Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt med armborst

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Någon som vet hur det står till med jakt med armborst?

Tacksam för svar.

mvh

HJ

Publicerat

Absolut- det är inte tilåtet i Sverige. /Christian

Publicerat

Nog svårt att få Jakt Licens på ett armborst dessutom

Publicerat
  • Författare

Ok. Synd. Det är ett otroligt effektivt och tyst jaktvapen upp till 100m.

/HJ

Publicerat

/HJ

100m ??

Jag har skjutit en del med Armborst av skaplig styrka och hade nog inte valt att ta skott på vilt på det avståndet!!

Kanske lättskjutet vilt på 60m på redan välkänt avstånd.

Publicerat

Eller inte-/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag pratar om armborst för jakt med utgångshastighet på 350-400fps.

Men visst är 60m bättre, ju kortare desto bättre. :-)

/HJ

Publicerat
  • Författare

Ja, TAC-15 är i jakt klass men det finns många fler.

/HJ

Publicerat

Så vitt jag vet finns det inte ens någon organisation som arbetar aktivt för att få börja jaga med Armborst.

Bågjägare har ju däremot arbetat hårt och länge utan större resultat.

// Henrik

Publicerat

Eller inte-/Christian

Eller inte!

Publicerat

100 m är ju knappast något realistiskt avstånd en person skulle jaga med armborst ifrån. "boltbanan" är ju trots allt rätt lik pilbanan när det gäller compoundbågar.

/HJ

Publicerat

Du kommer inte fälla hjort emsv. på 100 meter. Dels för att ljudet hinner fram "långt" före pilen och dels för att skjuta träffsäkra (träffyta ca. 10cm) pilar i fält på 100m så måste du vara fältskytt i världsklass.

Och kort, ja, jag vet en del om bågskytte.

• 2 weeks later...
Publicerat

/HJ

Det är nog det som är det stora problemet. Ett armborst genom bilrutan skulle vara alldeles för effektivt och diskret. För många idioter skulle springa och köpa ett armborst. Dessutom är det lika enkelt att skjuta med som en bössa. Båge i bilen är lite svårare att skjuta med och även hantera i framsätet och därmed möjligt att säga ja till för jakt i Sverige.

Publicerat

Johan. Kan du förklara på vilket sätt en legalisering av jakt med båge eller armborst skulle förenkla den typ av tjuvjakt du talar om? Det hade varit skillnad om det idag hade varit förbjudet att inneha dessa licensgivande vapen!

Publicerat

Jag tror inte att jakt med båge kommer inte att medföra någon ökad tjuvjakt. Det är för svårt att både skjuta och manuvrera smidigt. Förbehållet antusiaster således. Inget dessa idioter skulle ge sig på. Armborst däremot är lätt. Lika lätt att skjuta som bössa och helt tyst. Dagens armborst är mycket små och skulle lätt kunna användas från bil. Jag vet att personer som tjuvjagar i "mitt" norrland gör det från bil. Det är det enklaste sättet spana av stora områden och dessutom komma nära viltet (ren och älg som funnits på slaktplatser). Det som kan avslöja dem är smällen. Nu när man kan få licens på ljuddämpare är det naturligtvis mindre risk att upptäckas men armborst hade varit än mer idealiskt. Absolut tyst. Dessutom lika enkelt att använda. Jag har mycket svårt att tänka mig att dra bågen sittande i bilen. Nu har jag en ganska lång 36" PSE-båge men även kortare bågar blir nog yviga inne i bilen :yes: . Om armborst skulle vara ok skulle den medföra mer tjuvjakt. Vi har försökt hjälpa till genom att tippsa och anmäla men norrland är helt enkelt för stort och poliserna för få. De har för mycket vägar och för mycket tid till sin fördel. Sälja älgkött till uppköpare betalar sig nog dessutom ganska bra och är svårt att spåra.

Publicerat

Johan. Kan du förklara på vilket sätt en legalisering av jakt med båge eller armborst skulle förenkla den typ av tjuvjakt du talar om? Det hade varit skillnad om det idag hade varit förbjudet att inneha dessa licensgivande vapen!

Blir imponerad av att Du sitter uppe och skriver så tidigt. Barnen väckte mig 06.15 och det tyckte jag var tidigt. Men Du postar inlägg 04.30 !! Respekt :wink:

Publicerat

Johan. Jag sitter i en annan tidzon så riktigt så imponerande är det inte. Anledningen till att jag inte håller med om risken för ökad tjuvjakt är att jag starkt tvivlar på att den som tjuvjagar från bil bryr sig om ifall armborstet är lagligt att jaga med eller ej.

Publicerat

Nu är vi lite på vift från realiteter..

Att skjuta en pil på mål 100 meter bort kan jämföras med att skjuta 700 meter med gevär. Alltså ganska svårt! Och nu talar vi Bara om ballistik och vindavdrift.

Glöm heller inte att även de snabbaste pilarna flyger runt 100m/s, dvs. över 200 m/s saktare än ljudet... Ljudet från bågen är "framme" vid djuret (100m) efter ca. 0.3 sekunder. Pilen kommer fram vid ca. 2 sekunder... Ett rådjur har försvunnit långa vägar på 1.5 sekunder.

Därför kommer jakt (både laglig och illegal) på (/över) 100 meter att utföras med gevär.

Publicerat

Nu är vi lite på vift från realiteter..

Att skjuta en pil på mål 100 meter bort kan jämföras med att skjuta 700 meter med gevär. Alltså ganska svårt! Och nu talar vi Bara om ballistik och vindavdrift.

Glöm heller inte att även de snabbaste pilarna flyger runt 100m/s, dvs. över 200 m/s saktare än ljudet... Ljudet från bågen är "framme" vid djuret (100m) efter ca. 0.3 sekunder. Pilen kommer fram vid ca. 2 sekunder... Ett rådjur har försvunnit långa vägar på 1.5 sekunder.

Därför kommer jakt (både laglig och illegal) på (/över) 100 meter att utföras med gevär.

Jag är mycket medveten om det och just därför är det så fint att sitta i en bil om man skall tjuvjaga. Jag har många gånger suttit i bilen och tittat på djur som dumt stått kvar innom rimligt "armborsthåll". Bilens ljud distraherar, lukter försvinner bland avgaser och man uppfattas inte som farlig. Men, så fort man kliver ur bilen sprutar det skinn och kaniner och älgen drar till skogs. Många gånger är jag övertygad om att det varit möjligt att använda armborst genom bilfönstret så som det används bössa på samma sätt. Aldrig på rådjur som är bland det mest nervösa jag vet men absolut på tjäder, ren och älg. Dessa som det även är lätt att sälja hos vilthandlare.

Publicerat

Johan. Jag sitter i en annan tidzon så riktigt så imponerande är det inte. Anledningen till att jag inte håller med om risken för ökad tjuvjakt är att jag starkt tvivlar på att den som tjuvjagar från bil bryr sig om ifall armborstet är lagligt att jaga med eller ej.

Nä, men som det är nu så är tillgängligheten på armborst mycket liten. En obetänksam (och dåligt påläst) kille i Vilhelmina sände hem ett armborst till sig själv från utlandet. En vecka efter han kommit hem stod polisen och knackade på dörren. Tror att de flesta armborst upptäcks i tullen om man skulle försöka skicka efter ett. Skulle man däremot godkänna dem som jaktvapen skulle det snart vara enkelt att köpa sig ett häftigt armborst från en marknad som snabbt skulle vara större än pilbågsmarknaden. Just därför att det är så enkelt att många fler skulle vilja ha ett armborst. Båge är för svårt och därför enklare (ofarligare) att godkänna för jakt.

Publicerat

Om du inte har tvivelaktig bakgrund är det busenkelt att få licens på armborst. SAU anslutna föreningar finns kanske inte i alla städer men jag har svårt att tro att de skulle neka dig medlemskap pga avstånd... Sen har vi nog olika åsikt om svårigheten med att få in dem i Sverige.

Publicerat

Var det inte ett reportage med Aschberg eller liknande TV profil där han helt enket gick in och handlade ett i butik??

Den handlaren kanske inte är lika aktiv i dag men det finns säkert andra om han hade så lätt att lösa det.

Publicerat

Hmmm va pladdriga ni är, Johan,

1 armborst i delar, inte helt skulle rinna som vatten genom tullen, jag vet. Att skicka ett helt är vansinnigt med tanke på straffsatsen och att det är direkt självmarkerande i frakt.

2 Ingen som tjuvjagar skulle väja båge/armborst som vapen vid tjuvjakt, ta en 70 cm och 80 cm planka, spika ihop dem som ett T och prova att hantera det i en bil, att någon skulle finna det händigt är inte troligt. Tar man in övrigt hantering i beaktning och även eldhastigheten så är intresset noll. Vid tjuvjakt vill man att viltet skall falla nära vägen eller precis innan för skogsbrynet, så att det går väldigt fort eller är väldigt diskret att hantera viltet, med en pil/skäkta har man inte den lyxen att välja, dvs viltet kan dra ganska långt och göra tjuvjakten väldigt inneffektiv.

Tjuvjakten har alltid och kommer alltid att utövas med illegala metoder och oftast lika illegala vapen, ingen därvid skulle ens tänk på att överväga båge/armborst.

För min del skulle denna tråd kunna stängas omedelbart, synnerligen inproduktiv och därtill inte passade för forat. /Christian

Publicerat

Nä, jag vet inte för att jag har aldig försökt smuggla in ett armborst i delar och jag har heller aldrig skjutit älg genom ett bilfönster. Så det är absolut funderingar och jag ber om uräkt att jag inte lyckats förmedla det. Om nu armborst är så ineffektivt så borde man kunna tillåta även det för jakt så som tanken är med pilbåge. Men, jag har för mig att polisen ändå gjorde den bedömningen att armorst var för lätthanterligt och dock så pass effektivt att risken för tjuvjakt ändå fanns där. Om jag kollar runt lite bland armborst så är de minsta ca 80x30 cm. Litet nog tycker jag men säkert inte effektivare än en bra svartbössa. Men, nej, jag vet absolut inte. Dock har jag sett vilt som dragit ineffektivt långt även med kulor i sig...

Sedan tycker jag även att man skall kunna diskutera mindre possitiva företeelser kring jakt så som tjuvjakt, skadeskjutningar, dåligt omdömme osv utan att det skall ses som inproduktivt och opassande. Därutav kan man altid lära något. Vaför blunda?