca 90-100dollar för några kg vilket bara är 2-5 fällor beroende på typ.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering

Hittade ett kurirföretag som skickar till sverige, dock ej moms o tull inräknat, Jetcarrier.com 

Beställt 8st fällor totalt från wildlifecontrolsupplies.com. 2st duke 330, 2st bridger 220, 2st bridger 155 och 2st duke 120.

Priset på dessa inkl frakt till Jetcarrier i USA gick på 101dollar = 890kr då jag beställde.

Vikten på dessa enligt andra återförsäljares hemsidor är ca 9kg totalt och skulle kosta 520kr med flygfrakt. 

Om det är för intresse av någon så svarade tullverket att dom deklareras som "järn/övrigt" med klassificerings kod (7326 90 98 90) 2,7%tull + 25%moms vid

privatimport.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering

Hittade ett kurirföretag som skickar till sverige, dock ej moms o tull inräknat, Jetcarrier.com 

Beställt 8st fällor totalt från wildlifecontrolsupplies.com. 2st duke 330, 2st bridger 220, 2st bridger 155 och 2st duke 120.

Priset på dessa inkl frakt till Jetcarrier i USA gick på 101dollar = 890kr då jag beställde.

Vikten på dessa enligt andra återförsäljares hemsidor är ca 9kg totalt och skulle kosta 520kr med flygfrakt. 

Om det är för intresse av någon så svarade tullverket att dom deklareras som "järn/övrigt" med klassificerings kod (7326 90 98 90) 2,7%tull + 25%moms vid

privatimport.

Har nu mottagit ordern ovan som jag beställde via Jetcarrier. Frakten inkl moms o tull hamnade på 800kr så totalt gick allting på 1690kr.

Blev alltså nästan det dubbla priset från wildlifecontrolsupplies. Dock billigare än i sverige samt sådana fällor som ej säljs här i landet.