Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förändrad träffbild vid montering eftersökslampa?

Featured Replies

Publicerat

Har köpt mig en Ledwave PEL 5 som jag monterat med snabbfästet som följde med. Ni som jobbar med eftersök, ska man oroa sig för att träffläget förändras när man tar av och på lampan på kikaren? Testade den i eftermiddags och är mycket nöjd med ljuset och funktionen med tryckknappen som jag satte på vänster sida. Så frågan är om jag behöver provskjuta bössan i morgon.

post-11057-0-57674100-1357581249_thumb.j

Publicerat

Jag har aldrig upplevt någon förändring, en del säger att det kan bli en ändring om man sätter den på pipan men varken på pipan eller på siktet har jag märkt av någon förändring.

Publicerat

Har köpt mig en Ledwave PEL 5 som jag monterat med snabbfästet som följde med. Ni som jobbar med eftersök, ska man oroa sig för att träffläget förändras när man tar av och på lampan på kikaren? Testade den i eftermiddags och är mycket nöjd med ljuset och funktionen med tryckknappen som jag satte på vänster sida. Så frågan är om jag behöver provskjuta bössan i morgon.

Hej kalle på en sådan kikare som du monteret lampen på så skulde det ændre træf pungt men om du montere på piban så skal prøve skyde,har selv lampe monteret på kikaren ,prøveskyde er altid en god ting!!!! kalle.
Publicerat

Så som du monterat den är det inga problem. Sätter du den på en standardpipa så är risken stor att träffläget ändras åt något håll. Det går inte att säga åt vilket håll! Jag monterade lampan på pipan på min fd R93 30-06. Där ändrades träffläget ca 20cm på 100m. Därimot på min 1900 med grov pipa så är det ingen skillnad.

Publicerat
  • Författare

Att montera på pipan förstår jag ändrar eftersom pipsvängningen påverkas och därmed träffläget.

Publicerat

I teorin gäller samma sak närman ökat vapnets massa, men verkligheten klargör att påverkan är minimal/christian

Publicerat

På min standard Tikka T3 har jag inte kunnat sett nån mätbar påverkan med lampa jmf med utan. Men det är ju Tikka det... :tongue:

Men KalleAnka, den där placeringen på kikarn vete f-n om den är så optimal och röja runt i skogen med.. Känns som montering på pipan eller kolven är en vettigare "taktisk" lösning.

/Må

Publicerat
  • Författare

Pga fästet så kan den inte monteras på kolven men nu är ju inte tanken att springa omkring så mycket utan använda den om det går snett, som det gjorde förra veckan och jag hade en enkel pannlampa från ICA på skallen. Det gick bra till slut förvisso men jag bestämde mig då för att köpa något vettigt. Ljuset på ICAs modell nådde inte många meter.

Så montering pipan eller tuben funkar. Jag tänkte testa den på grisvaket nu på onsdag så får vi se och det leder mig in på nästa fråga....

När ni vakar gris, kör ni verkligen med helt fast belysning vid avsaknad av månljus. Med en dylik lampa monterad måste det vara frestande att vaka i mörker och i samband med skott slå på lampan. Många jag talat med gör just så, så funkar verkligen lagen i praktiken. Med tanke på hur mycket gris det finns borde det bara vara en tidsfråga innan man tillåter mobila lösningar eller? Rent etiskt vad är skillnaden på en lampa fast monterad på vakkojan, en mobil lampa som man tar med sig eller en vapenmonterad lampa?

Publicerat

väldigt stor, därav reglernas innehåll. Om du väljer att avvika från dem är det ditt val, men ett som du inte kommer att få stöd av mig för./Chris

Publicerat
  • Författare

Nej det har jag inte sagt att jag gjort eller ska göra, jag är nog en av dem mest laglydiga jägare som finns. Men det måste ju finnas en tanke bakom varför den ska vara fast monterad. Du sitter i ett torn, du noterar grisar på åtel, du dimmrar upp din fasta belysning, väljer ut ett djur och skjuter. Jmf med att du gör i princip samma sak med den skillnaden att lampan sitter på bössan.

Jag förstår tanken/etiken att man inte, annat än vid eftersök, ska springa omkring i becksvart mörker, och skjuta djur med lampa. Både etik och säkerhet sätts ju ur spel. Men tror ni inte lagen kommer ändras så vapenmonterad belysning blir tillåten på åtel?

Publicerat

Kalle,

Om inte annat så har jag hört flera eftersöksjägare kommentera att i områden där det fuskats med reglerna så blir eftersöken så mycket jobbigare.

Grisar är läraktiga och har de lärt sig att det händer något otäckt precis efter att lampan tänds är det inte skoj...

Publicerat
  • Författare

Men grisen vet ju inte skillnaden om lampan sitter på bössan eller sitter på en hög bräda ovanför taket på jaktkojan? De skräms ju lika mycke eller lite av bägge är lampa = pang. Eller?

Publicerat

Nej det har jag inte sagt att jag gjort eller ska göra, jag är nog en av dem mest laglydiga jägare som finns. Men det måste ju finnas en tanke bakom varför den ska vara fast monterad. Du sitter i ett torn, du noterar grisar på åtel, du dimmrar upp din fasta belysning, väljer ut ett djur och skjuter. Jmf med att du gör i princip samma sak med den skillnaden att lampan sitter på bössan.

Jag förstår tanken/etiken att man inte, annat än vid eftersök, ska springa omkring i becksvart mörker, och skjuta djur med lampa. Både etik och säkerhet sätts ju ur spel. Men tror ni inte lagen kommer ändras så vapenmonterad belysning blir tillåten på åtel?

Hej Kalle, man søge tilstand til at bruge rørligt lys om man har mange bøgskader på grøder eller betesmark mange har fået tilstand!!!! søg og du skal få, men som også skrevet er grise kloge dyr de lær sig snabt at pludseligt lys er fare, så bedst er fast belysning så derfor meget jobbige eftersøg!!!! kalle.
Publicerat

Nej de skräms inte lika mycket av fast beslysning som de vant sig vid.

Bäst är att det lyser hela natten. men de vänjer sig vid rörelseaktiverat ljus oxå.

Vid tändandet av lampa på vapnet så stessar skytten ofantligt mycket mer.

Man måste hinna skjuta innan grisen drar.

Har gjort mängder med eftersök där jag vet att lampa på vapnet använts och resulterat i ett dåligt skott.

Skjuta illa på 30m håll med stöd gör man helt enkelt inte om vapnet är inskjutet på det hållet och grisen står still i ren bredsida..

Men ska man skicka iväg skottet innan grisen drar så blir det mycket lätt ett dåligt skott som resulterar i eftersök.

Publicerat

Det enklaste och säkraste sättet är ju att provskjuta bössan med lampan på så slipper du ju fundera.

Publicerat

Min tikka m55 märks inte någon skillnad alls med o utan lampa, så tror icke ditt montage skulle göra det :)

Publicerat

nej de skræms ikke af fast belysning kun hvis du sidder hver nat,sålær de at der er farligt og flytter til et andet sted dvs højt jagttryg ingen grise kalle.

Publicerat

På tal om fäste så skiljer det på mitt vapen en 10cm men då är den monterad på pipan.

Har satt en weaverklack på framstocken istället.

Lampa monterad på kikaren kräver ju att kikaren är på, vilket jag inte trivs med under eftersök.

Kör numera med öppna riktmedel för jämnan.

Optikens linser blir bara full av vatten/barr/snö och annat skit och då är det helt värdelöst och det kan bli farligt...

Publicerat
  • Författare

Tack för input. Nu har vi kommit i från ämnet lite men jag tar tacksamt emot era synpunkter ändå. Det fanns en bra sammanfattning på nedan länk som skrevs när reglerna infördes.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2009/01/Detta-galler-for-belysning-vid-vildssvinsatlar/

Jag kör med en variant som heter Kill Light, en liten magnetisk rund puck med gröna dioder som lyser med skymningsrelä. Kruxet är ju att batteriet ex litet svart biltema 12V litet räcker 3 dgr så det brukar jag montera dit laddat varje gång innan jag sätter mig. Det gör ju att jag lägger vittring tyvärr men ibland funkar det bra ändå. På en annan åtel har jag en Swehunt grön LEd som sitter på en hög stolpe ovanför kojan. Den tänds också med relä men lyser inte heller varje natt. Dessa åtlar ligger 8 mil från mig och man kan ju sätta dit ett bilbatteri men jag orkar inte hålla på att ladda, kånka, fixa osv utan föredrar den lilla smidiga 12V lösningen så mina grisar kommer tyvärr inse att ljus = fara. Jag har experimenerat med många olika ljuslösningar och noterar att djuren, gris, rådjur och dov skiter fullständigt om det lyser så länge man inte skjutit. Vitt eller grönt spelar ingen roll. På en tredje åtel har jag vit halogen bilstrålkastare med starkt ljus.

Publicerat
  • Författare

nej de skræms ikke af fast belysning kun hvis du sidder hver nat,sålær de at der er farligt og flytter til et andet sted dvs højt jagttryg ingen grise kalle.

Man får ha lite olika åtlar igång och flytta runt själv ;-). Jag har 5 st olika att sitta på.

Publicerat

Tack för input. Nu har vi kommit i från ämnet lite men jag tar tacksamt emot era synpunkter ändå. Det fanns en bra sammanfattning på nedan länk som skrevs när reglerna infördes.

http://www.jagarefor...ildssvinsatlar/

Jag kör med en variant som heter Kill Light, en liten magnetisk rund puck med gröna dioder som lyser med skymningsrelä. Kruxet är ju att batteriet ex litet svart biltema 12V litet räcker 3 dgr så det brukar jag montera dit laddat varje gång innan jag sätter mig. Det gör ju att jag lägger vittring tyvärr men ibland funkar det bra ändå. På en annan åtel har jag en Swehunt grön LEd som sitter på en hög stolpe ovanför kojan. Den tänds också med relä men lyser inte heller varje natt. Dessa åtlar ligger 8 mil från mig och man kan ju sätta dit ett bilbatteri men jag orkar inte hålla på att ladda, kånka, fixa osv utan föredrar den lilla smidiga 12V lösningen så mina grisar kommer tyvärr inse att ljus = fara. Jag har experimenerat med många olika ljuslösningar och noterar att djuren, gris, rådjur och dov skiter fullständigt om det lyser så länge man inte skjutit. Vitt eller grönt spelar ingen roll. På en tredje åtel har jag vit halogen bilstrålkastare med starkt ljus.

Sätt batteriet i kojan och dra sladd till lyset då slipper du lägga vittring på åteln.

Hittar du ett bilbatteri så håller det längre som du vet.

Finns även skymningsrelä som går på 12v.

Publicerat
  • Författare

Det enklaste och säkraste sättet är ju att provskjuta bössan med lampan på så slipper du ju fundera.

Åker förbi banan i morgon och drar ett par bulor med lampan på och ett par med med lampan av så har vi rätt ut den saken ;-)

Publicerat
  • Författare

Sätt batteriet i kojan och dra sladd till lyset då slipper du lägga vittring på åteln.

Hittar du ett bilbatteri så håller det längre som du vet.

Finns även skymningsrelä som går på 12v.

Så har jag det på 3 åtlar men på två har jag pucken Kill Light som sitter under spridaren och det skulle innebära 30-40 m kabel till kojorna och jag tror motståndet blir för stort mellan lampa och batteri. Dumt av mig att köpa grejor som innebär mycket underhåll och bygger på bilbatteri men man måste ju testa ;-) ljuset är skitbra av Kill Lighten iaf.

Publicerat

Så har jag det på 3 åtlar men på två har jag pucken Kill Light som sitter under spridaren och det skulle innebära 30-40 m kabel till kojorna och jag tror motståndet blir för stort mellan lampa och batteri. Dumt av mig att köpa grejor som innebär mycket underhåll och bygger på bilbatteri men man måste ju testa ;-) ljuset är skitbra av Kill Lighten iaf.

Et bil batteri på 55 amp holder strøm ca 2-3 uger på kill ligth uden relæ jeg bruger selv sådanne erpå hele dynget så tag et sving til dine åtler hver 14 dag et brugt batteri kan købes for max 100 kr hos en bilhugger tag en lampe med for at teste batteriet dvs 6stk batteri =600 kr=1 kill og du har altid lys så grisene kan se at æde :woot: så har du også helt styr på om der er besøgene måske kammera!!!!!!!!!!!!!!!!!!kalle. der skal også søges tilstand for dem. :cool:
Publicerat
  • Författare

Ok jag ger mig Carl Erik, sätter dit ett bilbatteri på onsdag med konstant ljus.....you win ;-)