Publicerat Maj 2, 201312 yr ?- Erdenvik om du inte förstår att svaret jag levererade är både relevant, seriöst och därtill med rätt omfattande grad av insikt så förklarar det en del om dina förmågor, snarare än mina. För att klargöra vidare då, det är flertalet vapen, standardvapen i 308 Win som har sålt de sista 50 åren som inte har pipor som klarar av 200 grains kulor, de har enligt angivelse 1:12 pipor men det är bara nominellt och skulle de mätas upp är det allt från 1:12,5-1:13 och då är det marginellt, till uteslutet att man stabiliserar en sådan kula/laddning. Att utan eftertanke, reservation och eller klargörande anföra att det är skitbra med 200 grains kulor i 308 Win är ett onyanserat och rätt korkat påstående, det kan vara en laddning som är ok i del pangar. Läs mer om stigning/stabilitet osv här och för det fall att du inte tror mig när jag förklarar att 200:ringar är marginella, gå hit och slå in 12 eller 13 där det står Twist så får du se vilka svar som erhålles där, jämte rekommendationerna Svaret är visst med rätt pang kan du ladda 200 grains kulor, du kan tom få rätt ok fart också, rätt krut och återigen rätt låda/patronläge men det är inget som är självklart, det är inte heller så att 308 Win är särskilt kul med en 200 grains kula, gå in på Normas hemsida och testa själv, med en 13 grams kula och säg att du får ut 750 m/s, inskjuten på 100 meter har du ett drop på 150 meter om 6 cm och 18 cm på 200 meter, eller med andra ord helt otillfredställande prestanda. Slutligen- "lite högre kulvikt + lite mer krut borde ju då göra susen liksom?" gör inte alls susen, det ger övertryck i pangen, eller på gränsen därtill och det är knappast förenat med eftertänksamhet och eller intellekt att medvetet pressa vapen på det sättet. Valet är ditt i detta, vad är det för fel med att stanna vid 170-180 grains kulor, exempelvis Voodleigh PP 180 grain, en fin bondad kula och faktiskt ha en balanserad laddning som inte är marginell på något sätt? /Christian
Publicerat Maj 3, 201312 yr Författare ?- Erdenvik om du inte förstår att svaret jag levererade är både relevant, seriöst och därtill med rätt omfattande grad av insikt så förklarar det en del om dina förmågor, snarare än mina. För att klargöra vidare då, det är flertalet vapen, standardvapen i 308 Win som har sålt de sista 50 åren som inte har pipor som klarar av 200 grains kulor, de har enligt angivelse 1:12 pipor men det är bara nominellt och skulle de mätas upp är det allt från 1:12,5-1:13 och då är det marginellt, till uteslutet att man stabiliserar en sådan kula/laddning. Att utan eftertanke, reservation och eller klargörande anföra att det är skitbra med 200 grains kulor i 308 Win är ett onyanserat och rätt korkat påstående, det kan vara en laddning som är ok i del pangar. Läs mer om stigning/stabilitet osv här och för det fall att du inte tror mig när jag förklarar att 200:ringar är marginella, gå hit och slå in 12 eller 13 där det står Twist så får du se vilka svar som erhålles där, jämte rekommendationerna Svaret är visst med rätt pang kan du ladda 200 grains kulor, du kan tom få rätt ok fart också, rätt krut och återigen rätt låda/patronläge men det är inget som är självklart, det är inte heller så att 308 Win är särskilt kul med en 200 grains kula, gå in på Normas hemsida och testa själv, med en 13 grams kula och säg att du får ut 750 m/s, inskjuten på 100 meter har du ett drop på 150 meter om 6 cm och 18 cm på 200 meter, eller med andra ord helt otillfredställande prestanda. Slutligen- "lite högre kulvikt + lite mer krut borde ju då göra susen liksom?" gör inte alls susen, det ger övertryck i pangen, eller på gränsen därtill och det är knappast förenat med eftertänksamhet och eller intellekt att medvetet pressa vapen på det sättet. Valet är ditt i detta, vad är det för fel med att stanna vid 170-180 grains kulor, exempelvis Voodleigh PP 180 grain, en fin bondad kula och faktiskt ha en balanserad laddning som inte är marginell på något sätt? /Christian Att du förklarar att det smäller när man trycker av tycker jag inte är speciellt relevant eller seriöst, men tack för ett lite mer utförligt svar, nu förstår man lite mer om det.