Jump to content

Rapphöns

Recommended Posts

don corleone

Den som letar han finner och ibland mitt framför ögonen,kollade SJFs hemsida om utsättning av rapphöns,skrivet av StenKristoffersson,jävligt intressant,där finns det mesta man behöver veta,förutom just det jag söker,vad och hur sår man viltåkrar för just fältfågel,tänkte pjöja upp nåt ha.vall för just detta ändamålet men vet inte riktigt rätt upplägg,söker vidare! :geek:

don corleone

Nån nämnde Tolsgården,så jag sökte upp han å snacka lite rapphöna,det lät jävligt lätt,så jag har fått lite mer "kött på bena"när det gäller utsättning av rapphöns för träning.

• 4 months later...
ozzian

Ok.

Har du en hönsgård/voljär hemma på tomten kan du flygträna dem hemma, fixa med en återgångsöppning så kan du rasta dem flitigt och de blir duktiga flygare. Alternativ en lång voljär på 10m eller mer så de kan sträcka ut lite men bäst är de förstnämnda.

Du har kompisar med mark i närheten. Inom 500m ?

Utifall ska de klara av att lockas hem igen av sina artfränder hemma på tomten.

Hur ser en återgångsöppning ut?

hur liten kan man göra en voljär?

1x1x2 m? tak och en vägg på halva?

jag tänkte bara ha 10 rapphöns!

måste ju testa ståendet för att se om det är lönt med prov!

strävhår

Det första har du PM om.

Storlek finns säkert i några bestämelser om du kollar jordbruksverket !? Skulle jag ha 10st sitta konstant så vore ytan större än så oavsett vad regelverket säger, däremot om du använder dig av återgången där så duger det om de får komma ut regelbundet. 

• 5 years later...
hs_merkel

Kör här istället för en ny tråd.

Undrar om någon här har erfarenhet av utsättning av Rapphöns på "Danskt vis"?

Metoden som sådan är så att man tar ett par och har i en bur och låter hönan lägga en kull, sen efter två veckor släpper man ut några kycklingar,  och så håller man på tills alla kycklingar är ute, sen släpper man paret.

S

Skooog

Nä men Kalle Stolt skrev några rader om ett liknande utsättningsätt på Instagram. Sök på Gamekeepers kennel. 

hs_merkel
36 minutes ago Skooog sa:

Nä men Kalle Stolt skrev några rader om ett liknande utsättningsätt på Instagram. Sök på Gamekeepers kennel. 

Tack! De är den metoden. Verkar tydligen funka bra!

• Like 1