Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig storlek på CBS-cirkel för 300 meter?

Featured Replies

Publicerat

Har som ambition att fixa ett antal måltavlor att ha med till banan framöver när jag ska skjuta med 243:an. Min tanke är att ha ett A4 per tillfälle, eller möjligen att jag delar in A4:at i två lika delar och således kör på ett A5. Jag vill försöka börja med detta varje gång jag är på banan och skjuta ett och endast ett skott på denna tavla (vad jag gör efter det är nåt helt annat och utanför denna diskussion). Utöver själva målcirkeln ska papperet innehålla lite fält där jag fyller i relevant information för dagen, såsom plats, datum, temperatur, vind och andra variabler. Men kanske viktigast av allt så ska det finnas ett kommentarsfält där jag skriver varför skottet tog där det tog. Exempelvis "hårkorset drog åt höger i skottögonblicket" eller "slarvade och andades inte ut helt innan skott".

Själva poängen med detta är först och främst att simulera en jaktsituation där jag har ett enda skott till mitt förfogande. Beroende på hur det går med dessa CBS så kan jag använda "loggen" till att få en förståelse för vad som är rimligt skotthåll på respektive vilt. Det säger ju sig självt att en räv är svårare att träffa i träffområdet än ett rådjur. Därför funderar jag nu på storleken på cirkeln som jag tänkt ha som mål. Antagligen blir det en cirkel för 300 meter och en mindre inuti denna för de fall där jag vill skjuta på 200. Nåt CBS-skytte på 100 meter kommer jag inte pyssla med eftersom det känns totalt meningslöst. Med det menar jag absolut inte att dessa skott är så enkla att man inte behöver träna på dem, utan snarare att jag vill öva på längre håll än jag tänkt skjuta på. Det tror jag är en väldigt vettig målsättning.

Nu är frågan: hur stor ska cirkeln vara för att det ska vara

1. tillräckligt utmanande och svårt för att verkligen driva mig till att bli en bättre skytt

2. genomförbart att träffa den med ett visst mått av sannolikhet som inte ska involvera "tur"

För att uppfylla kraven under punkt 1 tror jag att cirkeln på 300 meter bör vara max 20 cm.

För att uppfylla kraven under punkt 2 tror jag att cirkeln på 300 meter bör vara minst 7-10 cm.

Nånstans i den häraden hittar vi storleken på en lerduva som är 11 cm i diameter om jag inte missminner mig? Eftersom jag inte vill slösa på laserprintertoner i onödan så tror jag att jag letar upp ett lock eller liknande av lämplig diameter och ritar med en filtpenna. Däremot kan man ju skriva ut papper med förifyllda fält för parametrar och slutsats etc, och sen bara rita cirkeln/cirklarna på detta papper. Typ nåt sånt här (detta lock till Rysk yoghurt gör en cirkel som är 10,7 cm):

post-296-0-13767400-1354795234_thumb.jpg

Tanken är sen att en träff utanför cirkeln är underkänt, och en träff innanför givetvis är godkänt. Jag tror det gäller att dimensionera cirkelns diameter så att målet blir ett "stretchmål" - dvs något som är genomförbart men det ska ändå vara såpass svårt att vi stretchar oss för att nå det. Under första veckorna/månaderna föreställer jag mig att det borde vara rimligt med en hit rate på kanske 50%?

Sen gäller det att faktiskt ta detta på allvar, göra mitt bästa för att verkligen pricka cirkeln, och sen följa upp varje skjuttillfälle och försöka ta tillvara på feedbacken jag får från hela övningen. Och förhoppningsvis lära mig mer om mina begränsningar som skytt och vilka skott jag kan ta och vilka jag bör undvika.

Storleken på cirkeln är ju givetvis individuell i någon mån, men om någon har några förslag så är jag idel öra. Inlägg av typen "det är skitlätt att träffa en lerduva på 300 meter" kommer ignoreras av den enkla anledningen att det är sant - men inte nödvändigtvis med första skottet :thumbsup:

Publicerat

7 cm anser jag är bra, en ljusblå cirkel med ev en svart rand runt kommer att bli enkelt att sikta på och skjuta in dig på. /Christian

Publicerat

Intressant tanke.

Jag har fram till nu använt mej av 5:ans ring på fripistoltavlan i månadstävlingen (115mm) fast utan större eftertanke varför.

Sätter man CBS i 9:an (40mm) är man riktigt i stöt.

Ett mer realistskt mål borde vara en snusdosa (70mm), uppnåligt men inte för lätt.

//Peter

Publicerat
  • Författare

Ok, då har vi två bud på 7 cm. Det är exakt vad en liten metallkorg för pennor mäter i diameter som jag har här på bordet :thumbsup:

Publicerat

Intressant tankegång. Jag har praktiserat någonting liknande men inte lika strukturerat. Jag tror mycket på att dra en CBS varje gång man är på banan, för att få ett skott som på i alla fall ett sätt faktiskt är jaktligt mest relevant. 7cm tycker jag personligen är lite litet, men även jag har en ambition att nå dit. När du nämner 50% träff så kanske inte 7 cm är så tokigt iofs. Jag hade nog sagt 10cm, men kanske mest för att inte misströsta om jag bommar för ofta :cool:

Publicerat

Åker du till banan och skjuter även o det skulle blåsa 8-9 m/s byig sidvind? Eller avstår du då? Min poäng är lite att för att det ska bli lagom svårt (Hit rate 50 %) måste man veta ungefär vad förhållandena kommer röra sig inom.

Jag ser ingen anledning att välja en cirkel som är mycket mindre än träffområdet på det minsta djur du tänkt skjuta (Ev minus 3-4 cm i diameter om du vill veta att du inte får marginalträffar). Det borde ge bäst träningsresultat snabbast.

Publicerat
  • Författare

Intressant tankegång. Jag har praktiserat någonting liknande men inte lika strukturerat. Jag tror mycket på att dra en CBS varje gång man är på banan, för att få ett skott som på i alla fall ett sätt faktiskt är jaktligt mest relevant. 7cm tycker jag personligen är lite litet, men även jag har en ambition att nå dit. När du nämner 50% träff så kanske inte 7 cm är så tokigt iofs. Jag hade nog sagt 10cm, men kanske mest för att inte misströsta om jag bommar för ofta :cool:

Jo, jag har allt sett dina övningar och det är nog helt rätt väg att gå :) Vill också uppåt 10 cm då 7 cm-cirkeln är förbenat liten jämfört med 10-12 cm :blush: - men är det stretch så är det.

Åker du till banan och skjuter även o det skulle blåsa 8-9 m/s byig sidvind? Eller avstår du då? Min poäng är lite att för att det ska bli lagom svårt (Hit rate 50 %) måste man veta ungefär vad förhållandena kommer röra sig inom.

Jag ser ingen anledning att välja en cirkel som är mycket mindre än träffområdet på det minsta djur du tänkt skjuta (Ev minus 3-4 cm i diameter om du vill veta att du inte får marginalträffar). Det borde ge bäst träningsresultat snabbast.

Bra fråga. Det kunde vara intressant att testa att skjuta i kraftig vind, men samtidigt tror jag inte att det är etiskt korrekt att försöka sig på ett jaktskott under såna förhållanden. Så jag tror nog att det mest blir skytte i mer lagom väder.

Vad gäller träffområdets storlek så har du helt klart en poäng. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska ta med räv i ekvationen - vilket jag borde. Det kräver dock en helt annan form av kontroll på 300 meter än vad rådjur gör (nu har jag iof sig inte skjutit vilt på mer än knappt halva det avståndet). Enligt min mening så ska man vara 99% säker på en dödande träff på räv om man nu ska ge sig på ett skott (här tror jag tyvärr att många anser att synhåll är skotthåll). Fixar man 7 cm-cirkeln på 300 meter så är man rätt giftig för rävarna även på 300 meter - den saken är klar.

Publicerat

Jag säger 7 cm rent spontant för en välskjutande bössa.

Men vad för slags träffbilder (på 300 meter) levererar din 243:a idag? Det måttet måste man ju ha i åtanke.

Publicerat

Med risk för trådkapning så slänger jag in en snabb insticksfråga i denna tankvärda och inspirerande tråd.

Då jag har ett bra 200 m håll från rännet på ladugården och möjlighet att traska ut dit ett par gånger i veckan för övande så undrar jag såklart vad ni tycker är en lämplig CBS cirkel för just 200 m.

5 cm kanske?

Publicerat
  • Författare

Jag säger 7 cm rent spontant för en välskjutande bössa.

Men vad för slags träffbilder (på 300 meter) levererar din 243:a idag? Det måttet måste man ju ha i åtanke.

Bra input! Skjuter bössan 10 cm på 300 så blir cirkeln på 7 cm lite löjlig - helt riktigt. Jag sitter i skrivande stund och väntar på leverans av kikarringarna som anländer till utlämningsstället inom nån timma eller två. Har inte skjutit ett enda skott med bössan än vilken hämtades i fredags.

Givetvis får det bli nån form av baseline hur bössan skjuter på 300 innan cirkelns slutgiltiga diameter fastställs. Mycket bra poäng - tack :)

Publicerat

Jo, jag har allt sett dina övningar och det är nog helt rätt väg att gå :) Vill också uppåt 10 cm då 7 cm-cirkeln är förbenat liten jämfört med 10-12 cm :blush: - men är det stretch så är det.

Bra fråga. Det kunde vara intressant att testa att skjuta i kraftig vind, men samtidigt tror jag inte att det är etiskt korrekt att försöka sig på ett jaktskott under såna förhållanden. Så jag tror nog att det mest blir skytte i mer lagom väder.

Vad gäller träffområdets storlek så har du helt klart en poäng. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska ta med räv i ekvationen - vilket jag borde. Det kräver dock en helt annan form av kontroll på 300 meter än vad rådjur gör (nu har jag iof sig inte skjutit vilt på mer än knappt halva det avståndet). Enligt min mening så ska man vara 99% säker på en dödande träff på räv om man nu ska ge sig på ett skott (här tror jag tyvärr att många anser att synhåll är skotthåll). Fixar man 7 cm-cirkeln på 300 meter så är man rätt giftig för rävarna även på 300 meter - den saken är klar.

Absolut, fixar du 7:an så är räven död (99 % tycker jag också är en rimlig nivå att lägga sig på). Men om du har en 7 cm cirkel istället för en på 12 (Som nog garanterat kommer vara dödande på räv med 87 gr V-Max) så kommer du logga många flera missar (vilket kan vara både bra och dåligt, antingen motiverande eller demoraliserande) men det kommer oavsett vad ta mycket längre tid att komma till 99 % träffsäkerhet. Om du har bestämt dig för 7 cm och träffar en cm utanför, vad drar du för slutsats av det? Teoretiskt är det en bom och kommer loggas så, i praktiken en okej träff. Hur uppskattar du huruvida du håller 99 % träffsäkerhet på viltet i praktiken? Vad gör du när du träffar 2,5 cm utanför?

Jag tycker bara det blir krångligare och mer svåranalyserat med onödigt liten cirkel. Ditt syfte är ju dessutom jakt ut till 300 m, inte långhållsskytte på 800 m, så det spelar mindre roll om det är perfekta träffar du får (Med andra ord träffar inom en mkt liten cirkel).

Publicerat

Bra tankar men varför inte bara köra på en ringad tavla så du får en enkel avläsning hur långt från riktpunkten skottet sitter och du växer aldrig ur den om inte 10an är stor.

Är det 300 meter tror jag temp lufttryck mm bara är överkurs är bössan frisk ska dessa parametrar inte göra någon skillnad att ta med i beräkningen. Din övning är verkligen bra tycker du ska köra den med flera olika bössor om möjligheten finns då får man grepp om vad som sitter i bössan och yttreförutsättningar

Publicerat
  • Författare

Jo, det viktiga är ju att komma iväg och skjuta och inte själva designen på CBS-tavlorna ;)

Jag slängde iaf ihop nåt i Excel och skrev ut så nu har jag A5 att sätta i pärmen. Framöver kanske man blir lat och bara skjuter på en luftpistoltavla eller whathaveyou.

post-296-0-06177500-1354806571_thumb.jpg

Publicerat

Jag lägger min röst på snusdose storlek. Men av helt andra anledningar och du måste själv fundera på om det är relevant eller ej.

Jag har trotts att jag ej snusar en känsla för hur stor en snusdosa är. Jag har ingen direkt känsla för hur stort tolv cm är. (Kanske har du?)

Jag tror personligen att det är lättare att relatera din framtida skjutförmåga till den skottchans som dyker upp om du använt dig av en cirkel som motsvarar något du har en känsla för storleken på.

// Henrik (Som önskar jag hade tid och ork att vara lika seriös...)

Publicerat
  • Författare

Jag har trotts att jag ej snusar en känsla för hur stor en snusdosa är. Jag har ingen direkt känsla för hur stort tolv cm är. (Kanske har du?)

En lerduva mäter som jag skrev ovan 11 cm, och jag har hanterat bra mycket fler sådana än snusdosor i mitt liv ;)

Men jag kommer köra på 7 cm framöver tills jag får anledning att ändra på det.

Publicerat

En C15 eller en 1/10 tavla av int. 300-m tavlan (liggande) anser jag motsvarar träffområdet på en räv.

En C15 har två soner och en 1/10tavla kan du dela upp i tre olika soner. Den vad du väljer att tolka som Inte är upp till dig. Men som jag tycker de motsvarar det verkliga träffområdet på en vuxen räv relativt väl.

Publicerat

den ska vara så stor att det inte bara var tur som gjorde att du träffade den och så liten att man måste skärpa sig. Egenspridning+din påverkan ger dig en träffbild ex. ~50mm på 300m (5-10 skott). så ökar du radien 100% på den träffbilden så vet du att det går att träffa denna cirkel om du riktar rätt, storleken är då i relation till ditt prestationsmedel, vilket gör att du kan utvärdera din träff kanske? :yes:

Publicerat

Rikard,

egentligen tycker jag inte att cirkelns storlek är det viktigaste. Det viktigaste är att ha koll på hur långt från avsedd träffpunkt som skottet tar samt inte minst VAR det tar. Det krävs en hel del data för att kunna dra några säkra slutsatser men när du väl har skjutit tillräckligt många CBS/CCBS bör du kunna se om det finns några trender i resultatet.

För att snabbt få en god överblick rekommenderar jag att sätta upp flera CBS mål på t ex ett A3, jag skulle nog satt 10 st 2" mål per A3, dylika finns så klart att få av självhäftande konstruktion vilket är både smidigt och effektivt. Efter att du skjutit ditt CBS så skriver du bara upp datumet på det aktuella målet.

Övrig data för du med fördel in i din loggbok, om det är en mer avancerad variant eller en liten anteckningsbok spelar mindre roll. I loggboken skriver du upp datum och yttre förutsättningar som temp, vind etc och sedan skriver du t ex CBS "4 cm kl 5".

När du har samlat ihop ett eller två A3 har du ett bra underlag för att få en känsla för om du har något systematiskt problem och hur stor spridningen är på dina CBS.

Dessutom kommer din loggbok att hjälpa dig med ytterligare analyser vilket alltid är positivt...

Henrik

Publicerat
  • Författare

Så storleken har inte betydelse? :tongue:

Mycket bra input - tack! Det där med självhäftande mål är ju smart/självklart - att sitta och julpyssla med pennor har jag egentligen inte tid med alls :blush:

Ska försöka komma igång med detta så snart jag fått en vettig laddning i bössan. Mtp hur väderprognosen ser ut framöver (0-2 plusgrader och 11 m/s imorgon...) så undrar jag om jag inte ska slänga ihop lite nya laddningar med V-Max redan genast och skjuta idag :rolleyes:

Publicerat

Nu kanske jag slår in öppna dörrar, men...

Det är en jäkla skillnad på att träffa ett 13cm mål och att träffa inom 13cm när du siktar på en 2cm punkt.

Om skyttet är för skyttets skull kanske det inte betyder så mycket. Men om skyttet "bara" är en förberedelse inför jakten kan det vara bra att tänka på skillnaden.

Publicerat
  • Författare

Nu är jag inte säker på att jag förstår vad du menar? Tanken är ju att (alltid) träffa med första skottet inom en fördefinierad cirkel, eller träffområde om man så vill. Sen vad man siktar på är för mig ganska ointressant - det kan vara precis bakom bogen på ett rådjur eller i mitten av en lerduva på 300-metersvallen. Som Henrik skriver så får skottet sen inte avvika mer än x cm från riktpunkten.

Publicerat

Jag menar att du kommer att träffa bättre/oftare om du har en liten väldefinietad riktpunkt. Har du en större cirkel du försöker träffa mitten på så är det svårare.

Publicerat

Jag menar att du kommer att träffa bättre/oftare om du har en liten väldefinietad riktpunkt. Har du en större cirkel du försöker träffa mitten på så är det svårare.

Jag tror tvärtom att sikta på små prickar gör ofta skyttet svårare och ögats förmåga att centrera i stora mål är otroligt bra!

Publicerat

Tänkte på det här med självhäftande tavlor.

Det finns även de som är självmarkerande (blöder vid träff) som är 7 cm i d.

Kör med såna på 200 m o de funkar bra.

Finns även olika varianter på dessa tavlor.

Publicerat
  • Författare

Ok, då är jag med.

Tänkte på det här med självhäftande tavlor.

Det finns även de som är självmarkerande (blöder vid träff) som är 7 cm i d.

Kör med såna på 200 m o de funkar bra.

Finns även olika varianter på dessa tavlor.

Jag har länge velat köpa "blödande" tavlor, men priset är på tok för avskräckande/löjeväckande om man ska upp på en hygglig förbrukning. Det borde gå att tillverkar slika själv genom att spraya på nån tunn svart färg på en lite styvare fluorescerande klisterlapp. Men knappast billigare om man räknar in timpengen kanske ;)