Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Världens största mård skjuten i Småland!

Featured Replies

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/11/Stovare-skots-pa-vildsvinsatel-1.38561/

Okay för att det är jädrigt svårt att bedömma storlek och avstånd i mörker men på åtel med kända håll borde man inte kunna kunna lyckas med detta, mård 2kg stövare +20kg d.v.s minst 10ggr i storleks skillnad.

Är man lämplig att inneha vapen om man inte kan bedömma en jaktsituation bättre ?

Nu blir väl böter/skadestånd som det blivit i de tidigare "felskjutningarna", jag såg gärna att de plocka av en sådan "jägare" (läs tomte) dennes vapen !

Publicerat

Svårt att säga. Å ena sidan kan jag skriva under på att det kan vara sjukt mörkt när man vakar gris, men såg han å andra sidan haklappen på "mården" så kan det inte ha varit helt kolsvart?

Just nu känner jag mest en liten del av den ångesten man skulle få ett sånt läge när man kommer fram och ser att det är en stövare :unsure:

Publicerat

Tråkigt, för alla inblandade :sad:

Publicerat

ingen undskkylning for skytten,nem hvad laver en støvere om natten i skoven? måske et skud for at få bort den men eftertanke at det var fejl må selv havde ringt polis. lørdag morgen kl900 kon en sådan støvere over en grusvej på vores jagtmarker midt i 1200 ha område ved lessebo og jeg har ikke kenskab til at nogen som har sådan en hund :woot: kalle.

Publicerat

Återigen händer felskjutningen i Småland :sad::wallbash: :wallbash:

Hur förklarar man en sådan dundertabbe till hundägaren???

Publicerat

Det finns svenskar som inte ser skillnaden på en ren och älg under mitt under brinnande älgjakt här uppe och det har inte bara hänt en gång under mina 23 år här uppe nu.

Ena är i Kalix och sedan finns det 2 till vad jag vet i länet. :sad:

Dom har blivit polisanmälda av renägarna.

En var överste inom försvaret och regementschef.

Publicerat

Och så finns det folk som tycker artlära är fjantigt. Säg det till hundens ägare !

Mvh // Johannes

Publicerat

Stövare kan ju anta många skepnader, häromåret var det ju en stövare som sprang omkull en harjägare så att denne påstod sig ha blivit "vargattackerad" :D

Publicerat

Måste erkänna att jag skrattade åt harjägaren redan när jag först läste om det. Trodde inte det var möjligt. Men nu har väl skrattet lite fastnat i halsen. Dels pga vargattacker och dels på diverse villtövervakares felaktiga och tvivelaktiga uttalanden. Tyvärr hittar jag inga gamla vederhäftiga uppgifter om hur det egentligen var i det här fallet. Missuppfatta mig nu inte. Det är väldigt osannolikt att det var varg. Men jag har börjat bli tveksam till uppgifter från Lst och deras representanter. Så jag letar efter fakta

Publicerat

Det var ju för flera år sedan och saken är utredd. Men det man kan säga är att den gamla sanningen om vittnesmål under stress är sann, dvs folk kan vara helt övertygade om att de ser både det ena och det andra i pressade situationer, medan verkligheten visade sig vara på det tredje sättet. Vid tex butiksrån har man kunnat konstatera att expediten beskrev gärningsmannen som lång, mörkhårig och grovlemmad, medan övervakningskameran visade en liten ljushårig och tanig person...

Samma förhållande råder med säkerhet även i skogen...

Publicerat

Millgard

Säkerligen är det så. Det jag inte kan minnas och hoppades på attnågon kunde svara på är hur mycket det egentligen utreddes. Vi har ju sett att uttalanden om spår från rovdjursansvariga villtövervakares osv inte kan ses som facit. Dock för mycket OT så jag släpper det... Stövare skjuten istället för Mård känns knepigare. Hur uppstressad kan man bli? Älg vs ren är än märkligare. Men onekligen händer det...

Publicerat

Tja, hur skall man förklara älg-bärplockare i bjärta färger?

Hjärnan lurar oss ibland, därför skall vi ju alltid vara 100% säkra på vad det är innan vi avlossar skottet. Jag tror att artbestämning är nyttig kunskap, eftersom man då kanske funderar lite snabbt på kännetecken etc innan man skjuter på viltet. Dvs hjärnan får det där momentet av eftertanke - var det grävling eller mårdhund? Osv.

Publicerat

Nu är väl bärplockare skjutna pga fel artbestämning vanligare i Sundvalls filmer än i verkligheten. Men jag är med på principen...