Publicerat November 21, 201213 yr Räcker det med att använda rena hjulvikter eller måste man tillsätta tenn till legeringen?
Publicerat November 21, 201213 yr Om det är röksvagt krut som ska driva passar hjulvikter utmärkt. Hjulvikter med clips innehåller redan tenn och antimon. Klistervikter är nästan rent bly och passar bäst till svartkrut. Vilket gjutblock tänker du använda? //Blyström
Publicerat November 21, 201213 yr Författare Jag är väl medveten om att man kan kasta ut nästan vilken fråga som helst här och få ett proffessionellt svar från någon som snöat in helt i ämnet. Det gör att man inte behöver uppfinna hjulet två gånger. Blocket blir nog ett sånt här. http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=1918_1890_3520&products_id=13659 405grain Fp från saeco. Kompisen har inte kommit förbi med det ännu. Blir premiär för mig att ladda raka hylsor.
Publicerat November 21, 201213 yr Författare Vad rekommenderar proffsen för fett till kulan om man inte vill koka ihop någon mystisk sörja själv under tiden man mumlar någon magisk besvärjelse? Jag har en rcbs fettpress som jag värmer med en varmluftspistol.
Publicerat November 21, 201213 yr Det beror på piplängd. Kort pipa, ta whatever... Lång pipa, välj bättre sorter. Kan slå upp det om så behövs. Jag har kokat själv på 50-50 ep2-fett och bivax. Funkar asbra till 45-70. Använder även tamarack 50-50. Jag värmer inte alls.
Publicerat November 21, 201213 yr Nu vet jag inte vilken bössa du ska ladda till men, ska du få ut lite prestanda med rökfritt krut rekomenderas en kula med gas check. Det finns roligare saker än att skrubba blyavlagringar med bronsborste. Ser du en fettstjärna på kröningen efter några skott gör fettet jobbet. Jag har kört 1000tals kulor med Saecos #19 och rekomenderar det. Glöm inte att kraga hylsorna innan du sätter kulorna. //Blyström
Publicerat November 21, 201213 yr Författare Jag tror att det är en marlin bygelrepeter men det kan även ha varit en Rossi 45-70. Helt säkert är det att det var en bygelrepeter med en stor greppvänlig bygel. Jag har några stavar köpesfett som nog borde fungera. Såg att gas checks var billiga på vildsvinsbutiken.
Publicerat November 22, 201213 yr Vad bör man uppnå för hårdhet om man "blandar själv" ? Jag har googlat mycket, men blir inte riktigt klok på't. /M
Publicerat November 22, 201213 yr Om det är en Rossi (Rio Grande har stor bygel) föreslår jag att du laddar nätt. Snacket på diverse forum är att den inte tål lika höga gastryck som Marlin 1895. Marcus: Klister vikter ~7-9 BNH Clips vikter ~12-14BHN Linotype ~20-22BHN Clips vikter kan ungshärdas till 36BHN, Jag kör sådana med fullbumpa laddning i min 8x57. //Blyström
Publicerat November 22, 201213 yr Här finns en hel del intressant att läsa om kulgjutning. http://skytte.sundsv....se/#category10 Elmer Keiths16:1-blandning kör jag med till den 160 grs RDGC kula som jag har till min 30-30, ohärdat och doppad i White Lub, ungefär detsamma som Lee Alox, kalibrerade i Lee kalibreringsverktyg .311. Till enhandsvapnen kör jag med clipsvikter, vattenhärdade och kalibrerade i Saecopress med Ceresin Moly.
Publicerat November 22, 201213 yr Om det är en Rossi (Rio Grande har stor bygel) föreslår jag att du laddar nätt. Snacket på diverse forum är att den inte tål lika höga gastryck som Marlin 1895. Marcus: Klister vikter ~7-9 BNH Clips vikter ~12-14BHN Linotype ~20-22BHN Clips vikter kan ungshärdas till 36BHN, Jag kör sådana med fullbumpa laddning i min 8x57. //Blyström Hur går ugnshärdning till? 36BHN är ju stenhårt! Jag har tillgång till rent bly och tenn. Dels "riktigt" tenn, och dels tenn från gamla vinstpokaler. /M
Publicerat November 22, 201213 yr Hur går ugnshärdning till? 36BHN är ju stenhårt! Jag har tillgång till rent bly och tenn. Dels "riktigt" tenn, och dels tenn från gamla vinstpokaler. /M Förutsättningen för att kunna ungshärda är att det finns antimon samt en grutta arsenik i legeringen, clipsvikter har funkat toppen för mej. Tenn är något man tillsätter för att öka gjutbarheten (utfyllning i gjutblocket). Jag undviker att tillsätta tenn och gjuter hetare istället. Ju mer tenn desto lägre hårdhet efter härdning. Jag börjar med att sätta gascheck och kalibrera kulorna utan fett. Sen ställer jag batchen av kulor i en ståltrådskorg jag har gjort. In i ugnen med en temperatur ~10 grader under smältpunkten för legeringen, i mitt fall 230 grader. Låt baka i en timme. Lyft korgen med kulorna ut ur ugnen fort som attan och ner i diskhon som är fylld med kallt vatten. Låt kulorna vila i 2 dygn så har dom uppnått full hårdhet. Fetta kulorna i fettpressen med ett kalibreringsverktyg som är 1/1000" större än kulorna. Mekanisk påverkan gör att blyet återgår i hårdhet. Ladda och skjut. Det sägs att ungshärdade kulor långsamt blir mjukare med tiden men jag har mätt hårdheten på samma kula i 5 år utan att sett tecken på detta. //Blyström
Publicerat November 22, 201213 yr Glömde säga att ovan nämda utförs lämpligen när tanten inte är hemma.
Publicerat November 22, 201213 yr Jag läste någonstans att kulorna tappar 1-2 Brinell på 10 år eller så, så det är nog inget vi behöver bry oss om.
Publicerat November 22, 201213 yr Jag sköt 9-11bhn i min 45-70 och det gick perfekt upp till 648 m/s tror jag vi mätte det till Peter!?/blymannen eller nåt... 30-30n gjorde lika bra ifrån sig. Mitt heta tips idag är att man försöker få tag i bly som redan är "recycled" dvs skrotbly. Där finns allt skräp i blyet redan som man behöver för rätt hårdhet och för ugnshärdning. Det lägsta jag fått med detta bly är 25 bhn när Peter mätte. Färg när man smälter ned det i tackor (lackat bly) ryker som fan men har samma funktion inför härdning senare gissar jag. Skräp på blyet = bra. Härdat bly har fin "klang"!
Publicerat November 22, 201213 yr Glömde säga att ovan nämda utförs lämpligen när tanten inte är hemma. I smell a Wimp with pink furry slippers....
Publicerat November 22, 201213 yr Förtydligande, Det finns ingen anledning att ungshärda kulor till 45-70. 8x57, 308, 30-06 etc är det ett måste om man vill plocka ut rätt fart.
Publicerat November 22, 201213 yr I smell a Wimp with pink furry slippers.... Det är också viktigt att ha rätt skyddskläder när man jobbar med heta metaller. Mina skyddsskor:
Publicerat November 22, 201213 yr Jag tror att 6,5:an är värst eftersom den har så j-la tvär räffelstigning. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av denna. Kör bara köpekulor i 260:n
Publicerat November 22, 201213 yr Jag tror att 6,5:an är värst eftersom den har så j-la tvär räffelstigning. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av denna. Helt sant, och jag är bara i starten med att plocka fram en blykula till 6,5x55, så jag har för lite praktisk erfarenhet ännu för att göra några tvärsäkra uttalanden om saken. Jag har gjutit upp några hundra 170 grs Lee FNGC som jag håller på att prova fram laddningar till, och ironiskt nog så är det på jänkeforum jag hittar alla uppgifter om saken, det är rätt många där som kör bly i sina gamla svenska 96:or. Blocket är ett specialblock från Lee som är framtaget för just m/96.
Publicerat November 22, 201213 yr Hmm. Ok.. typiskt. Ingen antimon tillgänglig. Hjulvikter går ju inte att få tag i längre. /M
Publicerat November 22, 201213 yr Hmm. Ok.. typiskt. Ingen antimon tillgänglig. Hjulvikter går ju inte att få tag i längre. /M No worries Skrotblyet som är tillgängligt består till större delen av gamla balansvikter