Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuter han kultingförande sugga?!?!

Featured Replies

Publicerat

Vid sprängda grupper är allt osäkert....

Men låter man bli första och största om det nu är vuxna grisar i grupp som kommer så minimerar man ledarsuggeskyttet en hel del.

Är det mindre rödbruna grisar är det bara att skjuta vilken som eller så många man hinner med men se till att första ligger innan man eldar på nästa.

Tackar för svaret, låter lite så som jag själv resonerat fram, det är många frågor nu innan man kommit igång ordentligt, det mesta kommer väl med erfarenheten sen!

• Svar 61
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• I klippet vi sett så är alla grisar som kommer relativt stora!60 plus! Jagar på en mark där inga stora grisar skjuts för att undvika att suggor skjuts!Har fått hundarna skadade varje år .kan räkna ti

• Att kasta något från det lilla är bara att spekulera..

• Nej, det var nog onekligen inte så genomtänkt..

Publicerat

I klippet vi sett så är alla grisar som kommer relativt stora!60 plus! Jagar på en mark där inga stora grisar skjuts för att undvika att suggor skjuts!Har fått hundarna skadade varje år .kan räkna till 4 st skador där på 3år!senast satt pass-skytt o såg 3 gyltor o 1 sugga komma förbi!ingen vägde under 80kg och den 1:a grisen som kom hadde pryglat upp min hund!Det finns Alltid olika sidor på myntet alla duktiga pass-skyttar!Skjuter själv inte Kultingförande sugga!Men misstag händer ganska ofta på drevjakter!

Publicerat
  • Författare

rävjägarn , nu råkar det vara så i just detta fallet att en av mina hundar stod med grisarna ca 150 m från skytten och när jag kom in på det gick det loss , och den mista grisen i denna flocken som kommer till skytten väger ca 70 kg levande , den grisen som skjuts först vägde ca 80kg levade, har aldrig haft kultingar, vet du varför?

där var troligen en större sugga längre bak? Men tycker ändå inte man skjuter den största och första och det är min åsikt, kan bli otrevliga konsekvenser av de
Publicerat
  • Författare

rävjägarn , nu råkar det vara så i just detta fallet att en av mina hundar stod med grisarna ca 150 m från skytten och när jag kom in på det gick det loss , och den mista grisen i denna flocken som kommer till skytten väger ca 70 kg levande , den grisen som skjuts först vägde ca 80kg levade, har aldrig haft kultingar, vet du varför?

nej det vet jag inte. Men var det inte en sugga så har han ju inte gjort nåt fel. Blev dock väldigt misstänksam då den första och största till 99% är ledarsuggan. La ut den här för att få svar så tack så mycket, nu har jag fått det!
Publicerat

NS kan ju vara skillnad på vad som är rätt och vad som är lagligt. Håller med om tolkningen som säger att de är små grisar så länge de är randiga. Men anser samtidigt att det är fel att skjuta sugga som följs av rödgrisar.

Publicerat

Vad har du för belägg för det? Könsmognaden sker då de når en viss vikt och det beror på hur mycket mat som finns. Vore intressant att se belägg för att en sugga kan styra brunsten och hur hon då gör? Har ännu inte sett någon som gjort försök och lyckats komma fram till det, så konkreta belägg för det vore intressant.

detta är taget från en av jägareförbundets egna artiklar som jag hittade i den nya tråden : Nu är suggan lovlig.? . så här skriver dom : naturvårdsverket, LRF och jägareförbundet hävdar i sina policydokument att ledarsuggan under inga omständigheter får skjutas. hon kontrolerar gruppen (och anses se till att de unga honorna i flocken inte brunstar). räcker det som belägg ??? en länk också till jägareförbundets nyheter så kan du läsa själv. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/12/Ledarsuggan-maste-skjutas-1.40203/
Publicerat

detta är taget från en av jägareförbundets egna artiklar som jag hittade i den nya tråden : Nu är suggan lovlig.? . så här skriver dom : naturvårdsverket, LRF och jägareförbundet hävdar i sina policydokument att ledarsuggan under inga omständigheter får skjutas. hon kontrolerar gruppen (och anses se till att de unga honorna i flocken inte brunstar). räcker det som belägg ??? en länk också till jägareförbundets nyheter så kan du läsa själv. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/12/Ledarsuggan-maste-skjutas-1.40203/

Då undrar jag ju isf vart dessa organisationer har fått reda på dessa fakta..

Publicerat

Då undrar jag ju isf vart dessa organisationer har fått reda på dessa fakta..

svenska och tyska forskare tyckte jag att det stod. :thumbsup:
Publicerat

Ja ledarsuggan bestämmer när gyltorna får brunsta, att spara älgkalvar är ett bra sätt att säkra älgstammens överlevnad och rådjur dör av chock orsakad av ytliga nerver när man skjuter på dem med hagel. För ingen forskning efter att jag började jaga kan ju ha förändrat dessa och andra sanningar... Framförallt kan ju inget i naturen ha ändrats. Tillgång på föda, skydd predatorer och geografisk utbredning är ju konstant...

Vad som är sant i sugg frågan vet inte jag. Men det är hur som helst helt klart att den gamla sanningen om att suggan bestämmer när gyltorna brunstar har ifrågasatts av seriösa forskare. Därmed inte sagt att de har rätt. Åtminstone inte överallt!

Publicerat

Kollade bara första länken ! Excuse Moa!