Publicerat December 30, 201213 yr Hittade denna länken på Sjf,s hemsida http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/12/Ledarsuggan-maste-skjutas-1.40203/ Hoppas att denna handläggaren är lika "generös" när det kommer till andra jaktfrågor i hemlänet. //B
Publicerat December 30, 201213 yr Är väl helt riktigt? Finns väl inget annat vilt där det finns en sådan känd koppling mellan tillgång på föda och R-tal? Skall vi minska stammen är det ju kapitalet vi måste skjuta ner. Är rätt säker på att en bonde generellt får mindre problem av flocken om han skjuter en sugga än en galt/kulting, etiken då självklart borträknad. Att skjuta suggor okt-dec är självklart förutsatt att cykeln fungerar och att den lokala stammen klarar det.
Publicerat December 30, 201213 yr visst vi har några jäkla problem med vildsvin men ingen avskjutning ska gå till utrotning heller ? så om t.e.x en bonde får reda på att det är lagligt och mest efektift att skjuta suggor då kommer han ju nästan alltid ta det läget om han får några. och då kan det bli liksom lite mer åt utrotnings hållet i hans marker. jag säger inte imot att det finns mycket av arten men jag vill inte att det blir utrotning heller. någon som förstår vad jag menar ?
Publicerat December 30, 201213 yr Skjuta hondjur är alltid det mest effektiva sättet att få ner en viltstam, men i detta fallet får det oönskad effekt! Inte om vi väntar tills kultingarna är närmre året, för då har de mer erfarenhet och "gyltorna" kan betäckas i mer rimlig ålder! Var går då gränsen för när de inte är kultingar längre..? Ja, ett år! Innan dess borde det vara totalt förbjudet att röra suggan! Bortser vi från detta med etik etc. blir det fritt fram för alla att behandla grisarna som ohyra...
Publicerat December 31, 201213 yr Ett år? Talar vi etik håller jag med. Talar vi juridik så gör jag det inte. Om jag inte har fel (vilket dock är väldigt möjligt) talar lagen om att suggan ej får skjutas om hon följs av smågrisar. På andr aställen talar man om att årsgrisar är lovliga året om. Vad är då skillnad på årsgrisar och smågrisar. Etiskt behöver det inte vara något alls. Men juridiskt sett är det högst rimligt att två olika benämningar betyder att det är någon skillnad. Jag personligen (och många med mig) tolkar smågrisar som de med pyjamas. Och årsgrisar är de så länge det är rött i dem. Etiskt sett anser jag att man inte bör skjuta sugga med små eller årsgrisar. För det har vi allt för strägna vintrar. Kan hända delar av Skåne inte har det problemet. (Om någon påstår det kommer jag varken hålla med eller säga emot då jag är för osäker)
Publicerat December 31, 201213 yr Termen smågrisar är diffus och här måste det till ett beslut om vilka det gäller. Det är inte självklart för alla, när ingen vet.. Små grisar är för mig alla under 50 kg l.v.
Publicerat Januari 4, 201313 yr Hej. Om jag inte misstar mej alldeles så är denne Thurfjell verksam hos Länsstyrelsen Dalarna, den sk. Styrelse som har Sveriges absolut lägsta trovärdighet hos jägare och landsbygdsbefolkning bland alla Styrelser i vårt land, (vilket inte vill säga lite!). Att karl´n får ett omnämnande i den akademiska världen är nog kul för honom, men att vi inom jägarkåren ids bevärdiga honom med ens en knapptryckning på datorn är märkligt! (Och jag vet att detta påstående är en självmotsägelse mot förra meningen..)
Publicerat Januari 25, 201313 yr Hej. Om jag inte misstar mej alldeles så är denne Thurfjell verksam hos Länsstyrelsen Dalarna, den sk. Styrelse som har Sveriges absolut lägsta trovärdighet hos jägare och landsbygdsbefolkning bland alla Styrelser i vårt land, (vilket inte vill säga lite!). Att karl´n får ett omnämnande i den akademiska världen är nog kul för honom, men att vi inom jägarkåren ids bevärdiga honom med ens en knapptryckning på datorn är märkligt! (Och jag vet att detta påstående är en självmotsägelse mot förra meningen..) Jag hade egentligen inte tänkt att svara, men... Kommentaren ovan är i princip lika befogad som att påstå att alla som jobbar på SJ är idioter för att tågen inte går i tid. Jag är ledsen, men jag har svårt att låta sådant passera obestritt. Vill du uttala dig om hur folk är så kan du åtminstone bemöda dig med att kontakta dom först. Jag tror inte ett Henrik är direkt omöjlig att få tag på och han har nog inga problem att prata lite vildsvin om du nu skulle vijla det. Jag har tidigare haft en del kontakt med Henrik och jag har då alltid upplevt honom som vettig och han säger sällan något utan att veta hur saker och ting ligger till. (Nej, det gällde inte jakt eller viltvård och hade inte heller någonting med hans nuvarande jobb att göra) /Patrik