Publicerat December 20, 201213 yr Nu har jag hittat och köpt ett kikarsikte. Till våren har jag tänkt investera i ett Aimpoint-sikte också, men det finns ju ganska många..när jag gjorde en sökning på Blocket fann jag följande modeller: 1000, 3000, 5000, 7000 och 9000..plus dom senaste i Hunter-serien. Min fråga är enkel, vilket ska jag satsa på? Vad är för/nackdel med dom olika modellerna? /Thomas
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Det kommer dels bli på älgjakt, där det är runt 60% korta pass, och även annan jakt med korta avstånd. Den ska sitta på en .308-bössa.
Publicerat December 20, 201213 yr Har 3000 på båda mina bössor. Batteritiden är enda nackdelen. Men de är ju säkert 10 år gamla.
Publicerat December 20, 201213 yr Köp 7000 eller senare är mitt tips. På dessa modeller har batterikapaciteten blivit såpass bra att man inte behöver bry sig. 7000-serien behöver du kanske byta batterier inför varje säsong för att vara på säkra sidan. Rekomenderar 2 moa punkt starkt, finns ingen anledning att ha 4 moa på en studsare.
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Så batterierna tar slut fort? Speciella batterier som kostar fläsk, eller vanliga?
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Köp 7000 eller senare är mitt tips. På dessa modeller har batterikapaciteten blivit såpass bra att man inte behöver bry sig. 7000-serien behöver du kanske byta batterier inför varje säsong för att vara på säkra sidan. Rekomenderar 2 moa punkt starkt, finns ingen anledning att ha 4 moa på en studsare. Tack för tipsen
Publicerat December 20, 201213 yr 2 moa ska du ha iallafall. Men sen fins det många olika modeller. Kolla i några så får de se sen vilken du gillar mest. Du kommer iallafall inte ångra valet till aimpoint
Publicerat December 20, 201213 yr Batteriet till mina 3000 kostar väl 100:- på clas ohlson, byter varje år Varför jag då valde 3000 var för att mina ringar är 1 tum Idag skulle jag nog välja en 9000L trots byte av fästen 50 000 timmars batteritid!
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Batteriet till mina 3000 kostar väl 100:- på clas ohlson, byter varje år Varför jag då valde 3000 var för att mina ringar är 1 tum Idag skulle jag nog välja en 9000L trots byte av fästen 50 000 timmars batteritid! Jo, jag läste att dom hade otrolig batteritid Tack för tipset!
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Provade ett Aimpoint en gång,det blev bara EN GÅNG! Alla är vi olika
Publicerat December 20, 201213 yr Du skulle inte klara värnplikten idag då 'don corleone'...idag skjuter ju alla knektar med lingonlyse Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Du skulle inte klara värnplikten idag då 'don corleone'...idag skjuter ju alla knektar med lingonlyse Skickat från min ST27i via Tapatalk 2 Aimpoint när man gör lumpen? På min tid hade vi bara öppna riktmedel...fan, jag är gammal!!
Publicerat December 20, 201213 yr Detta är en populär post. Måste bara berätta om en händelse på skjutbanan, innan jag köpte min första Aimpoint. En äldre skytt var också där för att göra skjutprov för älgjakt på Allmänningsskog. Han hade en 3000 monterad på bössan. Jag frågade om jag fick prova skjuta med den. -Jodå, prova på du bara, sa han. Jag vred på siktet och sköt ett par skott. Vad jag glömde var att släcka siktet, när jag räckte bössan åt honom. Medan jag gick för att markera, ropade han högt .-Vad är det för lyse i kikarn?!! -Jomen det ska ju vara så, vet du inte det?! Ropa jag tillbaks. Vi fick båda ett gott skratt efteråt. Han hade fått den i 70 års present för en månad sedan, och ingen hade visat hur den fungerar. Klart mina två skott fanns inte ett märke av, kan jag tillägga. Så det blev till att skjuta in bössan åt gubben. Tur att han inte hann jaga, med nymodigheten påskruvad. : )
Publicerat December 20, 201213 yr @Tepewe... nya Hunterserien skall visst ha väldigt mycket bättre siktbild...speciellt de med 34 mm tub (men de ser jäkligt klumpiga ut). Större synfält och du ser mindre av röret i bildkanten. Nu skall man ju skjuta Aimpoint med bägge ögonen vidöppna och 100% seende på målet...så i princip funkar det att skjuta med främre linsskyddet stängt...dvs med en rödpunkt i svart som det enda högerögat ser. Vänsterögat 'tar över' och du 'ser' pricken på målet ändå. Men det skadar ju inte att göra det så lätt för hjärnan som möjligt att jämka ihop bilderna från de bägge ögonen. In kliver nya Hunterserien Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 20, 201213 yr Aimpoint när man gör lumpen? På min tid hade vi bara öppna riktmedel...fan, jag är gammal!! T.o.m pensionärsgardet d.v.s hemvärnet, är fullt utrustade med Aimpoint idag Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 20, 201213 yr Författare @Tepewe... nya Hunterserien skall visst ha väldigt mycket bättre siktbild. Större synfält och du ser mindre av röret i bildkanten. Nu skall man ju skjuta Aimpoint med bägge ögonen vidöppna och 100% seende på målet...så i princip funkar det att skjuta med främre linsskyddet på...vänsterögat 'tar över' och du 'ser' pricken på målet ändå. Men det skadar ju inte att göra det då lätt för hjärnan som möjligt att jämka ihop bilderna från de bägge ögonen. In kliver nya Hunterserien Skickat från min ST27i via Tapatalk 2 Jag får ta och åka till någon handlare och kolla in dom nya Hunter-siktena, och kolla hur dom verkar =)
Publicerat December 20, 201213 yr Den va go"lingonsikte" ha! Å 70 års presententen,samma kaliber! :woot:ett gott skratt förlänger livet,fan va gammel jag blir! får jag ett aimpoint då?
Publicerat December 20, 201213 yr Måste bara berätta om en händelse på skjutbanan, innan jag köpte min första Aimpoint. En äldre skytt var också där för att göra skjutprov för älgjakt på Allmänningsskog. Han hade en 3000 monterad på bössan. Jag frågade om jag fick prova skjuta med den. -Jodå, prova på du bara, sa han. Jag vred på siktet och sköt ett par skott. Vad jag glömde var att släcka siktet, när jag räckte bössan åt honom. Medan jag gick för att markera, ropade han högt .-Vad är det för lyse i kikarn?!! -Jomen det ska ju vara så, vet du inte det?! Ropa jag tillbaks. Vi fick båda ett gott skratt efteråt. Han hade fått den i 70 års present för en månad sedan, och ingen hade visat hur den fungerar. Klart mina två skott fanns inte ett märke av, kan jag tillägga. Så det blev till att skjuta in bössan åt gubben. Tur att han inte hann jaga, med nymodigheten påskruvad. : ) Haha klockrent;)
Publicerat December 21, 201213 yr För att träna upp rätt "aimpointteknik" kan man stänga främre linssyddet. På så sätt lär sig hjärnan sätta samman vänster och högerögats bild på ett annat sätt. Du ser inte puntkten primärt i siktet, utan på målet. Har inte provat nya hunterserien, kanske är det ännu lättare med dessa(kör själv med 9000 2moa och Comp M2 4moa).
Publicerat December 21, 201213 yr För att träna upp rätt "aimpointteknik" kan man stänga främre linssyddet. På så sätt lär sig hjärnan sätta samman vänster och högerögats bild på ett annat sätt. Du ser inte puntkten primärt i siktet, utan på målet. Har inte provat nya hunterserien, kanske är det ännu lättare med dessa(kör själv med 9000 2moa och Comp M2 4moa). Smidigt och göra detta, så kan man ha främre linsskyddet ner fällt när snön vräker ner och ändå vara "redo" så att säga! Och bägge ögonen öppna skjuter man väl alltid med oavsett kikare? Det fick jag lära mig en gågn i ungdomen och det sitter i än idag, jäkligt smidigt!
Publicerat December 21, 201213 yr Smidigt och göra detta, så kan man ha främre linsskyddet ner fällt när snön vräker ner och ändå vara "redo" så att säga! Och bägge ögonen öppna skjuter man väl alltid med oavsett kikare? Det fick jag lära mig en gågn i ungdomen och det sitter i än idag, jäkligt smidigt! Det är väl bäst, man ser vad som händer runt omkring och sen om djuret tecknar vid skott vilket är svårt att göra om man blundar med ett öga.
Publicerat December 21, 201213 yr Tog mig lite tid på sista Tullgarn-mässan och kikade i alla modeller. Jag kan ärligt inte se vinsterna med Hunter jmf med 9000 och Micro. Snacket om "bättre synfält" när vi pratar om ett Aimpoint får jag inte riktigt i hop i praktiken. Visst skönjer man tuben mer eller mindre, men jag upplever inte Hunter-serien som avgjort bättre ur den aspekten. Likaså tror jag att diskussionen kopplat till 2 vs. 4 MOA är också lite "överdriven". Funktionen är i grund och botten samma. Själv gillar jag Micro om man kan montera det på bössan på nått vettigt sätt. Uppfattningen av förtjänsterna hos ett rödpunktssike/Aimpoint går isär. Jag hör till hyllningskören, men TS kanske ska försöka få tag på ett beggat och testa. Jag skulle kolla efter ett beggat 9000 L eller SC (beroende på bössa) eller ett Micro och börja där. /Må
Publicerat December 21, 201213 yr Författare Tog mig lite tid på sista Tullgarn-mässan och kikade i alla modeller. Jag kan ärligt inte se vinsterna med Hunter jmf med 9000 och Micro. Snacket om "bättre synfält" när vi pratar om ett Aimpoint får jag inte riktigt i hop i praktiken. Visst skönjer man tuben mer eller mindre, men jag upplever inte Hunter-serien som avgjort bättre ur den aspekten. Likaså tror jag att diskussionen kopplat till 2 vs. 4 MOA är också lite "överdriven". Funktionen är i grund och botten samma. Själv gillar jag Micro om man kan montera det på bössan på nått vettigt sätt. Uppfattningen av förtjänsterna hos ett rödpunktssike/Aimpoint går isär. Jag hör till hyllningskören, men TS kanske ska försöka få tag på ett beggat och testa. Jag skulle kolla efter ett beggat 9000 L eller SC (beroende på bössa) eller ett Micro och börja där. /Må Tack för synpunkterna och tipsen