Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fransyskan på nyår - lite inspiration sökes.

Featured Replies

Publicerat

Hallå där...

Fransyskan är upptagen ur frysen och håller på att tina i kylen. Hon ska tillagas på nyårsafton men jag har inte bestämt hur. Därför tänkte jag höra med er om ni har några bra tips. Givetvis ska den ugnsstekas men tycker ni att man ska köra "el-naturelle" eller brukar ni lägga den i något rödvinsbad med ekologiska eklöv och skivad morot ?

Den är från nötkreatur så det är inget viltkött men jag hoppas på lite inspirerande tips i alla fall :)

Mvh // Johannes

Ps. Till fransyskan tänkte jag ha egengjord klyftpotatis, svampsås och paradisäppelgele om ni nu inte får mig på helt andra tankar.

Publicerat
  • Författare

Jodå google och massa receptsidor kan jag redan, men jag tänkte det kunde vara trevligt med något annat för en gångs skull :) Ibland tycker även folk det är trevligt att dela med sig :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Salta den över natt. Skölj. Bryn i smör. Svartpeppar, enbär, timjan och citronskal kryddar du med. In med den i stekpåse tillsammans med en skvätt rödvin, lagerblad, några brynta lökar, vitlöksklyftor, morot.

85 grader i 6-8 timmar. Kyl med lätt press. (In med steken det första du gör)

Skiva i tjocka skivor som du bryner vid servering. Buljong till såsen har du. Skit i klyftpotatis och servera med ett mos som du smaksätter med knaperstekt sidfläsk och ugnsbakad lök. Glöm inte fettet från löken.

Ett kött att dö för!

Publicerat

Salta den över natt. Skölj. Bryn i smör. Svartpeppar, enbär, timjan och citronskal kryddar du med. In med den i stekpåse tillsammans med en skvätt rödvin, lagerblad, några brynta lökar, vitlöksklyftor, morot.

85 grader i 6-8 timmar. Kyl med lätt press. (In med steken det första du gör)

Skiva i tjocka skivor som du bryner vid servering. Buljong till såsen har du. Skit i klyftpotatis och servera med ett mos som du smaksätter med knaperstekt sidfläsk och ugnsbakad lök. Glöm inte fettet från löken.

Ett kött att dö för!

Jä-a här ligger man i lä....

jag vill ju lära mig. "kyl med lätt press" vad betyder det?

Publicerat

Stekpåse, bryn den lätt innan gorgonzola vitlök salt o peppar stektermometer så du inte förstör den, rotfruktsgratäng potatis, palsternacka, morot, kålrot, lök vitlök salt o peppar grädde, sås gör du på det som blev kvar i stekpåsen.

Publicerat
  • Författare

Har faktiskt aldrig testat det där med stekpåse men det får jag nog ta och göra nu :) Se vad bra det är med inspiration :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Det här är gott.

post-144-0-57920300-1356866584_thumb.jpg

Receptet är hämtat från fruns receptpärm. :yes:

Ett tips:

Spara recepten i en pärm på det som är gott och släng resten. :thumbsup:

Publicerat

Jäkla Jonsson, komma med såna recept, måste nog direkt ner i frysen efter en stek :biggrin:

Publicerat

Jäkla Jonsson, komma med såna recept, måste nog direkt ner i frysen efter en stek :biggrin:

Jepp! Jag måste ju reta aptiten på er ibland. :tongue:

Jag vet var jag ska söka och sedan har jag en egen kokbok på viltkött som jag har fått av ett tidigare ex. :tongue:

"Mat av vilt"

Råd och recept för jägarhushåll

Elice Eriksson och Kerstin Källén

ICA förlag

:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Klart man sparar goda recept precis :D Stort tack för det receptet det ska också provas, fast inte denna nyår för nu har jag redan handlat :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Ja visst gör man det! :yes:

Varsågod! :thumbsup: