Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enkel ombyggnad med praktisk funktion i fokus

Featured Replies

Publicerat

Har länge känt att jag vantrivs med min gamla Remington 700 bdl i kaliber 30-06. Under årets första drevjakter tröttnade jag rejält på bössan, främst på grund av kolvens utformning. Tänkte först byta in den mot en Blaser eller liknande men detta skulle innebära att jag står utan lämplig bössa under delar av hösten på grund av licenshanteringstiderna.

Har därför bestämt mig för att modifiera den bössa jag redan har för att slippa licensstrul. Tanken är att modifiera stegvis i lagom takt under hösten och våren.

Steg 1. Byta kolv, optik och fästen.

Steg 2. Rikta låset samt byta pipa och montera öppna riktmedel.

Aftonen ägnades åt att köpa en svart kolv från KKC, en Helia csx 1.5-6x42, en Zeiss HT 3-12x56 samt Warneringar och baser. Ovanstående skall ha en leveranstid på max en vecka så till nästa helg hoppas jag kunna montera ihop bössan och provskjuta.

Bössans utseende är sekundärt, den behöver inte ha speciellt hög precision heller egentligen utan huvudsaken för mig är att den passar rätt ergonomiskt samt att den alltid fungerar. Bössan skall vara allround och passa såväl drevjakt som smyg och vakjakt.

När det gäller kolven valde jag KKC just för inställningsmöligheterna och ergonomin. Kolven är dessutom lätt och stabil.

Att optikvalet föll på Zeiss HT 3-12x56 beror på att jag gärna ville ha det vassaste när det gäller skymmningsegenskaper, jag jagar ofta i skymning och på natten. Helian valdes därför att den är väldigt allround, jag var inne på att köpa en 1-4 eller liknande men ångrade mig då dessa kikare har dåliga skymningsvärden samt saknar nattbelysning. Warnefästena valdes därför att de har gott rykte och är enkla att få tag i.

Kalibern är som jag nämnt tidigare 30-06 och jag har funderat lite på om man kanske skulle passa in två pipor i nya kalibrar framöver. För min jakt skulle exempelvis 6.5x55 och 8x57 kunna passa. Dock så känns det för mig ganska onödigt då 30-06 är en kaliber som duger utmärkt för min jakt, dessutom kan den anpassas en hel del gällande kulvikter och laddningar. Så det lutar faktiskt åt att pipa om bössan utan att byta kaliber.

Vilken smed som får åta sig arbetet är i dagens läge inte bestämt.

Tips och tankar är varmt välkomna!

Publicerat
  • Författare

post-699-13534236158946_thumb.jpg

Hämtade kolven idag, ser bra ut och känns mycket bra. Den väger oväntat lite dessutom. Är nöjd. Nu väntar jag på sikten och fästen.

Publicerat

Reflektion....Hade KKC-kolv på en Sako L61R jag ægde førut. Och nu har jag køpt en GRS-kolv till Sako 75:n jag har. Tycker GRS:n ær bættre. Inte før att KKC:n var dålig, Men finishen ær bættre på GRS:n och att man snabbt kan sænka kolvkamen utan verktyg om tex skall ha ut slutstycket væger øver.

Publicerat
  • Författare

De nya kolvarna från KKC har ok finish enligt mina preferenser. Jag valde KKC på grund av att de känns smidigare och mer som en jaktkolv jämfört med Grs. Min högst personliga uppfattning är dessutom att de är snyggare.

Kolven passar inte direkt utan inpassning har jag fått erfara vid test nu ikväll. Så nu blir det att leta smed i närheten som kan ordna detta snabbt.

Publicerat
  • Författare

Längre slutstyckshandtag vore önskvärt, någon som har tips?

Publicerat
  • Författare

Bössan befinner sig i skrivande stund hos Forsa Bössmakeri. Blir klar till helgen.

Publicerat
  • Författare

post-699-13535124594367_thumb.jpg

Hämtade ett av siktena idag efter jobbet. Ska bli kul att testa detta sikte när tid finns.

Publicerat

Roligt projekt, kul också att du är inne lite på samma tankar som jag. Sitter själv med en 6,5 viking 1900 som inte riktigt räcker till för mig i dagsläget, dock vill jag inte bygga om den för kolven är rätt fin. Är mest inne på blaser just nu och då i 308w eller 8x57. Med 308 behöver jag egentligen inte köpa någon mer pipa som det ser ut idag, är inte intresserad av en klass 2, dock är 6,5 en favorit men har jag 308 med det kulvalet som finns där så behöver jag egentligen inte byta kaliber utan bara ammunition beroende på jakt. Samtidigt är 8x57 lite rolig pga att den inte är lika vanlig och har större diameter på kulan, nackdelen är förstås tillgången på kulor för mig som inte handladdar (än). Kanske kommer jag inte heller tycka att 8x57 räcker till jakt på småvilt på lite håll vilket däremot 308 gör än så länge. Toppjagar inte just nu men visst skulle väl 308 kunna funka hyffsat även för det.

Då hamnar jag på att skaffa en bössa med en kolv som passar och en mekanism som är trevlig och som skjuter bra men som inte behöver vara pipbytare egentligen. Nackdelen - jag måste sy ihop projektet själv - blasern är ju "klar" samt att jag inte kan byta kaliber senare när bytarsjukan slår till. Fördelen - antagligen pengar sparade och att jag har "min" bössa.

en liten utläggning där men nu tillbaka till ditt projekt: vill ha bilder när det är klart förstås! undrar också över bilden på kolven - den verkar vara lite brun på ett ställe?

Publicerat
  • Författare

Uppfattade inte kolven som brun men ska titta igen när jag hämtar bössan.

Pipor har tydligen 10v leveranstid så jag tänkte beställa hem en pipa imorgon. Troligen beställer jag ett nytt trycke också.

Frågan är då bara om jag verkligen skall behålla bössan i 30-06. Kalibern passar min jakt men det vore förstås kul men något nytt. Jag vill kunna skjuta lite tyngre kulor vid drev och vakjakt samtidigt som jag vill kunna ladda lättare kulor i högre hastigheter för exempelvis smygjakt på rådjur med skotthåll upp mot 250m.

Publicerat

Då är din 30-06 helt ok för det arbetet, 220 grains laddningar för drev och korthållsjakt och 155 grains laddningar för det längre hållet, fördelen med det är att du känner din kaliber./Christian

Publicerat
  • Författare

Jag är benägen att hålla med, tror att jag fortsätter på 30-06 spåret. Skönt att slippa söka ny licens också.

Detta är ju en gammal Remington så jag funderar lite på om man kanske bör rikta låset i samband med pipbytet. Finns ju risk att det kan behövas, samtidigt så behöver inte denna bössa ha enormt bra egenprecision. Det viktiga är att den praktiska precisionen ligger på topp med rätt kolvergonomi, trycke och optik.

Pipprofil och piplängd då?

Behöver man bry sig om stigning i en standardkaliber som 30-06?

Vill kunna skjuta både tunga och lätta kulor med bra resultat.

Publicerat

var egentligen bara det yttersta "lagret" som såg brunt ut mitt på framstocken men det är antagligen bilden :)

Publicerat
  • Författare

post-699-13536825572061_thumb.jpg

Då var bössan uthämtad hos smeden. Är riktigt nöjd. Nu väntar jag bara på Helian. Ber om ursäkt för dålig bild.

Publicerat

Du fattar väl att vi vill se en bättre bild när du har tid?

Henrik

Publicerat

Trevligt :thumbsup:

Hur blev det med slutstyckshandtaget, har du förlängt det?

Bättre bilder vill vi som Henrik så vist påpekar naturligtvis ha.

Publicerat
  • Författare

post-699-1353745111554_thumb.jpg

Lite bättre bild. Tagen på drevjaktspasset.

Publicerat
  • Författare
post-699-13537452363673_thumb.jpg
Publicerat
  • Författare
post-699-13537453083988_thumb.jpg
Publicerat
  • Författare

post-699-13538699886398_thumb.jpg

Premiärviltet, den funkar

Publicerat

Sweet!

Stort grattis!!

Publicerat

Sedärja, grattis till "premiärgrisen" med bössan :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Väcker tråden igen. Bössan har fungerat fint sedan sist. Nu är det dock dags att ändra lite igen.

Ett jewelltrycke är på väg hem från gp-rifle. En shilenpipa med 10 stigning är inköpt hos sunes och nästa vecka åker jag och lämnar bössan till stenroos. Måste bara fixa en bra picatinnyskena.

Någon som vet vad jag ska köpa?

Publicerat

Väcker tråden igen. Bössan har fungerat fint sedan sist. Nu är det dock dags att ändra lite igen. Ett jewelltrycke är på väg hem från gp-rifle. En shilenpipa med 10 stigning är inköpt hos sunes och nästa vecka åker jag och lämnar bössan till stenroos. Måste bara fixa en bra picatinnyskena. Någon som vet vad jag ska köpa?

eaw tycker jag funkar ok och dom är inte dyra.

Publicerat

Väcker tråden igen. Bössan har fungerat fint sedan sist. Nu är det dock dags att ändra lite igen.

Ett jewelltrycke är på väg hem från gp-rifle. En shilenpipa med 10 stigning är inköpt hos sunes och nästa vecka åker jag och lämnar bössan till stenroos. Måste bara fixa en bra picatinnyskena.

Någon som vet vad jag ska köpa?

6,5 och .30-06? Sune prata med nån i telefon idag när jag va in...

Publicerat
  • Författare

Tack Maddog, har nu beställt en sådan från optics trade.