Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blir en Lothar Walther pipa till Blasern!

Featured Replies

Publicerat

Min femöring: .284 är ballistisk tvilling med .280 men den senare lär TVEKLÖST fungera bättre med den magasinslösning Blaser har.

I en enkelskottare eller med möjlighet till magasinsanpassning kan säkert .284 vara intressant - men nu är ju det inte fallet.

-- Mats

• Svar 99
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Invigd o klar Kjells vägde 53kg o min 59kg. Hittade kulan i snön några meter bakom grisen! Det har jag inte gjort innan Bild kommer. Sent from my iPhone using Tapatalk 2

• 8- flutes, 280 Win, lång pipa, har du fått julbonus slyngel? Perskans lyxbekymmer./Christian

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Inga ringar eller magasin idag heller. Men jag monterade Kahlesen i de allt för höga ringarna av ren protest Här kommer en 5 skotts träffbild med Swift sirocco 150gr med 61,5gr MRP som puttar på Nu

Posted Images

Publicerat

Min femöring: .284 är ballistisk tvilling med .280 men den senare lär TVEKLÖST fungera bättre med den magasinslösning Blaser har.

I en enkelskottare eller med möjlighet till magasinsanpassning kan säkert .284 vara intressant - men nu är ju det inte fallet.

Om jag inte missminner mig så har Thomas Haugland använt en R93-pipa i 6,5-284. Om jag skulle göra en pipa i 284 skulle jag kontakta honom och höra hur matningen fungerar i hans bössa.

Publicerat
  • Författare

Kul att så många engagerar sig i detta! :) Jag ringde o pratade med smeden igen nu på förmiddagen. Han har beställt en extra 7mm pipa med 1-10" stigning. Vad tror ni om den stigningen i en 280Rem / 280 AI? Vill att den ska stabilisera så många kulvikter som möjligt för att ge så stort användningsområde som möjligt. Har ju inte någon brådska så anser ni att stigningen är olämplig så beställer vi en ny pipa. Sen pratade vi lite om matningen från magasinet om jag kör på AI versionen.

Tror ni det kommer funka bra eller är det tryggare att satsa på vanliga 280 Rem? Är inte något fan av matningsproblem! Han hade inte någon patronlägesbrotch till varken 280 Rem eller 280 AI men han sa att han beställer hem den brotchen vi kommer överens om och så betalar jag 500kr extra o han behåller brotchen så löser vi det.

280 AI är ju onekligen en jävligt stilig patron :wub:

Publicerat

Fritt ur minnet så skulle jag säga att 1/9" är en vettigare stigning men det beror såklart på vilka kulor du har tänkt dig.

Blasers magasin kan man ha många olika tankar om men de brukar inte ge några större matningsproblem, åtminstone inte vad jag känner till.

R-93 har i vart fall tidigare gått att få med pipa i 6.5-284, jag har en kompis som hade en dylik attachevariant ända till han sköt slut pipan och bytte till 6.5x55 men då sköt han å andra sidan en hel del älgbana med sin pang vilket måhända inte är det alllra slugaste med en 6.5-284win. Några matningsproblem pratade han aldrig om så det skulle jag inte vara speciellt orolig för. Precis som exabit skrev så använder (eller använde) Hr Haugland en 6.5-284 i sin R93:a?

Tipset blir nog ändå en 280 AI eller 284 win med en 1/9" pipa och då gärna med piplängd på minst 60 cm.

Henrik

Publicerat

R-93 har i vart fall tidigare gått att få med pipa i 6.5-284...

Isf borde rimligen matningen fungera även med ursprungspatronen.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Øvervæger om jag ska skippa øppna riktmedel faktiskt. Han hade ett antal blaser original riktmedel som han kunde skicka med i priset men det var från R93 så de ær ju av plast. Vill ha recknagel men de ær ju relativt dyra och frågan e hur ofta jag kommer anvænda øppna på denna pipa :P Førmodligen ytterst sællan.

Publicerat

Troligen aldrig eftersom du har 1,1-4 och 3-12x56 att välja på om du har 1,5-6 på 8x57an.

Publicerat
  • Författare

Stämmer troligen ;) Men kanske skulle passa bättre med 1,5-6an och 6-24an på denna :) Får se hur det blir :) Pipan kommer ju inte än på ett bra tag så jag hinner nog fundera hur jag ska ha det :)

Publicerat
  • Författare

Duger 1-10" pipan eller ska jag ringa och säga att han tar hem en med brantare stigning? Den pipan han har beställt sedan tidigare är i vanligt stål minns inte hela betäckningen. Hade vart lite kul med en rostfri pipa för det blir ju ännu mer udda :) Och passar min dämpare aningen bättre :)

Publicerat

Ta du en rostfri pipa och brotch till 280AI med 1/9" stigning och 10 "fåror" i stålet, det kommer bli kanon :thumbsup:

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Absolut, kör 9" twist, Du kommer ångra Dig annars.....;-)

Mvh XXX

Publicerat
  • Författare

Det blir en rostfri 1-9" i 280 AI :) Tar ju längre tid men det gör inte något för den som väntar på något gott... ;) Piplängden har inte bestämts ännu. förmodligen landar det på runt 65cm längre blir klumpigt och kortare tappar nog för mkt för att det ska vara någon idé med AI :)

Publicerat

Det blir en rostfri 1-9" i 280 AI :) Tar ju längre tid men det gör inte något för den som väntar på något gott... ;) Piplängden har inte bestämts ännu. förmodligen landar det på runt 65cm längre blir klumpigt och kortare tappar nog för mkt för att det ska vara någon idé med AI :)

Hur många flutes blir det då?

MVH

Jocke

Publicerat

Per,

jag tror att det blir klockrent!

Om du ursäktar att jag går OT lite grann så spann jag vidare på jämförelsen mellan 284 win och 280 AI igår kväll när jag satt vid QL. Jag har haft tankar på att skaffa mig en "lagom" 7:a en längre tid och hela tiden uppfattat 284 win och 280Ai som rätt likvärdiga skapelser. 284 win har såklart ett något högre godkänt arbetstryck medan 280 AI har något större volym.

Eftersom jag tänker mig att husera "min" 7:a i en extrapipa till T3:an så kan bägge två laddas till ca 85 mm vilket såklart främst gynnar 284 win som då slipper begränsas av en maxlängd på 71mm.

Nåväl, med en 60 cm pipa och laddade till maximalt tillåtet tryck med 162 grains Amax ser jämförelsen ut som följer:

280AIvs284win.png

Om ni skaffar er 280 AI så får jag väl skaffa mig en 284:a så får vi väl jämföra praktiska erfarenheter sedan :tongue:

Henrik

Publicerat
  • Författare

Joacim:

Jag har inte bestæmt hur många det blir ænnu. Hasse gør flutningarna sjælv så det behøver jag inte bestæmma førens han får hem pipan o børjar på bygget :) Måste hem o jæmføra HS pipan och matchpipan till R93an och se vad som blir snyggast :) R93 pipan har 12 flutningar och HS pipan har 10 om jag inte e ute o surrar helt. (vilket jag mycket væl kan vara XD)

Henrik:

Intressant jæmførelse :)

Vad har du tænkt att køra før piplængd på din 284Win?

Låg sømnløs till långt in på småtimmarna o tænkte på detta inatt :tongue:

Publicerat

Jag har inte funderat så mycket på piplängder men runt 60 cm känns rätt lagom, för din del så skulle jag nog ändå tycka attt det är vettigt med 65 cm. Inte minst med tanke på att min egen R93:a var som bäst balanserad när jag satte i den 65 cm långa wsmpipan i den.

Henrik

Publicerat

Eftersom jag tänker mig att husera "min" 7:a i en extrapipa till T3:an så kan bägge två laddas till ca 85 mm vilket såklart främst gynnar 284 win som då slipper begränsas av en maxlängd på 71mm.

I samma bössa borde båda rimligen också kunna laddas till samma tryck - med möjligt undantag för skillnader i hylstjocklek. Vad händer då? :wink:

-- Mats

Publicerat

I samma bössa borde båda rimligen också kunna laddas till samma tryck - med möjligt undantag för skillnader i hylstjocklek. Vad händer då? :wink:

-- Mats

Det enkla svaret är givetvis att då kommer den större hylsvolymen i 280 AI att leda till högre hastigheter i 280 AI jämfört med tabellen ovan.

Samtidigt tycker jag att det är en bra grundprincip att i alla fall utgå från de tryck som respektive patron är godkänd för när man jämför två patroner.

Även om jag är sugen på en 284 win så är jag inte sugen på att lägga mig på Vo på +900 m/s utan tycker att 870-880 m/s låter klart vettigare vilket jag enligt en förvisso rent teoretisk QL simulering kan nå utan att tumma på marginalerna. Den poäng jag försökte få fram är att de både patronerna 284 och 280 AI ur ett praktiskt perspektiv är tämligen likvärdiga..

//Henrik

Publicerat

OT: :sleep:

284 win? Är det en "variant" på 308 win eller en helt "egen" konstruktion?

Är det samma kuldiameter på 280 rem, 284 win, 7-08, 7 RM osv?

Mvh/Må

Publicerat
  • Författare

OT: :sleep:

284 win? Är det en "variant" på 308 win eller en helt "egen" konstruktion?

Är det samma kuldiameter på 280 rem, 284 win, 7-08, 7 RM osv?

Mvh/Må

Grundpatronen till 6,5-284 Norma. 7mm som dom øvriga du skriver. :)

Publicerat

Måns,

översiktligt kan man säga att 7-08 rem (som är en nedstrypt 308 win) är 51mm lång och rymmer ca 55 grains vatten.

284 win är 55mm lång och rymmer 66 grains vatten, 280 rem (som är en nedstrypt 30/06) är 63mm lång och rymmer 68 grains vatten medan 280 AI givetvis är lika lång som en 280 rem men AI'n rymmer 73-74 grains vatten (lite beroende på vilken AI det handlar om).

De enda två patroner som du kan få i fabriksutförande som använder 284 win hylsan är just 284 win som är en originalhylsa och 6.5x284 som är en mer sentida fabriksvariant. Bland vildkattorna går det givetvis att hitta en veritabel uppsjö av patroner som baseras på 284 win hylsan men det är en helt annan historia.

Som parentes kan nämnas att volymerna ovan är totalvolymer innan det sätts i någon kula och om du tar exemplet med 162 grains Amax och en maxlängd på 85 mm så har du kvar ca 64-65 grains volym för krutet i en 280 AI medan du har kvar ca 60 grains i 284 win.

Henrik

Publicerat

Ok, då har man lärt sig nått nytt idag oxå.. :thumbsup:

mvh/Må (ej Måns.. :wink: )

Publicerat
  • Författare

Pratade med smeden i eftermiddag. Pipan blir 65cm, 8 flutningar, gängad M15x1, utan öppna riktmedel, fräst för sadelmontage och med en picatinyskena som är skruvad i pipan.

Frågade lite om leveranstiden och han sa att allt beror på när han får hem pipämnet. När han väl får hem det så går det rätt fort sa han :)

Så nu hoppas jag att Lothar Walther är snabba på att leverera :yes: Och att han skickar en licensansökan till mig så fort som möjligt såklart :thumbsup:

• 4 weeks later...
Publicerat

Hur går det?

Fått någon pipa än?