Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med pannlampa

Featured Replies

Publicerat

Är sjukt nöjd att jag satsade mina pengar på en Mila Zenith.

Och har haft mycket nytta av den. Har gjort några natt jakter efter grävling och några krävande eftersök men har aldrig åkt på batteri torsk.

Kompletterade med en ledlenser T7 på bössan.

/Nicke

• Svar 54
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Är sjukt nöjd att jag satsade mina pengar på en Mila Zenith. Och har haft mycket nytta av den. Har gjort några natt jakter efter grävling och några krävande eftersök men har aldrig åkt på batteri tor

• Beställde en från tunicat.se, lyser som satan!

• Som Leo redan skrivit så är nog batteritiden det viktigaste för en pannlampa för eftersök. Tänk efter vad ni använder pannlampan till. Ii mitt fall så är det för att se att gå och för att kunna uppt

Posted Images

Publicerat

Mila Zenith kör jag också med.

Mycke ljus för den pengen.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Jag har en ledlenser H7. Den har jag som backup lampa.

Min primära lampa är en SG-2200

Sjukt bra lyse för en skaplig peng. Visst Milan spöar den, men eftersom att jag inte klarar att motivera en lampa för mer än 1K, så får jag väll "lida" med den.

Den klarade iaf 4h eftersök utan att mattas, iofs inte på högsta läget, men ljust nog.

Publicerat

Har sedan 4 veckor en såndära skit lampa,funkar riktigt bra och kostade 250kr..Laddnings bara batterier..Heter cree t6 och och lyser grymt bra vid eftersök eller köra skoter som jag gjort..Har även 2st med batteri pack jag ej testat...För pengen helt sjukt ljus och kan köpa ca 13-15st för samma summa som nedan kosta...Bra även då jag har en ultrafire lampa till bössan som har samma batterier,då går det ladda 4st batterier samtidigt och 2st reserv fick jag med..

Har även en Petzl ultra wide som spårar lampa med accu 2 batteri.Funkar bra men dyr och batteriet håller inte så jätte bra..

Ledlenser h7 finns även som lampa för bra att ha utifall världen rasar,bättre batteri tid än ovan men även inget jag skulle gå in i skogen med..

post-1234-0-65881100-1358441958_thumb.jp

post-1234-0-60199800-1358441966_thumb.jp

post-1234-0-09208300-1358441972_thumb.jp

Publicerat

Okej så det finns flera reflektorer till dom, ska kolla vilken jag har men tror att det är den släta.

Olika reflektorer och olika dioder: tidigare hade de en SST-50, inte lika bra ljusmängd men lite längre kastlängd - denna fanns såvitt jag vet bara med släta reflektorn. Med XML har de haft både slät och apelsinskalsreflektor.

Apelsinskalet ger en "mjukare" ljusbild medan den släta får en mer koncentrerad mittkägla på bekostnad av sidoljuset. XML-dioderna ger lite mer sidoljus/mindre kastlängd än SST-ditona men jag tycker kompromissen med XML och slät reflektor är riktigt bra då det ändå lyser utav bara h-vete med spillet...

-- Mats

Publicerat

Dubbelpost...

Redigerad med I-Mats

Publicerat

Jag har en Silva Sprint när jag gör eftersök och en Silva XCL som backup alt. om jag behöver sätta något lysande på huvudet på någon som fått äran att gå bakom med släpphunden.

Sitter en Ledlenser T7 under pipan. Att jag har Silva och inte valfritt kinamärke beror på att jag inte vill upptäcka att lampan t.ex inte tål regn eller något annat kul när man är nån kilometer eller flera in i skogen.

Silva har dessutom en service som inte lämnar något att önska om man behöver hjälp med service/resevdelar.

//Mekus

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tankar, förslag och förklaringar.

Det är en djungel. Hitta rätt lampa till vetigt pris o kvalitet

Får ta o kolla runt på de förslag som har skrivits

Mvh Ante C

Publicerat
  • Författare

Nu har jag kollat runt lite.

Det fins en lamp på xxl i samma serie som I-Mats skrev om. Det står att den har 2000 lumen men stämmer det då?

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeltillbeh%C3%B6r/Lyktor-%26-reflexer/MJ-880-%282000%29-Nordic-Cykellykta/p/1078989_1_Style

Är det värt att ge tusen spänn mer för den än den mindre lampan av samma märke på 600 lumen?

// Ante C

Publicerat

Jag har inte mätt den, men den lyser utav h-vete. Det är absolut över 1000 lumen och närmare 2000 är inte omöjligt.

Om du anser dig vilja köpa en lampa i den prisklassen är det väl värt det? :wink:

-- Mats

Publicerat

Nackdelen med för stark lampa för bara hålla uppsikt 10 meter fram är dom eldar för kråkorna bara,skulle vilja haft en med jätte låg led för spåra sedan en mastodont scud missil när det är skjut dax..Hel och halv på t6,magicshine mm är för stark lägsta..

Publicerat

har en ledlenser H14 helt ok lampan....köpte den sist med 2 accu är super nöjd

Publicerat

Dyra lampor hit o dyra lampor dit. Dom går sönder dom också tyvärr =) . Jag och två till köpte lampor på tunicat.se och det är dom mest prisvärda lampor som jag haft,bra ljus och skapliga batteri tider finns även extra batteri ack o köpa för en vettig penning. Kan varmt rekomendera en pannlampa därifrån trots att det är kina skit som många säjer. Jag köpte t6 modelen och den ärt ricktigt bra

Publicerat

http://www.blocket.s...4.htm?ca=12&w=3

Den på XXL är misstänkt lik denna som lindgren och jag har. För några spänn mindre.

Bra flås i den :thumbsup:

4 effektlägen och en separat knapp om man vill ha epilepsiläget (cepeblink). Klart prisvärd lampa!

Grabben hade den ute en kväll när han skulle leta efter nåt på baksidan, såg ut som ett norrsken över kvarteret :cool:

Publicerat

http://www.blocket.s...4.htm?ca=12&w=3

Den på XXL är misstänkt lik denna som lindgren och jag har. För några spänn mindre.

Bra flås i den :thumbsup:

4 effektlägen och en separat knapp om man vill ha epilepsiläget (cepeblink). Klart prisvärd lampa!

Grabben hade den ute en kväll när han skulle leta efter nåt på baksidan, såg ut som ett norrsken över kvarteret :cool:

Mötte nån rackare löpandes i dina hemtrakter i måndags em, längs cykelvägen från stan ut mot nya rondellen, med en pannlampa som bländade mig... :dry::smile:

/Må

Publicerat

Fast det lär ju inte ha varit Bohman i varje fall, eftersök sker sällan längs med vägen i joggtakt. Följer med intresse trådar av detta slag har skaffat en del bra ficklampor/vapenlampor under 2012 men saknar fortfarande en pannlampa för annat än närlys, har en liten Petzel för typ fixa med smått i mörker osv./Christian 

Publicerat

En mycket bra lampa som är lite budget men ger fantastist ljus är https://sites.google.com/site/bikeraysverige/ . En kinalampa men med fördelen att den importeras till sverige och säljs här av en bra kille utanför östersund. Min fru har en och den ger ohygligt mycket ljus ut till 70-80 m för under 2000 kr. Dock kan jag tycka att den är lite klumpig. Själv har jag en nättare http://www.proffslampor.se/product.html/hjalmlampa-lupine-wilma-6?category_id=26 som är mycket mindre på huvudet men ger nästan lika mycket ljus. Dessa har lystid på 1,5-2 timmar på mitt lilla batteri med maxljus 2400 lumen. Finns större batterier. Det jag gillar med min Lupine är att den är så programerbar. Den går att ställa i fyra lägen på tio olika nivåer. Den klenaste ger 130 lumen i 40 timmar. Dessutom går den automatiskt ner på minsta effekt om man glömmer den på full guffe. På så vis har jag ca 5 timmar på mig att komma hem. Men smakar det så kostar det ca det dubbla. Suktade efter Betty men 7500 kr kändes lite mycket för en pannlampa. Ljus har jag tillräckligt i min "lilla".   

Publicerat

Mötte nån rackare löpandes i dina hemtrakter i måndags em, längs cykelvägen från stan ut mot nya rondellen, med en pannlampa som bländade mig... :dry::smile:

/Må

Bara tikar löper  :wink:

Publicerat

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeltillbeh%C3%B6r/Lyktor-%26-reflexer/MJ-808-%28900%29-Cykellykta/p/1065105_1_Style

Jag köpte denna strax före jul. Måste säga att jag är mäkta imponerad. Dock lite klumpigt batteri men med tanke på ljusmängden krävs ju ett bra och stort batteri.

Använder den till löpning så jag har den på huvudet men det finns massa tillbehör som följer med. Lång batteritid skulle jag säga har haft den på 4 träningspass nu utan att ladda. ca 4 tim totalt och medeltemperaturen har varit kring -10.

Det går dessvärre inte att ändra ljusbild så den är rund men det finns olika styrka som går att ställa in om man vill spara lite batteritid.

Kan rekomenderas och kan nog säga att denna lilla lampa är gämförbar med en av mina 100-wattare på bilen.

Jag köpte en lika dan som jag använder när jag cyklar till jobb och när jag kollar mina fällor innan sängdags. Jag tycker den är väl värd sina 500 kr och går att använda till lite av varje, sen håller batteriet längre om man har det innanför jackan nu i kylan.

Johan

Publicerat

Beställde en från tunicat.se, lyser som satan!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en Ledlenser H14r eller en MJ 872 (1600) Cykellykta (från xxl)

Hjälp mig

Mvh Ante

Publicerat

Jag har ledlenser och är nöjd med den! Är snickare och har den mycket i jobbet också. Linsen är riktigt reptålig och den har utsats för både vatten och damm. En robust lampa som lyser bra! :)

Publicerat

Köp ledlensern. Är riktigt bra! :)

Publicerat

Tunicat lampan, har jag som sagt.

Brinntid.. mkt,mkt bra!

Jag brukar lampan nästan dagligen. men har inte behövt ladda den så ofta som jag trodde..

har den på skotern, på ungarna, på frun... ja fan den är med hela tiden.

Den lyser juh sjukt bra!

• 3 months later...
Publicerat

Jag köpte min som jag har till eftersök här: http://lamplabbet.tictail.com

Den lyser otroligt starkt och ger en bred ljusbild. Behövs när vildsvinen dyker på från sidorna vid eftersöken.

Den är vattentät vilket är bra på vintern när det ligger massa snö på granarna man ska söka i. Är riktigt nöjd, kostar

en tusenlapp men det är den värd. Batteriet är som en knuten näve ungefär i storlek, uppladdningsbart.

Så om det är någon som ska köpa en stark lampa som lyser brett och håller ett tag så är det absolut en toppenlampa.

Tidigare hade jag en silva, kostade 4900:-, lyser inte ens hälften så starkt och har gått sönder. Inte värt! 

Köp den jag har, du kommer inte bli missnöjd!