Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bedrivs effektiv älgjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag har under hösten funderat en del på vad som är den mest effektiva formen av älgjakt och önskar lite synpunkter. Vi har jagat med Wachtlar, Jämtar, lockat, tryckjakt, stort drev, litet drev osv och resultaten blir ju olika varje gång.

Förutsättningen är 10-14 passkyttar, 1-2 hundförare, 1000 ha mark, vindstilla, som ska jagas av i lätt snötäckt mark.

Med Wachtlarna blir det en jäkla fart på älgarna som skenar igenom såten och i bästa fall hamnar i pass för någon. Hundarna släpper rätt snabbt. Ofta går det fort ur tyvärr men älgens uppmärksamhet på sin omgivning trubbas av.

Med jämtar går det långsammare men gör större sök och skäller i bästa fall fast älgen så att hundföraren får bästa chansen.

Vid lockjakt upplever jag att man ska ha tur att vara på rätt ställe och alla förutsättningar med vind etc är uppfyllda.

Vid tryckjakt går det sakta och älgen har full koll på var tryckaren är så det blir lite kattens lek med råttan där älgen är katten.

Vid drevjakt går det lite snabbare men det blir ändå lätt för älgarna att få upp vittring av passkyttar och därmed ta annan väg ur såten.

Hur har ni andra haft bäst framgång?

Publicerat

Jag har provat flera former, alla har sin tjusning. Kan man smyga sig fram till en skottchans sa ar det min favorit.

Men du ville veta vad som var effektivast. Det beror nog valdigt mycket pa hundar och mark.

Men jag tycker du skall stalla dig fragan ifall max effektivitet verkligen ar det du vill uppna....

Publicerat
  • Författare

Jo för Effektiv älgförvaltning bygger ju på att man fyller sina kvoter, då är alla parter nöjda. Markägare, skogsbolag och jägare. I vårt fall har vi alla kalvar kvar men lyckas inte helt enkelt trots idoga försök. Därav min fråga.

Publicerat

Älg jagas bäst med apa :laugh:

Då blir det allt i ett, drev eller gångstånd eller fast stånd :thumbsup:

Närå, det är lurigt det där. Gäller ju att ha det där lilla extra flytet, och sen inte att förglömma... Skyttar som faktiskt vet hur man använder sina kanoner. Kan som hundförare ibland bli galen när hunden presenterar skottchans på skottchans men det aldrig smäller. Med det sagt att man inte ska skjuta över sina begränsningar.

Publicerat

Tveklöst tror jag att en duktig hund+ förare är överlägset och då menar jag en riktigt duktig hund. Är lite skillnad på de hundar som det skjuts 3 eller 30 för under en säsong.

Publicerat

effektivast är nog ett bra mansdrev då flera djur kan skjutas medan oftast bara en eller två per hund.....

-Carl på sin galaxy

Publicerat

Hur många kalvar rör det sig om?

Om det nu verkligen är effektivitet ni är ute efter och det handlar om att få ner de där sista kalvarna (när det ofta börjar bli lite svårt med uppslutningen) så rekomenderar jag er att lägga ut några ordentliga högar med lämplig mat någon dag innan jakten. Sedan spårar ni av för att se vid vilken station" det varit kalv och sedan släpper ni en bra ställande hund där. (Antar att ni har lite snö nu?) Förhoppningsvis har ni lite koll på vart det brukar gå så det behövs inte så många passskyttar för att passa av några "generalpass". Om det nu behövs. Kalv/Ko brukar stå bättre så här års.

Publicerat

Skulle precis som WestCoast hävda att mansdrev är effektivast. Är det snö kan du/ni ju ringa in älgarna först för att optimera chanserna. Tips från småland!

Publicerat

Tycker drevkedja är för ineffektivt bättre med en bra hund som ställer . Sen passar man av området där det står både effektivt och spännande

Publicerat

Beror helt på hur marken ser ut i mitt tycke :)

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkter....efter jakten i fredags där älgarna smet igenom, igen, så åkte jag och kollade till liten foderplatser. Där stod ko och kalv och mumsade glatt...men vi gör ett nytt försök lördag. Vi har tre kalvar kvar. Gällande att skjuta så hade jag själv en kalv i ett sprängt ekipage på 100 m men med en vilt skenande wachtel efter sig så farten på den älgen fick älgbanans älg att verka stå still. Hade ett litet gatt att skjuta på och tveksamt kulfång så jag avstod. I lördags var det 3 man som drev men älgarna gick ur åt fel håll och vi hade dåligt med passkyttar då.

Publicerat

Tveklöst tror jag att en duktig hund+ förare är överlägset och då menar jag en riktigt duktig hund. Är lite skillnad på de hundar som det skjuts 3 eller 30 för under en säsong.

Precis! Vi brukar vara som effektivast då vi är 2-3 rörliga skyttar och 1-2 bra hundar.

Publicerat

En sak som inte framgår av din beskrivning är ju om ni verkligen har så mycket älg. ;)

Men som flera innan skrivit så brukar det bli effektivast med en bra ställande hund och bara några få jägare.

Publicerat
  • Författare

Jo men spår finns det ju gott om, legor och spillning. Vi ser oftast älg men får inte till det. Uppskattar era synpunkter som jag tar till mig.

Publicerat

Hos oss är det tradition i iallafall tidigt på säsongen att passkyttarna är ute tidigt på pass, så att de har hunnit komma i ordning på passen när det blir skjutljus. Det brukar då alltid smälla något skott och göras ett antal observationer i gryningen när viltet är i rörelse. Baserat på vad man sett kan man sedan styra var man går på med hunden eller varifrån drevet går någon timme senare. Jag tycker det är ganska effektivt, på gränsen till för effektivt när man skjutit fullt redan innan den välmeriterade älghunden man bjudit in ens fått komma loss

Publicerat

beror väl ändå på,,8000 ha å 10 st som går kedja,,,kan bara fallera,utan tvekan

Publicerat

Landminor och luft brisader är medesinen ! :woot:

Har man hårt jakt tryck på djuren blir dom mer vaksamma på skyttar och står sämmre för hundar, med färre men efektivare jakter blir nog resultatet bättre.

Å så ska man inte har rakvatten på sig :smile:

Lycka till