Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuter han kultingförande sugga?!?!

Featured Replies

Publicerat

Var o en gör väl som de vill med vad de skjuter så länge det är inom lagen.

Sen kan man ha vilka regler man nu vill i varje jaktlag.

Ordagrant står det i lagtexten "sugga som åtföljs av smågrisar" I filmsnutten ser jag inga smågrisar.

Men "smågrisar" är ju en svårdeffinerad angivelse.

Vad är smågrisar ?

Vi brukar köra med inte första eller största grisen om det kommer flera i pass.

Kommer det ensamma grisar så må det va hänt oavsett vad som faller.

• Svar 61
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• I klippet vi sett så är alla grisar som kommer relativt stora!60 plus! Jagar på en mark där inga stora grisar skjuts för att undvika att suggor skjuts!Har fått hundarna skadade varje år .kan räkna ti

• Att kasta något från det lilla är bara att spekulera..

• Nej, det var nog onekligen inte så genomtänkt..

Publicerat

NS, de lärde jag har frågat anser att en sugga är kultingförande så länge kultingarna fortfarande är randiga.

Publicerat

NS, de lärde jag har frågat anser att en sugga är kultingförande så länge kultingarna fortfarande är randiga.

Känns inte helt rätt... det randiga går väl ur kring 3-4 månaders ålder ?

Ungefär när de slutar dia vill jag minnas.

Död sugga i den åldern måste påverka avkomman en hel del.

Publicerat

Jag passar på att flika in några frågor i debatten då ni verkar ha koll på läget!

Kan man anta att först i ledet är ledarsugga? Även vid drevjakt eller jakt med hundar då man spränger grupper? När anses "smågrisar" bli någorlunda självständiga?

Har inte skjutit ett enda vilt än men kunskap kan man aldrig få nog av så :)

Publicerat

Vid sprängda grupper är allt osäkert....

Men låter man bli första och största om det nu är vuxna grisar i grupp som kommer så minimerar man ledarsuggeskyttet en hel del.

Är det mindre rödbruna grisar är det bara att skjuta vilken som eller så många man hinner med men se till att första ligger innan man eldar på nästa.

Publicerat

jag tycker bara det såg ut som han sköt på två grisar. 2 skott på den första och 1 på den andra ? men jag såg kanske fel :wub:

Publicerat

Känns inte helt rätt... det randiga går väl ur kring 3-4 månaders ålder ?

Ungefär när de slutar dia vill jag minnas.

Död sugga i den åldern måste påverka avkomman en hel del.

De ska kunna klara sig själva då tydligen, som jag förstod.

Publicerat

jag hade fel han sköt på fler ! om ni lyssnar noga så hör ni att han troligt vis skadeskjuter i sista skottet för det är en gris som skriker ganska mycket.

Publicerat

De ska kunna klara sig själva då tydligen, som jag förstod.

Kan så vara.

Vet för lite egentligen, som vanligt..

Men de grisar jag hittade döda och några sköt jag för ett par år sen när vintern va som jävligast va typ precis utfärgade rödbruna.

Tolkade det som att de precis avänjts och inte karade få fram mat själva under den frusna snön.

Suggan borde kunna va till lite hjälp i sådana lägen.

Publicerat

jag hade fel han sköt på fler ! om ni lyssnar noga så hör ni att han troligt vis skadeskjuter i sista skottet för det är en gris som skriker ganska mycket.

Även en dödligt träffad gris kan skrika nått för djävligt....

Publicerat
  • Författare

hej på er !

här är en som kan svara er experter på era frågor och funderingar som ni verkar ha.

rävjägarn skulle jag vilja fråga en sak! vad är det som säger dig att det är en kultingförande sugga?? // henrik

en sugga som leder kultingar upp t.o.m 40-50 kg. Tycker att felet med dessa skott är att det är så fruktansvärt onödigt att stå och elda på suggan när man ser att det kommer fler kultingar i följe som är mycket bättre att skjuta. Men visst vill man ha ner stammen så är det rätt men suggor och gyltor kan man sitta och skjuta selektivt på en åtel.
Publicerat

rävjägarn , nu råkar det vara så i just detta fallet att en av mina hundar stod med grisarna ca 150 m från skytten och när jag kom in på det gick det loss , och den mista grisen i denna flocken som kommer till skytten väger ca 70 kg levande , den grisen som skjuts först vägde ca 80kg levade, har aldrig haft kultingar, vet du varför?

Publicerat

en sugga som leder kultingar upp t.o.m 40-50 kg. Tycker att felet med dessa skott är att det är så fruktansvärt onödigt att stå och elda på suggan när man ser att det kommer fler kultingar i följe som är mycket bättre att skjuta. Men visst vill man ha ner stammen så är det rätt men suggor och gyltor kan man sitta och skjuta selektivt på en åtel.

men om du skjuter ledarsuggan så finns det ingen stor sugga som får bestämma om dom mindre gyltorna ska få befruktas och då får du gyltor i 50 kilos klassen som har kultingar i magen och då har du inte minskat beståndet !!! då har du skapat baby bang.
Publicerat

rävjägarn, vad heter du ? och hur gamal är du?

Publicerat

rävjägarn , nu råkar det vara så i just detta fallet att en av mina hundar stod med grisarna ca 150 m från skytten och när jag kom in på det gick det loss , och den mista grisen i denna flocken som kommer till skytten väger ca 70 kg levande , den grisen som skjuts först vägde ca 80kg levade, har aldrig haft kultingar, vet du varför?
Publicerat

Kultingar klarar sig ensamma betydligt bättre än vad vi tror, om vi inte får riktigt besvärliga vintrar. Nackdelen är att de inte är tillräckligt uppfostrade av sin moder för att klara av allt det andra..

Publicerat

men om du skjuter ledarsuggan så finns det ingen stor sugga som får bestämma om dom mindre gyltorna ska få befruktas och då får du gyltor i 50 kilos klassen som har kultingar i magen och då har du inte minskat beståndet !!! då har du skapat baby bang.

Vad har du för belägg för det? Könsmognaden sker då de når en viss vikt och det beror på hur mycket mat som finns. Vore intressant att se belägg för att en sugga kan styra brunsten och hur hon då gör? Har ännu inte sett någon som gjort försök och lyckats komma fram till det, så konkreta belägg för det vore intressant.

Publicerat

Ensamma gyltor kan redan vid 6 månader bli dräktiga och det har inget att göra med foder!

Publicerat

Ensamma gyltor kan redan vid 6 månader bli dräktiga och det har inget att göra med foder!

Hur kommer det sej att det blir så då?

Publicerat

Könsmognaden är beroende av vikt och inte ålder. Vikten beror på hur mycket mat de får i sig och det har med foder att göra!

Publicerat

Vill inte vara otrevlig men möjligen är det dags för en ny tråd då vi har fallit en bit från ämnet. I så fall hade nog studier/forskning varit på sin plats när man presenterar sina "fakta".

Publicerat

Hur kommer det sej att det blir så då?

Om det har ett samband med vikt, vet jag inte, men ensamma gyltor kan stressa fram sin egen brunst om en galt är tillräckligt hårdför i sin uppvaktning!

Publicerat

Om det har ett samband med vikt, vet jag inte, men ensamma gyltor kan stressa fram sin egen brunst om en galt är tillräckligt hårdför i sin uppvaktning!

Tycker också att vissa inlägg borde flyttas till en ny tråd så diskussionen kan fortsätta där..

Men hur kan det bli så som du beskriver det? Belägg för detta?

Publicerat

http://www.google.se...355534169,d.bGE

Vi hade båda två rätt! Åldern var dock också avgörande..

Over and out! :thumbsup:

Publicerat

http://www.google.se...355534169,d.bGE

Vi hade båda två rätt! Åldern var dock också avgörande..

Over and out! :thumbsup:

Great ;)