Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Miroku - hjälp att reda ut begreppen

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Jag behöver er hjälp... Det är så att jag fastnat rejält för Miroku, men behöver hjälp med att reda ut begreppen kring deras modeller.

Finns det någon vänlig själ här på forumet som har god kompetens kring detta och kanske även lite annan information kring företaget.

Tar tacksamt emot både text och länkar :thumbsup:

Ex vilken mod. är bäst att satsa på beg. 800, 3000 eller kanske 7000.

Tack för ert engagemang.

N

Publicerat

Hej på er!

Jag behöver er hjälp... Det är så att jag fastnat rejält för Miroku, men behöver hjälp med att reda ut begreppen kring deras modeller.

Finns det någon vänlig själ här på forumet som har god kompetens kring detta och kanske även lite annan information kring företaget.

Tar tacksamt emot både text och länkar :thumbsup:

Ex vilken mod. är bäst att satsa på beg. 800, 3000 eller kanske 7000.

Tack för ert engagemang.

N

Då är det PMT som gäller, han är en aldrig sinande kunskapskälla :)

Jag har själv precis köpt en 800, provskjöt den i helgen och den kändes otroligt bra..ska tillägga att jag är nybörjare och har inte prövat så många bössor, men ändå :)

/Thomas

Publicerat
  • Författare

Då är det PMT som gäller, han är en aldrig sinande kunskapskälla :)

Jag har själv precis köpt en 800, provskjöt den i helgen och den kändes otroligt bra..ska tillägga att jag är nybörjare och har inte prövat så många bössor, men ändå :)

/Thomas

Samma här. Nybörjare som skjutit en del med en 3000.

Då hoppas jag på goda råd från PMT. Tack för din kommentar.

// N

Publicerat

Hoppas dock någon har mer info då just modellerna verkar vara lite flytande och min licens som handläggs nu står det 7000 på men vad jag lyckats klura fram så ska en sådan ha utbytbara choker, och det har inte den jag väntar på så antar det är en 700.

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Publicerat

Jag kom över en Miroku 8000 Jägartrap till bra pris, inte superbilligt men bra, från en medforumist i höstas. Har fått mig förklarat att det är bra bössor...och känslan jag själv fick efter köpet när jag hanterade och sköt med bössan förstärkte detta. Känns som ett köp för resten av livet... :yes:

@alexb...ja, jag har också för mig att mod 7000 ska ha choker (vanliga Invector) :cool:

post-8252-0-46019100-1355238586_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Hoppas dock någon har mer info då just modellerna verkar vara lite flytande och min licens som handläggs nu står det 7000 på men vad jag lyckats klura fram så ska en sådan ha utbytbara choker, och det har inte den jag väntar på så antar det är en 700.

Aha... Då hoppas vi på en Forum-Fantom som enkelt kan reda ut begreppen. Men tack för dina inlägg.

// N

Publicerat

Aha... Då hoppas vi på en Forum-Fantom som enkelt kan reda ut begreppen. Men tack för dina inlägg.

// N

Jepp det får vi göra.

Varsågod, har själv letat info som en dåre men det verkar inte finnas lättillgängligt iaf. Japanerna var antingen inte dokumentnördar eller så kanske browning "glömt" vart den finns :-)

Publicerat

Lista alla Mirokuvarianterna? Nope, det ger jag mig INTE på - det är runt 400-500 versioner, minst.

Generellt sett har du browninglinjen:

MK38 - sporting/trap/skeet modell, fruktansvärt bra.....

MK30 - 30/300/3000

MK60 - 60/600/6000

MK70 - 70/700/7000

MK80 - 80/800/8000

Dessa är i princip varianter på 325/425/525 - det som Browning löser mer en bunte suffix kör Miroku som olika modeller.

Sedan har du deras kopia på Remmington m/32 kallad MK3200.

/T

Publicerat
  • Författare

Lista alla Mirokuvarianterna? Nope, det ger jag mig INTE på - det är runt 400-500 versioner, minst.

Generellt sett har du browninglinjen:

MK38 - sporting/trap/skeet modell, fruktansvärt bra.....

MK30 - 30/300/3000

MK60 - 60/600/6000

MK70 - 70/700/7000

MK80 - 80/800/8000

Dessa är i princip varianter på 325/425/525 - det som Browning löser mer en bunte suffix kör Miroku som olika modeller.

Sedan har du deras kopia på Remmington m/32 kallad MK3200.

/T

Tack för svar.

Finns det enligt ditt tycke någon modell som är bättre än de andra? Var ska jag lägga mina pengar för maximal utväxling?

// N

Publicerat

Miroku har inte gjort dåliga pangar.

Sedan vilken du ska välja beror väl mer på vad du ska ha den till.

/T

Publicerat

Miroku har inte gjort dåliga pangar.

Sedan vilken du ska välja beror väl mer på vad du ska ha den till.

/T

Jag lånar tråden lite jag med. Om man vill ha en som man kan ta till sporting och plåtstigar, samt skruva om choker för fågel jakt och om man blir för kär kanske den får följa med till på rådjurs och har jakt med om inte gamla bettan duger längre! Men prio skulle nog ligga på lerduvor, plåtstigar och lite svartfågel jakt med utbytbara choker om det är lösbart!

Publicerat

Precis den användning jag har min bysse till...se längre upp i tråden :cool:

Publicerat
  • Författare

Har nu varit och känt o klämt på en MK70 från 1995 (serienummer NV) och den känns riktigt bra. Ska ut och provskjutas snarast.

Den är i mkt fint skick och säljaren vill ha 7000:- då är den nerplockad, iordningjord och upputsad.

Vad tror ni om prisbilden?

// N

Publicerat
Har nu varit och känt o klämt på en MK70 från 1995 (serienummer NV) och den känns riktigt bra. Ska ut och provskjutas snarast.

Den är i mkt fint skick och säljaren vill ha 7000:- då är den nerplockad, iordningjord och upputsad.

Vad tror ni om prisbilden?

// N

Jag är ingen som egentligen borde uttala mig i frågan men med min mycket begränsade erfarenhet låter det som ett bra pris. Förutsatt att den är schysst såklart men det verkar du ju ha kontrollerat redan :-)

• 1 month later...
Publicerat

Jag lånar denna tråd även jag istället för att lägga upp en ny tråd.

Kom över, dvs _fick_ en B.C Miroku O/U, i veckan, tog glatt emot den då det finns plats i garderoben.

Skickade in licensen men kunde inte skriva in modell på den. stod endast "Miroku" i licenspapperet från '85. och den var i sin tur

köpt av privat person.

"H"-, "SP"-, "NP"-, "12"-, "70m/m"-stämpel. och + på vardera pipa.

Sedan finns siffrorna "4-21" instämplat och Bokstäverna "A" och "P"

Pipan höger sidan står det "miroku firearms mfg. co.. kochi japan"

Pipan vänster sidan står det "12GA - 2 3/4""

Önskar kunna få reda på ungefärligt tillverkningsår, men iallafall modell.

Ska försöka komma ihåg när jag kommer hem från jobbet att lägga upp bilderna.

Publicerat

........

Önskar kunna få reda på ungefärligt tillverkningsår, men iallafall modell.

Ska försöka komma ihåg när jag kommer hem från jobbet att lägga upp bilderna.

Tillverkningsåret brukar ingå i serienumret, se: http://www.shotguns.se/html/japan.html

/T

Publicerat

Tillverkningsåret brukar ingå i serienumret, se: http://www.shotguns.se/html/japan.html

/T

jo jag var inne på den där sidan igår, trodde den skulle mig mig svar.

Men jag ser ett tydligt "P" stämplat och på motsvarande andra sidan ser det ut som ett "A" eller en spegelvänd "4"

Båda dessa stämplar sitter separat från andra.

Tillverkningsnumret består av 6st siffror bara, inga bokstäver i den.

post-13768-0-38959000-1358350406_thumb.j

post-13768-0-44160700-1358351143_thumb.j

Publicerat

Kom över, dvs _fick_ en B.C Miroku O/U, i veckan, tog glatt emot den då det finns plats i garderoben.

Du är utan tvekan skyldig någon en flaska bättre whisky!

Grejen är att i princip oavsett vad det är för modell så är det en bra bössa som du fått, så kul!

Mvh!

Publicerat

Du är utan tvekan skyldig någon en flaska bättre whisky!

Grejen är att i princip oavsett vad det är för modell så är det en bra bössa som du fått, så kul!

Mvh!

Jo jag får den känslan, nu när jag hört talas om märket (jag är väldigt grön) och börja läsa om dom så har jag bara läst possessivt om dom.

Men det fick ju en att bara vilja ta reda på mer om vapnet. Har en magkänsla av att polisen kommer vilja veta vad det är för modell innan dom stämplar licensen.

Jo får se vad det blir för flaska, en Laphroaig känns billig.

Publicerat

jo jag var inne på den där sidan igår, trodde den skulle mig mig svar.

Japanska stämplar är en smula hemliga, jag har bett två japaner fråga ödmjukt på korrekt japanska men fick svap på typen - tack för din vänliga fråga men kamma dina näshår....

.

Tillverkningsnumret består av 6st siffror bara, inga bokstäver i den.

Det skulle göra den ganska tidig.....

Hur som det ser ut som en 70 eller en 700

/T

Publicerat

Japanska stämplar är en smula hemliga, jag har bett två japaner fråga ödmjukt på korrekt japanska men fick svap på typen - tack för din vänliga fråga men kamma dina näshår....

Det skulle göra den ganska tidig.....

Hur som det ser ut som en 70 eller en 700

/T

Då är jag nöjd med det.

Ska försöka spåra upp den tidigare ägaren till geväret som sålde den för 28år sedan, han bor i samma kommun tydligen, och höra med honom.

Tack så mycket pmt

• 3 weeks later...
Publicerat

Då är jag nöjd med det.

Ska försöka spåra upp den tidigare ägaren till geväret som sålde den för 28år sedan, han bor i samma kommun tydligen, och höra med honom.

Tack så mycket pmt

Uj nu måste jag ju kolla min bössa igen, du har inte riktigt samma stämplar som jag ser det ut som, kanske inte säger ett skvatt men det borde ju kunna betyda att vi har olika modeller också, eller samma fast olika smeder?

Publicerat

Uj nu måste jag ju kolla min bössa igen, du har inte riktigt samma stämplar som jag ser det ut som, kanske inte säger ett skvatt men det borde ju kunna betyda att vi har olika modeller också, eller samma fast olika smeder?

Det är provstämplar, och stämplarna slits så de byts lite då och då. Sedan stämplar man på lite olika ställen med beroende på tid. Japanerna är ganska hemlighetsfulla om sina stämplar, så de gömmer dem gärna....

Så man kan inte dra speciellt mycket information utöver ett preliminärt prov och ett slutprov, och de japanska stämplarna stämplarna har sett ut så sedan 1951.

T

• 1 year later...
Publicerat

Väcker denna till liv...

Är det helt tokigt att lita på nätets erfarenheter kring japanska stämplar så som att np skulle betyda nitro proof och sp black powder proof?