Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vindkraft på jaktmarken

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte fråga vilka erfarenheter ni har kring vindkraft på jaktmarken.

Det ser ut som att vi kommer få 4-5 vindkraftverk på jaktmarken utanför Jönkköping lagom tills jag flyttar tillbaks till Sverige. Åtminstone lär vägbyggena vara igångsatta.

Jag tänkte höra om någon har några erfarenheter kring jakten att dela med sig av.

Gärna om någon har erfarenhet av både hur det är under byggtiden och när snurrorna varit igång ett tag.

Jag mistänker att det blir lite av katastrof under något år men att det inte är så farligt i långa loppet. Kanske t.o.m. kan finnas fördelar med plogad väg vintertid...

// Henrik

Publicerat

De har vindkraft på grannmarken, har då inte märkts något på deras avskjutning av älg/björn inte heller på toppfågeln.

Och va de har sagt så har de inga större problem alls förutom på vintern då de kan bli farligt att vistas i närheten pga isbildningar.

Publicerat

marken där dom står blir statsplanerad mark, kan bli problem med skottlossningstillstånd just där

men troligtvis så blir det inte så stor markyta som blir berörd av 4-5 st vindkraftverk

Publicerat

Vi har inte vindkraft där jag jagar, men jag läste en artikel i Svensk Jakt om harjakt i Kalix

och där beskrev jägaren att hare (småvilt) trivdes att vara i anslutning till vindkraftverken.

De var som om de kände sig trygga runt dessa jättepropellrar. Något annat har jag inte hört.

Publicerat

Är väl också i samma situation. Är planerat några stycken på vår mark. Känns ju som det kommer att bli en hel del störningar under byggtiden iallafall. Men sen tror jag inte det stör så mycket. Men detta är ju egentligen rena gissningar från mig.

Publicerat

Vi har två på marken o viltet påverkas inte negativt av dom vad jag märker, men det är trist som fan o höra detta susande hela tiden från vingarna. Låter faktiskt ganska långt om man sitter i fel vind. En klar nackdel.. Annars ingen fara.

Bra för de syns ganska långt om man behöver ta ut riktningen...

//

Publicerat

marken där dom står blir statsplanerad mark, kan bli problem med skottlossningstillstånd just där

men troligtvis så blir det inte så stor markyta som blir berörd av 4-5 st vindkraftverk

Krävs detaljplan undantagsvis numera, ändrades år 2009.

Publicerat

Under byggtiden låg grisarna i precis samma tätning som innan, och vägen tog ena hörnan på planteringen.. verkade faktiskt som dom vänjde sig vid att det ködes och smällde intill :ohmy:

Publicerat

Nej, de stör inte viltet! Jag hade en mark och följde utvecklingen av viltet, både under uppbyggnad av verken och ett par år efter de var färdiga. Tyckte mig uppleva att älgarna blev något störda i början precis vid byggandet, annars inte!

Den största nackdelen som jag upplevde var ljudet från rotorbladen. T.o.m när det var vindstilla nere vid marken, snurrade bladen.. När de för en gångs skull stod stilla hördes deras generatorer som ett mullrande ljud.

Som sagt stör de inte viltet, bara oss själva!!

Publicerat

Har hört ryktesvägen/även sätt att det blir förbannat fina vägar när dom bygger och dessa hålls i det skicket. Samma sak om dom sätter upp master för mobiltrafik.

Publicerat

Gässen i Skåne flyger bredvid dem iaf. Rätt bra när man ska höjdbestämma skottavstånd. Där nere 50 m höga. Men som sagt de låter.

Publicerat

Jag har vindkraft i anslutning till en av mina marker. Jag störs inte av dem men där finns två positiva effekter:

1/ vägsystemet är bra och väl underhållet, även vintertid.

2/ man ser alltid hur vinden ligger.

Här är en länk till en vetenskaplig syntesrapport om hur däggdjur påverkas: https://naturvardsverket.se/en/Start/Verksamheter-med-miljopaverkan/Energi/Vindkraft/Vindval/DAGGDJUR/Syntes-daggdjur/

Och här är en till en dito rapport om fåglar: https://naturvardsverket.se/en/Start/Verksamheter-med-miljopaverkan/Energi/Vindkraft/Vindval/Vindkraftens-paverkan-pa-faglar-och-fladdermoss-/

Vad gäller fåglar så har jag ett par gånger hört föredrag om detta och vad som är intressant för oss är att hönsfåglar påverkas mer negativt av vindkraftverk än t.ex. småfåglar.

Publicerat

Vi har inga problem med snurrorna det är mycke vilt omkring dom + fina vägar som är plogade . Det är mycke hare där vi har våra en teori är att

rovfåglarna inte gärna flyger där :unsure: Men det är bara en egen teori :smile:

Publicerat

Jag tänkte fråga vilka erfarenheter ni har kring vindkraft på jaktmarken.

Det ser ut som att vi kommer få 4-5 vindkraftverk på jaktmarken utanför Jönkköping lagom tills jag flyttar tillbaks till Sverige. Åtminstone lär vägbyggena vara igångsatta.

Jag tänkte höra om någon har några erfarenheter kring jakten att dela med sig av.

Gärna om någon har erfarenhet av både hur det är under byggtiden och när snurrorna varit igång ett tag.

Jag mistänker att det blir lite av katastrof under något år men att det inte är så farligt i långa loppet. Kanske t.o.m. kan finnas fördelar med plogad väg vintertid...

// Henrik

Får man fråga vilket område det gäller? Jag blev liksom lite nyfiken eftersom det är snurror på g hemmavid...

/Patrik

Publicerat

Vi har inga problem med snurrorna det är mycke vilt omkring dom + fina vägar som är plogade . Det är mycke hare där vi har våra en teori är att

rovfåglarna inte gärna flyger där :unsure: Men det är bara en egen teori :smile:

Rovfåglar som gillar att glidflyga på termiken (t.ex. vråkar, örnar) påverkas negativt av vindkraftverk, däremot inte "raketer" som sparv- och duvhök.

Publicerat

Jag bor i kustbandet och kommer säkert snart i kontakt med dessa vispar, jag ser det som i första hand positivt eftersom det förhoppningsvis minskar trycket på våra älvar i framtiden.

Vi har har ganska många negativa röster ang dem för de syns men jag menar att lite sus får man stå ut med när de är den enda naturvänliga (Vågkraften är på ingång) kraften som vi har.

Vad gäller djurlivet så kan jag tänka mig att de skräms det första och sedan återgår till sitt normala beteende , som vid de flesta nybyggnationer där det lämnas utrymme till dem.

Publicerat
  • Författare

Får man fråga vilket område det gäller? Jag blev liksom lite nyfiken eftersom det är snurror på g hemmavid...

/Patrik

Kolla PM

Publicerat

Nackdelarna är enligt mig ljudet och att de är så stora och fula vilket sammanlagt tar bort lite av vildmarkskänslan i mitt tycke. Men jaga går mer eller mindre lika bra som tidigare.

Publicerat

Har hört ryktesvägen/även sätt att det blir förbannat fina vägar när dom bygger och dessa hålls i det skicket. Samma sak om dom sätter upp master för mobiltrafik.

I och med att jag har lite erfarenhet så kan jag ju nämna att det blir riktigt bra vägar och vändplatser som ska klara upp emot 100ton, det för att frakta delarna till vindkraftverken (bara växellådan väger 80ton). Sedan är det kontrakterade underhåll av vägarna, både vinterunderhållning med grusning och röjning av nedfallna träd och sommarunderhåll.

Publicerat

I och med att jag har lite erfarenhet så kan jag ju nämna att det blir riktigt bra vägar och vändplatser som ska klara upp emot 100ton, det för att frakta delarna till vindkraftverken (bara växellådan väger 80ton). Sedan är det kontrakterade underhåll av vägarna, både vinterunderhållning med grusning och röjning av nedfallna träd och sommarunderhåll.

Japp håller med!
Publicerat
  • Författare

Jag får tacka för alla erfarenheter.

Publicerat

Det har i vissa fall talats om att det är ett säkerhetsavstånd på 300m vintertid runt vindkraftverk p g a risken för kringflygande is, Kraften i ett 10kg isblock som kommer farande i 200km/h är helt klart dödligt...

Publicerat

Och helt plötsligt blev jägaren jagad :D

Mvh // Johannes

Publicerat

Är det inte så Eu lagt sig i och jobbar för att varje skyddszon ska inhägnas vilket vi idag slipper då iskastning prövats i domstol och ansågs försvinnande liten..

Publicerat

Är det inte så Eu lagt sig i och jobbar för att varje skyddszon ska inhägnas vilket vi idag slipper då iskastning prövats i domstol och ansågs försvinnande liten..

..å risken att ett kärnkraftverk får härdsmälta är oändligt mycke mindre än att man får is i skallen om man står vid ett vindkraftverk vintertid...