Publicerat December 27, 201213 yr Oj det lät väl häftigt kanske inte var så bra formel Ska man jämföra hylsvolymer och loppets diameter rakt av som kenneth gjort i sin tabell så blir det så här. Ingen kan väl vara särskilt överraskad över resultatet? 270 WSM har ju mer hylsvolym än 270 Win, och 220 Swift är ju i en klass för sig vad gäller .224".
Publicerat December 27, 201213 yr Författare Kollar man ql då går det att bränna upp rätt krut till ca 98% i 65cm pipa. Men farten minskar ca 5-7m/s per cm.
Publicerat December 27, 201213 yr Författare Jag har kollat lite men just dessa två hittar jag alldelles för lite om, jag gissar att det funkar ok med en lothar walterpipa som är 66cm lång! Hittade att 6xc funkar bra i 62 cm men 66 kanske är att föredra. 404 yeffery funkar i 45cm....
Publicerat December 27, 201213 yr Min .220 Swift sköt extremt bra, även de sämsta grupperna i laddstegar var mer än dugliga, men allt skoj tog slut efter ganska prick 700 skott. Jag vill inte gärna räkna kostnad per smäll på den... Den blev aldrig varmskjuten även om de flesta laddningarna var friska. Det var också patronen som lärde mig att även helmantel ger "red mist" i 1200+ m/s och att skitiga pipor plus mjuka kulor ger blå streck i luften men inget hål i tavlan... En vacker dag ska jag skaffa en till, men den här gången med rostfri pipa och sansade laddningar - för även om den sköt bäst med full patte så sköt den mycket BRA även i något rimligare hastigheter. Känslan när man trycker av och hinner se kråkan explodera innan rekylen flyttar kikaren är guld värd... -- Mats
Publicerat December 27, 201213 yr Författare nget hål i tavlan???? gav kulan upp? vilken kula? men 700 patroner är ok för en sån här pipa!
Publicerat December 27, 201213 yr Varför inte en 6br lovar att räv och kråka dör på fläcken av en splitsking 55gr i 1100 också
Publicerat December 27, 201213 yr Författare Varför inte en 6br lovar att räv och kråka dör på fläcken av en splitsking 55gr i 1100 också Helt klart! och br är en mysig kaliber men en 6xc är häftig! sen är nog 1100 väldigt hårt laddad!
Publicerat December 27, 201213 yr Ja en XC känns klart "smartare" också men vill man ha en 220 så är det bara att köra på det smarta val är inte alltid roligast Br var bara om du önskade kort pipa då är den nog bästa valet
Publicerat December 27, 201213 yr Författare Ja en XC känns klart "smartare" också men vill man ha en 220 så är det bara att köra på det smarta val är inte alltid roligast Br var bara om du önskade kort pipa då är den nog bästa valet nej helt rätt smart är inte alltid kul eller ofta inte lika kul, därför har jag tänkt på 220 eller 270wsm. lika med 404 jeffery,,,, smart nej men kul!
Publicerat December 28, 201213 yr nget hål i tavlan???? gav kulan upp? vilken kula? men 700 patroner är ok för en sån här pipa! antar att han menade att kulan exploderade under färden påstås hända om man gasar på rätt frisk med en "skitig" pipa
Publicerat December 28, 201213 yr antar att han menade att kulan exploderade under färden påstås hända om man gasar på rätt frisk med en "skitig" pipa Precis. Med 35 gr V-max på full patte kunde det hända med ren pipa också... Med skitig pipa var det Hornady SXSP som dog, minns inte vikten. -- Mats
Publicerat December 28, 201213 yr 270wsm enligt den erfarenhet jag av en tikka t3 supervarmint en riktigt trevlig bössa. Min skjuter över min förmåga - hål-i-hål på 100m och trivs väldigt bra med 150grs Accutip. Gör ca 960ms och hittills har de dov jag fällt lagt sig snyggt efter en kortare flyktsträcka. Dock sätter jag kulorna bakom bogarna med följd att ingångshål är ca 6,8mm och utgångshålet som en 5-krona. Med Zeiss ASV är man väl klädd inför de flesta pürsch situationer. Odämpad känns den rapp och smäller på en del, dämpad så är den hur snäll som helst. Det är definitivt inte en älgbanerejser, men ömt vårdad och lagom laddad räcker pipan förmodligen i 7-10år för mig. Min T3 SV vilar i en McMillan A3-5 adj, med sniperfill stock. Den är tung vilket säkert bidrar till att den upplevs som mild av mig, men den skjuter som en dröm M
Publicerat December 28, 201213 yr Författare 270wsm enligt den erfarenhet jag av en tikka t3 supervarmint en riktigt trevlig bössa. Min skjuter över min förmåga - hål-i-hål på 100m och trivs väldigt bra med 150grs Accutip. Gör ca 960ms och hittills har de dov jag fällt lagt sig snyggt efter en kortare flyktsträcka. Dock sätter jag kulorna bakom bogarna med följd att ingångshål är ca 6,8mm och utgångshålet som en 5-krona. Med Zeiss ASV är man väl klädd inför de flesta pürsch situationer. Odämpad känns den rapp och smäller på en del, dämpad så är den hur snäll som helst. Det är definitivt inte en älgbanerejser, men ömt vårdad och lagom laddad räcker pipan förmodligen i 7-10år för mig. Min T3 SV vilar i en McMillan A3-5 adj, med sniperfill stock. Den är tung vilket säkert bidrar till att den upplevs som mild av mig, men den skjuter som en dröm M Vilken piplängd har du och vilken dämpare?