Publicerat Januari 5, 201313 yr Hej Jägare ! Jag behöver er hjälp och uppfattning om vem som ska ha trofen. Följande har uppkommit. En gäst skjuter på en Dovhjort och den tecknar för träff. Inget egentligt eftersök görs dit hjorten gått utan såten omringas med pass skyttar och drivs av. En av drevkarlarna, utan bössa går på hjorten, när han är två meter ifrån den reser den sig ur sin sårlega, gästens skott har tagit lågt i buken.Hjorten ger sig iväg och fälls av en pass skytt med träff i halsen ca 75 m från sårlegan. Vem ska ha trofen ? Mvh Christer
Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag vet inte hur det är för det finns väl inget bestämmt om sånt här? Men jag hade låtit sista skytten få den om inte första skytten träffat vitala organ!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag vet inte hur det är för det finns väl inget bestämmt om sånt här? Men jag hade låtit sista skytten få den om inte första skytten träffat vitala organ! Håller med, Sista skytten fick stopp på djuret.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Det är enligt min mening bra att ge de som sköter sig en "klapp i ryggen". Om man nu drar en buksmäll tycker jag inte man är riktigt värd en fin trofé.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Men jag hade låtit sista skytten få den om inte första skytten träffat vitala organ!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Det beror på vem som är första skytten och på vilka marker det jagas på!
Publicerat Januari 5, 201313 yr hejsan . Det finns faktiskt en grundregel & det är "Sista hagelskotte & första kulskottet" . En fråga varför går en obeväpnad drevkarl efter ett påskjutet djur ? //Lasse
Publicerat Januari 5, 201313 yr Hos mig hade den som skjutit det dödande skottet, dvs sista skytten. Vems mark eller vem som skjuter är för mig oviktigt. En buksmäll är inte att räkna som dödande skott för mig, i en sådan situation.
Publicerat Januari 5, 201313 yr På kulskott brukar man räkan "first blood" även om det är en dålig träff MEN jag har full förståellse för att den som skött det sista skottet har en annan åsikt.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Författare hejsan . Det finns faktiskt en grundregel & det är "Sista hagelskotte & första kulskottet" . En fråga varför går en obeväpnad drevkarl efter ett påskjutet djur ? //Lasse Killen var bara 16 år.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Författare Har också hört talas om första kulträff och sista hagelträff
Publicerat Januari 5, 201313 yr Vad jag vet så tillfaller trofen den som sköt det första dödande skottet även med kulvapen, alltså passaren som sköt hjorten i halsen inte han som sköt i magen. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Publicerat Januari 5, 201313 yr som alla redan har sagt så måste det väl vara så att trofen tillfaller den som avlivar/skjuter det dödande skottet. för annars så kanske det knappt hade blivit någon dovhjort den dagen. men jag säger det bara också ge inte killen som sköt för mycket skit ! för han var ung (kanske första gången han jagade) och så. och det är ju inte precis så att han ville skjuta buk-skott. kom ihåg alla gör misstag. hoppas ni inte missförstod mig
Publicerat Januari 5, 201313 yr Författare Och vem skulle ha den om killen som gick på den och hade haft bössa och skötit den i sårlegan. Och om det görs ett eftersök och eftersökskillen ser att hjorten reser sig ur sårlegan och hjorten ger sig iväg och han fäller den därefter ska han då ha trofen för det är han som sätter det dödade skottet.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Den som skjuter det dödande skottet dvs det som brukar vara det sista
Publicerat Januari 5, 201313 yr Kanske jag ställer till det nu, men om man väntat 3 tim med eftersök så hade kanske djuret varit dött? Då var ju buksmällen dödande eller? Men i detta fall tycker jag sista smällen får trofen , han dödade djuret!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Och vem skulle ha den om killen som gick på den och hade haft bössa och skötit den i sårlegan. Och om det görs ett eftersök och eftersökskillen ser att hjorten reser sig ur sårlegan och hjorten ger sig iväg och han fäller den därefter ska han då ha trofen för det är han som sätter det dödade skottet. ja det undrar ju jag med, egentligen eftersöksgarn då ju? Om det första va en bukasmäll o sista så den dog av skott i vitala organ, jag sköt ju på ett kid på annandagen som gick o la sig i sårlega efter 30min gick dem på o sköt ett huvudakott i sårlegan, är det eftersöksjägarns eller mitt djur? Själv tycker jag de e mitt för den låg ner när dem sköt den, men i och för sig hade den gått vidare med en hund efter sig! Och om då någon skjutit det när det gick/sprang hade jag tyckte det va hans djur!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Låta vilt ligga o plågas till döds är väl inget bra? Jag anser att man bör vänta minst en timme gärna två innan eftersök! Visst kan man tycka att man plågar djuret men tänk om du kör upp djuret och den springer en vecka med ett bukskott! Detta är min tanke inte sanningen!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Detta är en populär post. Gentlemannamässighet löser frågor som detta - hoppas jag. Själv hade jag lyft av hatten och tackat personen för hjälpen med att lösa situationen jag skapat och trofén skulle den personen få.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag anser att man bör vänta minst en timme gärna två innan eftersök! Visst kan man tycka att man plågar djuret men tänk om du kör upp djuret och den springer en vecka med ett bukskott! Detta är min tanke inte sanningen! Ja inom 2 timmar ska eftersök enligt lag på börjas,, Ett bukskjutet vilt överlever inte natten då det dör av blodförgiftning så en vecka är viltet redan korpmat!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Hur gör ni? Sätter ni igång eftersök direkt? När dör ett bukskjutet vilt om det får ligga ifred? Kanske kan jag lära mig nått nu med?