Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag förstår inte - ringar, fästen m.m Husqvarna 1640

Featured Replies

Publicerat

Nä, nu får jag ta och fråga.

I dagsläget sitter det ett sikte som är 25,4mm på min Husqvarna 1640. Då jag vill byta ut det siktet mot ett annat som ofta verkar komma i 30mm version så måste jag ju ha andra ringar. Så här långt är jag med men sen sätter det stopp i mitt huvud..

Kollar man här: http://www.torsbohandels.com/optik/kikarfasten

Så ser man ju ganska snabbt det finns olika ringar och olika typer och även fästen som inte alls ser ut som ringar utan heter klackar och baser. Ja ni märker ju själva vilken nivå jag är på trots att jag verkligen har försökt förstå.

Jag förstår att det finns ringar med olika höjd beroende på vad man har för ljusinsläpp på siktet. Har man för låga ringar till ett x56 sikte så får man ju inte på det.. Jag förstår också att det finns olika fabrikat på ringar och fästen och jag har absolut ingen aning om vad som är bäst eller sämst.

Men vad jag inte förstår, och mitt problem, är varför det inte finns några ringar som det står ska passa till Husqvarna 1640 ?

Jag är inte ute efter något dyrt och häftigt utan 30mm ringar i stål, av er utnämnt hyffsat fabrikat, som sätter fast siktet och låter det sitta fast och som passar på min bössa :) Jag förstår inte att jag inte lyckas hitta något som verkar i mitt huvud låta så enkelt..

Kan också nämna att sikten jag kollar på är begagnade sikten från Zeiss eller Swarre eller liknande med ljusinsläpp mellan 36-42 ungefär

Mvh // Johannes

Publicerat

Hejsan. Välkommen till förvirringens värld.

Det du behöver är baser för ditt vapen. Sitter sikte redan på så har du redan baser.

Då behöver du ringar som håller siktet på plats på baserna ( ringqrnas jobb mao )

Så ett par bra o enkla warneringar i stål skulle passa perfekt för ditt ändamål. På jobbet tar vi 790kr för sådana ringar oavsätt höjd o de finns i olika höjder. Det får du dock testa ut på din jaktaffär i närheten om du tänker köpa ringarna där. Dom bör/ska hjälpa dig!

Angående siktet så absolut beg bra kikare. Zeiss 3-12x42 vore ju drömmen. Annars finns det S&B 4-12x42 som brukar kunna hålla bra pris.

Annars finns 1,5-6x42 kikarna som är ypperligga allroundsikten.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Ok - så då har jag redan baser... Men passar alla ringar på alla baser ?

Det är inte många bra träffar man får upp när man googlar warneringar men jag kommer tex hit: http://www.racerback.se/optik-tillbehor/fasten-montage-ringar/warne/warne-30-mm-faste-tikka-3/&i=3222

Där står det att dom är gjorda till Tikka och här: http://www.jaktbutiken.se/produkter/1356

Står det till Brno..

Nu blev jag om möjligt än mer förvirrad :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Ta en bild och lägg upp här så får du säkert hjälp med att få reda på vilka baser du har. För och vara extra tydlig är baser och klackar samma sak. Vore jag dig skulle jag helt enkelt ta kontakt med en vapentekniker när du fått ditt sikte så får du hjälp att välja lämpligt montage och montering. Tyvärr så är kunskapen ibland(eller ofta) ganska låg hos de som är säljare i jakthandeln. Ser du bor i Lidköping, då har du ju inte jätte långt till Kjells vapen i Götene tex, de har tekniker på plats.

Publicerat

Du ska ha ringar passande för weaverklackar. För jag misstänker det är de som sitter på din bössa. :)

Hmm kan ju inte ens namnet på ringarna dom säljer så ja.

Köp på närstående butik som kan hjälpa dig. Du ska inte ha snabbringarna. Eller jo varför inte men ska du bara ha en kikare så räcker fasta väldigt långt :)

Publicerat
  • Författare

Här är en bild på baserna, ursäkta dålig bildkvalité.

post-11914-0-15296100-1357412204_thumb.j

Visst kan jag åka till Kjells Vapen, men det känns väldigt bra desto mer man kan och vet innan man åker dit och jag har stört mig på att jag inte kan lära mig just detta länge nu :)

Jag tycker också att detta siktet sitter riktigt högt upp och nu har jag då upptäckt, med eran hjälp, att det inte verkar som att ringarna är så höga utan att baserna är höga i detta fallet. Finns det olika höjd på dom med ? Kanske lika bra att köpa nya sådana också om dom inte är för dyra ? Och hur vet man vad man ska ha för baser då ? För när jag söker på weaverbaser/klackar så hittar jag till en hel del märken men inte Husqvarna 1640.

När jag ändå tog dåliga kort på bössan så tog jag ett på siktet, ifall någon vet vad det är för sikte. Så här ser det ut:

post-11914-0-33058100-1357412311_thumb.j

Allt som står på det är ett V och sen står det 2,5x33 Exklusiv.

Mvh // Johannes

Publicerat

Ser onekligen ut som höööööga klackar! Klackarna ska helt enkelt passa profilen på lådan, tex. Weaver är numrerade, vet tyvärr inte vilka som passar till 1640, men kolla på Midway,http://www.midway.se/

Där finns det mesta.

Publicerat

Klackar kostar ca 60-80kr styck så absolut byt dedär såg bara fel ut :)

Klack 25 och 35 passar 1640

Publicerat

Weaver är alltså en tillverkare av både baser/klackar och ringar, deras klackar har blivit lite av en standard och flera andra tillverkare gör "kopior" på deras klackar, vilket inte betyder att de nödvändigtvis är sämre. Se till att du köper både klackar och ringar i stål. Warne tillverkar "Weaver style" klackar i bra kvalitet, borde finnas på tex Racerback som passar till 1640, annars kan de garanterat ta hem.

Publicerat
  • Författare

Se där vad jag har kommit långt i mitt kunnande nu :)

Tur att inte baser var så dyrt, faktiskt snuskigt billiga i förhållande till ringarna ju..

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Det är alltså sådana här:

http://www.vapenochskytte.se/?artnr=hW+898%2F828

och sen ett par 30mm warneringar i rätt höjd. Då kommer det passa ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Det är alltså sådana här:

http://www.vapenochs...rtnr=hW 898/828

och sen ett par 30mm warneringar i rätt höjd. Då kommer det passa ?

Mvh // Johannes

Japp! För att sätta ytterligare bryderier i skallen på dig är det inte att ge sig fan på att hålen är borrade rätt i lådan..............men det kan en kompetent smed kolla upp.
Publicerat
  • Författare

Ah nu får det räcka haha :D Inget verkar säkert i denna hobby :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Kikarsiktet du frågade om är ett Vapenringen (2,5 gångers förstoring)

Raggarö

Publicerat

Du ska ha klackar som passar till en Antoni Zoli. Köpte det till min 1640 fast då leupold QR. Har förresten Weaver- baser liggande här hemma som du kan få. Bara jag hittar dem. PMá i så fall.

Publicerat
  • Författare

Kikarsiktet du frågade om är ett Vapenringen (2,5 gångers förstoring)

Raggarö

Stort tack för det, det ska jag googla lite på :)

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Du ska ha klackar som passar till en Antoni Zoli. Köpte det till min 1640 fast då leupold QR. Har förresten Weaver- baser liggande här hemma som du kan få. Bara jag hittar dem. PMá i så fall.

Du får snart ett PM :)

Mvh // johannes

• 2 years later...
Publicerat

Ber om ursäkt i förväg om det kanske är dumt att lyfta så här gamla trådar, men denna är högaktuell och intressant för mig.

Jag undrar om skillnaden mellan rails och vanliga stålbaser? ringarna medger ju ändå en justeringsmöjlighet i längsled,

vad jag förstår av rails så gör dom samma sak fast mer då eller? vad är fördel/nackdel? Eller är kanske helt ute å cyklar..

När jag kollar på bössan jag (snart) har, också en hva 1640, så ser det ut som baser och ringar är i ett? stämmer det:

edit: kanske inte ändå, men högt är det iallafall!

tn_gallery_16717_586_139801.jpeg

För övrigt så borde nog siktet sänkas typ en halvmeter!

Kan någon säga vilket sikte det är? Skulle vara ett Weaver tydligen men minns inte typ/modell.. svårt att se på en bild kanske.

Om man nu skulle köpa weaver-baser, passar bara weavers ringar då eller? 

och tydligen så blev det fel när jag la in bilden, men den finns i galleriet med större format..

Publicerat

Husqvarna 1640 .30-06

Publicerat

Med baser har du bara ett läge att sätta ringarna i. Sen har man oftast lite "skjutmån" på kikarn i längsled. Denna skjutmån är olika beroende på hur kikarn ser ut.

Med en rail/skena kan du sätta ringarna nästan hur du vill (i cm-steg ca) längsled för att passa kikarn och få rätt ögonmått. 

Tycker mig kunna se att det sitter baser/klackar under ringarna. Förmodligen weaver. Men det bästa är att du skruvar bort kikarn och ringarna och kollar. Lägg upp lite fler foton också.

Skjuta en 1640 i 30-06 med det där montaget är inget jag drömmer om... 

/Må

Publicerat

Det man måste kolla en gång extra med just gamla 1600 är att ockularet på kikaren går fritt från slutstyckshandtaget.... Det är oftare där bak det skiter sig än där fram om man ska ha låga montage.

/T

Publicerat

Det man måste kolla en gång extra med just gamla 1600 är att ockularet på kikaren går fritt från slutstyckshandtaget.... Det är oftare där bak det skiter sig än där fram om man ska ha låga montage.

/T

Får kolla närmare på vad som kan göras när bössan kommer.

kanske finns det sätt att ändra läget på sluttyckshandtaget eller t.o.m byta handtag?

Publicerat

Får kolla närmare på vad som kan göras när bössan kommer.

kanske finns det sätt att ändra läget på sluttyckshandtaget eller t.o.m byta handtag?

Funkar det inte får man kapa och svetsa på ett nytt, men även då kan det bli trångt om man har stort ockular. Det är ju ett kännt problem med alla 90-graders lås.

T

Publicerat

Måste bara få en sak klargjord. Ni pratar om 1600/1640 men bössan på bilden är ingen 1600/1640... så om det är bössan på bilden det gäller så skaffar du 98:a baser, annars blir det fel. Finns warne och weaver stålklackar men lämna till vapensmed för inslipning mot lådan. Kan ju va så att det är snedborrat också (förmodligen tyvärr) det löser man bäst med en stålskena/rail tycker jag. 

Publicerat

Det här är ruskigt prisvärda ringar i stål. 

post-5772-0-02438200-1429207847_thumb.jp