Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser drilling vs Merkel

Featured Replies

Publicerat

Tänk va bra som hundförare att kunna gå med laddat o ospänt vapen. Bra att det finns fler modeller för olika behov.

Har hundförare kunnat gå med uppspännt och säkrat vapen i runda tal i 150 år så har jag svårt att se vad uppspännaren tillför utöver att det tar längre tid och inbjuder till irriterande dålig vapenhantering.

- Du är snäll och öppnar bössan på samlingen.

- Nä, det behövs inte för jag har uppspännare

Jag skämtar inte, jag har hört den mer än en gång.....

Sedan kan man inte göra en uppspännare till en drilling med tre lås, ett lås går bra. Två blir tungt som fan och man får ha långt slag på tangenten. Tre kan man inte göra om det ska gå att spänna upp med en hand.....

/T

Publicerat

Den klassiska Suhler drillingen ser ut som den gör - och det är ingen slump, det tog några år att utveckla den...... Blasers kreation må nu vara precis hur driftsäker och välgjord som helst - men den tillför inget nytt, inga förbättringar och har i mina ögon ett lås för lite och saknar en spång.

/T

Om det tog sån tid att utveckla den så förvånar det mig något brutalt att man inte lyckades skrämma fram bättre kolvar och mer ergonomisk placering av säkringen. Även om man gillar säkringen så kommer man inte ifrån att den också försvagar träet på ett rätt tunnt ställe. Detta gör åtminstone mig lite brydd då en gammal drilling redan hade stått i skåpet annars.

Publicerat

Om det tog sån tid att utveckla den så förvånar det mig något brutalt att man inte lyckades skrämma fram bättre kolvar och mer ergonomisk placering av säkringen. Även om man gillar säkringen så kommer man inte ifrån att den också försvagar träet på ett rätt tunnt ställe. Detta gör åtminstone mig lite brydd då en gammal drilling redan hade stått i skåpet annars.

Kolven har två förklaringar:

1 Sin tids mode, det var populärt med "heads up" runt 20-talet, tyska vapen innan dess har vettiga kolvmått som regel. Lite som med HVA som aldrig heller kom loss från "heads up". Det kunden vill ha får kunden..... Och i USA anses "heads up" vara betydligt bättre än den högre och mer skränkta engelska kolvdesignen så där tramsar man den dumheten fortfarande - fast jag har en liten aning om att det är för att slippa höger/vänster kolvar.

Men letar du upp en drilling frå 30-40-tal så är kolvmåtten mer hanterliga som regel.

2 Tyskarna har frångått vad drillingen en gång gjordes för och stockas i dag i mycket stor omfattning för skott nedåt. Drillingen kom lite snett i den tyska jaktkulturen när man i princip förbjöd kulskott som inte skjuts nedåt - den är mao stockad för att man ska sitta i en hochsitz och skjuta nedåt - då funkar den låga kolven.

Vad gäller Greenersäkringen så är den en smula ovan i början - jag kan dock inte påstå att jag lider av den numera. Den försvagar kolvsidan marginellt - är stockmakaren noggrann så håller hornen även på en blitz, men visst kolvarna på en drilling blir svaga - det ligger lite sakens natur om man ska ha plats för tre lås..... Å andra sidan så slipper man fippla med säkring och kulomkopplare på samma ställe, och måste jag välja så vill jag ha kulomkopplaren på tangen så man kan koppla in kulan i svingen, Greenersäkringen kan jag leva med.....

/T

Publicerat

Har Greener säkring på min Merkel drilling i kal. 20, upplever det inte alls som nåt problem. Jag vrider helt enkelt drillingen till höger så vänsterpipan kommer högst upp så att säga, när jag står på pass, då når man säkringen bra och osäkrar snabbare. När jag skaffade drillingen tog jag med den på duvjakt för att bekanta mig med den i snabba lägen, det gav resultat.

Publicerat

Jag har en merkel dubbelstudsardrilling (9,3x74r o 20x76) och är enormt nöjd med hur den fungerar. Vid eftersök kan jag skjuta tre väldigt snabba skott. Ja det kan jag vid vanlig jakt också men det får jag inte. Det som talar FÖR merkel jämför med blasern (tycker jag) är något bättre balans (mindre framtung) även om båda är mkt trevliga, lättare samt inte minst just att man kan skjuta hagel-/slugpipan direkt. Det som talar MOT är att den är avsevärt mer rostkänslig! Två väldigt bra vapen.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tackar för alla inlägg! imponerande vad mycket kunskap ni har jag har . Jag lämnade in licens ansökan på en merkel k96 12/ 76 7x57r iaf här om dagen :smile: