Jump to content

Vildsvinsprov för spetsar

mats_bengt

Recommended Posts

Jag har anmält min hund till ett vildsvinsprov, då han har gjort flera bra arbeten under hösten med galtar på 100 kg+. Så har man lite oflyt och hittar en gris som är mindre än hunden och hunden gör ett bra jobb som innebär pris, så blir det åndä inte ett pris om domaren bedömer grisen som för liten.

• 2 weeks later...

Jo, Sarok så är det. Men i praktiken är ju detta ett väldigt litet problem. Grisar som väger under 20 kilo levandevikt tillhör ju i princip alltid en grupp. Arbetar hunden med en hel grupp så är det den stora grisen som räknas. Det skulle bli stora etiska problem om vi väntat 45 minuter innan vi gått in de (få) gånger som vi vetat att hunden "jobbade" med en randig kulting. Det är helt enkelt en ovanlig storlek på ensamma grisar. Det verkar som att pristagarprocenten blir mycket högre i år än i fjol, vad det kan bero på. Bättre hundar eller snällare grisar? Kanske både ock. Några hundar i år har varit riktiga stjärnor och har tydligt visat att det är stor skillnad på bra hundar och topphundar.

Ja det låter ju bra det Torkel. Då borde man ju få tag i "rätt" gris storleksmässigt, vi får se hur det går på provet. Det är ju positivt att det går åt rätt håll med hundarna prismässigt. Hunden jag ska gå prov med är en Östlajka för övrigt.

Musköt

Jo, Sarok så är det. Men i praktiken är ju detta ett väldigt litet problem. Grisar som väger under 20 kilo levandevikt tillhör ju i princip alltid en grupp. Arbetar hunden med en hel grupp så är det den stora grisen som räknas. Det skulle bli stora etiska problem om vi väntat 45 minuter innan vi gått in de (få) gånger som vi vetat att hunden "jobbade" med en randig kulting. Det är helt enkelt en ovanlig storlek på ensamma grisar. Det verkar som att pristagarprocenten blir mycket högre i år än i fjol, vad det kan bero på. Bättre hundar eller snällare grisar? Kanske både ock. Några hundar i år har varit riktiga stjärnor och har tydligt visat att det är stor skillnad på bra hundar och topphundar.

Men det är väl ställande hundar vi pratar om och inte vallhundar. Är väl inte meningen att de ska skälla på hela flockar utan de ska väl skilja ut en gris.

• Like 1
  • 3 months later...

Har börjat höra mig för om provmarker till hösten, jag är lite sugen att prova laikan på grisprov.

Hur mycket mark ska man försöka få tag på, ju mera desto bättre givetvis men minsta areal?

En fördel vore väl att starta på hemma marken men det går nog inte att få ihop tillräckligt med areal, mycket småmarker runt omkring.

Torkel N

Finns nog ingen regel för markens storlek, men det ska ju gå att bedriva vettig jakt med en spets på den. Sedan är det så klart så att en riktigt enveten spets i kombination med en springglad gris kräver flera tusen hektar. Så beror det ju också på var hunden finner grisen. Det ska alltså vara sannolikt att hela provet håller sig inom marken, alltså en halv jaktdag med två stötar, förföljanden och omställanden.