Publicerat Januari 9, 201313 yr Som jägare o köttälskare så gillar jag viltkött otroligt mycket o har tillagat flertal rådjur men oftas på traditionellt vis!!! Så jag undra om någon har ett bra recept med det där lite extra???
Publicerat Januari 10, 201313 yr Små 1x1 stora bitar på en liten bärbar kolgrill med massvis med grillkrydda färskmalet. Sen ut i skärgården med dig på sommaren. Bästa som finns.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Blev nyligen medlem på jaktfilm.se och där hade dom gjort grillspett och någon stuvning, såg riktigt gött ut!
Publicerat Januari 10, 201313 yr Rök det med Alspån och enris! Smakar hur fint som helst och du kan göra det i en klotgrill om du vågar försöka.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Författare Grill o rök verkar va populärt och låter ju gott.. Får testa detta. Så det ska fungera ned klotfrill Tjörnbon???
Publicerat Januari 10, 201313 yr Jag ser inte att det ska bli problem att röka i en klotgrill, det gäller bara att inte överdosera kolet så att det blir allt för varmt. Att sedan hålla spjällen så stängda att allt bara ryker och pyr är ju inget stort problem. Jag använder en Jula rök som funkar klockrent och den är uppbyggd på samma sätt. Glöm inte att köttet måste ligga i saltlag först bara.
Publicerat Januari 16, 201313 yr En tillagning som blir fantastiskt god är att ta en bit med mycke ben, säg en hals eller (om man är ett gäng) ett helt lår. Sätt ugnen på 120-150 grader -Ta en remsa aluminiumfolie och lägg i botten på en ugnsform. -Grovhacka en till två gullökar och lägg på foliet -Placera köttbiten ovanpå -Pensla med rikligt med fond (kalv eller viltfond) -Tillför salt, grovmalen svartpeppar och grillkrydda (viktigt att inte snåla med kryddorna!) -På toppen lägger man sedan ett par rejäla klickar riktigt smör. -Vik ihop folien till ett ganska tajt (och tätt) paket runt din köttbit. Man kan lägga en extra våd folie över om det inte täcker. -Ställ in i ugnen på den låga värmen -Gå ut i skogen ett par timmar och se om du kan få någon fart på den där haren som lyckats lura hunden varje gång. När du kommer in 4-6 timmar senare är det lagom att göra lite potatisgratäng och en kantarellsås och avnjuta en god måltid. Spadet i foliepaketet är perfekt bas till såsen och paketet kan stå öppet i ugn 15-20 minuter för att ge det lite yta, om man är lagd åt det hållet. Köttet mår inte dåligt av att ligga i paketet en 8+ timmar heller så ni har tid med ett eftersök.