Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

piplängd 220 swift, 270 wsm?

Featured Replies

Publicerat

Oj det lät väl häftigt kanske inte var så bra formel :sleep:

Ska man jämföra hylsvolymer och loppets diameter rakt av som kenneth gjort i sin tabell så blir det så här. Ingen kan väl vara särskilt överraskad över resultatet? 270 WSM har ju mer hylsvolym än 270 Win, och 220 Swift är ju i en klass för sig vad gäller .224".

Publicerat
  • Författare

Kollar man ql då går det att bränna upp rätt krut till ca 98% i 65cm pipa.

Men farten minskar ca 5-7m/s per cm.

Publicerat
  • Författare

Jag har kollat lite men just dessa två hittar jag alldelles för lite om, jag gissar att det funkar ok med en lothar walterpipa som är 66cm lång!

Hittade att 6xc funkar bra i 62 cm men 66 kanske är att föredra.

404 yeffery funkar i 45cm....

Publicerat

Min .220 Swift sköt extremt bra, även de sämsta grupperna i laddstegar var mer än dugliga, men allt skoj tog slut efter ganska prick 700 skott. Jag vill inte gärna räkna kostnad per smäll på den... Den blev aldrig varmskjuten även om de flesta laddningarna var friska.

Det var också patronen som lärde mig att även helmantel ger "red mist" i 1200+ m/s och att skitiga pipor plus mjuka kulor ger blå streck i luften men inget hål i tavlan... :thumbsup:

En vacker dag ska jag skaffa en till, men den här gången med rostfri pipa och sansade laddningar - för även om den sköt bäst med full patte så sköt den mycket BRA även i något rimligare hastigheter. Känslan när man trycker av och hinner se kråkan explodera innan rekylen flyttar kikaren är guld värd...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

nget hål i tavlan????

gav kulan upp?

vilken kula?

men 700 patroner är ok för en sån här pipa!

Publicerat

Varför inte en 6br lovar att räv och kråka dör på fläcken av en splitsking 55gr i 1100 också

Publicerat
  • Författare

Varför inte en 6br lovar att räv och kråka dör på fläcken av en splitsking 55gr i 1100 också

Helt klart!

och br är en mysig kaliber men en 6xc är häftig!

sen är nog 1100 väldigt hårt laddad!

Publicerat

Ja en XC känns klart "smartare" också men vill man ha en 220 så är det bara att köra på det smarta val är inte alltid roligast :thumbsup:

Br var bara om du önskade kort pipa då är den nog bästa valet

Publicerat
  • Författare

Ja en XC känns klart "smartare" också men vill man ha en 220 så är det bara att köra på det smarta val är inte alltid roligast :thumbsup:

Br var bara om du önskade kort pipa då är den nog bästa valet

nej helt rätt smart är inte alltid kul eller ofta inte lika kul, därför har jag tänkt på 220 eller 270wsm.

lika med 404 jeffery,,,, smart nej men kul!

Publicerat

nget hål i tavlan????

gav kulan upp?

vilken kula?

men 700 patroner är ok för en sån här pipa!

antar att han menade att kulan exploderade under färden påstås hända om man gasar på rätt frisk med en "skitig" pipa

Publicerat

antar att han menade att kulan exploderade under färden påstås hända om man gasar på rätt frisk med en "skitig" pipa

Precis. Med 35 gr V-max på full patte kunde det hända med ren pipa också... :wink:

Med skitig pipa var det Hornady SXSP som dog, minns inte vikten.

-- Mats

Publicerat

270wsm enligt den erfarenhet jag av en tikka t3 supervarmint en riktigt trevlig bössa. Min skjuter över min förmåga - hål-i-hål på 100m och trivs väldigt bra med 150grs Accutip. Gör ca 960ms och hittills har de dov jag fällt lagt sig snyggt efter en kortare flyktsträcka.

Dock sätter jag kulorna bakom bogarna med följd att ingångshål är ca 6,8mm och utgångshålet som en 5-krona. Med Zeiss ASV är man väl klädd inför de flesta pürsch situationer.

Odämpad känns den rapp och smäller på en del, dämpad så är den hur snäll som helst. Det är definitivt inte en älgbanerejser, men ömt vårdad och lagom laddad räcker pipan förmodligen i 7-10år för mig.

Min T3 SV vilar i en McMillan A3-5 adj, med sniperfill stock. Den är tung vilket säkert bidrar till att den upplevs som mild av mig, men den skjuter som en dröm

M

Publicerat
  • Författare

270wsm enligt den erfarenhet jag av en tikka t3 supervarmint en riktigt trevlig bössa. Min skjuter över min förmåga - hål-i-hål på 100m och trivs väldigt bra med 150grs Accutip. Gör ca 960ms och hittills har de dov jag fällt lagt sig snyggt efter en kortare flyktsträcka.

Dock sätter jag kulorna bakom bogarna med följd att ingångshål är ca 6,8mm och utgångshålet som en 5-krona. Med Zeiss ASV är man väl klädd inför de flesta pürsch situationer.

Odämpad känns den rapp och smäller på en del, dämpad så är den hur snäll som helst. Det är definitivt inte en älgbanerejser, men ömt vårdad och lagom laddad räcker pipan förmodligen i 7-10år för mig.

Min T3 SV vilar i en McMillan A3-5 adj, med sniperfill stock. Den är tung vilket säkert bidrar till att den upplevs som mild av mig, men den skjuter som en dröm

M

Vilken piplängd har du och vilken dämpare?

Publicerat

Fabriks och en ASE Utra M18 Spigot. /Christian