Jump to content

Hur har jakten gått för er i höst med era ställande hundar?

Recommended Posts

Hej tänkte göra en liten tråd där man kan sammanfatta hur hösten varit nu när den börjar vara slut i större delen av landet pga snön! och jag kan börja med min höst som har varit otroligt bra, mycket roliga jakter och även att jag fått igång min unghund en jämte som snart blir 10 månader, han har överträffat mina förväntningar med råge, och han jagar som bara den. hade hoppats på att åtminstone lyckas få skjuta en för honom redan nu i höst. men det har blivit 4 stycken på stånd! kan knappt bärga mig tills nästa höst :)

lägger även in en bild på honom och den sista älgen.

800_10151343760665421_362479636_n.jpg

Hej tänkte göra en liten tråd där man kan sammanfatta hur hösten varit nu när den börjar vara slut i större delen av landet pga snön! och jag kan börja med min höst som har varit otroligt bra, mycket roliga jakter och även att jag fått igång min unghund en jämte som snart blir 10 månader, han har överträffat mina förväntningar med råge, och han jagar som bara den. hade hoppats på att åtminstone lyckas få skjuta en för honom redan nu i höst. men det har blivit 4 stycken på stånd! kan knappt bärga mig tills nästa höst :)

Tja, Kanon kul för de. Jag har väl jagat så gott som så mycket jag hunnit och varit ute med valpen som blir 8 månader imorgon.

1 Älgko skjuten förra veckan för henne efter 2 timmars ståndskall.=) Mycket kul var det men nu är det för mycket snö så ja får gott vänta tills nästa säsong. Annars fick ja skjut totalt 5 st i år för andra hundar=)..Men ändå var det som mest roligt för min egen Skavbrännas Bella. Provar att lägga in en bild nedanför.

post-5973-0-68185100-1355503798_thumb.jp

Fem på stånd och tre på sken för gammal hunden varav två har jag skötet själv så jag är helnöjd . Efter jul börjar jag släppa valpen som är runt sju månader så januari och februari bli spännande om inte snön sätter stopp

Kias Husse

Bara 3 på stånd... Haft runt 10-15 stånd där jag varit inne på 50 m eller närmre. Knastiken hade en period i sept-oktober då hon drog in alla stånd i knä efter ca 10-20 min. Tyvärr är dom lätt stötta då och endast en kalv ramlade på ett "drag stånd". Några stånd på "fel" djur. Bommade på en kalv på kanske bästa ståndet hon har haft i höst... Ca 3,5 timme med lite förflyttningar/gångstånd varav 2,5 timme när det stod helt fast...

Men än är det inte slut! Sista Jan är väl sista dagen, men bara kalv kvar.

Sköt även ner en påskjuten älg dock för en annan hund....

Kias Husse

800_10151343760665421_362479636_n.jpg

Grattis! Skön känsla när hunden gör ett bra jobb i början!

Första hösten med min tik gav inget....

Även om hon hade några ok stånd som av olika anledningar inte gav utdelning. Andra hösten blev det 4. Nu har det ramlat 7 älgar innan 3 år fyllda för henne.

Per Gustafsson

Jag har skjutit 3 älgar för Dingo. Tyvärr fick han lunginflamation efter att jag sköt den senaste för honom. O då vart det en dryg månad stopp på jakten. Nu har han kommit igång igen.

Hoppas inte snön sätter stopp för jakten än på ett tag bara.

• Like 1
  • 2 weeks later...
vakjägaren.

I går julafton drog jag äldsta dottern på bobb bakom fyrhjulingen upp i skogen en sväng, laikan fick springa bredvid. Ko och kalv sprang i väg och hunden efter, ståndskall 400m bort och jag kör hem dottern för att komma tillbaks. Inte ett ljud hör jag . Spårade dem kanske en km hon hade särat på dem och tagit kalven själv. 3,5 kanske 4 timmar senare kommer hon tillbaks när mörkret legat en timme. Varför har man inte alltid GPS på hunden?

Jodå, sneda blickar fick jag nog från alla kring matbordet. Har ingen jaktsympati ?

• Like 1

Har varit en rätt pissig höst mot för ifjol, haft några stånd på ko med kalv, samt skjutit en ensammen kalv efter ett 4-5 timmars arbete. I övrigt har älgaran varit otroligt lätt på foten. Har fallit några för passskyttar som följd på det men inget jag egentligen räknar. Eftersöken har funkat som vanligt utan pardon förutom en felspårning då han tog fel djur. En bruten klo samt is/skare gjorde det svårjagat samt att ån genom marken frös delvis satte stopp för oss ganska tidigt. 1,5m iskant på ån som rinner genom hela marken är inget vidare när han vanligtvis simmar över ån på sök.

Nåväl nya tag nästa år, skam den som ger sig :)

• Like 1

6 på stånd, 4 kalvar, en ko och en tjur. 3 fick jag själv fälla.

Ett klart fall framåt jämfört med ett väldigt miserablet fjolår. Lite snävt sök, rent av dåligt förföljande på älg som skenar, speciellt dom som hon aldrig haft riktig kontakt med, men då hon får fast dom jobbar hon bra.

Tyvärr tog säsongen slut redan sista helgen i oktober då hon skadade tassen så illa att hon fortfarande är halt :sad:

• Like 1
  • 2 weeks later...
Styckjunkarn

Grattis, fin början.

Min Jämtik snart 3 hade en benägenhet i början av säsongen att släppa ståndet efter 20-60min.

Men det var inga problem med att skicka på henne igen.

December var hon som vanligt igen, men verkar allmänt ha lite svårare än i fjol att få stopp på undandjur.

Denna säsong har det fällts 4 på gånstånd, en skenälg med tiken i hasorna och avslutningsvis en kalv på stånd.

Vi använder även en Smålandsstövare i ett av lagen jag jagar i till såväl Gris som Älg. Denne jaktidiot har det fällts mkt för de senaste 5åren. Så en parning i Januari med min Jämttik är planerad.

• Like 1
  • 2 weeks later...
vakjägaren.

Uppdaterar lite här.

Älg nr 6 sköts i dag efter 2,5 timmars stånd och gångstånd. En ensam kalv. Som jag släppte i skogen för att lägga den senare 10m ifrån vägen. :cool:

post-1561-0-47399900-1358089754_thumb.jp

• Like 2
eliassson

8 eller om det va 9 älgar och 5 grisar har det blivit för figo i år än så länge. Då har jag skjutit en kviga och en kalv på ståndskall och 4 av grisarna och för tikka har jag skjutit en kalv på ståndskall :) men än är det några helger kvar att snygga till siffrorna på ;)

• Like 1

Fem på stånd och tre på sken för gammal hunden varav två har jag skötet själv så jag är helnöjd . Efter jul börjar jag släppa valpen som är runt sju månader så januari och februari bli spännande om inte snön sätter stopp

10 st nu varav sex på stånd för jämttiken får vara jättenöjd skötet tre kalvar själv för henne

• Like 1

Uppdaterar lite här.

Älg nr 6 sköts i dag efter 2,5 timmars stånd och gångstånd. En ensam kalv. Som jag släppte i skogen för att lägga den senare 10m ifrån vägen. :cool:

Skoj att tiken går bra! Dags o starta på jaktprov om du inte redan gjort det?

35 vildsvin för min laika Tyson hittills denna säsongen, ca 30 skjutna på ståndskall.

• Like 1
mats_bengt

Skoj att tiken går bra! Dags o starta på jaktprov om du inte redan gjort det?

35 vildsvin för min laika Tyson hittills denna säsongen, ca 30 skjutna på ståndskall.

Otroligt bra att kunna skjuta så många på ståndskall, vad tror du gör att ni kunnat skjuta så många på just ståndskall.

Skjutit 5 älgar på stånd för henne. Tjuren han iof ta några steg men föll omgående när han försökte springa av sig hunden efter en timmes ståndskall.

Ett par vildsvin har det blivit också.

I övrigt så har det varit flera fina ståndskall på älg och gris fast på fel mark eller djur.

Så för att vara första jaktåret då hon skall jagas in är jag nöjd, och än är inte året slut.

/Lycklig laika ägare !

Hej! Härliga bilder. Kan du rekommendera någon laikauppfödare? Är på jakt efter en egen laika,alltid roligt att få tips från någon som har egen hund..

vakjägaren.

Hej! Härliga bilder. Kan du rekommendera någon laikauppfödare? Är på jakt efter en egen laika,alltid roligt att få tips från någon som har egen hund..

Hej ! Och tack!

Jag är nog inte rätt person att prata om uppfödare, kan för lite. Tog hjälp av avelsrådet. Och satte upp mig på tre parningar från hundar jag trodde på.

Jag valde hund från föräldrar som vågar jaga björn för att få lite skärpa i hunden.

Sen ska man väll ha tur också att hunden blir bra, samt möjlighet till att få jaga och skjuta mycket när tillfällena ges.

Torkel här på forumet är med i avelsrådet och har bra koll på hundar.

/mvh.

• 4 weeks later...
Chriistian1

Hej tänkte göra en liten tråd där man kan sammanfatta hur hösten varit nu när den börjar vara slut i större delen av landet pga snön! och jag kan börja med min höst som har varit otroligt bra, mycket roliga jakter och även att jag fått igång min unghund en jämte som snart blir 10 månader, han har överträffat mina förväntningar med råge, och han jagar som bara den. hade hoppats på att åtminstone lyckas få skjuta en för honom redan nu i höst. men det har blivit 4 stycken på stånd! kan knappt bärga mig tills nästa höst :)lägger även in en bild på honom och den sista älgen.800_10151343760665421_362479636_n.jpg

Imponerande! Riktigt roligt när man lyckas, vart hämtade du honom? Har själv en jämthunds tik på 16 månader som jag gått med hela hösten dock inget skjutet men några riktigt fina jobb på älg längsta ståndskallet e på 3 timmar har även ett par jobb på vildsvin! Ser fram emot nästa höst...... :)