Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skönheten och Odjuret -Uppdatering av garderobens klass 1:or

Featured Replies

Publicerat

Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att uppdatera klass 1 sektionen I vapengarderoben. Jag ser mig inte som någon stor vapen- eller pryl-fetischist,. Jag behöver inte ha det senaste, det värsta eller den originellast kalibern. Dock gillar jag funktionella prylar som funkar till de man använder dom, och som man har just användning för. En längre tid har jag hanterat mina vapenbytartankar med tanken att hålla tillgodo med vad jag har till dess att ekonomin öppnar upp sig tillräckligt för att införskaffa en Blaser eller liknande, men en pipa till varje jaktform jag bedriver.

Mitt inne i husbygge och föräldraledighet ser ekonomin inte ut att öppna upp sig för den typen av utsvävningar på ett tag. Dessutom har jag blivit lite inspirerad av vad en del av er skrivit i era respektive projekttrådar och faktiskt blivit lite sugen på att inte bara köpa utan även ”bygga” lite… Blasern kan jag ju alltid köpa ändå, någon annan gång.

Klass 1 sektionen i min vapengarderob består i dag av följande bössor:

HVA M96 i kaliber 9,3x57:

Farfars gamla älg dräpare och min första kulbössa. Inget vidare jaktvapen och jag har inte jagat eller ens skjutit med den på många år, men den lär få finnas kvar orörd av rent känslomässiga skäl. Kan vara kul att visa barnen vad farfars far sköt älgar med en dag…

Varberger 717 i kaliber 30-06:

En bössa som tjänat sin ägare ypperligt. Skjuter väldigt bra, ser bra ut och inger alltid förtroende. Har jagat och skjutit det mesta med denna bössa. Men visst finns det nackdelar också. Med rejälare optik på, just nu en Trijicon 3-10x56 blir den lite onödigt tung för rörligt och stående. Avsaknaden av magasin irriterar lite. Kalibern är ju som bekant all-round. Nära nog optimal till älg och gris, men aningen over-kill till rävar, rådjur och toppfåglar.

Classic Kombi 12/ 7x57r

Vardagsjakten för mig är hare, rådjur och räv för drivande hund. Ibland med en älgkalv kvar att skjuta om tillfälle ges, och ibland på marker med gris. Således är slit och släng kombin den av mina vapen som får absolut flest jaktdagar. Den är inte vacker och inte fantastiskt på något sätt, men den är oöm och smidig. Leopold 3-9x 40 och aimpoint på snabbmontage gör den allround. Eftersom jag är uppfostrad med halgelbössa i skogen trodde jag från början att kombin skulle bli en hagelbössa med kulpipa, men har märkt att det mer och mer blir en studsare med hagelpipa… I takt med att jag börjat gå mer och mer eftersök har kombin också nyttjats till detta, med olika laddning i hagelpipan beroende på vilt. Egentligen är den med aimpointen på ganska optimal till detta. Fler kulskott hade ju dock varit bra i en del situationer. Slug funkar, men inte optimalt. Det finns också ett annat stort aber: jag har testat många alternativ men får inte till någon bra montering av bösslampan… El-tejp på förstocken är nog det som kommit närmast att funka OK.

En kombi kommer jag alltid att ha, någon gång kanske man skall uppdatera sig till något av bättre och vackrare kvalisort, men det är en annan historia.

Två hagelbössor fyller de andra platserna i garderoben, så således finns plats, som jag länge sparat för en 22:a. Dock finns ett par sådana i min närhet, som jag frekvent kan låna, så nu blir det en klass 1:a till!

Vad är det då som skall göras? Jo:

Skönheten

Varbergern skall bytas ut mot en annan pang, som skall få fungera som purch, vak, lock och passkyttsbössa, till rådjur, räv (skapligt ofta), älg (ca 5 dagar per år), vildsvin (någon gång per år) och topfågel (en helg per år). Kraven är att den skall skjuta lika bra som Varbergern, vara lättare än Varbergern, ha löstagbart magasin, och en trevlig kaliber. Hade jag handladdat, vilket jag inte gör och inte planerar att börja med, så hade nog kalibern blivit 6,5x55, men just nu lutar det åt .308 w.

Det här skall vara ett klassiskt och vackert vapen, vilket för mig är valnöt och blånering! Vackert behöver dock inte betyda extremt exklusivt eller dyrt. Jag kommer inte att lägga allt för många tusenlappar uppe på vad jag får för Varbergern och troligtvis blir det mer standard än custom, men gärna lite lyx. Detta byte är inte heller bråttom, eller ens prioriterat utan handlar mer om att slå till när rätt tillfälle uppenbarar sig.

Odjuret

Odjuret är mer prioriterat i närtid och kommer att vara skönhetens raka motsats och ha sitt primära användningsområde som eftersöksvapen/hundförarbössa. Det blir ett bygge av den typ som är allra vanligast här i projektarean: Billig pang, ofta gammal HVA m98 kortas, får plastkolv, nytt trycke och nya riktmedel. Jag är ute efter en smidig bössa som skall vara lätt bära och släpa med sig och som dräper även i dåliga vinklar på korta och medellånga håll. Vikt och längd blir där av, men jag skall också laborera lite med rembyglar för olika situationer och ändamål. Weaver klack på pipan är för lampan är given, lika så bra öppna riktmedel. På sikt skall det kompletteras med lågförstorande kikare (jag skjuter bättre med kikare, i alla fall i dagsljus och har de gånger jag kört utan kikare saknat fördelen att kunna söka av terrängen med förstoring, kolla hur många taggar älgen har, om djuret verkligen är skadat osv) . Sist men inte minst skall denna skapelse vara riktigt oöm. Kanske är det detta krav som gjort att jag inte väntar på Blasern… Jag tänker bygga en bössa som jag inte behöver ligga vaken över om den åker in och ut i vapenskåpet några gånger, utan vård efter diverse strapatser i alla herrens väder, eller oroa mig när man släpar bössan genom sly och planteringar och jag vill kunna laborera lite med olika lösningar utan att fundera allt för mycket över om det blir ett hål extra i kolven osv. Relativt låg investering och ännu lägre residualvärde är helt OK om pangen blir funktionell!

Kaliber… ja, jag måste erkänna att jag är lite svag för knubbisarna i 9,3x57 till farfars gamla bössa. Har dessutom en del am i denna kaliber som jag inte lär skjuta upp med M96:an. Vore också kul att testa klassikern 8x57JS som ju skrivs så mycket positivt om. Vi får se vad som står i hyllorna hos de lokala handlarna…

I helgen skall några lokala vapenhandlare få besök. Jag har också börjat fundera på komponentvalen, med era projekttrådar som inspiration.

Återkommer inom kort!

Publicerat
  • Författare

Lite mer tankar om ODJURET!

Jag var nere hos den lokale vapenhandlaren och hittade ett lämpligt objekt i ett Husqvarna-spett M98 i kalibern 8x57JS för 900 kr. Borrad för weaverklackar och oriktat slutstyckshandtag, men med flaggsäkringen kvar. Satt dessutom en Husqvarna kikare som knappt gick att se igenom i ett hiskligt högt montage. Den såg inte allt för vacker ut, så jag lovade mig själv att fundera lite, men har kommit fram till att objektet passar mina tankar rätt bra, och priset är i linje med budget, så jag slår nog till.

Det där med flaggan kvar, men slutstycket fixat är lite centralt… Mina optik och riktmedelstankar är följande:

Steg ett:

Rreknagel öppna riktmedel, testa och se hur jag trivs med dessa. Har aldrig haft ”moderna” öppna riktmedel av denna typ och vill prova hur de funkar praktiskt i det jag skall ha bössan till.

Steg två:

Såg i Reknagel katalogen att de även hade dioptrar… Lite intressant. Har skjutit en del luftgevär och militärt med diopter och misstänker att det kan vara ganska lämpligt på just en sådan här bössa. Eftersom lådan är borrad blir de lätt att testa om andan skulle falla på (för dioptern gick väl att montera i Weaverskenan?).

Steg tre:

När bössan blir hundförarbössa och inte bara eftersöksbössa så är jag rätt övertygad om att jag vill ha en lågförsstorande kikare. Finns klackarna där och slutstyckshandtaget är vinklat så det går på en kikare är det bara att slå till när behov och tycke uppstår.

I steg ett och två är i mitt tycke flagsäkringen ett mycket bra och säkert alternativ. I steg tre funkar den som bekant inte… Om jag då kommer fram till att detta budgetbygge funkar väl för ändamålet och jag trivs med pangen så vore väl det optimala i steg tre att investera i någon typ av uppspänningstangent, som ju börjat komma till M98 system. Det får vi se då, men hur skall jag tänka NU ang trycke?

Trycket måste ju bytas, men innebär valet av eftermarknadstrycke att jag också måste bestämma mig för den långsiktiga säkringslösningen? Smeden pratade om ett Timney-trycke med sidosäkring, men det var oklart för mig om den eliminerar möjligheten att fortfarande använda flaggan när man går utan kikare? Andra pratar om Bold-trycken, som jag inte heller vet något om…

Eller kan jag byta trycke nu och uppdatera med säkringar senare? Och i så fall vad rekommenderar expertisen? Tacksam för tips om vad som verkar rimligast, vad som är bra och dåligt osv!

Har också funderat lite på stockar. Plast lär det bli eftersom jag antar att det blir lättast och oömast (eller?). Helt solklar med att det inte blir någon RAM-line stock. Houges-stockar verkar vara prisvärda, men jag tycker att de är lite kantiga på något sätt, till just det ända målet jag skall ha den. Målbilden vore något smäckert och smidigt i still med Sauers plaststockar, som man får ner Husqvarna M98:an i… Vad kan ni tipsa mig om för andra stockalternativ till ett budgetbygge som detta?

Publicerat

Du kan ju fundera på att klämma på ett "scoutsikte" istället för ett vanligt kikarsikte så kommer du runt säkrings- och slutstyckshandtagsproblemet genom att kikaren monteras långt fram. Lösningen är väl inte så vanlig i sverige men jag tycker den verkar intressant på den typ av bössa du vill skapa.

Publicerat

Här är en bild på en bysse med scout scope på. Det är iofs ett pistolsikte i detta fall, men den funkar för att illustrera principen.

34zg50h.jpg

Publicerat
  • Författare

Här är en bild på en bysse med scout scope på. Det är iofs ett pistolsikte i detta fall, men den funkar för att illustrera principen.

34zg50h.jpg

Ja, det skulle ju kunna vara ett alternativ. Jag har hört talas om scousikten men aldrig privat i verkligheten. Det närmaste jag kommer är mär jag var med en amerikansk kollega och kikade på silten till den revolver han jagade hjort med... Någon som provat scoutsikten på gevär? För och nackdelar? Hur har den siktestyp kommit till?

Publicerat

Är ju lite sent att säga nu, men jag skulle absolut se till att hitta en husqvarna 640 med slutstyckshandtag som fungerar med kikare :pinch: Att börja fippla med handtag om man inte kan fixa det själv är inte billigt. Hur som, eftersom du redan lämnat in licens så är nog det enklaste och billigaste att försöka hitta ett slutstycke med vettigt handtag att byta med, om du vill använda kikare.

Att ha kvar flaggsäkringen kombinerat med sidosäkring är inga problem.

I stockväg skulle jag antingen köpa en Boyd laminat eller en Bell&Carlson Medalist syntetstock.

Publicerat
  • Författare

Är ju lite sent att säga nu, men jag skulle absolut se till att hitta en husqvarna 640 med slutstyckshandtag som fungerar med kikare :pinch: Att börja fippla med handtag om man inte kan fixa det själv är inte billigt. Hur som, eftersom du redan lämnat in licens så är nog det enklaste och billigaste att försöka hitta ett slutstycke med vettigt handtag att byta med, om du vill använda kikare.

Att ha kvar flaggsäkringen kombinerat med sidosäkring är inga problem.

I stockväg skulle jag antingen köpa en Boyd laminat eller en Bell&Carlson Medalist syntetstock.

Tack för tipsen!

Sorry, ser att det blev oklart ovan: det sitter en kikare på bössan och slutstyckshandtaget ÄR anpassat för detta, alltså INTE original!

Ang säkringen, betyder det alltså att man kan ha sidosäkringen osäkrad och flaggan säkrad, och gå med vapnet på ett "safe" sätt? Funkar det även omvänt? Ledsen för korkade frågor, men jag har aldrig tidigare i detalj intresserat mig för påkens innandöme...

Ska kolla upp Bell&Carlson, även om de väl ligger i en lite dyrare klass, eller?

Har jag rätt i att en laminatstock alltid blir tyngre än dylik i plast?

Publicerat

Jo, du kan antingen säkra med sidosäkringen eller flaggan, eller båda samtidigt. Finns fin potential till att ha bössan säkrad vid fel tillfälle :wallbash::biggrin:

Viktmässigt är det nog ingen jätteskillnad mellan Boydlaminat och kvalitetssyntet som B&C Medalist, McMillan eller liknande. Båda väger ungefär runt kilot.

Vill man ha billigt som fungerar tillfredställande är det Boydlaminat som gäller, B&C är lite dyrare.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

I dag kom licensen! Det gick på 6 veckor, så något har polisen i va Götaland förbättrat!

Med rätt motivation var det heller inga probs att få licens på sjätte bössan och fjärde klass 1:an. Kanske hjälpte att jag förklarade för damen som ringde och frågade vilket djur vapnet skulle vara till, att jag måste ha en särskild bössa till eftersök, eftersom det är förbjudet med lampa på bössan vid vanlig jakt...

Ska i allafall hämta ut den endera dagen och se hur den skjuter innan jag börjar lägga tid och pengar på modifieringarna.

Ni som har 8x57 till eftersök, vilken FABRIKSLADDAD am föredrar ni?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag kom man då äntligen ut till skogen för att skjuta lite med nytillskottet. Syftet var att verifiera att den gamla Husqvarnan sköt tillräckligt bra för att lägga tid och pengar på. Tog även med Varbergern för att ha något att jämföra med parallellt.

Brukar skjuta med halvbra stöd från ett av tornen på marken. Lät Tasco -junket som följde med bössan (i skrattretande extremhöga ringar designade för att kunna använda de öppna riktmedlen MED kikare monterad) sitta kvar under första treskottsserien på 80 m. Skyttet blev med detta montage alltså i princip helt utan kindkontakt med kolven, och träffbilden blev därefter, ca 100 mm. Varbergern presterade 25 mm, så jag funderade lite på om Qvarnan sett sina bästa dagar..

Kikar-junket åkte i iallafall av (lär aldrig använda det igen, men ska spara hela montaget för eftervärlden) och järnsiktet fick bekänna färg på 60 m. Med träffbilder på ca 50 mm var vi tillbaka vad jag tycker kan anses vara godkänt under gällande förutsättningar. Nytt trycke, bättre stöd och rimliga riktmedel så bedömer jag att den kommer prestera helt OK träffbilder.

Körde lite fristående snabbskytte också. En intressant iakttagelse var att jag normalt tycker att riktmedlet i Trijiconen som sitter på Varbergern, normalt funkar fint till "intuitivt" skytte, men efter ett par varv med Qvarnans öppna riktmedel så behövde jag faktiskt skjuta nåra serier med Varbergern för att få ihop likvärdiga träffbilder. Ska bli kul att se hur det blir med modernare öppna riktmedel på Qvarnan. En bössa utan kikare är dessutom ganska smidig...

Således tycker jag bössan sköt OK. Däremot trilskades den lite med matningen. Ungefär var femte patron fastnade i utkastningen och de korta jaktmatchpatronerna matade inte alltid i perfekt. Jag antar dock att inget av detta är nått som inte löser sig med lite bättre repeteringar, rengöring, jaktam och kärlek från smeden.

Projektet är alltså fortfarande GO. Nu dax att beställa komponenter och första steget är stocken. Har bestämt mig för en Hogue i färgen Ghillie Green. Men var får man tag på den? Från USA verkar ju vara lite meckigt att beställa med exportdokument hit och dit. Hittar ingen svensk återförsäljare som har annat än svart. På Robsoft fanns tips om en tysk återförsäljare min inte heller de verkar ha Ghillie Green.

Någon som vet besked?

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Dax för lite uppdatering ang Odjuret: Den Ghillie gröna Hugue stocken, som eg är mer grå än grön, fick efter överläggande med Hugue i USA beställas av deras europeiska agent i Österrike. Löstes snabbt och enkelt till OK Euro kurs.

Sedan blev det kapning till 50 cm pipa och på med de öppna RM från Merkel som smeden råkade ha hemma. Timmney trycket med sidosäkring var den dyraste komponenten (ca 2000 sek). Eftersom eftersök kommer att vara huvuduppgiften för Odjuret åkte även en weaver klack på på sidan av stocken, för lampa.

Bifogar ett par bilder. Bilderna ger dock inte rättvisa för bössans främsta favör, nämligen hur otroligt smidig den blev. 2 cm kortare tot. längd än kombin, som innan var min smidigaste pang. Med kolvkamshöjaren från Beartooth ligger den även extremt "rätt" för mig. Skyttet blir mycket intuitivt och mantligarna av den gamla m98:an går (efter lite träning) mycket smidigt och snabbt vid axeln.

Det ända lediga kikarsiktet jag hade var en gammal Burris fullfield 1 ¾-5, som jag fick med en annan bössa jag en gång köpte, och tillsvidare får tjänstgöra. Duger till ändamålet tillsvidare.

Så långt mycket nöjd! Har skjutit en del över sommaren och är mycket nöjd med hur vi tillsammans fungerar på älgbanan. Det enda jag varit lite less på är att den inte skjuter tightare träffbilder, och jag har tänkt ett par gånger att med en ytterligare kikare kunde detta blivit ett riktigt allroundvapen, om den bara skjutit lite tightare. Det har liggat kring 6-7 cm på 80 m i bänk, vilket väl duger till älg och korta håll, och jag har väl så smått accepterat att det är vad man kan förvänta sig av en så här gammal dam. Det är ju trots allt ett närstridsvapen som tänkts. Är dock lite bortskämd med min Varberger som skjuter i princip hål i hål med allt jag stoppar i.

I går gjorde jag en rejäl rengöring av pipan (första gången på hur många decenier?), och drog även åt allt jag kom åt (inte var väl bulten som håller lådan i stocken lite lös....nä.. inte väl..?) På skjutbanan idag var träffbilderna på 3 skott helt plötsligt kring 30-35mm på 100 m. Så nu verkar det som slit och slängbössan kanske blir allroundare i alla fall. Vi får se. Målbilden från ovan är i alla fall uppfylld: Billigt, smidigt, oömt och funktionellt! Som arbetsredskap tycker jag faktiskt inte att damen skäms för sig i de nya kläderna heller...

Har haft med pangen på ett par dösök, men ännu inte fått inviga. Vi får se hur det blir nu med älgjakt i faggorna!

post-13786-0-63875200-1380461223_thumb.j

post-13786-0-13266500-1380461225_thumb.j

post-13786-0-45156500-1380461226_thumb.j

post-13786-0-50863000-1380461228_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Läste igen och får vväl nyansera mitt föregående inlägg lite med att säga att allting är relativt. Jag är nöjd med bössan relativt vad jag givit för grejorna, och lite förvånad att det blev såpass bra för så små pengar!

Även om detta är jaktsvergies vanligaste bygge, så var det kul att plocka komponenter och yxa ihop något eget. Kan verkligen rekomendera det till alla som står och tvekar. Efetr nästan 20 års jagande ger det en ny dimension till intresset.

Nu börjar funderandet på skönheten, som skall bli en purchbössa i valnöt och blånerat! Troligtvis mer custom än vad jag tänkte när jag skapade tråden. Förslag och ideer motages! Funderar framför allt vad man skall utgå från för "rå-ämne"...

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Hmm, då är man åter uppe på benen efter en jaktsval period (trodde nästan att jag tröttnat helt ett tag...), men som så ofta kommer intresset tillbaka med ny kraft!

Har fått göra ett par trafikeftersök med lyckat hundarbete de senaste och ska kika på nya jaktmarker i morgon, det var det som krävdes för att det ska börja dra rejält i jakttarmen igen... Och prylsuget kommer. 

Tänkte att Odjuret skulle få en ny kikare till det nya jaktåret. De öppna riktmedlen är ju bra, och jag gillar dem på riktigt korta håll, och som backup, men på allt över hagelhåll skjuter jag bättre med kikare, det vet jag efter att ha laborerat med diverse olika kikare och aimpoints på kombin under några år.

Har länge lutat åt en Trijicon 1-4, då jag har enTrijicon 3-10*56 på en annan bössa, och trivs mycket bra med riktmedlet (triangeln) och baterilösheten. Enfter att ha kört en del med burrisen har jag dock landat i att 4-5 ggr förstoring är lite klent  när man skall räkna taggar eller ställa diagnos på ev skadade djur på håll... Nu är ju linskvaliteten allt annat än bra på den gamla tuben, men iallafall...

Så vad söker jag då... Lätt och smidigt sikte med 1x förstoring som lägsta och så stor som möjligt högsta... Riktmedel spelar mindre roll, men gärna något som är skapligt "snabbt". Budget, typ i prisklass med Trijicon? Förslag motages gärna, även tips på begangnatutbudet från er som har snorkoll på Blocket och div forum!

Tackar på förhand för hjälp från optiknördarna!

Publicerat

Kolla in Sightron SIII 1-7x24 - verkar vara ett riktigt trevligt sikte (är sugen själv den dagen man ska ha ett lite bättre lågförstorande till någon av bössorna) och kostar runt 10 000kr så lite drygt "trijiconbudget" m a o.

Mvh

Joacim

• 1 month later...
Publicerat

Dax för lite uppdatering ang Odjuret: Den Ghillie gröna Hugue stocken, som eg är mer grå än grön, fick efter överläggande med Hugue i USA beställas av deras europeiska agent i Österrike. Löstes snabbt och enkelt till OK Euro kurs.

Sedan blev det kapning till 50 cm pipa och på med de öppna RM från Merkel som smeden råkade ha hemma. Timmney trycket med sidosäkring var den dyraste komponenten (ca 2000 sek). Eftersom eftersök kommer att vara huvuduppgiften för Odjuret åkte även en weaver klack på på sidan av stocken, för lampa.

Bifogar ett par bilder. Bilderna ger dock inte rättvisa för bössans främsta favör, nämligen hur otroligt smidig den blev. 2 cm kortare tot. längd än kombin, som innan var min smidigaste pang. Med kolvkamshöjaren från Beartooth ligger den även extremt "rätt" för mig. Skyttet blir mycket intuitivt och mantligarna av den gamla m98:an går (efter lite träning) mycket smidigt och snabbt vid axeln.

Det ända lediga kikarsiktet jag hade var en gammal Burris fullfield 1 ¾-5, som jag fick med en annan bössa jag en gång köpte, och tillsvidare får tjänstgöra. Duger till ändamålet tillsvidare.

Så långt mycket nöjd! Har skjutit en del över sommaren och är mycket nöjd med hur vi tillsammans fungerar på älgbanan. Det enda jag varit lite less på är att den inte skjuter tightare träffbilder, och jag har tänkt ett par gånger att med en ytterligare kikare kunde detta blivit ett riktigt allroundvapen, om den bara skjutit lite tightare. Det har liggat kring 6-7 cm på 80 m i bänk, vilket väl duger till älg och korta håll, och jag har väl så smått accepterat att det är vad man kan förvänta sig av en så här gammal dam. Det är ju trots allt ett närstridsvapen som tänkts. Är dock lite bortskämd med min Varberger som skjuter i princip hål i hål med allt jag stoppar i.

I går gjorde jag en rejäl rengöring av pipan (första gången på hur många decenier?), och drog även åt allt jag kom åt (inte var väl bulten som håller lådan i stocken lite lös....nä.. inte väl..?) På skjutbanan idag var träffbilderna på 3 skott helt plötsligt kring 30-35mm på 100 m. Så nu verkar det som slit och slängbössan kanske blir allroundare i alla fall. Vi får se. Målbilden från ovan är i alla fall uppfylld: Billigt, smidigt, oömt och funktionellt! Som arbetsredskap tycker jag faktiskt inte att damen skäms för sig i de nya kläderna heller...

Har haft med pangen på ett par dösök, men ännu inte fått inviga. Vi får se hur det blir nu med älgjakt i faggorna!

En lite fråga då jag är inne på samma projekt som du har gjort.

Jag känner lite rädlsa för att kolven ska vara allt för mycket standard gällande skränkning mm. Hur upplevde du det? Hur passar höjden på kolven med öppna riktmedel och hur passar de med kikaren du satte på?

Många som man läser om tycker att Houge kolven är väldigt mjuk i framstocken. Har du stört dig något på det?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En lite fråga då jag är inne på samma projekt som du har gjort.

Jag känner lite rädlsa för att kolven ska vara allt för mycket standard gällande skränkning mm. Hur upplevde du det? Hur passar höjden på kolven med öppna riktmedel och hur passar de med kikaren du satte på?

Många som man läser om tycker att Houge kolven är väldigt mjuk i framstocken. Har du stört dig något på det?

Sorry, hade visst missat att svara på den här frågan...

Vet inte riktigt vad du menar med standard gällande skränkning? Det är ju en standard kolv, och jag ahr inte beställt den utifrån några mått, så jag antar att den är standard, men den passar mig inte sämmre än någon annan kolv jag har...

Höjden hyftat OK för de öppna riktmedlen, men för kikaren ska funka har jag en enkel kolvkamshöjare från beartooth.

Ja, kolven är mjuk i framstocken. Jag har klämt på både bättre och sämre varianter, men blev lite misstänksam att den var så mjuk. Det viktiga är väl dock att jag inte lyckats få den att ge några markanta träfflägesförändringar beroende på olika belastning, benstöd osv. Kontentan: Nej det stör mig inte på denna slit och släng bössa.

//FE

Publicerat
  • Författare

Tar fortsatt gärna emot tips på kikarsikten i trakterna 1-7 eller 1-8 och där ikring, annonser här eller på andra forum/siter/butiker!

Publicerat

Tar fortsatt gärna emot tips på kikarsikten i trakterna 1-7 eller 1-8 och där ikring, annonser här eller på andra forum/siter/butiker!

Kanske denna lockar?

www.xxl.se/jakt/optik/kikarsikte/zeiss-terra-3x-3-9x42/p/1102543_1_style

Jag har denna på min bygel och det fungerar än så länge.

http://www.jakt-trofe.com/shop/index.php?route=product/product&product_id=1470

Och Zeiss är ju alltid pålitligt.

Publicerat
  • Författare

Tack, men jag har en 3-9 på en annan bössa och det är inte riktigt det jag söker nu. Mer något som börjar på 1ggr förstoring...

Publicerat

.