Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Litet sällskap på skutbana..!!?? Lagligt?

Featured Replies

Publicerat

Meningen är att jag och några kompisar ska köra en 5-kamp som uppladdning inför en fest(innan vi dricker såklart) och vi har snackat om att kanske göra målskjutning som en av grenarna. Dock är det endast jag som har jägarexamen och licens på vapen så isf kommer det att bli mina vapen vi skjuter med... Är det lagligt att ta med ett gäng på kanske 5-8 st och fara och skjuta några skott på bana? Vi skjuter ju då en och en under uppsikt.

Om det nu är det, som jag hoppas, så vill jag ha tipps på roliga mål eller tävlingar att roa sig med. Vad kan man skjuta på?

Tacksam för hjälp

Publicerat

Det måste juh vara lagligt, eftersom det är under uppsikt utav dig.

När jag tog jägarexamen var det en kille (inte provledaren om det nu skulle göra någonskillnad) som ansvarade för ungefär 12personer.

Så det är bara att skjuta på.

Jag var ute och skjöt sönder en kompis 22snurra med studsaren häromdagen, det var en rolig lek att se vem som kunde skjuta av den först på 100m  ;D

• 2 months later...
Publicerat

Alla är myndiga, Du är ansvarig skjutledare och således måste du åta dig den rollen också. Det är inget olagligt i det så länge skjutbanan är öppen för allmänheten och ni respekterar de regler som gäller för skjutbanan ni använder.

Publicerat

Jag tror att du ska använda mål som självmarkerar. Potatis till exempel. Dom ruttnar bort och försvinner av sig självt. Var bara noga och plocka undan de mål som inte försvinner av sig självt. Lerduvor är ett annat mål men inte alltid så populärt. Hagelhylsor är kanske lite för svårt för ovana skyttar. Små rödmålade träkubb på tid med avdrag för bom. Finns massor av kul mål som går att använda.

Publicerat

Häng upp ballonger med vatten, men det blir mycket städa efter det :)