Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag tycker generellt att de som sliter på svåra eftersök får för lite credit. Särskilt när det kommer till storjakterna. Då tillräknas djuret den som skadeskjutit. Rent åt helvete. Allt utanför vitala kan man rent logiskt inte tillräkna sig. Eller vad tycker ni?
Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag tycker generellt att de som sliter på svåra eftersök får för lite credit. Särskilt när det kommer till storjakterna. Då tillräknas djuret den som skadeskjutit. Rent åt helvete. Allt utanför vitala kan man rent logiskt inte tillräkna sig. Eller vad tycker ni? +1 Kan man inte träffa rätt skall man heller inte ha något!
Publicerat Januari 5, 201313 yr Har för mig att ordalydelsen är att eftersöksekipage skall kunna var på plats inom två timar. Det står inte att det skall påbörjas inom två timar. En yrkeseftersöksjägare sa det till mig någon gång. Man brukar låta skottplats undersökningen, hundmatreial, vad sorts vilt som är skadat och ev tid till mörker bla avgöra när man startar eftersöket.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Detta är en populär post. En herre jag känner blev PÅMIND av en (visade det sig vara) bukskjutare att trofén - en skoveltjur var det - var minsann skyttens... Just när kompisen skulle påbörja eftersöket! Älgen avfångades i lega med ett skallskott från sidan som tog i båda rosenstockarna och gjorde trofén "lite sladdrig" som kompisen uttryckte det
Publicerat Januari 5, 201313 yr Detta är en populär post. Jag skulle ALDRIG kunna ha en trofé från ett fulskjutet djur på min vägg, tittande ner på mig varenda j-a dag. Kanske som ett självpåtaget straff, men aldrig just som trofé.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Håller fulkomligt med dig Herr Berg! Men har gått ett stort antal eftersök på representationsjakter och anat. När det är klar med eftersöket så det är bara att ringa och gratulera skytten som satt på passet, när dom sitter och äter jaktmidagen. Dom tar taksamt imot trofen nästa dag. Dom verkar inte ha några problem med det.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Har för mig att ordalydelsen är att eftersöksekipage skall kunna var på plats inom två timar. Det står inte att det skall påbörjas inom två timar. En yrkeseftersöksjägare sa det till mig någon gång. Man brukar låta skottplats undersökningen, hundmatreial, vad sorts vilt som är skadat och ev tid till mörker bla avgöra när man startar eftersöket. Kravet är att eftersöket ska på börjas inom 2 timmar,, har jag hört men har du annan info så får du gärna upplysa mig om det! Mörker är inget hinder heller för att bedriva ett eftersök,,,
Publicerat Januari 5, 201313 yr såå jävla tragiskt,,ett halvbom,,träff,,,,ska ALDRIG premieras,bara där är svaret ,,,självfallet utan en uns av funderande så skytt nr2 skall ha all ära fan kanske tillome lite till då han fixar ett STORT MISSTAG
Publicerat Januari 5, 201313 yr Håller fulkomligt med dig Herr Berg! Men har gått ett stort antal eftersök på representationsjakter och anat. När det är klar med eftersöket så det är bara att ringa och gratulera skytten som satt på passet, när dom sitter och äter jaktmidagen. Dom tar taksamt imot trofen nästa dag. Dom verkar inte ha några problem med det. S
Publicerat Januari 5, 201313 yr En herre jag känner blev PÅMIND av en (visade det sig vara) bukskjutare att trofén - en skoveltjur var det - var minsann skyttens... Just när kompisen skulle påbörja eftersöket! Älgen avfångades i lega med ett skallskott från sidan som tog i båda rosenstockarna och gjorde trofén "lite sladdrig" som kompisen uttryckte det Haha vet också en som gjort liknande
Publicerat Januari 5, 201313 yr skulle skämmas att ta en trofee när någon annan korrigerat mitt misstag
Publicerat Januari 5, 201313 yr 17 § Vid all jakt får hund användas för spårning eller apportering av skadat eller fällt vilt, om hunden står under förarens kontroll. Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får en hund som står under sådan kontroll också användas för att söka efter vilt för att hindra att viltet kommer till skada, exempelvis vid slåtter, eller för annat viltvårdsändamål. Vid jakt efter björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår eller vildsvin ska en hund som är särskilt tränad i att spåra upp skadat vilt kunna finnas på skottplatsen inom högst två timmar från påskjutningen. Hittade det här i jaktförordningen Håller med dig Jämtland ang att man kan utföra eftersök i mörker. Har gjort det många gånger själv. Det jag menar är att på ett sätt så kunde det vara smartare att vänta med eftersöket så att viltet tar sårlega ordentligt, men pga mörknet närmar sig så går man i gång ändå med eftersöket ändå. Kan vara så att det behövs förhållsskyttar av någon anledning och då kan det vara trevligt att dom har lite ljus när dom ska skjuta karlzzon@ Så är det i dom bästa värdar, men ibland är det bara att ta seden dit man kommer. Det viktigaste för mig är att fixa eftersöket så bra för viltet som möjligt.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Jag anser att första skottet som penetrerar brösthålan skall ha trofén. Men framförallt anser jag att det är en sak man bör göra upp regler för innan det sker!
Publicerat Januari 6, 201313 yr Jag tror i och för sig att vi skall vara glada över att inte alla gäster på rrpresentationsjakterna vill vara med på och fullfölja sina egna eftersök!
Publicerat Januari 6, 201313 yr O lagens mening är djuret dvs även trogen jalträttsinnehavarens. Vem han väljer ge sen till är upp till honom/henne . //
Publicerat Januari 6, 201313 yr O lagens mening är djuret dvs även trogen jalträttsinnehavarens. Vem han väljer ge sen till är upp till honom/henne . // Exakt!
Publicerat Januari 6, 201313 yr Brukar väl vid kulskott va så att vid träff i kropp och hals, konturträffar och benträffar undantagna så tillfaller trofén den första skytten. Själv skulle jag som eftersöksjägare aldrig få för mig att göra anspråk på någon trofé på djur jag avlivat. I det nämnda fallet så tycker jag det mest märkliga i situationen är att man börjar gå med drevkedja efter ett påskjutet vilt.
Publicerat Januari 6, 201313 yr O lagens mening är djuret dvs även trogen jalträttsinnehavarens. Vem han väljer ge sen till är upp till honom/henne . // Så är det!
Publicerat Januari 6, 201313 yr Jag blev av med en älg trofe för ett antal år sedan. Då ansågs det att en träff i buken med skada på levern var dödade så den andra skytten fick trofen.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Författare Hej alla som svarar och tack för det. Det stora felet i den här fråga är att inget regelrätt eftersök gjordes utan drevjakten fortsatte i det området Hjorten begivits sig till. Hade ett regelrätt eftersök gjorts hade eftersöksskytten avlivat Hjorten på plats eftersom den gått i sårlega och inte reste sig förrän drevkarlen var två meter ifrån den när den reste sig.Hade drevkarlen haft vapen hade det varit han som avlivat den men han är 16 år och får inte bära vapen. Så hade eftersöksskytten avlivat Hjorten hade gästen fått trofen, nu blev det drevjakt iställen och pass skytten som fällde den nära gränsen ca 50 meter från gränsen.Hjorten kunde lika bra gått annan väg mot gränsen och då hade vi inte fått den och vad allt arbete det innebär. Eftersom det gått till på fel sätt att få tag i Hjorten är jaktlaget kluvet i frågan. Man brukar säga som någon tidigare sagt, första kulträff, sista hagelträff. Likaså första dödande skottet, var ska de sitta, en bukträff är också dödade,men inte direkt. Det är ett helvete när sådant här inträffar och kan ställa till osämja i ett jaktlag. Enligt Jägareförbundets rekommendationer är det sist om sidor jakträttsinnehavaren (vår jaktledare) som betämmer vad som ska hända med trofen. Efter alla svar jag fått här är jag lika kluven, men eftersom fel begåtts lutar det för min del åt gästen. Alla kan faktiskt skjuta fel och det händer oss alla. Jag har jagat sen jag var tolv år och har upplevt att sedan kort och snabbdrivade hundar blev populära har det blivit fler respektlösa skott mot vilt som medfört skadeskjutningar och eftersök.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Jäkla tjafs om ett par horn som man endå inte tänker göra ngt vettigt med. Om dom inte kan komma överens så ge trofén till drevkarlen så får han ett minne. Eller singla slant? Jag skulle nog rent spontant ge trofén till skytten, det är nog mer vana än vad jag egentligen tycker är rätt, rätt vore att ge trofén till den som vill göra klädhängare, ett fint knivskaft eller ngt annat vettigt av den.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Detta är en populär post. Att premiera ett bukskott hade inte hänt hos oss!! Har man bukskjutit så har man misslyckats och dessutom ställt till med både lidande och arbete. Hade skytten dragit upp frågan så hade han blivit tillrättavisad därefter.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Hur tillagar man horn? Blir de inte lite torra och hårda? Har min första råbock på väggen, men det är mest för att den lilla spetsen är så strålande att hänga kepsar och kläder på...
Publicerat Januari 6, 201313 yr Trofen ska man inte se ner på! Jag har flera på mitt kontor och när arbetsdagen är lång så tittar jag lite och känner nästan lukten av sura jaktstrumpor och kaffepannan Dock så är det fina minnen som de ska framkalla inte ett misslyckande.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Jag blev av med en älg trofe för ett antal år sedan. Då ansågs det att en träff i buken med skada på levern var dödade så den andra skytten fick trofen. En leverträff på en älg är iallafall i mina ögon en dödande träff även om det inte är det optimala.