Publicerat December 21, 201213 yr Som rubriken lyder. Vad använder ni för nåt? Var får men tag i detta? Mvh Axel
Publicerat December 21, 201213 yr Levande mört.. Bara leta på blocket, om man inte har en gammal leverantör..
Publicerat December 21, 201213 yr Gäller mört även på abborre, och då i vatten där det endast finns abborre ,gädda,kräftor?
Publicerat December 21, 201213 yr Kom ihåg att det är förbjudet att använda levande bete enl. jordbruksverket p g a djurplågeri så tänk på vem du nämner det för. http://fiskevattenagarna.se/2011/10/jordbruksverket-slar-fast-att-levande-betesfisk-ar-djurplageri/
Publicerat December 21, 201213 yr Ja man kan få abborre på mört när man anglar. Inte så ovanligt om man använder sig av lite mindre mörtar. Sen kan man ju faktiskt använda abborre som bete till gädda med.
Publicerat December 21, 201213 yr Kom ihåg att det är förbjudet att använda levande bete enl. jordbruksverket p g a djurplågeri så tänk på vem du nämner det för. http://fiskevattenag...ar-djurplageri/ Hur förklarar fiskebutikerna försäljning av levande angelmört?
Publicerat December 21, 201213 yr Behövs ingen förklaring till det. Hållbarhets tiden blir bättre. Du får ju nacka den innan du sätter den på kroken haha......
Publicerat December 21, 201213 yr Mört är ju en klassiker, små gäddor fungerar också om man är ute efter de stora rackarna men då gäller det att man har ett stort hål
Publicerat December 21, 201213 yr Författare Då vet jag vad som gäller! Nån som provat sill eller annat man kan köpa i fiskdisken?
Publicerat December 21, 201213 yr levande mört är det som gäller. pers bästa på 15,2 kg på angel med väldigt trasiga händer. stora hål är ett måste
Publicerat December 22, 201213 yr Hur förklarar fiskebutikerna försäljning av levande angelmört? Det är inte förbjudet att sälja levande mört. Du bryter nacken på mörten innan du sätter den på kroken.
Publicerat December 22, 201213 yr Det är inte förbjudet att sälja levande mört. Du bryter nacken på mörten innan du sätter den på kroken. Jo det förstår jag men jag trodde det var då uppenbart att köparen fiskar med levande om den säljs levande. Kräftbete säljs ju fryst är då hållbarheten bättre i augusti? Nä det är väl bra att dom får sälja men det brukar vara regler för allt. Jag tycker alltså att det är bra!
Publicerat December 22, 201213 yr Jo det förstår jag men jag trodde det var då uppenbart att köparen fiskar med levande om den säljs levande. Kräftbete säljs ju fryst är då hållbarheten bättre i augusti? Nä det är väl bra att dom får sälja men det brukar vara regler för allt. Jag tycker alltså att det är bra! Det var väl så förr men nu har Jv ändrat lagen så levande får säljas men inte fiska med levande, men jag skulle aldrig nämna det för någon mer än den närmaste kretsen. Här uppe är det ingen som anglar under vintern. Isen har en viss förmåga att dra iväg till metern i tjocklek och det är ingen som vill hålla på med mörtsuga el. andra fångstredskap den här årstiden. -23 ute nu. Det finns nog med tok i dagens samhälle.
Publicerat December 22, 201213 yr Hemma där jag bor säljer fiske affären levande mört. Fungerar mycket bättre än död mört
Publicerat December 22, 201213 yr Hemma där jag bor säljer fiske affären levande mört. Fungerar mycket bättre än död mört Det gör dom ju överallt säljer levande mört. Visst gör det det.
Publicerat December 22, 201213 yr Då vet jag vad som gäller! Nån som provat sill eller annat man kan köpa i fiskdisken? Ströming brukar funka fint men det är mört som gäller (Levande )
Publicerat December 22, 201213 yr död sill från frysdisken är nog det sämsta att rekomendera, dom är helt döda, lite mindre blod i dom, (+ att det är en havsfisk dom kanske inte samkar lika dant ) i alla fall jag har aldrig lyckats med sill. det kanske funkar för andra. men köp annars bara en mörtmjärde eller (gör en själv) och sedan gör havregrynsgröt med massa vaniljsocker i och lägg i mjärden då blir det mört !
Publicerat December 22, 201213 yr och förresten hemma hos mig är isen nu 16 cm tjock men bara 1 cm av 16 cm är kärnis håller denna att fiska på ?
Publicerat December 22, 201213 yr och förresten hemma hos mig är isen nu 16 cm tjock men bara 1 cm av 16 cm är kärnis håller denna att fiska på ? Japp ..... en gång Jag vet faktiskt inte.
Publicerat December 23, 201213 yr Vet inte Japp ..... en gång Jag vet faktiskt inte. Vadå en gång???? Så man ska gå ut och prova lite på måfå då eller!?!?!?!?!? Det är ju verkligen att rekommendera ! Ett jä..a idiot svar enligt min mening, om du inte vet! Varför överhuvud taget svara!? Jo det ska hålla. Mer borra ofta mät isen Ett vettigt svar iaf. Enligt min mening så lär man ju kolla upp isen man går på.......! Och göra sig en uppfattning om hur den är!? Sen är ju lokal kännedom A & O Har man inte det så lär man ju vara försiktig och framför allt flera (mer än 1) med rätt utrustning.
Publicerat December 23, 201213 yr och förresten hemma hos mig är isen nu 16 cm tjock men bara 1 cm av 16 cm är kärnis håller denna att fiska på ? Enligt min erfarenhet (anglat i 30 år) så ska det hålla att gå på rent spontant. Men det ser man direkt om man har lite erfarenhet. Osäker!!! Kolla isen med jämna mellanrum. det finns inga andra sätt, man blir jävligt blöt & kall annars. Och är man ute ensam då så går det käpp rätt åt hv..e. Om man inte har erfarenhet av det sedan förut och rätt utrustning. Har man inte det så får Räddningstjänsten & till viss del allmänheten fullt upp med att leta (Inte så kul har dykt efter flera st)
Publicerat December 23, 201213 yr Var ute idag ich fiskade. Ca 17 cm is. Var ganska så blöt is men det var inga problem. Om isen är blöt så undvik att så där det finns vattendrag som rinner ut i sjön, bäckar eller älvar. Se också upp att gå där det är tjock vass. Där brukar det vara sämre is.
Publicerat December 23, 201213 yr jag lyfter fram denna sidan http://www.issakerhet.se/fakta-om-is inget nytt men lika bra att påminna folk
Publicerat December 24, 201213 yr ja man är ju ganska erfaren för man har ju varit ute med bröderna sedan man var 5 år men vi är alltid fler än en typ 4-5 st kanske och isdubbarna är också alltid med. men om man säger det står 2 st barn och 3 st vuxna som står på en liten area när någon drar upp en gädda då kan det nog vara farligt !?? denna sjön är inte alls djup heller den är liksom bara 3 m på det djupaste och medel djupet är väl på 2-2,5 m. för det är ju bara det att det är lager is och bara lite kärnis. hörde också att 3 cm kärnis håller en vikt på 80 kg = en ganska normal vikt för en vuxen man. men vad håller då 1 cm kärnis och 15 cm lager-is för ?