Publicerat December 28, 201213 yr Vad beror det på att träffbilden flyttar sig i sidled? Lite till vänster på 50m, mitt i på 75m och lite till höger på 100m. Träffbilderna är mycket bra med SK HV och Lapua Biathlon polar. Lite sämre med RWS HV men fortfarande den förargliga vandringen i sidled. Va äre för fel?
Publicerat December 28, 201213 yr Författare 22 är riktigt men annars lugnt som i graven och -14 grader. Skog runt skjutbanan. Vind är det inte. Tyvär...
Publicerat December 28, 201213 yr Sitter kikaren rakt? Kan tänka mig att du kan få det fenomenet om kikarfästena inte är i linje med pipan, alt att tuben är krokig.
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Har tänkt på det men får inte ihop det på min Brno som har helt raka spår i lådan. Warnes rimfire-fästen ser också de raka ut. I så fall sitter pipan kanske snett i lådan. Får ta isär allt och skruva ihop det och kolla om det gör någon skillnad.
Publicerat December 28, 201213 yr Gör ca en cm per 100m. http://sv.wikipedia.org/wiki/Corioliseffekten
Publicerat December 28, 201213 yr Här är en avhandling om rotationsavdrift och corioliseffekt men det har att göra med att kulan skapar ett övertryck på ena sidan och ett undertryck på den andra på grund av rotationen. Det är enormt små tryck men det räcker för att kulan ska driva lite. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/19528-jordens-rotationshastighet/
Publicerat December 28, 201213 yr "Lugnt som i graven" kan man välja att tolka som obefintlig vind. Har vindflaggor använts? Vad är "lite till vänster och lite till höger" i exakta tal ? Raggarö
Publicerat December 29, 201213 yr Alltså, vad pratar vi om för sidledsförflyttning? Är det någon centimeter, eller ett par decimeter? Annat än vinden kan jag fan inte komma på några vettiga orsaker, skjuter bössan rakt så skjuter den rakt, och visst att man har lite lattjo effekter ifrån räffelstigningen men det är inte mycket...
Publicerat December 29, 201213 yr Författare Min bössa gått mitt i prick på 75 m men en cm till vä på 50 och en cm till hö på 100. Skruvar jag så flyttar sig träffbilden men sidoskillnaden sitter kvar. Det verkar inte skilja mellan olika ammo. Det var så vindstilla att om man släppte en fis på vägen fram till tavlan låg den kvar på vägen tillbaka. Den hade bara stigit lite. Kan felet vara inbyggt i kikarsiktet och hur går det då till. Har för mig att jag läst någon stans om en kille som hade problem med att skruvarna som höll pipan var för långa och spände. Kan det göra att pipan sitter snett. Har letat men inte hittat tråden.