Publicerat December 29, 201213 yr Min kh Vorsteh har stått för fågel även för tjäder/orre ett par gånger. Jag vet att han står. Problemet är att han så här i början av karriären inte står särskilt länge och jag har inte riktigt haft en chans att i lugn och ro lugna och berömma honom vid stånd. När jag sagt till Amir (Långtora) att jag vill befästa ståndet hos hunden säger han att det inte behövs eftersom han redan står (har tränat lite hos honom). Jag tänker att jag kör lite fågelträning med honom nu när jaktsäsongen är slut hos någon fågelhundstränare. Samtidigt vill jag inte bli någon som flänger runt och slösar en massa pengar på träning så jag vill gärna ha lite råd.
Publicerat December 29, 201213 yr Fjälljakt , fjälljakt! Öppna ytor med lagom mycket fågel och gärna när det är snö så att han inte kan gå efter utan att du hinner ikapp honom om han förgriper sig. Samtidigt kan du vara så nära att du kan berömma honom när han gör rätt. Du är över honom som en ond demon om han går efter och kan berömma honom när han gör rätt.
Publicerat December 30, 201213 yr Författare Jakten sträcker sig till 29/2. Finns det nån bättre tidpunkt att välja inom den tid som finns kvar? Någon som har tips på bra jaktområde för en 08 med tanke på avstånd till Stockholm och boende relativt när jakten?
Publicerat December 30, 201213 yr Sandviken ovanför Arjeplog. 15/3 samt lite längre om du lämnar bössan hemma. Stighud, skidor rejäla solbrillor med sidoskydd och en kamera. Ju senare desto bättre och desto längre dagar. Jag lovar dig en upplevelse du aldrig kommer att vilja vara utan igen.
Publicerat December 30, 201213 yr Hur gör hunden då? Står den ett tag och kör upp fåglarna sen? Och isåfall hur kör han upp fåglarna, smyger han sakta eller full fart å försöker att ta dom?
Publicerat December 30, 201213 yr Gör den rätt så söker den i slag framför föraren och står sedan för fågeln. Beroende på situation så ska den sedan resa fågel på kommando och sedan sitta alternativt ligga när fågeln går upp. Det är i allafall tanken fast det brukar se lite annorlunda ut med unghundar och vita ripvingar. Men det ska vi kanske inte berätta om för den tysta jakten är inte alltid så tyst eller?
Publicerat December 31, 201213 yr Gör den rätt så söker den i slag framför föraren och står sedan för fågeln. Beroende på situation så ska den sedan resa fågel på kommando och sedan sitta alternativt ligga när fågeln går upp. Det är i allafall tanken fast det brukar se lite annorlunda ut med unghundar och vita ripvingar. Men det ska vi kanske inte berätta om för den tysta jakten är inte alltid så tyst eller? Det jag funderade på var om han tjuvreste eller bara pga orutin kom lite för nära fåglarna. Och om han tjuvreste hur han gör det. Smyger han sakta fram tills fåglarna reser eller tar han sats och försöker ta fåglarna? Min vorsteh försökte precisera träningsrappisarna så noga (som jag upplevde det) att hon till slut stötte dom . Jag fick då rådet av en mycket rutinerad hundgubbe att vänta till fåglarna lyfte och då drämma till med ett rejält NEJ. Men eftersom min har en lite försiktig avance vågade jag inte göra det utan körde på ändå. Lobo : jag är inte särskilt rutinerad på det här med ståendehundar eller hundar överhuvud taget men jag såg i en annan tråd att du letade efter jakt. Ett av dom vanligaste råden jag fått är att inte jaga över en hund förän allt fungerar till 100%. Jag hade nog väntat till våren och försökt få tid hos någon annan tränare än Amir (har hört mycket gott om honom) men det är aldrig fel med fler infallsvinklar. När jag hade min första stående var jag på kurs hos en som hade en hund där på träning som tjuvreste kraftigt. Ibland gick den tom. rakt på fågeln och försökte ta den utan att stå först. En timme senare hade den hunden haft flera klockrena fågeltagningar och stått länge innan resingskommando.
Publicerat December 31, 201213 yr Det finns gott om träningsmarker i norrlandslänen www.småviltjakt.se men med den magra fågeltillgången som varit tycker jag att det är bortkastad tid å pengar. Hade själv ett str.h. som va förjävlig på att ta fågeln själv(fasan å rapphöna)smög sig på å nöp till,när hon stod hade man max 20 sek.på sig,fan va jag sprang på den tiden,men då va man ung,snygg å stark! Fasanen e lite lurig,har lätt för att springa undan å då e det många ggr.kört med ståndet.Har aldrig riktigt fattat,för den uppträder så olika,vissa tidpunkter trycker dom som fan å vissa tider e dom lättfotade.Mina egna utsatta som håller sig nära gården,dom e som RoadRunner,men det kan kanske bero på att dom e mer som tamhönor.Rapphöns tror jag mer på som träningsfågel,kolla på nätet,där finns säker såna tillsalu å det finns väl alltid nån markägare runt dina trakter där du kan få hålla dom i bur allteftersom du använder dom.Nu är han ju bara 15 mån,så det e ingen "ko på isen"än.Du kommer dessutom tycka att det e mycket roligare me egen fågel än peta ner massa pengar i fickan på instruktörer. Min nuvarande står så jävla hårt så jag får gå fram å fota till ´na för att få loss henne,så du ser,det e inte enkelt de här me stående,e det inte på ena hållet så e de på det andra. Ska själv så ner nån kantrand med vete,solrosor å majs för att prova på rapphöns denna säsongen.Har ingen erfarenhet att hålla rapphöns så jag söker själv efter råd om det. För att återkomma till att din reser fågeln direkt,så tycker jag att du ska prova att ha han i lina så du kan kontrollera han,men som sagt du måste ha fågel för han först.
Publicerat December 31, 201213 yr Instämmer med Amir, hunden står så något stånd behöver du knappast befästa. Att beröma när hunden står är vanskligt, du måste VETA att den står för fågel, annars riskerar du en hund som står tomt. Utan att sett din hund tycker jag det låter som olydnad, den tjuvreser. Jag skulle lagt pengen på lydnad och kontrollerade fågeltagningar i första hand.
Publicerat December 31, 201213 yr NB Fasaneri,Fredrik Hörnstedt,så heter han,ring å kolla om han har fågel till dig eller nån träningsmöjlighet,ska själv beställa både fasaner å rapphöns å även änder till mina småvatten,men det vet jag att han har begränsat med. Som NilsI tidigare sa,fjälljakt,fjälljakt,men med dålig fågeltillgång så kanske du får hålla tillgodo med "köpefågel"så då får det bli träning,träning å åter träning,kul va? Instuktörer i all ära,men de kan ändå bara vägleda din träning,du kan ju inte hålla på å ränna hos såna hela tiden.Sen beror de ju oxå på vilken uppfödare man väljer,är det en kunnig jävel,då e det ju enkelt att få råd,vilken seriös uppfödare vill inte ha framgång med sina valpar? Sista valpen har jag valt att köpa hos en av de större"guruna"inom fågelhundar i landet,då försäkrar man sig själv att kunna få hjälp om det behövs,för ingen är fullärd,den som påstår det är en IDIOT !
Publicerat December 31, 201213 yr Fjälljakt kan man aldrig få för mycket av, får bli mitt nyårslöfte, mera fjälljakt, mindre jobb! Gott nytt år och må Diana vara med oss!
Publicerat December 31, 201213 yr Författare Som vanligt väldigt bra kommentarer från er! Bra fråga hur han tjyvreser. Ärligt talat vet jag inte. Jag har lite tunnelseende när jag är ute å tränar eller jagar med hunden. Vill att allt ska funka. Vad beträffar jakt med en orutinerad hund har ni nog rätt. Svårt att kontrollera att allting går rätt till. Jag fattar inte riktigt varför det är olydnad när han tjyvreser? Han har ju inte fått något kommando att stå. Dock undrar jag vilken lydnadsträning som jag bör fokusera på i detta hänseende? Men om jag summerar era synpunkter så är det fågeltagningar jag bör träna på? Om jag förstår det hela rätt placerar man ut fågel, låter honom hitta fågeln och gå fram och lugna/berömma? Jag bor i Stockholm i lägenhet och kan inte skaffa fågel i nuläget. Vad beträffar Amir så vill jag betona att jag tycker att han är sjysst och en bra tränare. Han har ju inget intresse av att säga att jag inte behöver befästa ståndet om så inte är fallet. Men jag bör träna hos någon annan också.
Publicerat December 31, 201213 yr Min erfarenhet är att en genomtränad hund som är lungn i flog sällan tjuvreser, finns ingen syfte för den, då den stannar när fågel går upp. Det är lätt att det går fel i fågelsituationer, Därför kan det vara bra att få råd av ett proffs. En vek hund kan snabbt bli en blinkare om man ryar vid fel tillfälle, andra jobbar glatt vidare. Vill varna för fågel som sätts ut och sedan direkt tränas på, en hund med frisk avance tar ofta sådana fåglar, sen blir det problem med tjuvresning. Har du inga jaktmarker där du kan hålla fågel?
Publicerat December 31, 201213 yr Författare Visst har jag jaktmark. Dock ligger det i Kloten vid kopparberg, 2.30 timmars körning. Med lite tur får jag plats i jaktlag närmare Stockholm nu i vår. Ponera att jag bara har markena i Kloten hur ofta måste de matas? Talar vi om dagligt underhåll? Skulle det funka att ha dem på villatomt om jag får nån att ställa upp? Jag antar att du menar att jag måste släppa ut dem och sedan efter några dagar eller så låta hunden hitta dem? Det skulle bli vanskligt eftersom de säkert försvinner ganska fort.
Publicerat December 31, 201213 yr Författare Kom på en sak. Kan man inte i början kör amerikansk stil och själv resa fågeln?
Publicerat December 31, 201213 yr Får du en boende på området att sköta underhållet så skulle jag köra på det, kan vara mkt väl spenderade pengar ja rentutav en investering.
Publicerat December 31, 201213 yr Rappisar, de kan du träna länge på under rätt förutsättningar. Du vet hur rappisar fungerar ?
Publicerat December 31, 201213 yr Jag tänkte närmast på deras flockbeteende som gör att de återsamlar sig efter blivit sprängda och har du en del av gruppen i en bur så återkommer de fria hela tiden dit. Det gör att du kan få mkt träning av bara 10 fåglar, lite av en evighetsmaskin så att säga.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Fjälljakt,fjälljakt å lite jobb,men nu e det jobb,jobb,jobb å lite fjälljakt,suck ! annars håller jag med,men för Lobo som bor i Stockholm,så e det jävligt långt att åka för att träna kondition på hunden(sig själv oxå)för så uselt me fågel som nu,det har jag bara upplevt året innan dom stängde Jämtlandfjällen. Nä,då tror jag mer på strävhår,det me rapphönor.Fasaner e svårare,dom lär sig fort å löper undan.Men tänk på att om du släpper på samma ställe varje gång,då lär sig snart hunden att springa dit där han vet var fåglen finns,då missar du sökarbetet.Min funkar så att hittar hon inte fågel ute i marken så sticker hon raka vägen hem runt gården där hon vet att dom finns,det blir lite fusk då. Varför dom jävlarna (fasanerna)tvunget ska dras till gården,det har jag aldrig kommit på,för foderautomaterna står lite här å där i marken.Kanske nån som vet??
Publicerat Januari 1, 201313 yr Visst har jag jaktmark. Dock ligger det i Kloten vid kopparberg, 2.30 timmars körning. Med lite tur får jag plats i jaktlag närmare Stockholm nu i vår. Ponera att jag bara har markena i Kloten hur ofta måste de matas? Talar vi om dagligt underhåll? Skulle det funka att ha dem på villatomt om jag får nån att ställa upp? Jag antar att du menar att jag måste släppa ut dem och sedan efter några dagar eller så låta hunden hitta dem? Det skulle bli vanskligt eftersom de säkert försvinner ganska fort. Vi brukar fylla på foderautomaterna någon gång i veckan, har man lockfågel så daglig tillsyn. Jag är tveksam till nyttan med att använda direktutsatt fågel, visst några gånger för att få till kontrollerade fågelsituationer, men om man fortsätter lär sig hunden att söka på människovittring, dessutom som sagt, stor risk för att hunden tar dem i avancen. Det gäller i så fall att ha rejäl flygvoljär.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Författare Tack för infon om rappisar strävhår - det visste jag inte.
Publicerat Januari 1, 201313 yr Letar du lite på nätet och eventuellt i några böcker så kan du finna lite olika lösningar på bur. Rätt fint att ha en bur med återgångs/ingångsmöjlighter så får fåglarna turas om att flyga. Nu vet jag inte hur ofta/mkt de kommer att få komma ut och flygträna hos dig men tänk på att de tappar flygkraft/ork rätt fort i en liten bur om de inte har möjligheten att sträcka ut vingarna alls. Känns som det behövs minst en gång i veckan för att hålla dem flygintakta.
Publicerat Januari 11, 201313 yr Har du en stadspark i närheten så ta en promenad dit o träna lydnad och respekt med änder som kilar iväg och duvor som flyger upp. Gratis fågel håller kommunen med. Tror som tidigare inte att själva ståndet behöver befästas utan snarare kontakt och grundlydnad och det behöver du inte ens fågel till.