Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blir en Lothar Walther pipa till Blasern!

Featured Replies

Publicerat

Jag har sedan jag köpte R8an funderat på att köpa en till pipa till den.

Nu har jag fått kontakt med en persson som inte behöver nämnas vid namn här som tillverkar egna Blaser pipor från Lothar Walther råämnen :)

Och det till ett fullt rimligt pris!

Nu finns ju inte längre begränsningen i kalibervalet då han fixar det mesta som går att hitta ett passande magasin till.

Pipan kommer han att fräsa för blasers original montage och även för en skena som tillåter andra montage som blir betydligt lägre och dessutom billiga :thumbsup:

Pipan kommer att bli ca 19-20mm i diameter vara flutad, gängad för dämpare och försedd med öppna riktmedel. Antingen Blasers original eller ett lämpligt från Recknagel.

för 1000kr extra får jag pipan i rostfritt och blästrad matt. Men har inte bestämt mig om jag ska ta det eller vanligt stål.

Hur många flutningar som blir snyggast har jag heller inte bestämt. 6, 8 eller 10st?

Men det svåraste är vad jag ska välja för kaliber!?

Det ska vara en standard kaliber så att jag inte behöver ett till slutstyckshuvud och slipper böket med att byta det.

Klass1 är ett krav och eftersom jag har en 8x57IS så vill jag ha en lite klenare flackskjutande kaliber på ca 6,5-7mm gärna med en hylsa baserad på 30-06 eller iaf går att forma om 30-06 hylsor då jag har säkert 500st av dessa. Detta är dock inte ett krav!

Kom med förslag på vad ni hade valt :) Både när det gäller kalibern, piplängd, diameter antal flutningar o riktmedel. Lite udda kaliber gör inte något då det endå kommer att handladdas till 99% :)

• Svar 99
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Invigd o klar Kjells vägde 53kg o min 59kg. Hittade kulan i snön några meter bakom grisen! Det har jag inte gjort innan Bild kommer. Sent from my iPhone using Tapatalk 2

• 8- flutes, 280 Win, lång pipa, har du fått julbonus slyngel? Perskans lyxbekymmer./Christian

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Inga ringar eller magasin idag heller. Men jag monterade Kahlesen i de allt för höga ringarna av ren protest Här kommer en 5 skotts träffbild med Swift sirocco 150gr med 61,5gr MRP som puttar på Nu

Posted Images

Publicerat

Lätt en 6.5-06. Jävlar i min låda, den pinkar nog rakt ska du se. Den med en 120 grs Swift A-frame vore nog mumsfilibaba till doven om de vore lovliga med klass 2.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel är medvetna!

Publicerat
  • Författare

Blir faktiskt billigare än en original semi pipa Christian ;)

6,5-06 var Sidelocks förslag med! Ja att dov ska kräva kl1 är ju bara larv! :P 222 funkar utmärkt (i hägn)

Publicerat

391_d95f0da4fdae3963aa380fe6a01124e8.jpg

280 Rem

6,5-06 AI

CartridgeComparison.jpg

Personligen röstar jag utan omsvep för 280 Rem som har mycket bättre förutsättningar med lite tyngre kulor, du har ju redan en 6,5:a, eller hur? Men visst det blir en rasandes fart på prylarna med en sådan/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag har själv varit inne på 270win just för att jag vill ha lite grövre än 6,5. Men 7mm har ju ett aningen bättre utbud av kulor än 270 så det är ju en fördel! :)

Publicerat

8mm-06? mellanting med potential. en annars väldigt potent "svenne" är en het laddad 7x57. inga dumma grejer det heller och lite lättare att hantera skyttemässigt.

/KAlle

Publicerat

Jag har testat 6,5-06 vass och välskjutande MEN hysteriskt jobbig med tryckspikar som jag aldrig fick grepp på och pipan var slut efter knappa 1000 smällar kommer aldrig mera att använda den kalibern! Önskar man den prestandan skulle jag välja 6,5x284 att du har hylsor är i mina ögon inget bra argument ska man omforma är det klart bäst att göra det med nya mjuka hylsor.

Publicerat
  • Författare

280Rem eller 280Rem acl imp känns som det det lutar åt mest just nu. Smeden själv rekomenderade 6,5-284. Ska tänka vidare och jämföra för och nackdelar :)

6,5-06 sliter nog lite väl mycket pipa som du skriver Lars. Svårt val det här nu ;) Ska ringa o prata med honom ikväll igen och prata genom det :)

Publicerat

6,5x284 är en harmonisk kaliber men dessa snabba 6,5 kräver rätt lång pipa för att det skall vara vettiga alternativ så önskar man en smidig bössa går dem bort. Är det jakt och inte skytte skulle jag överväga att släppa 6,5 spåret eller helt enkelt var nöjd med 6,5x47 den kalibern har mera prestanda än man tror och fungerar skapligt även i pipor under 70cm

Publicerat

Min röst går till 280rem också om det står mellan de två. En fruktansvärt harmonisk kaliber som du lätt omformar hylsor till med utgång från 30-06an.

Med 140-150grs kulor så får du hygglig fart och med 160grs kulor en hygglig punch.

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag tycker nog att ni glömmer den riktiga 284 win, i mina ögon känns den både vettig och riktigt lagom.

Annars är inte 280/280 AI några tokiga alternativ.

Henrik

Publicerat

Vad jag ser så har du ju redan 6,5X55 och .30-06, så ännu en patron i den gruppen bör kanske vara en som verkligen tillför någonting.

Laddar du t.ex -06:an med en bra 9,7 grams kula så får du ju en rätt vass patron för mindre klövvilt på håll.

.270W tycker jag personligen känns meningslös, om du är nöjd med din 6,5 pipa.

Och vill du skjuta sport/viltmål/precision så är 6,5 svår att slå.

Ta nu inte detta som att jag är negativ till dina planer. :wink: Tvärtom... Att kunna välja form, färg och kaliber på en ny pipa är en av skyttets små höjdpunkter.

Så jag lägger väl en röst på .280 jag också...

Publicerat

Eftersom detta blir lite custom så ser jag inte riktigt vitsen med att välja en kaliber som redan finns i R8-pipor på Torsbo etc. I mina ögon går därför bl.a. 270 Win bort.

Jag lutar nog också åt 280 och möjligen AI-varianten. Se så fint! :wub:

st_280_ackley_d.jpg

280-Ackley-Improved.jpg

Publicerat

Jag hade kört en .280AI alla dar i veckan, den mest lyckade AI:n av dem alla! Det finns Noslerhylsor (Norma gör dom), den praktiska prestandan blir bättre än både i .284Win & 7mm Rem. Mag. Med rätt krut så levererar den 160-162grs kulor i +900m/s med god precision! Kommer själv köra en .280AI på en Tikka T3, fick hem rivaren och tolkar förra veckan...;-)

Med vänlig hälsning XXX

Publicerat

Första tanken var ju 270win sen om Christian kan bestämma sig för 280win eller 280rem så är det så att det är inget som han hittade under mattan utan har naturligtvis ett par kilo argument som han kommer redogöra för så vi dödliga begriper, själv hade jag nog valt 6xc eller 458wm om jag ändå fick välja fritt i kaliberrdjungeln utanför blasers sortiment.

Publicerat

Jag hade kört en .280AI alla dar i veckan, den mest lyckade AI:n av dem alla! Det finns Noslerhylsor (Norma gör dom), den praktiska prestandan blir bättre än både i .284Win & 7mm Rem. Mag. Med rätt krut så levererar den 160-162grs kulor i +900m/s med god precision! Kommer själv köra en .280AI på en Tikka T3, fick hem rivaren och tolkar förra veckan...;-)

Med vänlig hälsning XXX

Jag blir lite nyfiken på vilket krut du funderar på att köra i 280 AI'n?

Henrik

Publicerat

ASG- Tja jag såg Pers utgångsläge med hylsor, så vitt jag vet går det utmärkt att fireforma 30-06 till 280 Rem som patronen heter, rätteligen och den insikten tillsammans med allt övrigt som han önskar av den "nya" pipan förefaller komma från just 280.

För egen del är jag intresserad av 7 mm träsket, efter att Mike haft en 270 WSM, en annan bekant har en 300 WSM samt en del övriga spridda har saker som 7 Rem mag, 284:or 7 mm SAUM mfl så har jag insett att det är ganska mycket man kan göra med en 162 grains A-max eller en 180 grains SMK, accubond har det också sentida kommit nya roliga kulor för i kaliber.

På det hela taget när det gäller magasinslösningen på en R8 som jag inte har någon egen erfarenhet av kände jag så där instinktivt att om vi håller oss till samma mått som till 30-06 så skall det inte vara några konstigheter eller bekymmer som vållar kostnader, samma sak angående slutstyckshuvud mm.

Så det var min ringa motivering, det finns andra här som har gett minst lika goda förslag som kan vara bättre men gör avsteg från Pers inledande riktlinjer, dock kan det vara av god anleding.

/CHristian

Publicerat

Henrik.

Jag kommer att köra N165 krut samt ett krut från Schweiz som inte finns på den svenska marknaden...

Pipan skall vara en Shilen .284/9"....

Målsättningen är att få mkt prestanda med 24" pipa!

Med vänlig hälsning XXX

Publicerat

XXX,

anledningen att jag frågade var att de rapporter jag sett från 280 AI användare har indikerat att hastigheterna med 162 grains kulor snarare låg under 900 m/s men jag har inte varit speciellt noggrann i att dammsuga nätet på data.

Edit: Efter en sökning ser jag att +900 m/s verkar vara rimligt som maxvärde däremot så är jag fortfrande lite fundersam till hur "den praktiska prestandan blir bättre än både i .284Win & 7mm Rem. Mag" men du kanske kan utveckla vad du tänker på då?

//Henrik

Publicerat

Okej, Jag har en god vän som i sin tur har ett flertal goda vänner i USA. Dom hade utan större svårigheter fått upp 162grs A-Max i 3000fps med imr-krut i 23" pipa! Detta är 100%-iga uppgifter då dessa personer är lite överintresserade precis som Vi...

Med vänlig hälsning XXX

Publicerat

Hastigheterna löser man enkelt genom att tokladda. N165 och 900 m/s såg mer än lite halvvådligt ut i Quickload.

-- Mats

Publicerat

Jag har själv varit inne på en 280AI i flera omgångar men efter att ha kollat runt lite på data både i QL och på nätet så känns nog en 284 win mer intressant för min egen del. De kruten jag har sett användas har oftast varit lite snabbare än VV165.

Nu handlar ju denna tråden inte om mina egna tankar utan om Pers funderingar och då känns det väl ändå som att många verkar tala sig varma för en 7mm med mellanstor hylsa. Om det sedan står 280/280AI eller 284 win på hylsbotten spelar nog väldigt liten praktisk betydelse.

Henrik

Publicerat

Henrik:

Det är helt enkelt så att patronen är mer harmonisk, egenprecisionen är högre, 7mm Rem. Mag. är ju känd för att inte skjuta speciellt bra...

.284Win är en riktigt bra kaliber, men utav ngn anledning har den svårt att lämna hög prestanda med kulor i 160-180grs spannet, .284Shehane däremot fixar de tyngre kulorna galant...

Det Jag menar med praktisk prestanda är en kombination av bra egenprecision och hög hastighet med "hög BC projektiler".. Jag ser .280AI:n som en patron lika harmonisk som 6XC & 6,5x47 Lapua fast lite större då!!;-)

Med vänlig hälsning XXX

Publicerat

Precis, ska inte ändra trådens syfte, röstar på 7mm framför .270 pga större utbud av projektiler...;-)

Med vänlig hälsning XXX